[ همه نکته ها ]
نکته های عطيه ذبيح الله پور (7 مورد)
● سوره بقرة آیه 38 - خداى تعالى آدم را براى دنیا خلق کرده بود
و در علل «3» از امام باقر (ع) روایت کرده که فرمود: بخدا سوگند خداى تعالى آدم را براى دنیا خلق کرده بود، و اگر او را در بهشت جاى داد، براى این بود که نافرمانى بکند، و آن گاه او را به همان جایى که براى آنجا خلقتش کرده بود، برگرداند.
● سوره بقرة آیه 42 - شان نزول آیه
روى سخن در این آیه شریفه، فرزندان اسرائیل است.علّت این هشدار این است که آنان قسمتهایى از کتاب آسمانى خویش را پذیرفتند و بخشهاى دیگر آن را که بیانگر ویژگیهاى پیامبر گرامى (ص) و نویدِ آمدنِ او بود، انکار مىکردند.
● سوره بقرة آیه 40 - عهدی که از بنی اسرائیل گرفته شد
نظرات مختلفی در ارتباط با منظور عهد در این آیه شریفه وجود دارد از جمله :1. ایمان به آخرین پیامآور خدا
2- عمل به تورات 3- منظور از پیمان در آیه مورد بحث، همانا پیمانى است که به بیان قرآن، خدا از فرزندان اسرائیل گرفت: «وَلَقَدْ اَخَذَاللَّهُ میثاقَ بَنى اِسْرائیلَ وَ بَعَثْنا مِنْهُمُ اَثْنَىْ عَشَرَ نَقیبَاً وَ قالَاللَّهُ اِنّى مَعَکُمْ لَئِنْ اَقَمْتُمُالصَّلوةَ وَ آتَیْتُمُالزَّکوةَ وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلى...»(134) بىگمان خدا از فرزندان اسرائیل پیمان گرفت؛ و از آنان دوازده [چهره] سرشناس برانگیختیم. و خدا فرمود: من با شما هستم اگر نماز را بپا دارید و زکات بدهید و به پیامآورانم ایمان بیاورید 4- دستورات و هشدارها عدّهاى از مفسّران گفتهاند: منظور از عهد و پیمان در آیه شریفه، دو چیز است: نخست دستورات واجب خدا، و دیگر هشدارها و محرّمات او. 5. یادآورى نعمتها و سرانجام اینکه گروهى گفتهاند: منظور از پیمان، برشمردن و یادآورى نعمتهاى گرانى است که خدا به پدران آنان و خود انسان ارزانى داشته است