از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید اﻋﺮاب ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  فاطمه پورمحمدي - اعراب القرآن و بیانه
5) (إِیَّاکَ) ضمیر منفصل فی محل نصب مفعول به مقدّم للاختصاص (نَعْبُدُ) فعل مضارع مرفوع و فاعله ضمیر مستتر فیه وجوبا تقدیره نحن (وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ) عطف على إیاک نعبد و نستعین فعل مضارع مرفوع و هو معتلّ أجوف و الأصل فیه نستعون فاستثقلت الکسرة على الواو فنقلت الى العین فانقلبت الواو یاء لانکسار ما قبلها فصار نستعین‏ [ نظرات / امتیازها ]
6) (اهْدِنَا) فعل أمر مبنی على حذف العلّة و هو هنا بمعنى الدّعاء و نا ضمیر متصل فی محل نصب مفعول به و فاعله ضمیر مستتر فیه وجوبا تقدیره أنت (الصِّراطَ) مفعول به ثان
أو منصوب بنزع الخافض لأنّ هدى لا تتعدى إلا الى مفعول واحد و تتعدى الى الثانی باللام کقوله تعالى: «یهدی للتی هی أقوم» أو بإلى کقوله تعالى «و إنک لتهدى الى صراط مستقیم» و لکن غلب علیها الاتّساع فعداها بعضهم إلى اثنین و قد نظم بعض الظرفاء أبیاتا ضمّنها الأفعال التی تتعدى الى واحد و الى الثانی بحرف جر و هی:
تعدى من الافعال طورا بنفسه و حینا بحرف الجر للثان ما ترى‏

دعا فی الندا سمّى کذا کنى و زوجه و استغفر اختار غیرا

أمرت صدقت الوعد کلت و زنته عفا و هدى منّى کذا سأل اذکرا
و مجموعها ستة عشر فعلا (الْمُسْتَقِیمَ) صفة للصراط و هو معتلّ و عین الفعل فیه واو و الأصل مستقوم فاستثقلت الکسرة على الواو فنقلت الى القاف فانقلبت الواو یاء لانکسار ما قبلها [ نظرات / امتیازها ]
  مجيد رعيتي - کتب صرف و نحو
6) صراط المستقیم
 توضيح : مضاف و مضاف الیه
صراط : اسم :بر وزن فعال
مستقیم :صفت : بروزن مستفعل : ار باب استفعال ریشه : قوم (قام): پایدار و استوار شد
مستقیم: مقاوم شده / طالب قوام و دوام [ نظرات / امتیازها ]
  اکرام السا دات صدرايي - نسم حیات
5) تقد م ایا ک بر نعبد
 توضيح : ایا ک ضمیر مفعو لی بر کلمه نعبد مقد م شد ه است و این افا ده حصر میکند یعنی فقط تو را بند گی می کنیم [ نظرات / امتیازها ]
  مرضيه اسدي - آیت الله محمد رضا قبادی آدینه وند
5) ● هر دو ضمیر اَیاکَ، منصوب و مفعول اندبرای فعل های ما بعدشان و تقدیمشان بر فعل برای افاده حصر است و فاعل نَعبُدُ و نَستَعینُ هر دو ضمیر نَحنُ است که مستتر است و جمله، نَستَعِینُ عطف است بر جمله نَعبَدُ. [ نظرات / امتیازها ]
6) ● اِهدِ فعل؛ نا مفعول بِهِ اولش؛ اَلصِرّاطَ مفعول بِهِ دوم آن و المُستَقِیمَ نعت است برای اَلصِرّاط. [ نظرات / امتیازها ]
  حسن حميدي سولا - ترنم وحی
5) إِیَّاکَ «مفعول به مقدم»
نَعْبُدُ «فعل مضارع مرفوع به ضمه ظاهری» «فاعل[نحن]»
وَ «واو عطف»
إِیَّاکَ«مفعول به مقدم»
نَسْتَعِینُ «فعل مضارع مرفوع به ضمه ظاهری»«فاعل[نحن]» [ نظرات / امتیازها ]
6) اهْدِنَا «فعل امر مبنی بر حذف حرف عله (یاء)» «(نا)مفعول به»«فاعل[انت]»
الصِّراطَ «مفعول به ثان»
الْمُسْتَقِیمَ «نعت، تابع» [ نظرات / امتیازها ]
  صفدر فولادي
5) نعبد: فعل مضارع مرفوع وعلامة رفعه الضمة، والفاعل ضمیر مستتر تقدیره (نحن).
و: حرف عطف.
إیاک: ضمیر منفصل مبنی فی محل نصب مفعول به مقدم.
نستعین: فعل مضارع مرفوع وعلامة رفعه الضمة، والفاعل ضمیر مستتر تقدیره (نحن). [ نظرات / امتیازها ]
6) اهدنا: اهد: فعل أمر(فعل طلب) مبنی على حذف حرف العلة، والفاعل ضمیر مستتر تقدیره (أنت)، نا: ضمیر متصل مبنی فی محل نصب مفعول به.
الصراط: مفعول به ثانٍ منصوب وعلامة نصبه الفتحة.
المستقیم: نعت لـ(الصراط) منصوب وعلامة نصبه الفتحة [ نظرات / امتیازها ]