از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  وجود مانع و رادع از تحقق اراده حق متعال، معقول نیست
این آیه شریفه و آیه بعدش برهانى است بر حق بودن مطلبى که قبلا فرموده بود، و آن این بود که عذاب مورد تهدید حق است و واقع خواهد شد، و هیچ مانعى نیست که بتواند از وقوع آن منع کند. و صورت برهان چنین است:
آنچه در آسمانها و زمین است از آنجا که مملوک خداى یگانه بى شریک است خداى تعالى مى‏تواند هر نوع تصرفى که فرض شود در آن بنماید و هر تصرفى در آنها به خداى تعالى منتهى مى‏شود، و غیر از خدا هیچ کسى سهمى از این مالکیت ندارد، و در نتیجه هیچ تصرفى در آن نمى‏توان کرد مگر به اذن او، پس اگر غیر از خداى تعالى کسى تصرف در چیزى کرد تصرف او فقط مستند به اراده خداى تعالى است و به هیچ مقتضى دیگر و خارجى‏اى مستند نیست، یعنى هیچ مقتضى دیگرى که خارج از ذات مقدس او باشد نمى‏تواند در ذات و اراده او تصرف و از اراده و فعل او جلوگیرى نماید. پس، خداى تعالى آنچه مى‏کند از جانب خود مى‏کند، نه اینکه مقتضایى از خارج ذاتش و یا مانعى از خارج در کار او ارتباط و دخالت داشته باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏10، ص: 109 تا 112 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مالکیت خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قول خداى تعالى و وعده او همان فعل محقق او است و قابل تخلف و تردید نمى‏باشد
قول خداى تعالى همان فعل او است، به این معنا که او کارى را که مى‏کند آن کار به خودى خود بر مقصود او دلالت مى‏کند. خوب، با اینکه معناى قول خدا این است دیگر چگونه ممکن است که در قول او دروغ راه یابد، با اینکه قول او متن عالم خارج است و عین خارجى است، قول او منم و تویى و سراسر این عالم است که هیچ جاى آن دروغ نیست دروغ و خطا مختص به مفاهیم ذهنى است، هر مفهوم ذهنى که با خارج منطبق باشد حقیقت است و خبر دادن از آن خبرى است راست، و هر مفهوم ذهنى که با خارج منطبق نباشد خلاف حقیقت است و خبر دادن از آن خبرى است دروغ.

و همچنین چگونه ممکن است وعده او باطل باشد با اینکه وعده او عبارت است از همان عملى که او با ما خواهد کرد و فعلا براى ما غایب است و جنبه آینده را دارد که احتمال دارد تحقق بیابد و یا تحقق نیابد، ولى براى خداى تعالى که کلیه اسباب را به سوى آن وعده متوجه ساخته غایب نیست و ردخور ندارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏10، ص:111 و 112 قالب : تفسیری موضوع اصلی : افعال خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.