از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  فقط کسانی که خداوند هدایتشان نموده، بر سر حق اختلاف نمى‌کنند
جمله «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ» استثناء جمله «وَ لا یَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ» است، یعنى مردم بعضى با بعضى دیگر در امر حق تا ابد اختلاف مى‏کنند مگر کسانى که خداوند به آنان رحم کرده که آنها در امر حق اختلاف نکرده و متفرق نمى‏شوند. و بطورى که از آیه «فَهَدَى اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ» (البقره/213) استفاده مى‏شود، منظور از رحمت، هدایت الهى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏11، ص: 82 و 83 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اختلاف و تفرقه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رحمت الهى که همان هدایت الهى است غایت خلقت انسان مى‏باشد
اسم اشاره «وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ» اشاره است به رحمتى که جمله «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ» بر آن دلالت دارد.
و اگر رحمت را- که گفتیم همان هدایت است- غایت خلقت گرفتیم به خاطر اینست که رحمت به غایت نهایى که همان سعادت بشر است اتصال دارد هم چنان که در آیه «وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدانا لِهذا» (الأعراف/43) که حکایت قول اهل بهشت است هدایت را غایت شمرده و این نظیر غایت شمردن عبادت است براى خلقت در آن آیه که مى‏فرماید: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» (الذاریات/56) عبادت نیز متصل به سعادت آدمى است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏11، ص: 85 و 86 قالب : تفسیری موضوع اصلی : هدایت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رحمت الهى که همان هدایت الهى است غایت خلقت انسان مى‏باشد
جمله «وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ...» یعنى کلمه خداى تعالى تحقق یافت، و مصداق خود را از ایشان گرفت، به خاطر ظلم و اختلافشان در حق، و بعد از آنکه بدان عالم شدند، و کلمه او که تحقق یافت همان پر کردن جهنم بود.
این آیه نظیر آیه «وَ لَوْ شِئْنا لَآتَیْنا کُلَّ نَفْسٍ هُداها وَ لکِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ» (السجده/13) مى‏باشد و اصل این کلمه آن وعده‏اى است که خداوند به ابلیس ملعون در جواب او که گفته بود: «فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إِلَّا عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ» (ص/82-83) داده است و فرموده: «قالَ فَالْحَقُّ وَ الْحَقَّ أَقُولُ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکَ وَ مِمَّنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ أَجْمَعِینَ» (ص/84-85) پس این آیات مضمونش متحد و بعضى مفسر بعضى دیگر است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏11، ص: 85 و 86 قالب : تفسیری موضوع اصلی : هدایت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از تحقق یافتن کلمه خداوند
جمله «وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ...» یعنى کلمه خداى تعالى تحقق یافت، و مصداق خود را از ایشان گرفت، به خاطر ظلم و اختلافشان در حق، و بعد از آنکه بدان عالم شدند، و کلمه او که تحقق یافت همان پر کردن جهنم بود.
این آیه نظیر آیه «وَ لَوْ شِئْنا لَآتَیْنا کُلَّ نَفْسٍ هُداها وَ لکِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ» (السجده/13) مى‏باشد و اصل این کلمه آن وعده‏اى است که خداوند به ابلیس ملعون در جواب او که گفته بود: «فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إِلَّا عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ» (ص/82-83) داده است و فرموده: «قالَ فَالْحَقُّ وَ الْحَقَّ أَقُولُ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکَ وَ مِمَّنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ أَجْمَعِینَ» (ص/84-85) پس این آیات مضمونش متحد و بعضى مفسر بعضى دیگر است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏11، ص: 86 تا 88 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کلمه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.