از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(فی جیدها حبل من مسد):(و طنابی تافته از لیف خرما به گردن دارد)(تب )و (تباب ) به معنای خسران و هلاکت و بطلان است ، بنابراین ، این آیات درحکم نفرین به هلاکت ابولهب و بطلان و بی اثرگشتن توطئه هایی است که او به منظورخاموش کردن نور نبوت انجام می داد و یا حکم و قضای خدای تعالی به هلاکت او وبطلان توطئه های اوست .ابولهب فرزند عبدالمطلب و عموی رسولخدا ص بود که سخت بارسولخدا(ص )دشمنی می کرد و در تکذیب و انکار آنحضرت اصرار می ورزید، به گونه ای که دردعوت خصوصی که پیامبر از عشیره خود به عمل آورد و آنان را به دین خود دعوت نمود با کمال بی شرمی خطاب به رسولخدا ص گفت :(تبا لک یعنی هلاکت بر تو باد)وآنگاه این سوره در رد گفتار او نازل شد و کلام او را به خودش ارجاع داد.و ابولهب کنیه او بوده و نامش عبدالعزی یا عبد مناف بوده است و اینکه خداوند اورا با کنیه نام می برد برای اشاره به انتسابی است که او به آتش جهنم دارد، چون لهب یعنی زبانه آتش .در ادامه می فرماید: مال و ثروتش و آن اعمالی که با دست خود مرتکب شده بودهیچ دردی از او دوا نکرد و نفرین خدا و قضای حتمی او مبنی بر هلاکت و خسران رانتوانست از وی دور کند و به زودی داخل آتشی برافروخته و زبانه دار خواهد شد(که مراد از آن همان آتش دوزخ است که در عظمت و هولناکی همتا ندارد)و به زودی همسرش نیز داخل آن آتش خواهد شد، در حالیکه هیزم به دوش می کشد و طنابی ازلیف خرما به گردن دارد و این آیات در حکم مذمت و هجو همسر ابولهب است ومی خواهد بفرماید: او در قیامت با همان هیئتی ممثل می گردد که در دنیا به خود گرفته بود و شاخه های خاررا با طناب می پیچید و حمل می کرد و شبانه آنها را بر سر راه رسولخدا ص می ریخت تا آنجناب را آزار دهد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر راهنما

1 - در افتادن همسر ابولهب به آتش جهنم، در حالتى خواهد بود که ریسمانى از الیاف به هم بافته در گردن دارد.

فى جیدها حبل من مسد

«جید» به معناى گردن یا محل گردنبند (قاموس) و «مسد» به معناى لیف ملایمى است که از درخت خرما گرفته مى شود (العین). این آیه از آن جا که حال براى «امرأته» و هم زمان با عامل خود (سیصلى) است، حالت ورود ام جمیل به جهنم را ـ که به گردن او زنجیرى از رشته هاى به هم بافته، بسته شده است ـ ترسیم مى کند.

2 - عذاب آخرت، تجسّمى از گناه در دنیا است.

فى جیدها حبل من مسد

آیه شریفه ترسیمى از آخرت همسر ابولهب ارائه مى دهد; یعنى، او همان طور که در دنیا بوته هاى خار را برمى داشت و بند آن را به گردن مى انداخت، تا به راه پیامبر(ص) بیفشاند; در آخرت نیز بار گناه خود را برداشته و بند آن را به گردن خواهد انداخت.

3 - همسر ابولهب در آخرت، در نهایت ذلّت و با گردنبندى از لیف هاى بافته شده تحقیر خواهد شد.

فى جیدها حبل من مسد

برخى گفته اند: همسر ابولهب، سوگند یاد کرده بود که گردنبند فاخر خود را در دشمنى با پیامبر(ص) خرج کند و آیه شریفه با بیان این که در آخرت، او داراى گردنبند لیفى خواهد بود; اوج حقارت او را بیان کرده است. تعبیر «جید» گرچه با «عنق» به یک معنا است; ولى در موارد زینت کردن گردن «جید» استفاده مى شود; ازاین رو بر استهزا و تحقیر او افزوده است.

4 - جهنم، داراى عذاب جسمى و شکنجه روحى

سیصلى نارًا ... و امرأته ... فى جیدها حبل من مسد

آتش، عذاب جسمى و تحقیر با بستن ریسمان به گردن، عذاب روحى است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
فِی جِیدِها حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ

و زن او نیز که هیزم کش و آتش افروز است، و در گردنش ریسمانى بافته شده از لیف خرماست، به همان آتش شعله ور خواهد سوخت.

گفتنى است که وصف آن زن در این دو آیه و با این خصلت و وصف نکوهیده براى نشان دادن نهایت فرومایگى و حق ستیزى و حقارت اوست.

در مورد واژه «مسد» که به معنى طناب و یا ریسمان بافته شده از لیف خرماست، دیدگاه ها متفاوت است:

1 - به باور پاره اى منظور طنابى است که درشتى و زبرى و خشونت لیف خرما را دارد، و سوزش و حرارت آتش شعله ور، و سنگین آهن را، که در دوزخ به کیفر بیدادش برگردنش مى اندازند.

2 - امّا به باور برخى از جمله «ابن عباس» اشاره به زنجیرگرانى است به طول هفتاد زراع که در دوزخ از دهان او وارد و از نشیمنگاه او خارج و دور گردنش پیچیده مى شود.

3 - «سعید بن مسیب» آورده است که: او گردنبندى پرقیمت و جواهر نشان داشت که به آن بسیار مى نازید و سوگند یاد مى کرد که آن را در راه پیکار با محمد(ص) و راه و رسم آزادیخواهانه و عدالت آفرین او هزینه خواهد کرد؛ به همین دلیل در روز رستاخیز و سراى آخرت به صورت عذابى سهمگین بر گردن او افکنده خواهد شد.

از «اسماء» آورده اند که: پس از فرود این سوره و نکوهش سخت خدا از ابولهب و همسرش به کیفر حق ستیزى و کینه توزیشان، زن او که «عوراء» نام داشت، سنگى بزرگ بر گرفت و با جار و جنجال بسیار به سراغ پیامبر رفت. او در حالى که فریاد مى زد: و به پیامبر گرامى اهانت روا مى داشت و به جاى محمد(ص) یا ستوده شده بارگاه خدا، آن حضرت را «مذمّم» یا «نکوهش شده» مى خواند، نعره برآورد که: کجاست این سرزنشگر پدران ما؟ همو که دین و کتاب او، ما را به خشم آورده و دعوت اصلاحى و عدالت خواهانه اش دلمان را سوزانده و ما را به نافرمانى و عصیان کشیده است! او کجاست؟ پیامبر گرامى در مسجد نشسته بود و برخى از جمله «ابوبکر» در حضورش بودند که آن زن سررسید. با آمدن او «ابوبکر» گفت: هان اى پیامبر خدا، زن ابولهب آمد و به گونه اى خشمگین و خشن به نظر مى رسد که مى ترسم به شما جسارت کند. پیامبر فرمود: نگران مباش او هرگز مرا نخواهد دید. آن گاه آیاتى را زمزمه کرد و به خدا پناه برد و این آیه راخواند که:

و اذا قرأت القرآن جعلنا بینک و بین الذین لایؤمنون حجاباً مستوراً(343)

و هنگامى که قرآن را بخوانى، میان تو و کسانى که به سراى آخرت ایمان ندارند، پرده اى پوشیده قرار مى دهیم.

او، رسید و بر سر «ابوبکر» ایستاد، و در حالى که گویى پیامبر را نمى دید، فریاد کشید که: محمد(ص) کجاست؟

به من گزارش رسیده، که او مرا به باد نکوهش گرفته است.

ابوبکر سوگند یاد کرد که چنین نیست. او برگشت در حالى که این جمله را با غرور و تندى تکرار مى کرد که: قریش نیک مى داند که من دختر رهبر و پیشواى آنان هستم «قریش تعلم انى بنت سیدها».

از پیامبر آورده اند که فرمود: خداى فرزانه دل هاى آنان را از دین و آیین من برگردانید، چرا که آنان کار دشمنى و کینه توزى را با من به جایى رساندند که مرا به جاى محمد(ص)، «مذمّم» مارک مى زدند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
و ( فی جیدها ) فی موضع الحال . أو علی الابتداء ، وفی جیدها : الخبر. وقرئ : حمالة الحطب ، بالنصب علی الشتم ، وأنا أستحب هذه القراءة ، وقد توسل إلی رسول الله صلی الله علیه وسلم بجمیل : من أحب شتم أم جمیل . وقرئ : حمالة للحطب . وحمالة للحطب : بالتنوین ، والرفع والنصب . وقرئ : ومریته بالتصغیر . المسد : الذی فتل من الحبال فتلا شدیدا ، من لیف کان أو جلد ، أو غیرهما . قال : * ومعد أمر من أیانق * ورجل ممسود الخلق مجدوله . والمعنی : فی جیدها حبل مما مسد من الحبال ، وأنها تحمل تلک الحزمة من الشوک وتربطها فی جیدها کما یفعل الحطابون : تخسیسا لحالها، وتحقیرا لها وتصویرا لها بصورة بعض الحطابات من المواهن ، لتمتعض من ذلک ویمتعض بعلها ، وهما فی بیت العز والشرف . وفی منصب الثروة والجدة . ولقد عیر بعض الناس الفضل بن العباس ابن عتبة ابن أبی لهب بحمالة الحطب ، فقال : ماذا أردت إلی شتمی ومنقصتی أم ما تعیر من حمالة الحطب غراء شادخة فی المجد غرتها کانت سلیلة شیخ ناقب الحسب ویحتمل أن یکون المعنی : أن حالها تکون فی نار جهنم علی الصورة التی کانت علیها حین کانت تحمل حزمة الشوک ، فلا تزال علی ظهرها حزمة من حطب النار من شجرة الزقوم أو من الضریع ، وفی جیدها حبل من ما مسد من سلاسل النار : کما یعذب کل مجرم بما یجانس حاله فی جرمه . عن رسول الله صلی الله علیه وسلم : " من قرأ سورة تبت رجوت أن لا یجمع الله بینه وبین أبی لهب فی دار واحدة [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیرهدایت
[5] و زنان‌ معمولا ‌خود‌ ‌را‌ ‌با‌ گردنبندی‌ ‌از‌ مروارید و گوهرهای‌ گرانبها آرایش‌ می‌دهند، ولی‌ ‌آن‌ زن‌ ‌بر‌ گرد گردن‌ ‌خود‌ ‌در‌ ضمن‌ حمل‌ خار و هیزم‌ ریسمانی‌ ‌از‌ لیف‌ خرما داشت‌، و آیا ‌اینکه‌ ‌بر‌ چیزی‌ جز خسیسی‌ و فرومایگی‌ ‌او‌ دلالت‌ دارد!

«فِی‌ جِیدِها حَبل‌ٌ مِن‌ مَسَدٍ‌-‌ ‌در‌ گردنش‌ ریسمانی‌ ‌از‌ لیف‌ خرما ‌است‌.»

بعضی‌ گفته‌اند ‌که‌ مقصود ‌از‌ ‌اینکه‌ ‌آیه‌ ‌آن‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ روز قیامت‌ ‌بر‌ گرد گردن‌ ‌او‌ ریسمانی‌ فراهم‌ آمده ‌از‌ لیف‌ خرما خواهد ‌بود‌، بدان‌ سبب‌ ‌که‌ گردنبند جواهر ‌خود‌ ‌را‌ ‌در‌ راه‌ محاربه ‌با‌ پیامبر اسلام‌ ‌به‌ مصرف‌ رسانده‌ ‌بود‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  صفدر فولادي - تفسیر نمونه
جید (بر وزن دید) به معنى گردن است ، و جمع آن ((اجیاد)) مى باشد، بعضى از ارباب لغت معتقدند که جید و ((عنق )) و ((رقبه )) هر سه معنى مشابهى دارند، با این تفاوت که ((جید)) به قسمت بالاى سینه گفته مى شود، و ((عنق )) به پشت گردن یا همه گردن و ((رقبه )) به گردن گفته مى شود، و گاه به یک انسان نیز مى گویند مانند ((فک رقبة )) یعنى آزاد کردن انسان . ((مسد)) (بر وزن حسد) به معنى طنابى است که از الیاف بافته شده . بعضى گفته اند ((مسد)) طنابى است که در جهنم بر گردن او مى نهند که خشونت الیاف را دارد، و حرارت آتش و سنگینى آهن را! بعضى نیز گفته اند از آنجا که زنان اشرافى شخصیت خود را در زینت آلات مخصوصا گردن بندهاى پر قیمت میدانند، خداوند در قیامت براى تحقیر این زن خودخواه اشرافى گردنبندى از لیف خرما در گردن او مى افکند و یا اصلا کنایه از تحقیر او است . بعضى نیز گفته اند علت این تعبیر آن است که ام جمیل گردنبند جواهر نشان پر قیمتى داشت ، و سوگند یاد کرده بود که آن را در راه دشمنى پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) خرج کند، لذا به کیفر این کار خداوند چنین عذابى را براى او مقرر داشته . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.