از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «مسد»
کلمه «مسد» به معناى طنابى است که از لیف خرما بافته شده باشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 666 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تجسم اعمال زن ابولهب در قیامت
ظاهرا مراد از این دو آیه این باشد که همسر ابو لهب به زودى در آتش دوزخ در روز قیامت به همان هیئتى ممثل مى‏گردد که در دنیا به خود گرفته بود. در دنیا شاخه‏هاى خاربن و بته‏هایى دیگر را با طناب مى‏پیچید و حمل مى‏کرد و شبانه آنها را بر سر راه رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) مى‏ریخت تا به این وسیله آن جناب را آزار دهد؛ در آتش هم با همین حال یعنى طناب به گردن و هیزم به پشت ممثل گشته و عذاب مى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 666 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تجسّم اعمال گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رابطه نفرین الهی و اختیار انسان بر توبه
مجمع البیان (ج 10، ص 560) مى‏گوید: اگر کسى سؤال کند بعد از این نفرین که خدا در حق ابو لهب کرده، آیا جهنمى بودن او جبرى نیست و آیا او باز هم مى‏توانسته ایمان بیاورد و آیا اگر ایمان مى‏آورد نفرین خدا تکذیب نمى‏شد؟
در پاسخ مى‏گوییم: باز هم ایمان آوردن، تکلیف ابو لهب بوده، چون نفرین، تکلیف ثابت را بر نمى‏دارد، و نفرین خداى تعالى بر او در حقیقت تهدید او است، خواسته است بفرماید اگر ایمان نیاورى چنین و چنانت مى‏کنم.
مؤلف: اشکال مذکور ناشى از غفلت است، غفلت از این حقیقت که تعلق قضاى حتمى الهى به فعلى از افعال اختیارى انسان، باعث بطلان اختیار انسان نمى‏شود، چون فرض این است که اراده الهى- و همچنین فعل خداى تعالى- تعلق گرفته به فعل اختیارى انسان، بدان جهت که فعل انسان است، یعنى اختیارى است، و اگر فعل انسان و به عبارتى فعل ابو لهب به اختیار خود او صادر نشود، باعث مى‏شود که اراده خدا از مرادش تخلف کند و این محال است، و وقتى فعلى که متعلق قضاء موجب است اختیارى شد، ترکش هم اختیارى خواهد بود، هر چند که آن ترک واقع نمى‏شود، (دقت بفرمایید) و ما در چند مورد از مباحث گذشته این کتاب در این باره بحث کردیم.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 666 و 667 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : جبر و اختیار گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) اشرفی پور : فی جیدها حبلٌ من مسد
آنچه در ادامه می آید نظر شخصی اینجانب می باشد و امیدوارم خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند.
در این آیه خداوند به موضوع بسیار مهمی اشاره کرده است و آن اختیار انسان بر توبه است به شرطی که خداوند درب توبه را نبندد. خداوند به سه کلمه مهم در این آیه اشاره داشته است: 1جید 2حبل 3 مسد
جید به معنی گردن است و در اینجا یادآور می شوم که خداوند می فرماید من از رگ گردن به شما نزدیک تر هستم. نه قلب و نه مغز! خداوند به چیزی اشاره می کند که درست بین مغز و قلب ما قرار دارد و ارتباط دهنده این دو به یکدیگر است. حبل: چیزی مثل طناب یا باند که می توان آن را به دور گردن بست. مسد: لیف خرما که از آن برای عایق بندی و گرفتن درزها در برابر نفوذ چیزی مثل آب استفاده می شود.
پس شاید بشود اینگونه برداشت کرد که خداوند در اینجا ارتباط نزدیک خود را با بنده اش مسدود می کند و این به خاطر عملی است که آن شخص خودش انجام داده است. خداوند می گوید درب های توبه باز است اگر خودتان موجب بستن آن نشوید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کارکرد گردنبند زن ابولهب
زن ابولهب گردنبندى قیمتى داشت که سوگند یاد کرد آن را در راه مخالفت پیامبر مصرف کند. {فى جیدها حبل من مسد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 632 قالب : تاریخی موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آتش، عذاب جسمى و تحقیر با بستن ریسمان به گردن، عذاب روحى است.-نکته - حاجيه تقي زاده فانيد

1 - در افتادن همسر ابولهب به آتش جهنم، در حالتى خواهد بود که ریسمانى از الیاف به هم بافته در گردن دارد.

فى جیدها حبل من مسد

«جید» به معناى گردن یا محل گردنبند (قاموس) و «مسد» به معناى لیف ملایمى است که از درخت خرما گرفته مى شود (العین). این آیه از آن جا که حال براى «امرأته» و هم زمان با عامل خود (سیصلى) است، حالت ورود ام جمیل به جهنم را ـ که به گردن او زنجیرى از رشته هاى به هم بافته، بسته شده است ـ ترسیم مى کند.

2 - عذاب آخرت، تجسّمى از گناه در دنیا است.

فى جیدها حبل من مسد

آیه شریفه ترسیمى از آخرت همسر ابولهب ارائه مى دهد; یعنى، او همان طور که در دنیا بوته هاى خار را برمى داشت و بند آن را به گردن مى انداخت، تا به راه پیامبر(ص) بیفشاند; در آخرت نیز بار گناه خود را برداشته و بند آن را به گردن خواهد انداخت.

3 - همسر ابولهب در آخرت، در نهایت ذلّت و با گردنبندى از لیف هاى بافته شده تحقیر خواهد شد.

فى جیدها حبل من مسد

برخى گفته اند: همسر ابولهب، سوگند یاد کرده بود که گردنبند فاخر خود را در دشمنى با پیامبر(ص) خرج کند و آیه شریفه با بیان این که در آخرت، او داراى گردنبند لیفى خواهد بود; اوج حقارت او را بیان کرده است. تعبیر «جید» گرچه با «عنق» به یک معنا است; ولى در موارد زینت کردن گردن «جید» استفاده مى شود; ازاین رو بر استهزا و تحقیر او افزوده است.

4 - جهنم، داراى عذاب جسمى و شکنجه روحى

سیصلى نارًا ... و امرأته ... فى جیدها حبل من مسد

آتش، عذاب جسمى و تحقیر با بستن ریسمان به گردن، عذاب روحى است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرراهنما قالب : تفسیری موضوع اصلی : آتش گوینده : حاجیه تقی زاده فانید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسد - ليلا حسين زاده
کلمه (مسد) به معناى طنابى است که از لیف خرما بافته شده باشد، و این جمله بنا بر اینکه کلمه (حماله ) حال باشد، حال دوم از کلمه (امراه ) است .
و ظاهرا مراد از این دو آیه این باشد که همسر ابولهب به زودى در آتش دوزخ در روز قیامت به همان هیئتى ممثل مى گردد که در دنیا به خود گرفته بود، در دنیا شاخه هاى خاربن و بته هایى دیگر را با طناب مى پیچید و حمل مى کرد، و شبانه آنها را بر سر راه رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى ریخت تا به این وسیله آن جناب را آزار دهد، در آتش هم با همین حال ، یعنى طناب به گردن و هیزم به پشت ممثل گشته عذاب مى شود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت دارالقران امام مجتبی (ع) قالب : لغوی موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : لیلا حسین زاده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.