از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ملک الناس ):(فرمانروای مردم ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر راهنما

1 - خداوند، زمام دار مردم و فرمان رواى آنان است.

ملک الناس

«ملک»; یعنى، کسى که در شؤون مردم با امر و نهى خود، دخل و تصرف کند. این کلمه، ویژه اداره موجودات عاقل است. و از این جهت است که «ملک الناس» گفته مى شود; ولى «مَلِک الأشیاء» گفته نمى شود. (مفردات راغب) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
مَلِکِ النَّاسِ

به فرمانروایى مردم،

به همو که سالار و مالک و حاکم مردم است،

در آیه مورد بحث واژه «مَلِک» به مفهوم «فرمانروا» مى باشد و جز به این معنا راو نیست که خوانده، یا تفسیر گردد، امّا در سوره «فاتحه» «مَلِک» و «یا مالک» هر دو وجه جایز است.

دلیل این نکته آن است که وصف «مَلِک» به مفهوم «فرمانروا»، نشانگر تدبیرگرى و گردانندگى آگاهانه و هدف دار و حکیمانه کار کسى است که تدبیر وتربیت را در مى یابد، امّا وصف «مالک» داراى این بار و مفهوم نیست. به همین دلیل مى توان گفت: او، مالک این پیراهن است، امّا نمى توان گفت فرمانروا و تدبیرگر آن است، چرا که پیراهن فاقد شعور و درکِ تدبیر و تربیت است

با این بیان در آیه مورد بحث منظور این است که: بگو: پناه مى برم به پروردگار مردم، فر مانروا و تدبیرگر امور و شئون مردم، همو که انسان ها در همه نیازها و گرفتارى ها به او پناه مى برند و از او یارى مى جویند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
ملک الناس إله الناس ) ما هما من رب الناس ؟ قلت : هما عطف بیان ، کقولک : سیرة أبی حفص عمر الفاروق . بین بملک الناس ، ثم زید بیانا بإله الناس ، لأنه قد یقال لغیره : رب الناس ، کقوله ( اتخذوا أحبارهم ورهبانهم أربابا من دون الله ) وقد یقال : ملک الناس . وأما ( إله الناس ) فخاص لا شرکة فیه ، فجعل غایة للبیان . فإن قلت : فهلا اکتفی بإظهار المضاف إلیه الذی هو الناس مرة واحدة ؟ قلت : لأن عطف البیان للبیان ، فکان مظنة للإظهار دون الإضمار [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » محمد حسینی همدانی
مَلِک‌ِ النّاس‌ِ:

عطف‌ و بیان‌ آنستکه‌ سید ‌بر‌ تأمین‌ شئون‌ بشر قدرت‌ دارد و ‌در‌ ‌سورة‌ فاتحة الکتاب‌ مالک‌ یوم الدین‌ خوانده‌ ‌شده‌ بلحاظ اینکه‌ مراد ‌از‌ مالک‌ آنستکه‌ زمام‌ تدبیر امور جزاء ‌از‌ ثواب‌ و کیفر افراد بشر ‌در‌ حیطه‌ قدرت‌ و مالکیت‌ اوست‌ ولی‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ سوره‌ بلحاظ تدبیر ‌در‌ باره‌ امور بشر باید ملک‌ خوانده‌ شود و مفاد ملک‌ ‌النّاس‌ آنستکه‌ زمام‌ تدبیر شئون‌ بشر ‌در‌ حیطه‌ قدرت‌ اوست‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیرهدایت
[2] و ‌در‌ ‌آن‌ هنگام‌ ‌که‌ مردمان‌ ‌به‌ صاحبان‌ نیرو و سلطه‌ پناه‌ می‌برند، باید بدانیم‌ ‌که‌ قدرت‌ و سلطه ‌خدا‌ ‌از‌ همه‌ بیشتر و بزرگتر ‌است‌، و بنا ‌بر‌ ‌اینکه‌ باید ‌به‌ ‌او‌ پناه‌ بریم‌ و ‌از‌ ‌او‌ مدد خواهیم‌.

«مَلِک‌ِ النّاس‌ِ‌-‌ پادشاه‌ مردمان‌،» پادشاه‌ کسی‌ ‌است‌ ‌که‌ سلطه‌ و استیلا دارد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » مجمع البیان
مَلِکِ النَّاسِ

به فرمانروایى مردم،

به همو که سالار و مالک و حاکم مردم است،

در آیه مورد بحث واژه «مَلِک» به مفهوم «فرمانروا» مى باشد و جز به این معنا راو نیست که خوانده، یا تفسیر گردد، امّا در سوره «فاتحه» «مَلِک» و «یا مالک» هر دو وجه جایز است.

دلیل این نکته آن است که وصف «مَلِک» به مفهوم «فرمانروا»، نشانگر تدبیرگرى و گردانندگى آگاهانه و هدف دار و حکیمانه کار کسى است که تدبیر وتربیت را در مى یابد، امّا وصف «مالک» داراى این بار و مفهوم نیست. به همین دلیل مى توان گفت: او، مالک این پیراهن است، امّا نمى توان گفت فرمانروا و تدبیرگر آن است، چرا که پیراهن فاقد شعور و درکِ تدبیر و تربیت است

با این بیان در آیه مورد بحث منظور این است که: بگو: پناه مى برم به پروردگار مردم، فر مانروا و تدبیرگر امور و شئون مردم، همو که انسان ها در همه نیازها و گرفتارى ها به او پناه مى برند و از او یارى مى جویند.

سپس در بیان وصف دیگر او مى فرماید: [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  صفدر فولادي
۱- خداوند، زمامدار مردم و فرمانرواى آنان است. «ملک»:یعنى، کسى که در شؤون مردم با امر و نهى خود، دخل و تصرف کند. این کلمه، ویژه اداره موجودات عاقل است. و از این جهت است که «ملک الناس» گفته مى شود; ولى «مَلِک الأشیاء» گفته نمى شود.
۲- خداوند، به دلیل حاکمیت و تسلّط بر مردم، بر محافظت آنان از خطرها و مهارکردن حوادث زیان بار، توانا است.
3-خداوند، بر تربیت و تدبیر امور مردم، تسلّط کامل دارد.
4- توصیف خداوند به فرمانرواى مردم، از آداب استعاذه به درگاه او است.
۵- مردم، باید تنها به فرمان خداوند گردن نهاده، فرمان روایى او را پذیرا باشند. (ملک الناس ): توصیف خداوند به فرمانرواى مردم، بیانگر این حقیقت است که فرمانرواى حقیقى، او است و مردم نباید مطیع کسى جز او باشند.
۶- توجّه به حاکمیت فرمان هاى الهى بر انسان، برانگیزاننده او به پناه بردن به خداوند و اطمینان بخش و دلگرم کننده پناه آورندگان است.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : لطفا منبع تفسیر را نیز ذکر فرمایید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.