از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک لهم اللعنه و لهم سوء الدار): و کسانیکه عهدخدا را بعد از پیمان بستن می شکنند و آنچه را که خداوند امر به پیوند آن نموده قطع می کنند و در زمین فساد می نمایند آنانند که لعنت و بدی در آن سرای برای آنهاست )،این آیه حال غیر مؤمنان را به روش تقابل بیان می کند و می فرماید کفارکسانی هستند که عهد فطرت سلیم را که مقتضای آن اقرار به توحید است نقض کرده و احکام خدا و راه او را که بشر را به سعادت می رساند تغییر داده و آن راقطع می نمایند و جامعه را به فساد و بدبختی می کشانند و در زمین فساد می کنند،یعنی وظایفی را که اشیاء به جهت آن خلق شده اند تغییر می دهند و آنها را از حداعتدال خارج کرده و نمی گذارند تا به امور واجبه ای که غایت آنهاست قیام نمایند، و در نتیجه این اعمال ، آنها از رحمت حق دور شده و از کرامت الهی طردمی گردند به علت اینکه آنها حق را کنار گذاشته و در باطل فرو رفته اند و سرانجام باطل هم جز نابودی و هلاکت و بدی عاقبت نیست . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرتضي عزتيان - برگزیده تفسیر نمونه ج2
دنیا پرستان تبهکار! از آنجا که نیک و بد همواره در مقایسه با یکدیگر به خوبى روشن مى‏گردد پس از ذکر صفات «اولوا الالباب» در اینجا بخشى از صفات اصلى مفسدان و آنها که عقل و اندیشه واقعى خود را از دست داده‏اند بیان مى‏دارد، مى‏گوید: «و آنها که عهد الهى را بعد از محکم کردن مى‏شکنند، و پیوندهایى را که خدا فرمان به برقرارى آن داده، قطع مى‏کنند، و در روى زمین افساد مى‏نمایند، لعنت و مجازات سراى دیگر از آنهاست» (وَ الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ).

در حقیقت تمام مفاسد عقیدتى و علمى آنها در سه جمله فوق، خلاصه شده است:

1- شکستن پیمانهاى الهى که شامل پیمانهاى فطرى، و پیمانهاى عقلى، و پیمانهاى تشریعى مى‏شوند.

2- قطع رابطه‏ها رابطه با خدا، رابطه با رهبران الهى، رابطه با خلق، و رابطه با خویشتن.

3- آخرین قسمت که ثمره دو قسمت قبل است، فساد در روى زمین است.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ «25»
بعد از بیان حال موفین به عهد و درجات ایشان، احوال ناقضین و شامت مآل آنها را فرماید:
وَ الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ‌: و آن کسان که مى‌شکنند پیمان خداى تعالى را. مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ‌: بعد از محکم کردن آن به اعتراف و قبول، و ملتزم نشدند به عهد عقلى و شرعى.
صفت دوم: وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ‌: و مى‌برند پیوستگى آنچه را که خدا امر فرمود به آن که صله نمایند، یعنى قطع رحم نمایند، یا قطع ایمان به انبیاء و کتب و غیر آن از حقوق خدا و خلق کنند و به لوازمات بندگى وفرمانبردارى رفتار نکنند.
در کافى شریف از حضرت صادق علیه السّلام مروى است که: انّ رجلا من خثعم جاء الى النّبىّ فقال: اىّ الاعمال ابغض الى اللّه تعالى؟ فقال: الشّرک باللّه. قال: ثمّ ماذا قال قطیعة الرّحم ثمّ قال: ثمّ ماذا قال الامر بالمنکر و النّهى عن المعروف. «1» شخصى از خثعم آمد خدمت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم عرض نمود: چه عملى مبغوضتر است نزد حق تعالى؟ حضرت فرمود: شرک به خدا. عرض کرد:
پس، چه چیز؟ فرمود: قطع نمودن رحم. عرض کرد: بعد چه چیز؟ فرمود: امر به منکر و نهى از معروف.
صفت دیگر آنها: وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ‌: و فساد کنند در زمین به کفر یا محاربه با پیغمبر و مؤمنین یا به معاصى الهى و خرابى بلاد یا فتنه انگیزى و آشوب طلبى. أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ: آن جماعت موصوفین به صفات مذکوره مر ایشان راست دورى از رحمت الهى و تبعید از جنت سبحانى. وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ: و مر ایشان را است بدى سراى که جهنم است؛ یا بدى عاقبت در دنیا و آخرت یا بد مکانى است عذاب آتش و مخلد بودن در آن. مفسران در منهج فرموده‌اند: مراد به‌ «یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ» خارجیانند که سرکشى کنند و بر امام عادل خروج نمایند، و مراد به‌ «یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ» محاربانند.
تبصره: به مفاد آیه شریفه سر آمد صفات رذیله و جامع ملکات ردیّه این سه صفت باشد 1- نقض عهد که شامل است عهود خلقى و خالقى را. 2- قطع رحم که متضمن است رحم آل محمد علیهم السّلام و رحم خویشاوند و اقربا را.
3- فساد در زمین که حاوى است کلیه معاصى را، زیرا اوامر و نواهى الهى جزافى نیست بلکه تمام آن از جزئى و کلى داراى حکم و مصالحى است نسبت به عموم طبقات بشر. بنابراین ارتکاب هر معصیتى گذشته از ضرر شخصیه، موجب ضرر نوعیه و خللى به نظام جامعه عالم وارد سازد، منتها مرتکب آن نظر به‌قصور عقل و احاطه، غافل باشد، و حال آنکه هر معصیتى هر چند صغیره باشد اثر وضعى آن فسادى در نظام اتمّ وارد سازد، چنانچه احادیث آل عصمت آن را محقق سازد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
وَ الَّذِین‌َ یَنقُضُون‌َ عَهدَ اللّه‌ِ مِن‌ بَعدِ مِیثاقِه‌ِ وَ یَقطَعُون‌َ ما أَمَرَ اللّه‌ُ بِه‌ِ أَن‌ یُوصَل‌َ وَ یُفسِدُون‌َ فِی‌ الأَرض‌ِ أُولئِک‌َ لَهُم‌ُ اللَّعنَةُ وَ لَهُم‌ سُوءُ الدّارِ «25»
و کسانی‌ ‌که‌ شکستند عهد الهی‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌بعد‌ ‌از‌ اخذ میثاق‌ خداوند و قطع‌ کردند آنچه‌ ‌را‌ ‌که‌ خداوند امر فرموده‌ ‌بود‌ بصله‌ ‌آنها‌ و فساد کردند ‌در‌ زمین‌ اینها اختصاص‌ دارند بلعنت‌ الهی‌ و ‌از‌ ‌برای‌ ‌آنها‌ ‌است‌ جایگاه‌ بدی‌ دار جهنم‌.
وَ الَّذِین‌َ یَنقُضُون‌َ عَهدَ اللّه‌ِ ‌که‌ عبادت‌ و اطاعت‌ شیطان‌ و هوای‌ نفس‌ و متابعت‌اهل‌ ضلال‌ ‌از‌ کفار و مشرکین‌ و ضالین‌ و مضلین‌ و فاسقین‌ و فاجرین‌ کردند مِن‌ بَعدِ مِیثاقِه‌ِ ‌که‌ شریک‌ ‌بر‌ ‌خدا‌ قرار دادند ‌در‌ عبادت‌ و افعال‌ و نظر بغیر ‌او‌ وَ یَقطَعُون‌َ ما أَمَرَ اللّه‌ُ بِه‌ِ أَن‌ یُوصَل‌َ نه‌ صله‌ رحم‌ کردند و نه‌ مراعات‌ حقوق‌ الهی‌ و ‌رسول‌ و امام‌ و ذراری‌ ‌رسول‌ و فقراء و مؤمنین‌ نمودند.
وَ یُفسِدُون‌َ فِی‌ الأَرض‌ِ بارتکاب‌ معاصی‌ و ملهیات‌ و ظلم‌ و تعدی‌ و سایر مفاسد أُولئِک‌َ لَهُم‌ُ اللَّعنَةُ ‌بعد‌ ‌از‌ رحمت‌ و تفضلات‌ الهی‌ دنیا و آخرت‌ وَ لَهُم‌ سُوءُ الدّارِ جَهَنَّم‌َ یَصلَونَها فَبِئس‌َ المِهادُ ص‌ ‌آیه‌ 56 [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
وَ اَلَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اَللّٰهِ مِنْ بَعْدِ مِیثٰاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ مٰا أَمَرَ اَللّٰهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی اَلْأَرْضِ أُولٰئِکَ لَهُمُ اَللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ اَلدّٰارِ این آیه وصف کسانى است که دعوت حق را قبول نکرده و مصداق وَ اَلَّذِینَ لَمْ یَسْتَجِیبُوا شده اند، به جاى اعمال نیک اجابت کنندگان در حق آنها آمده: وَ یُفْسِدُونَ فِی اَلْأَرْضِ منظور از لعنت، طرد شدن از هر رحمت و لطف خدا و بى بهره شدن از بهشت است، منظور از سُوءُ اَلدّٰارِ نتیجۀ بد این دنیا است که همان عذاب آخرت مى باشد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
وَ اَلَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اَللّٰهِ مِنْ بَعْدِ مِیثٰاقِهِ پس ازآن که خداوند از صالحان و ویژگى هاى آنان و نیز از پاداش و سرنوشت نیکویى که برایشان آماده شده، یاد کرد، اینک از فاسدان و فسادگران یاد مى کند به اصطلاح امروز: پس ازآن که یاران انقلاب بر ضدّ فساد را یاد کرده، از یاران ضدّ این انقلاب نام برده است بدیهى است، گروه دوم از لحاظ ویژگى ها و کردارها، متفاوت با گروه نخست خواهند بود به عنوان نمونه، صالحان به پیمان خدا وفا مى کنند و به همین دلیل، برطبق عقل و وجدان و به هر چیزى که دلیل داشته باشد عمل مى کنند در حالى که مفسدان، پیمان خدا را مى شکنند و به گفتۀ شیطان عمل مى کنند و به باطل لباس حق را مى پوشانند و از روى آگاهى حق را پنهان مى کنند وَ یَقْطَعُونَ مٰا أَمَرَ اَللّٰهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ بنابراین، ستمکاران و جنایتکاران را دوست مى دارند و آنها را بر ضدّ آزادى خواهان و پاکان یارى مى کنند و دقیقا برخلاف اوامر و نواهى خدا حرکت مى کنند وَ یُفْسِدُونَ فِی اَلْأَرْضِ آنان از طریق گسترش دادن ستم و بیدادگرى، برانگیختن فتنه ها و نگرانى ها، گمراه ساختن ساده لوحان بى آلایش، شایع کردن فساد، پراکندن جنایت ها و خلاف کارى ها و دیگر انواع فساد و گمراهى، در زمین فساد مى کنند أُولٰئِکَ لَهُمُ اَللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ اَلدّٰارِ وقتى بدان در کردارهایشان برعکس نیکان هستند، طبیعى است که در کیفر و پاداش نیز برعکس آنان خواهند بود ازاین رو، براى نیکان بهشت است که چه خوب خانه اى است و براى بدان دوزخ مى باشد که چه بد قرارگاهى است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.