از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «حصیر»
حصیر از ماده «حصر» و به طورى که گفته‏اند به معناى حبس کردن و در مضیقه قرار دادن است هم چنان که در جاى دیگر قرآن فرموده: «وَ احْصُرُوهُمْ» (توبه/5) یعنى برایشان تنگ بگیرید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 56 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رحم کردن خداوند بر بنی اسرائیل به شرط توبه کردن
معناى جمله «عَسى‏ رَبُّکُمْ أَنْ یَرْحَمَکُمْ»- بطورى که از سیاق برمى‏آید- این است که امید است بعد از بعث دشمنان در بار دوم خداوند به شما رحم کند، و این وعده امیدوار کننده مشروط است به توبه ایشان (بنی اسرائیل) و اینکه به طاعت و احسان برگردند. به دلیل جمله «وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا» که تهدید مى‏کند اگر باز هم به فساد برگردید ما نیز به عقوبت و نکال بر مى‏گردیم و ما جهنم را براى کافران حصیر و محلى محصور قرار مى‏دهیم تا نتوانند از آن خارج شوند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 56 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بنی اسرائیل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اقتضاء ربوبیت خداوند، ترحم بر بندگان است
در جمله «عَسى‏ رَبُّکُمْ أَنْ یَرْحَمَکُمْ» از تکلم با غیر به غیبت التفات شده است، و گویا وجه آن این باشد که خواسته است به اصلى اشاره کند که ربوبیت خداى تعالى اقتضاى آن را دارد و آن اصل این است که: بر بندگان خود- در صورتى که به مقتضاى خلقت خود مشى کنند- رحم کند و به سوى فطرتشان ارشاد نماید مگر اینکه از خط مرزى خلقت خود منحرف گشته و از راه فطرت بیرون شوند و چون اشاره به این نکته باعث مى‏شد ربوبیت خداى تعالى یادآورى شود لازم بود سیاق تکلم با غیر (ما چنین و چنان مى‏کنیم) به هم بخورد و به سیاق تکلم به غیبت (پروردگارتان چنین و چنان کند) مبدل شود، و بعد از آنکه نکته مزبور ایفاء شد دوباره به همان سیاق قبلى برگردد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 56 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ربوبیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تذکروتهدیدی برصهیونیسم امروز! - عبدالله عبداللهي
1 روش تربیتى قرآن کریم آن است که مردم را بین بیم و امید نگه مى دارد، گاهى از جهنّم سخن مى گوید و به مردم هشدار مى دهد و گاهى روزنه ى رحمت الهى را مى گشاید، تا گرفتار ناامیدى و یأس نگردند در این آیه نیز از این روش تربیتى براى بنى اسرائیل استفاده شده است
2 این آیه به یهودیان شدیداً هشدار مى دهد که سرکوبى طغیانگران بنى اسرائیل در طول تاریخ، منحصر به دو مورد نیست، بلکه هرگاه آنان سرکشى و فسادگرى کنند، ما هم مجدداً آنان را مجازات مى کنیم پس اگر صهیونیست ها اکنون با تشکیل دولت غاصب اسرائیل، به فساد و خون ریزى مى پردازند، بدانند که انتقام الهى در پیش است و به زودى به دست جوانان مسلمان سرکوب خواهند شد
3 این یک قانون کلى الهى است که اگر مردم به کارهاى زشت و سرکشى و فسادگرى بازگردند، خدا هم با کیفر خویش به سوى آنان بازمى گردد و از آنها انتقام مى کشد و هرگاه مردم به سوى خدا بازگردند و توبه کنند، خدا هم با لطف و رحمت به سوى آنان بازمى گردد این آیه در مورد بنى اسرائیل است، اما یک قانون کلى را بیان مى کند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر قالب : تفسیری موضوع اصلی : یهودی گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.