● معنای اوی
کلمه (اوی) از (اوی) است که به معنای برگشتن است، البته نه هر برگشتنی، بلکه برگشتن انسان و یا حیوان به محل اقامت و زندگیاش تا در آنجا دوباره استقرار یابد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج13، ص: 342 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای فتیة
کلمه (فتیة) جمع سماعی (فتی) است، و «فتی» به معنای جوان است، و این کلمه خالی از شائبه مدح نیست و تقریبا منظور از آن، جوان خوب می باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج13، ص: 342 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای هیئ
تفسیر بیضاوی (ج 2، ص 5) گفته است: «کلمه (هیئ) از ماده تهیه و آماده کردن است. بیضاوی گفته است که اصل تهیه هر چیزی پدید آوردن آن است».
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج13، ص: 342 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنای رشد
منبع : ترجمه المیزان، ج13، ص: 343 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● دلیل فرار کردن اصحاب کهف از میان قوم خود
در جمله (وَ هَیِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً) مراد از (أمرنا) آن وصفی است که مخصوص به خود آنان بوده است و به خاطر همان وضع از میان قوم خود بیرون آمدند و فرار کردند و حتما آن قوم در پی مردم با ایمان بودند تا هر جا آن ها را یافتند، به قتل برسانند و یا بر پرستش غیر خداوند مجبورشان کنند. و این عده پناهنده به غار شدند درحالیکه نمی دانستند سرانجام کارشان به کجا می رسد و چه بر سرشان می آید و غیر از پناهندگی به غار هیچ راه نجات دیگری نداشتند و از همین جا معلوم می شود که مراد از رشد همان راه یافتن و اهتدا به روزنه نجات است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج13، ص: 343 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان اصحاب کهف |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● درخواست رحمت توسط اصحاب کهف از خداوند
مراد از رشد همان راه یافتن و اهتدا به روزنه نجات است. جمله (فَقالُوا رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً) تفریع دعای ایشان است بر بازگشتن ایشان، گویا وقتی ناتوانی و بیچارگی خود را دیدند، مضطر به این شدند که از درگاه خداوند مسئلت نمایند و این تفریع را کلمه (من لدنک) تایید می کند، زیرا اگر دستشان از هر چاره ای قطع نشده باشد و یاس و نومیدی از هر طرف احاطه شان نکرده باشد رحمتی را که درخواست کردند مقید به قید (لدنک) نمی کردند، بلکه می گفتند: «آتنا رحمة- خداوندا به ما رحمتی فرست» همچنانکه دیگران می گویند: «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً» (بقره/201) و یا می گویند: «رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلی رُسُلِکَ» (آلعمران/ 194). پس مراد از رحمت سؤال شده تایید الهی در جایی که مؤیدی غیر او نیست، بوده است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : ممکن هم هست مراد از رحمت سؤال شده از ناحیه پروردگار پاره ای مواهب و نعمت های مختص به خداوند باشد از قبیل هدایت که در مواضعی از کلام مجیدش آن را از ناحیه خودش به تنهایی دانسته است. تقیید به جمله (من لدنک) هم خالی از اشعار به این معنا نیست. ورود نظیر این قید در دعای راسخین در علم که در قرآن آمده است باز این احتمال را تایید می کند، چنانچه فرموده است: «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً» (آلعمران/8) که می دانیم در این درخواست جز هدایت چیزی را نخواسته اند. پس جمله «وَ هَیِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً» بنابر احتمال اول- از دو احتمالی که در معنای رحمت گذشت- عطف تفسیر بر جمله «آتِنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً» خواهد بود و بنابر احتمال دوم درخواست دیگری غیر از درخواست رحمت خواهد شد.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج13، ص: 343 و 344 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان اصحاب کهف |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● جوان بودن اصحاب کهف
امام صادق (علیه السلام) به سلیمانبنجعفرهمدانی فرمودند: ای سلیمان مقصود از «فتی» کیست؟ عرض کرد: فدایت شوم نزد ما جوان را «فتی» گویند، فرمود: مگر نمی دانی که اصحاب کهف همگیشان کامل مردانی بودند و معذلک خداوند تعالی ایشان را فتی نامیده است. ای سلیمان فتی کسی است که به خداوند ایمان بیاورد و پرهزکاری کند.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را تفسیر عیاشی (ج 2 ص 323)، از سلیمان بن جعفرهمدانی روایت کرده است.
علامه طباطبایی: در معنای این روایت مرحوم کلینی در کافی (نورالثقلین، ج 3، ص 245، به نقل از روضه کافی) از قمی روایت مرفوعهای از امام صادق (علیه السلام) آورده است لیکن از ابنعباس (الدرالمنثور، ج 4، ص 212- 216) روایتشده است که او گفته اصحاب کهف جوان بودند.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج13، ص: 393 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : داستان اصحاب کهف |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معنی الْفِتْیَةُ و رَشَد -
مرتضي هاديزاده
فِتْیَةُ جمع (فتی ) به معنای جوانمرد است . امام صادق (ع) فرمودند (فتی ) به انسان با ایمان گفته می شود ، زیرا خداوند آنان را با آنکه سالمند بودند ، ولی به سبب ایمانشان (فتی ) معرفی مرده است .
(رشد) به معنای رشد ، نجات و رضای الهی آمده است و در این سوره سه مورد کلمه ی رشد به کار رفته است ، در داستان موسی و خضر ( آیه 66) و پیامبر اسلام (آیه 23)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : سوره کهف |
گوینده : مرتضی هادیزاده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.