از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  نحوه به خواب رفتن اصحاب کهف
می‌توان گفت که مقصود از زدن ‌برگوش اشاره به آن رفتاری باشد که زنان هنگام خواباندن بچه‏ های خود انجام می دهند و آن این است که یا با کف دست و یا با سر انگشت به گوش بچه آرام می زنند تا حواسش از همه جا جمع شده و در یک جا متمرکز شود و به این وسیله خوابش ببرد، پس جمله مذکور کنایه از این است که خداوند تعالی با شفقت و مدارا آنان را به‌ خواب‌ برد همانطور که مادر مهربان با بچه شیرخوار خود عمل می کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 344 و 345 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان اصحاب کهف گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مدت خوابیدن اصحاب کهف
عنایت در توصیف «سِنِینَ عَدَداً»، به این بوده است که کمی مقدار سال ‌ها را برساند چون هر چیزی وقتی زیاد شد دیگر قابل‌ شمردن نیست و عادتا آن را نمی شمارند، پس اینکه فرموده است سال‌ هایی معدود، یعنی اندک و قابل شمارش همچنانکه همین قرآن کریم این عنایت را در داستان به فروش رفتن حضرت یوسف (علیه السلام) به بهای اندک به ‌کار برده است و فرموده است: «وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَراهِمَ مَعْدُودَةٍ» (یوسف/20) یعنی درهم‏ هایی اندک.
به علاوه اگر منظور از این توصیف تقلیل باشد با سیاق مناسب ‏تر است، زیرا در سابق هم گفتیم که زمینه کلام افاده این معنا را می کند که سرگذشت اصحاب کهف امر عجیبی نیست و با زمینه تقلیل سازگارتر است نه تکثیر. و معنای آیه روشن است و از آن استفاده می شود که اصحاب کهف در این مدت طولانی در خواب بوده اند نه اینکه مرده باشند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 345 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان اصحاب کهف گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عزیمت امیرالمؤمنین ع و ابوبکر و عمر به غار اصحاب کهف - داريوش بيضايي
از محمد بن عباس از حضرت صادق ع روایت کرده فرمود روزی پیغمبر اکرم ﷺ به ابوبکر و عمر و امیرالمؤمنین ع امر فرمود بروند و بر اصحاب کهف و رقیم سلام کنند. آنها کنار غار اصحاب کهف رفتند ابوبکر وضوء گرفت و دو رکعت نماز بجا آورد و بر آنها سلام کرد جوابی نشنید عمر پیش رفت سلام نمود ولی جوابی نشنید امیرالمؤمنین ع بطرف غار تشریف برد و فرمود سلام بر شما ای جوانان اصحاب کهف, جواب دادند بر تو باد سلام ای وصی پیغمبر آخر الزمان فرمود ای اصحاب کهف چرا جواب سلام ابوبکر و عمر را ندادید؟ عرض کردند پـــــروردگار بما امر فرموده جواب کسی را ندهیم مگر آنکه او پیغمبر یا وصی پیغمبر باشد, سپس آنها به حضور پیغمبر اکرم ﷺ بازگشتند, آنحضرت داستان را از آنها سؤال نمود جواب دادند فقط اصحاب کهف پاسخ امیرالمؤمنین ع را دادند, پیغمبر صحیفه ای بیرون آورد به عمر و ابوبکر فرمود, گواهی خودتان را به خط خود در این صحیفه بنویسید و آنچه دیده و شنیده اید ثبت کنید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی قالب : روایی موضوع اصلی : داستان اصحاب کهف گوینده : بیضائی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.