از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید لغت ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر تسنیم
یعلمون : مى‏آموختند
 توضيح : (یعلّمون) در جمله (یعلّمون الناس السحر) که به صیغه مضارع و دلیل بر استمرار است، نشان رواج سحر در زمان حضرت سلیمان یا پس از وفات آن حضرت است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سحر : سحر
 توضيح : راغب اصفهانى براى این واژه سه معنا ذکر مى کند:
1. نیرنگ و خیال پردازى هایى که حقیقتى ندارد؛ نظیر آنچه شعبده باز از طریق چشم بندى ها انجام مى دهد و آیه سحروا اءعین الناس و استرهبوهم به آن ناظر است.
2. جلب معاونت و یارى شیاطین جنّ از طرى قافعالى که سبب تقرّب به آنان مى شود و آیه هل اءنبّئکم على من تنزّل الشیاطین # تنزّل على کلّ اءفّاکٍ اءثیم و آیه مورد بحث : (ولکن الشیاطین کفروا یعلّمون الناس السحر) به آن اشاره دارد.
3. آنچه به عنوان تغییر صورت و تغییر طبیعت اشیاء مثل تغییر انسان به صورت حیوان مطرح است که حقیقت ندارد و پندارى بیش نیست [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سحر : سحر
 توضيح : ابن فارس براى این مادّه، سه اصل متناین از هم ذکر مى کند: سحر به فتح سین و سکون حاء به معناى عضوى از اعضاء (شش )، سحر به فتح سین و حاء به معناى وقتى از اوقات (نزدیک صبح )، سحر به کسر سین و سکون حاء به معناى خدعه و شبه آن که حق را به صورت باطل درآوردن است ، لیکن صاحب التحقیق براى این ماده یک اصل قائل است و آن منصرف ساختن دیده یا قلب از حق و واقعیت است به خلاف آن که باطل است و حقیقت ندارد.
پس اگر کسى دیده ها را از آنچه در ظاهر مشاهده مى کند، یا قلب ها را از آنچه در باطن ادراک مى کند به خلاف آن منصرف سازد، گفته مى شود وى سحر کرده و ساحر است. وى پس از ذکر این معنا، با تکلّفى دو معناى دیگر (وقتى از اوقات و عضو از اعضا) را نیز به همین معنا بازمى گرداند. البته تقارن سحر با سحر در این که حق آمیخته با باطل و نور مخلوط با ظلمت است، به طورى که نه روشن باشد و نه تاریک تا حدودى قابل طرح است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
بابل : بابل
 توضيح : بابل از شهرهاى قدیم بین النهرین است که خرابه هاى آن در ساحل فرات در 160 کیلومترى جنوب شرقى بغداد واقع است. تاءسیس این شهر به 2105 سال قبل از میلاد مسیح بازمى گردد و از آن زمان تا دوره سلوکیان، یکى ازشهرهاى مهمّ مشرق زمین به شمار مى رفت. انحطاط این شهر از زمانى آغاز گردید که سلوکیان آن را ترک گفتند. برخى از مفسران مصادیق احتمالى بابل را سه منطقه مى دانند: 1. بابل کوفه، بابل دیار مغرب و بابل کوه دماوند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حسنا پوررحيمي - وسائل الشیعه، ج5، ص 181
بابِلَ : شهری باستانی در بین النهرین، محل به آتش افکندن حضرت ابراهیم (علیه السلام)
 توضيح : این واژه در عبری«بابل» یا «باول» در یونانی «بابیلون» به معنی دروازه خدا بوده است. ویرانه های شهر بابل هم اکنون بر کرانه رود فرات، نزدیک حله کنونی و 88 کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد. منطقه تمدنی بابل نیز در جنوب بین النهرین از بغداد تا خلیج امتداد داشته است. از آغاز شهر بابل اطلاع دقیقی در دست نیست؛ اما چون این واژه ریشه سومری یا سامی شناخته شده ای ندارد باید میراثی از ساکنان پیش از سومر باشد. در احادیث اسلامی شهری ملعون محل نزول دو یا سه عذاب دانسته شده است. ماجرای رد الشمس نیز بنا به نظری در آنجا اتفاق افتاده است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه علمدار .ب - تفسیر نور استاد خرمدل
« تَتْلُو » : : میگفتند . خبر میدادند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
« ضَآرِّینَ » : زیانرسانندگان [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.