از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 16 حزب : 3 جزء : اول سوره : بقرة
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  قرآن خود از بین برنده هر نوع باطل است
102) نه تنها باطل در قرآن راه نمى‏یابد، بلکه به وسیله قرآن باطل‌هایى که ممکن است اجانب در بین مسلمانان نشر دهند دفع می‌شود. پس قرآن خودش از ساحت حق دفاع نموده و بطلان دسائس را روشن مى‏کند و شبهه آن را از دل‌هاى زنده مى‌برد، همچنانکه از اعیان و عالم خارج از بین مى‏برد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 360 و 361 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : فرقان گوینده : علامه طباطبایی
  ضرر - مسعود مرآتي
102) مفهوم کلی آیه 102 این است که نباید از سخنان شیاطین پیروی کنیم زیرا در این صورت به خودمان ضرر رساندیم اما درک این ضرر ساده نیست و برای همین اصولا عکس کار فوق را انجام می دهیم. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قران قالب : اعتقادی موضوع اصلی : اراده گوینده : مسعود مرآتی
  سحر و ساحر - نصرت عزتي ساميان
102) پس سحر و ساحر وجود دارد و سحر بعنوان یک عمل نا صالح از طرف اولیاء شیطان می تواند بر علیه مومنین مورد استفاده قرارگیرد.پیشنهاد می گردد برای در امان ماندن از اولیاء شیطان مومنین هر روز صبح موقع خروج از خانه چهار قل (چهار سوره ای که با قل شروع می شوند) را قرائت نمایند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : اولیاء شیطان گوینده : نصرت عزتی سامیان
  پاداش اخروی - نصرت عزتي ساميان
103) همچنانکه در آیه اشاره شده اگر مومن و متقی باشند و بدانند، پاداش نزد خدا وند بهترین چیزهاست. پس کسی که میگوید دنیای نقد ما تامین شود آخرت نسیه که معلوم نیست چه پیش آید، نه مومن است نه متقی و نه دانا. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : نصرت عزتی سامیان
  «هاروت» و «ماروت» - سيد علي بهبهاني
102) یهود از منبع دیگرى نیز به سحر دست یافتند. بدین طریق که خداوند دو فرشته را به نام «هاروت» و «ماروت» به صورت انسان در شهر «بابل» در میان مردم قرار داد که روش ابطال و خنثى سازى سحر و جادو را به آنان بیاموزند. امّا براى اینکار لازم بود ابتدا آنان را با سحر آشنا سازند. چون انسان تا فرمول ترکیبى چیزى را نداند، نمى‏تواند آنرا خنثى نماید. لذا فرشته‏ها، ابتدا طریق سحر و سپس طریقه ابطال آن را مى‏آموختند و قبل از آموزش با شاگردان خود شرط مى‏کردند که از آن سوء استفاده نکنند ومى‏گفتند: این کار مایه‏ى فتنه و آزمایش است، مبادا در مسیر مبارزه و خنثى سازى، خودتان گرفتار شوید. امّا یهود از آن آموزش سوء استفاده نموده و از آن براى مقاصد ناشایست بهره بردند و حتّى براى جدایى میان مرد و همسرش بکار گرفتند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تاریخی موضوع اصلی : داستان هاروت و ماروت گوینده : حجت الاسلام قرائتی
  خصوصیات حکومت الهی - سيد محمد مهدي منصوري
102) با سلام در حکومت حق وزمامداری حاکم الهی نیز همه مردم اصلاح نمیشوند گروهی کجروی میکنند .شیاطین در حکومت سلیمان نیز بیکار نمیشنستند .حکومت با نبوت منافات ندارد برخی انبیا حکومت داشته اند. خداوند از مقام انبیا در برابر تهمت دیگران دفاع میکند . تعلیم وتعلم واعمال سحر در ردیف کفر است . گاهی علم ودانش وسیله ازمایش است . تفرقه انداختن میان زن ومرد کاری شیطانی ودر حد کفر است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : خداوند گوینده : سید محمد مهدی منصوری
  انسان های با ذات ناپاک - محسن ابراهيمي آهنگران
102) همون طور که در فیلم ملک سلیمان نبی دیدیم افراد با ذات ناپاک مورد هجوم شیاطین و اجنه قرار گرفتن و بقیه افرادی که ذات پاکی داشتن به راحتی از این هجوم در امان ماندند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : فیلم ملک سلیمان نبی قالب : اعتقادی موضوع اصلی : مفسد گوینده : محسن ابراهیمی آهنگران
  سحر وساحری - محمد رجب زاده
102)
پیام ها

1- در حکومت حقّ وزمامدارى حاکم الهى نیز همه‏ى مردم اصلاح نمى‏شوند، گروهى کجروى مى‏کنند. «واتبعوا ماتتلوا الشیاطین على ملک سلیمان»
2- شیاطین، در حکومت سلیمان نیز بیکار نمى‏نشینند و پى درپى القاى سوء مى‏کنند. «ما تتلواالشیاطین على ملک سلیمان»
3- حکومت، با نبوّت منافات ندارد. برخى انبیا حکومت داشته‏اند. «ملک‏سلیمان»
4- ساحران براى مقدّس جلوه دادن و توجیه کار خود، سلیمان را نیز ساحر معرّفى مى‏کردند. «وما کفر سلیمان»
5 - خداوند، از مقام انبیا در برابر تهمت دیگران دفاع مى‏کند. «و ما کفر سلیمان»
6- تعلیم وتعلّم واِعمال سحر، در ردیف کفر است. [393] «کفروا یُعلّمون النّاس السحر»
7- براى مقابله با علوم مضرّ وعقاید انحرافى، آگاهى صالحان از آنها لازم است. «ما انزل على الملکین»
8 - در مقام تعلیم، معلّم باید نسبت به کاربردهاى منفى علوم هشدار دهد. «وما یُعلّمان... حتّى یقولا... فلا تکفر»
9- انسان در بین دو آموزش قرار داد: هم وساوس شیطانى؛ «یعلّمون الناس السحر» و هم الهامات الهى. «وما یعلّمان»
10- فرشتگان نیز مى‏توانند معلّم انسان‏ها شوند. «ما یعلّمان ...حتّى یقولا»
11- گاهى علم ودانش، وسیله آزمایش است. «انّما نحن فتنة»
12- تفرقه انداختن میان زن و شوهر، کارى شیاطینى ودر حدّ کفراست. «فلا تکفر فیتعلّمون منهما ما یفرّقون به بین المرء...»
13- دانش وآموزش همیشه مفید نیست، گاهى مضرّ و زیان‏آور نیز مى‏باشد. «یتعلّمون ما یضرّهم و لاینفعهم»
14- سحر وجادو واقعیّت دارد ودر زندگى انسان مؤثّر است. «یفرّقون به...»
15- ساحر دست به کارهایى مى‏زند، ولى تمام تأثیر و تأثرات زیر نظر خداست. مى‏توان از طریق پناه بردن به خداوند و استعاذه و توکّل و دعا و صدقه از توطئه‏ها نجات یافت. «و ماهم بضارین»
16- ساحران شاید به پول و شهرتى برسند، ولى در قیامت بهره‏اى ندارند. «ماله فى الاخرة من خلاق»
17- کسى که به سراغ تفرقه اندازى و سحر مى‏رود، انسانیّت خود را از دست مى‏دهد. «لبئس ما شروا به انفسهم»

--------------------------------------------------------------------------------


[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان هاروت و ماروت گوینده : محمد رجب زاده
  سحر وافسون - رعنا سليمان عباسي
102) ازجمله پیامها و درسهاى آیه شریفه این است که میزان درستى یا نادرستى اعمال، هدفهایى است که درنظر گرفته مى شود؛ بعنوان مثال، اگر فراگیرى سحر و افسون به نیّت مبارزه با آن و افسونگران و برطرف ساختن شبهات و روشن ساختن فرق میان سحر و اعجاز پیامبران و زدودن آثار شوم آن باشد، هماهنگ با تقوا و ایمان و درستى است و کارى است عادلانه؛ امّا چنانچه به قصد گسترش آن آفت اجتماعى و اخلاقى و بکار گرفتن آن در مسیر ظالمانه باشد، کفر به خدا است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : بقره تفسیر مجمع البیان جلد ۱ قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره بقره گوینده : رعنا سلیمان عباسی