از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمه و اولئک هم المهتدون ):(اینان مشمول درود ورحمتی از ناحیه پروردگارشان هستند ،ایشان همان هدایت شده گانند)صلوات اگر چه به معنای رحمت هم حمل می شود،اما معنایش غیررحمت است ، چون عادت و روش خدا بررحمت به مؤمنان است و نسبت صلاه به رحمت مانند نسبت مقدمه به ذیل آن است ، یا نسبت التفات وتوجه به نظر و یا نسبت انداختن درآتش به سوختن ، پس صلاه انعطافی از جانب خدای سبحان است که به رحمت نسبت به بنده می انجامد و خداوند متعهد شده است که آنها را به راه هدایت و سبیل رحمت رهنمون شود. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فاطمه پورمحمدي - ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن‏2
أُولئِکَ ...- اشاره است بصابرانى که مورد توصیف قرار گرفت.
عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ ...- درودهاى فراوان از پروردگارشان مخصوص آنان است این جمله داراى معناى دعا است براى اینکه منظور درود همیشگى است چنان که دعا چون تکرار میشود مستلزم دوام و همیشگى است.
ابن عباس میگوید: صلوات بمعناى برکات است و بعضى آن را بمعناى مغفرت گرفته‏اند.
وَ رَحْمَةٌ ...- یعنى نعمت دنیا و آخرت، زیرا رحمت بمعناى نعمت بر محتاج است و هر فردى بنعمت خدا در دنیا و آخرت محتاج میباشد.
وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ ...- آنان، در اینکه در برابر مقدّرات الهى تسلیم هستند و در برابر مصیبت‏ها «استرجاع» میگویند راه حق و صواب را، یافته‏اند و بعضى گفته‏اند مراد این است که آنان براه بهشت و ثواب نائل گردیده‏اند.
عمر بن خطّاب هنگامى که این آیه را میخواند مى‏گفت: «خداوند بمقتضاى عدالت خود در مقابل مصیبت، صلوات و رحمت عنایت کرده بعلاوه صابران را برسیدن بحق و صواب توصیف نیز فرموده است» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر نور
کلمه «صلوات» از واژه‏ى «صلو» به معنى ورود در نعمت ورحمت است، بر خلاف واژه‏ى «صلى» که به معناى ورود در قهر و غضب است. مانند: «تصلى ناراً حامیة»
خداو ند بر مؤمنانى که در مشکلات، صبر و مقاومت کرده‏اند، خود درود و صلوات مى‏فرستد؛ «صلوات من ربهم» ولى درباره مؤمنان مرفّه که زکات اموالشان را مى‏پردازند، دستور مى‏دهد پیامبر صلى الله علیه وآله درود بفرستد. «صلّ علیهم» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
اولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)
أُولئِکَ‌: آن گروه که در مصائب صبر و شکیبائى نمایند و رجوع به‌
کلمه استرجاع کنند، عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ‌: بر ایشان است رحمتهاى بسیار از جانب پروردگار ایشان، وَ رَحْمَةٌ: و بخشایش عظیم که بهشت باشد. نزد بعضى مراد از صلوات خدا تزکیه و مغفرت، و مراد به رحمت لطف و احسان الهى مى‌باشد. وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ‌: و آن جماعت ایشانند راه یافتگان به حق و صواب که آن رضا و تسلیم است.
در منهج در ذیل حدیثى از حضرت صادق علیه السّلام مروى است که چون آیه‌ وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ‌ (الخ) نازل شد، حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام را طلبید فرمود: بدین آیه خدا تو را امتحان فرمود. «1» بیان: شرح آن بطور اجمال:
اما به خوف در وقت قتال و جهاد با کفار که هیچ باک نداشتى و از ابطال و شجعان ابدا واهمه ننمودى به طورى که شهرت یافت؛ اما به جوع- روزه داشتن آن حضرت غالبا و افطار به نان جو و ایثار دیگران بر خود؛ اما نقص در اموال- بذل و بخشش آن حضرت که معروف عام و خاص است؛ اما نقص در انفس- آنکه او را خبر دادند به شهادت در منبر و غیر منبر، مى‌فرمود: چه منع کند شقى‌ترین امت محاسن مرا خضاب کند؛ اما نقص ثمرات- حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم او را خبر داد که دو نور دیده او حضرت حسن علیه السّلام به زهر و حضرت حسین علیه السّلام را در کربلا شهید کنند؛ اما بشارت صابرین- چون خبر شهادت حضرت جعفر علیه السّلام را از موته آوردند، حضرت کلمه استرجاع بر زبان راند. «2»
حضرت صادق علیه السّلام فرماید: هیچکس قبل از آن حضرت این کلمات را نگفته بود، حق تعالى فرمود: من این را سنت قرار دادم تا بعد از او هر مصیبت زده‌اى اقتدا به او نماید، من صلوات و رحمت به او کرامت فرمایم.
تبصره: آیه شریفه دلالت دارد بر آنکه صلوات بر آل محمد علیهم السلام جایز و مستحسن و وارد باشد.
علامه حلى رضوان الله علیه روزى در مجلس سلطان محمد خدا بنده به مناظره مخالفان مشغول، بعد از اتمام مطلب خود به رسم شکر گزارى خطبه‌اى انشاء نمود مشتمل بر حمد الهى و صلوات بر حضرت رسالت پناهى و آل امجاد آن حضرت. سید موصلى که سنى متعصب بود گفت:
چه دلیل دارى بر جواز صلوات بر غیر انبیاء. علامه رضوان الله علیه در جواب فرمود: دلیل این آیه شریفه است: الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ تا أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ‌ (الخ) سید موصلى از غایت لجاج و عناد و انکار گفت:
على بن ابى طالب و اولاد او را چه مصیبت رسیده؟ علامه فرمود: مصائب اهل بیت علیهم السلام مشهور و معروف است و از جهت انفعال سید فرمود:
چه مصیبت از این بدتر که مانند تو فرزندى ایشان را بهم رسیده که تفضیل بعضى از منافقان را برایشان مى‌دهى و رجحان گروهى از جهال را برایشان روا مى‌دارى. حاضران از قوّت بدیهه جناب علامه رضوان الله علیه تعجب نموده و برناسید مزبور بخندیدند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » روان جاوید
أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)

ترجمه‌

آنگروه بر ایشان است تحیات از پروردگارشان و رحمت و آنگروه ایشانند راه یافته‌گان..

تفسیر
گفته شده است صلوات از خداوند پاکیزه نمودن و مغفرت است و رحمت لطف و احسان است و در منهج روایت نموده است که چون حضرت رسول (ص) این آیه را تلاوت فرمود فرمود دو عدیل و همسنک خوب هستند صلوات و رحمت و خوب مزیّتى‌
است اهتداء و از حضرت صادق (ع) روایت شده است که هر مصیبت زده که استرجاع نماید خداوند فرموده است من صلوات و رحمت نامتناهى باو کراهت مینمایم و این آیه دلالت دارد بر آنکه صلوات فرستادن بر مظلومى که صبر بر مصیبت نموده جائز است و سر خیل مظلومان و صابران اهل بیت اطهارند و کسانیکه منع نمودند صلوات فرستادن بر ایشانرا از ظالمان بر آن خاندان عصمت محسوبند اللهم صل علیهم و العن من ظلمهم الى یوم القیامه. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.