از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(نساؤکم حرث لکم فاتوا حرثکم انی شئتم ):(زنان شما کشتزار شمایند،پس در هر جا یا در هرزمان خواستید به کشتزار خود در آیید)(حرث )به معنای زراعت است و(انی )اسم شرط است و در خصوص زمان استعمال می شود وگاهی هم در مورد مکان بکار می رود و فطرت سلیم با معنای زمانی سازگارتراست ، یعنی در هر زمان خواستید با زنانتان آمیزش کنید و کلمه (شئتم )معنای وجوب را نفی می کند، خلاصه نسبت زنان در جامعه انسانی نسبت کشتزار است و اگر زنان نباشند نوع انسانی دوام و بقاء نمی یابد، (ؤقدموا لانفسکم ):(و چیزی برای خود پیش فرستید)، یعنی نسلی از خود باقی بگذارید و این جمله انسان رابه بقای نوع بر می انگیزد تا دین خدا را زنده نگه دارند و یگانگی او را ظاهرنمایندو عبادت او را تمام کنند، پس هدف از آفرینش عبادت است نه جاودانگی مردم در زمین و نه برای آنکه در شهوات شکم و فرج فرو روند و در وادی غفلت و گمراهی سرگردان شوند، پس مراد از تقدیم برای نفسشان گذشته ازتحریص بر تولید نسل ، تشویق به انجام اعمال صالحه است (یوم ینظر المرء ماقدمت یداه )(روزی که انسان به نظاره آنچه پیش فرستاده می ایستد)(77)،و این خطاب یا به مردان است و یا به عموم مردان و زنان ،(و اتقوا الله ):(و از خدابپرهیزید)یعنی بوسیله انجام اعمال صالحه و عدم تجاوز به حدود الهی پرهیزگارو متقی باشید، (واعلموا انکم ملاقوه و بشر المؤمنین ): (وبدانید که شما به ملاقات خدا خواهید رفت و مؤمنان را بشارت بده )پس بترسید از روزی که با اعمال بد وسوء حساب به ملاقات پروردگارتان بروید و خوف از لوازم ایمان است ،اما دردنباله کلام مؤمنان را به پاداش نیکو بشارت می دهد ،پس مراد ازآیه مورد بحث این می شود که تقدیم عمل صالح و تقدیم اولاد نیز به این امیداست که فردی صالح برای جامعه باشد و باید انسان در معاشرت با همسر از حدود خدا تعدی نکند و تقوی داشته باشد. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فاطمه پورمحمدي - ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن‏
نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ ...- در معناى این جمله سه قول است:
1- زنان کشت‏زار شمایند (ابن عباس و سدى) 2- زنان صاحب کشتند براى شما که فرزند و لذت از آنان بدست میآورید (زجاج).
3- زنان مانند کشت‏اند براى شما فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ ...- درآئید به کشت خود از هر جا و یا بهر کیفیت که خواستید.
مالک باین آیه استدلال کرده است بر جواز آمیزش از غیر راه طبیعى با زنان در حال حیض و نافع از ابن عمر و زید بن اسلم از محمّد بن منکدر و به همین مطلب نقل کرده است ولى بسیارى از فقها با این مطلب مخالفت کرده و گفته‏اند قرآن تعبیر به «حرث» (کشت) کرده پس باید آمیزش بطور عادى باشد که سبب نسل گردد و بآن «حرث» گفته شده وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ ...- براى خویش اعمال صالحه‏اى که مأمور بآنها ترغیب شده‏اید پیش فرستید تا اینکه ذخیره‏اى براى شما باشد و بسبب ترک تجاوز از حدودى که براى شما بیان شده است از خدا بترس.
مناسب اتصال این جمله بجملات پیش اینست که چون در سابق بانجام کارهایى امر نموده اکنون میفرماید از این طاعاتى که بانجام آنها مأمور شده‏اید براى خود پیش فرستید. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : دلیل مقدم داشتن زن ازهرنظر برمرد(چه لذت،چه نوع جماع ومکان وزمان و...):
از امام رضاع:
زن، وسیله‌ی بازی مرد است؛ امّا نباید آزار ببیند [که این کار آزار حساب می‌شود] و زن، همان‌طور که خداوند فرموده محل بذرافشانی [جهت تولید نسل] می‌باشد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۱۵۶ بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۲۹/ نورالثقلین/ البرهان
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر تسنیم
زنان برای بقای نوع و تکثیر نسل بشر، کشتزار مردان‌اند. این آیه در مقام بیان مسئله زناشویی و تولید نسل برای بقای نوع انسان، مرد را مانند کشاورز بذرافشان و زن را چون کشتزاری می‌داند که نطفه مرد در رحم او رشد می‌کند و زن با تولید فرزند مایه بقای نسل آدمی است.
برای تأکید بر حفظ نسل که هدف اصیل عمل زناشویی است، واژه «حرث» در آیه تکرار شده است. هدف از آمیزش جنسی که می‌تواند هر وقت وبه هرگونه و از هر جا باشد، تنها لذایذ جنسی نیست، بلکه لذت جنسی مزدی نقد برای تحمل زحمات طاقت‌فرسای تولید فرزند و پرورش اوست.
خداوند برای ترغیب به هدفدار کردن آمیزش جنسی می‌فرماید که از رهگذر مباشرت با زنانتان فرزندان شایسته‌ای برای آخرت خود بفرستید، پس تولید مثل و بقای نسل مهم است؛ ولی فرزند نیز باید سودمند و صالح باشد.
رعایت تقوای الهی و یقین به ملاقات خدا و لازمِ آن یعنی تحفظ و مراقبت در همه امور خانوادگی بایسته است.
مژده الهی را پیامبر اعظم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) به مؤمنان می‌رساند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
در این آیه، زنان به مزرعه و کشتزارى تشبیه شده‏اند که بذر مرد را در درون خود پرورش داده و پس از 9 ماه، گل فرزند را به بوستان بشرى تقدیم مى‏کنند. همچنان که انسان، بدون کشت و مزرعه از بین مى‏رود، جامعه بشرى نیز بدون وجود زن نابود مى‏گردد.
زنان وسیله‏ى هوسبازى نیستند، بلکه رمز بقاى نسل بشر هستند. پس لازم است در آمیزش جنسى، هدف انسان تولید یک نسل پاک که ذخیره قیامت است باشد و در چنین لحظات و حالاتى نیز هدف مقدّسى دنبال شود. جمله‏ى «واتّقوا اللّه» هشدار مى‏دهد که از راههاى غیر مجاز، بهره جنسى نبرید و به نحوى حرکت کنید که در قیامت سرافراز باشید و اولاد و نسلى را تحویل دهید که مجسمه‏ى عمل صالح و خیرات آن روز باشند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  hakime zanjani - تفسیر المیزان
کلمه (حرث ) مصدر و به معناى زراعت است ، و مانند زراعت بر زمینى هم که در آن زراعت مى شود اطلاق مى گردد، هم مى گویند: (این گندمها کشت و زرع فلانى است )، و هم مى گویند: (این زمین زراعت فلانى است )، و کلمه (انى ) از اسماى شرط است ، که مانند کلمه (متى ) در خصوص زمان استعمال مى شود، البته گاهى در مکان هم بکار مى رود همچنانکه در قرآن آمده : ((یا مریم انى لک هذا، قالت هو من عند الله )).
حال اگر در آیه مورد بحث به معناى مکان باشد، معنا چنین مى شود (شما به کشتزار خود وارد شوید، از هر محلى که خواستید)، و اگر به معناى زمان باشد معنایش این مى شود (شما هر وقت خواستید به کشتزار خود بروید).

معناى آیه (فاتوا حرثکم انى شئتم ) با توجه به کاربرد دو گانه انى در زمان و مکان
و به هر معنا که باشد مى خواهد اطلاق را برساند، مخصوصا با قید (شئتم ) این اطلاق روشن تر به چشم مى خورد، و این همان مانعى است که نمى گذارد جمله (فاتوا حرثکم ) دلالت بر وجوب کند، چون معنا ندارد عملى را واجب کنند و به دنبالش اختیار انجام آن را به خود واگذار نمایند.
این را هم باید بدانیم که آوردن جمله : (زنان شما کشتزار شمایند) قبل از بیان (فاتوا حرثکم ) و نیز تعبیر از زنان براى بار دوم به (کشتزار) خالى از این دلالت نیست ، که مراد توسعه و آزادى دادن در عمل زناشوئى است ، یا از نظر مکان و یا از نظر زمان البته مکانى که زنان انتخاب کنند، نه آنجائى که مردان از زنان انتخاب کنند، حال اگر اطلاق تنها از نظر مکان باشد، دیگر آیه شریفه متعرض اطلاق نیست ، و در نتیجه آیه قبلى که مى فرمود: ((فاعتزلوا النساء فى المحیض ))، و جمله و ((لا تقربوهن حتى یطهرن ...)) تعارضى ندارد.
و اگر اطلاق آیه تنها از نظر زمان باشد، آن وقت این اطلاق بوسیله محیض تخصیص مى خورد، براى اینکه آیه محیض مشتمل بر کلمه اى است که نمى گذارد آیه بوسیله آیه حرث نسخ شود، و آن کلمه (اذى ) است ، که مى فهماند محیض آزارى است ، و اصلا علت تشریع حرمت نزدیکى با زنان در حیض همین آزار بودن حیض است ، و معلوم است مادام که حیض هست آزار هم هست ، و این نسخ بردار نیست .
و نیز علت دیگرى که نمى گذارد نسخ نامبرده صورت بگیرد، این است که آیه محیض دلالت دارد بر اینکه حرمت اجتماع با زنان در حال حیض خود نوعى تطهیر زنان از پلیدى است ،
و خداى سبحان همیشه تطهیر را دوست مى دارد، و بربندگان خود منت مى گذارد، که تطهیرشان کرده مى فرماید: ((ما یرید الله لیجعل علیکم من حرج و لکن یرید لیطهرکم ، و لیتم نعمته علیکم )).
و معلوم است که این معنا قابل نسخ نیست ، و نمى شود آن را با امثال آیه : ((نساءکم حرث لکم ، فاتوا حرثکم انى شئتم ...))، مقید کرد چون این آیه اولا مى خواهد آزادى دهد، و علت آزاد شدن مردم با علت تحریم یعنى آزار بودن حیض جمع مى شود، و در نتیجه در برداشتن حرمت کارى نمى تواند بکند، و ثانیا آیه حرث مشتمل بر جمله : ((و قدموا لانفسکم ...)) است ، که به خوبى از آن استفاده مى شود که حرث بودن زنان نمى تواند ناسخ آیه محیض باشد، چه بعد از آن آیه نازل شده باشد، و چه قبل از آن

حاصل کلام در معناى جمله ((زنان شما کشتزار شمایند))
پس حاصل کلام در معناى آیه این شد که نسبت زنان به جامعه انسانى نسبت کشتزار است به انسان کشت کار، همانطور که کشتزار براى بقاى بذر لازم است ، و اگر نباشد بذرها به کلى نابود مى شود، و دیگر غذائى براى حفظ حیات و ابقاى آن نمى ماند، همچنین اگر زنان نباشند نوع انسانى دوام نمى یابد، و نسلش قطع مى شود، آرى خداى سبحان تکون و پدید آمدن انسان ، و یا بگو به صورت انسان درآمدن ماده را تنها در رحم مادران قرار داده ، و از سوى دیگر طبیعت مردان را طورى قرار داده که متمایل و منعطف به سوى زنان است با اینکه مقدارى از آن ماده اصلى در خود مردان هم وجود دارد، و در نتیجه میان دو دسته از انسانها مودت و رحمت قرار داده و چون چنین بوده قطعا غرض از پدید آوردن این جذبه و کشش ، پدید آوردن وسیله اى بوده براى بقاى نوع ، پس دیگر معنا ندارد، آن را مقید به وقتى و یا محلى معین نموده ، از انجام آن در زمانى و مکانى دیگر منع کند، بله مگر آنکه در یک موردى خاص انجام این عمل مزاحم با امرى دیگر شود، امرى که فى نفسه واجب بوده ، و اهمالش جایز نباشد، و با این بیان معناى جمله : ((و قدموا لانفسکم )) به خوبى روشن مى شود.
یکى از تفسیرهاى عجیب و غریب استدلالى است که بعضى به جمله ((نساوکم حرث لکم ...)) کرده اند، بر اینکه در هنگام جماع عزل (یعنى بیرون ریختن نطفه ) جایز است ، با اینکه آیه شریفه هیچ نظرى به این جهت ندارد، تا اطلاقش شامل آن شود، نظیر این حرف تفسیر دیگرى است که گفتن بسم الله قبل از جماع را از جمله : ((و قدموا لانفسکم ...))کرده است .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : بایست در جماع بازنانتان،رضایت وارضاع آنان رابرخودمقدم بدارید.تاجلب رضایت زن و ارضاع اوصورت نگرفته،به ارضاع خودنپردازید
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم محمودي - برگزیده تفسیر نمونه
در این آیه اشاره زیبایى به هدف نهایى آمیزش جنسى کرده مى‏فرماید: «همسران شما محل بذرافشانى شما هستند» (نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ).

«بنابراین هر زمان بخواهید مى‏توانید با آنها آمیزش نمایید» (فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ).

در اینجا زنان تشبیه به مزرعه شده‏اند، و این تشبیه ممکن است براى بعضى سنگین آید که چرا اسلام در باره نیمى از نوع بشر چنین تعبیرى کرده است در حالى که نکته باریکى در این تشبیه نهفته است، در حقیقت قرآن مى‏خواهد ضرورت وجود زن را در اجتماع انسانى نشان دهد که زن وسیله اطفاء شهوت و هوسرانى مردان نیست، بلکه وسیله‏اى است براى حفظ حیات نوع بشر، این سخن در برابر آنها که نسبت به جنس زن همچون یک بازیچه یا وسیله هوسبازى مى‏نگرند، هشدارى محسوب مى‏شود.

سپس در ادامه آیه مى‏افزاید: «با اعمال صالح و پرورش فرزندان صالح، آثار نیکى براى خود از پیش بفرستید» (وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ).

اشاره به این که هدف نهایى از آمیزش جنسى، لذت و کامجویى نیست بلکه باید از این موضوع، براى ایجاد و پرورش فرزندان، شایسته استفاده کرد و آن را به عنوان یک ذخیره معنوى براى فرداى قیامت از پیش بفرستید، بنابراین در انتخاب همسر، باید اصولى را رعایت کنید که به این نتیجه مهم منتهى شود.

و در پایان آیه، دستور به تقوا مى‏دهد و مى‏فرماید: «تقواى الهى پیشه کنید و بدانید او را ملاقات خواهید کرد، و به مؤمنان بشارت دهید» بشارت رحمت الهى و سعادت و نجات در سایه تقوا (وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ).

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
ساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ (223)
«1» منهج الصادقین، جلد 2، صفحه 4.
تفسیر اثنا عشرى، ج‌1، ص: 399
شأن نزول: در کتاب تهذیب- از حضرت رضا علیه السّلام مروى است که یهود مى‌گفتند: هرگاه مرد اتیان‌ «1» نماید زن را از پشت او، بچه احول خارج شود؛ آیه شریفه نازل شد: «2» نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ‌: زنان شما موضع کشت و محل زرع و منبت اولادند.
فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ‌: پس بیائید به کشت زار خود به هر طریق که خواهید. این کلام کنایه است. چه زن را تشبیه فرموده به مزرعه و مرد را به زارع، و اولاد را به زرع. (بیان و تفصیل این مسئله راجع به فتواى مجتهد مقلد مى‌باشد و در رسائل عملیه عنوان فرموده‌اند) مجمل فرمایشات خاصه دو قول است: 1- حرمت. 2- کراهت شدیده.
تبصره: این مطلب محقق است که احکام شرعیه به اعتبار موضوعات و عناوین مختلفه حکمش تغییر نماید، و لذا ممکن است یک موضوع به سبب عناوین خارجیه احکام خمسه تکلیفیه بر او تارى گردد از واجب، مستحب، حرام، مکروه، مباح. از این قبیل موارد بسیار، و شخص فطن را تدبر در موضوعات مختلفه هشیار گرداند. بنابراین جعل نکاح نه فقط براى اعمال شهوت باشد بلکه عمده در آن به جهت بقاى نسل و کثرت گوینده کلمه توحید باشد؛ و لذا فرمود حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم: نکاح کنید، پس بدرستى که من مباهات نمایم روز قیامت به بسیارى امت خود بر سایر امتها اگرچه به سقط باشد. «3» پس تکرار و اصرار بدین عمل (مجامعت دبر) و اعمال شهوت بدین طریق به خیالات فاسده شیطانیه بالاخره منجر شود به تعطیل سنت نبوى صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و سد ایلاد نسل توحیدى و منع ایجاد مولود اسلامى، و این ملازمه دارد با اتباع بدعتى و
«1» اتیان: آمدن، آرمیدن با زن.
«2» تهذیب الاحکام، جلد هفتم، صفحه 460، حدیث 49
«3» المحجة البیضاء، جلد سوّم، صفحه 53.
تفسیر اثنا عشرى، ج‌1، ص: 400
ترک سنتى؛ و البته چون موضوع تغییر پیدا کرد، حکمش تغییر خواهد نمود، و عاقل لبیب را این مطلب ظاهر و هویداست.
وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ‌: و مقدم دارید براى نفسهاى خود آنچه ذخیره شما باشد در آخرت. مفسرین را در این اقوالى است:
1- زن صالحه به نکاح درآورید تا فرزند حسنه و شایسته از او پیدا شود.
و از حضرت رسالت صلّى اللّه علیه و آله و سلّم مروى است که: مؤمن وقتى فوت شود، عمل او منقطع گردد مگر سه چیز: فرزند صالح که دعا نماید براى او، و صدقه جاریه که از او بماند، و علمى که مردم از آن بهره‌مند شوند. «1» 2- کسب عمل صالح کنند تا به سبب آن به فیوضات نامتناهى نائل شوند.
3- مراد اولادى است که باقى نماند که شفیع شخص باشد. و از حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم مروى است: هر که پیش فرستد از خود سه فرزند را مسّ نکند آتش جهنّم او را مگر به مقدار قسم که خدا فرموده. «2» 4- مراد ذکر خدا باشد در حین خلوت با عیال به کلمه بسم الله.
5- در حین خلوت به دعا مشغول شوید. و از حضرت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم مروى است که هر که در حین خلوت بگوید: بسم اللّه و باللّه اللّهمّ جنّبنى الشّیطان و جنّب الشّیطان ما رزقتنا، «3» به او مضرت نرساند و وسوسه‌اى نکند.
وَ اتَّقُوا اللَّهَ‌: و بترسید و بیاندیشید خدا را از مخالفت اوامر و نواهى او، یعنى از عذاب او محترز شوید به اجتناب از معاصى. وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلاقُوهُ‌
«1» مدرک پیشین، صفحه 54.
«2» مجمع البیان، جلد اوّل، صفحه 321.
«3» فروع کافى، جلد پنجم، صفحه 503، حدیث سوّم.
تفسیر اثنا عشرى، ج‌1، ص: 401
و بدانید که شما ملاقات خواهید کرد محضر جزاى الهى را و ثواب آنچه مقدم داشتید از شر و خیر و معصیت و طاعت، وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ‌:
و بشارت و مژده بده مؤمنین را به کرامت و منزلت و نعیم دائم.
تنبیه: آیه شریفه آگاهى است به تقوى که مرکز دائره سعادات است، و اعلام به آنکه معاد حق، و مجازات اعمال صادره از خیر و شر، کلى و جزئى، نهانى و آشکارا تماما محقق باشد. و بشارت به تمام جهات براى مؤمنین خواهد بود در مقابل طاعات و عبادات. و این اعتقاد ایجاد نماید براى مؤمن متدین، ثبوت در ایمان و اقدام به انجام اوامر الهیه و پرهیز از محرمات سبحانیه.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : زنانتان رابرخودتان نقدم دارید)ابتدازن ارضاءبایست گردد.تاتمایل زن راجلب نکنیدحق جماع بااوراندارید....
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
ساؤُکُم‌ حَرث‌ٌ لَکُم‌ فَأتُوا حَرثَکُم‌ أَنّی‌ شِئتُم‌ وَ قَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم‌ وَ اتَّقُوا اللّه‌َ وَ اعلَمُوا أَنَّکُم‌ مُلاقُوه‌ُ وَ بَشِّرِ المُؤمِنِین‌َ (223)
(زنان‌ ‌شما‌ محل‌ کشت‌ شمایند ‌پس‌ بیائید کشتزار ‌خود‌ ‌را‌ ‌هر‌ جا و ‌هر‌ وقت‌ ‌که‌ بخواهید و ‌برای‌ خودتان‌ پیش‌ بفرستید و ‌از‌ معصیت‌ ‌خدا‌ بپرهیزید و بدانید ‌که‌ ‌شما‌ ‌خدا‌ ‌را‌ ملاقات‌ کنندگانید و مؤمنین‌ ‌را‌ مژده‌ بده‌) حرث‌ ‌در‌ لغت‌ بمعنی‌ کشت‌ و زرع‌ ‌است‌ و بمعنی‌ محل‌ زرع‌ ‌یعنی‌ کشتزار نیز استعمال‌ میشود چنانچه‌ ‌در‌ اینجا آمده‌ ‌است‌ و تشبیه‌ نساء بکشتزار بواسطه‌ اینست‌ ‌که‌ زن‌ محل‌ قرار گرفتن‌ نطفه‌ ‌است‌ و نطفه‌ بمنزله‌ بذر ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ رحم‌ زن‌ کشت‌ میشود و فرزند حاصل‌ ‌اینکه‌ بذر ‌است‌ علاوه‌ ‌بر‌ ‌اینکه‌ محل‌ انتفاعات‌ و تمتعات‌ و التذاذات‌ دیگر نیز هست‌ بلکه‌ معین‌ و یاور ‌در‌ امور زندگی‌ و انیس‌ و همدم‌ آدمی‌ ‌در‌ ‌هر‌ حالی‌ ‌است‌.
فَأتُوا حَرثَکُم‌ أَنّی‌ شِئتُم‌ ‌یعنی‌ ‌از‌ زنان‌ ‌خود‌ بهره‌ برداری‌ کنید و ‌با‌ ‌آنها‌ نزدیکی‌ نمائید بهر نحو ‌که‌ میخواهید، انّی‌ ‌از‌ ادات‌ استفهام‌ و شرط ‌است‌ و ‌برای‌ ‌آن‌ سه‌ معنی‌ ذکر نموده‌اند: ‌اینکه‌، متی‌ و کیف‌ ‌یعنی‌ ‌برای‌ استفهام‌ و شرط ‌از‌ حیث‌ مکان‌ و زمان‌ و کیفیت‌ استعمال‌ میشود و بسیاری‌ ‌از‌ مفسرین‌ عامّه‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ ‌آیه‌ بمعنی‌ ‌اینکه‌ شرطیه‌ مکانیه‌ گرفتند ‌یعنی‌ ‌هر‌ جا ‌که‌ بخواهید، قبل‌ ‌ یا ‌ دبر، و بعضی‌ بمعنی‌ متی‌ گرفتند ‌یعنی‌ ‌هر‌ زمان‌ ‌که‌ بخواهید ولی‌ ‌از‌ حضرت‌ صادق‌ ‌علیه‌ السّلام‌
جلد 2 - صفحه 447
‌در‌ روایت‌ کرده‌اند ‌که‌ مراد تعمیم‌ ‌از‌ جهت‌ کیفیت‌ ‌است‌ ‌یعنی‌ ‌هر‌ طور ‌که‌ بخواهید و بهر کیفیت‌ ‌که‌ مایل‌ باشید، ایستاده‌ نشسته‌ خوابیده‌، ‌از‌ طرف‌ جلو ‌از‌ طرف‌ خلف‌ و ‌غیر‌ اینها و استدلال‌ بکلمه‌ حرث‌ نمودند زیرا ‌در‌ ‌غیر‌ قبل‌ جای‌ حرث‌ نیست‌ و ‌آیه‌ ‌را‌ ردّ ‌بر‌ یهود دانستند ‌که‌ گفتند دخول‌ ‌در‌ قبل‌ ‌از‌ طرف‌ خلف‌ موجب‌ لوچ‌ شدن‌ اولاد میگردد و همچنین‌ ‌در‌ حال‌ قیام‌ و سر زانو ‌را‌ منع‌ نمودند.
وَ قَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم‌ بمعنی‌ پیش‌ فرستادن‌ ‌است‌ ‌یعنی‌ ‌برای‌ انتفاع‌ خودتان‌ ‌در‌ آخرت‌ ‌از‌ اعمال‌ صالحه‌ و عبادات‌ واجبه‌ و مستحبه‌ پیش‌ بفرستید و البته‌ ‌هر‌ چه‌ ‌از‌ لحاظ کمیت‌ بیشتر و ‌از‌ لحاظ کیفیت‌ بهتر ‌باشد‌ نفعش‌ زیادتر ‌در‌ آنجا عاید ‌شما‌ خواهد ‌بود‌ و نه‌ تنها اعمال‌ صالحه‌ نافع‌ ‌است‌ بلکه‌ معارف‌ الهی‌ و کمالات‌ علمی‌ و اخلاقی‌ ‌هر‌ چه‌ بالاتر ‌باشد‌ مقام‌ قرب‌ بحق‌ بالاتر خواهد ‌بود‌. وَ اتَّقُوا اللّه‌َ ‌خدا‌ ‌را‌ نگاه‌ دارید و ‌از‌ معصیت‌ ‌او‌ بپرهیزید و اوامر ‌او‌ ‌را‌ اطاعت‌ نمائید، ‌اینکه‌ دو جمله‌ مشتمل‌ ‌بر‌ جمیع‌ وظائف‌ دینی‌ و تکالیف‌ اخلاقی‌ و علمی‌ ‌است‌.
وَ اعلَمُوا أَنَّکُم‌ مُلاقُوه‌ُ مرجع‌ ضمیر «ملاقوه‌» ممکن‌ ‌است‌ اثر و نتیجه‌ عمل‌ ‌باشد‌ ‌یعنی‌ بدانید ‌که‌ ‌به‌ نتیجه‌ اعمال‌ ‌خود‌ میرسید و ‌آن‌ ‌را‌ ملاقات‌ مینمائید ‌اگر‌ خوب‌ ‌است‌ جزاء خوب‌ و ‌اگر‌ بد ‌است‌ جزاء بد «‌النّاس‌ مجزیون‌ باعمالهم‌ ‌ان‌ خیرا فخیر و ‌ان‌ شرا فشر» و ممکن‌ ‌است‌ مرجع‌ ضمیر (اللّه‌). و اشاره‌ بروز قیامت‌ ‌باشد‌ ‌که‌ یوم لقاء اللّه‌ ‌است‌ بمعنای‌ ملاقات‌ رحمت‌ ‌ یا ‌ العیاذ باللّه‌ ملاقات‌ غضب‌ الهی‌ ‌است‌.
وَ بَشِّرِ المُؤمِنِین‌َ رجوع‌ ‌از‌ خطاب‌ جمع‌ بمفرد ‌است‌ ‌یعنی‌ التفات‌ ‌از‌ خطاب‌ بمؤمنین‌ بخطاب‌ پیغمبر اکرم‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌، و مراد بشارت‌ ببهشت‌ و مثوبات‌ اخروی‌ ‌که‌ خاصه‌ مؤمنین‌ میباشد.
448 [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.