از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «تعضلوهن»
کلمه «عضل» که مصدر فعل «فَلا تَعْضُلُوهُنَّ» است به معنای منع است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 356 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مصادیق کلمه «ازواجهن»
مراد از کلمه «ازواجهن» شوهران قبل از طلاق است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 357 قالب : تفسیری موضوع اصلی : طلاق گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیا اجازه ولی در ازدواج مجدد زن با همسر قبلی‌اش ملاک است؟
آیه شریفه تنها بر این مقدار دلالت دارد که اولیاء و بزرگان زن نباید غرض‏ های شخصی یعنی خشم و لجاجتی که با داماد قبلی دارند را در این کار (لزدواج مجدد زن با همسر قبلی اش) دخالت دهند، اما اینکه عقد دوم هم محتاج به اجازه ولی است هیچ مورد نظر آیه نیست.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 357 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دلیل ذکر «یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ» در خصوص این ازدواج
جمله «ذلِکَ یُوعَظُ بِهِ مَنْ کانَ مِنْکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ» مانند جمله ‏ای است که قبلا بعد از نهی زنان از کتمان وضع رحم ‏ها آمده بود و می ‏فرمود: «وَ لا یَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ یَکْتُمْنَ ما خَلَقَ اللَّهُ فِی أَرْحامِهِنَّ إِنْ کُنَّ یُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ» و اگر در میان همه مسائل ازدواج تنها در این دو مورد فرمود: «اگر به خدا و روز جزا ایمان دارند» یعنی اگر به دین توحید معتقد هستند، برای این بود که دین توحید همواره به اتحاد دعوت می‏ کند نه افتراق و جدایی و انبیا برای وصل کردن آمده‏ اند نه فصل کردن و جدایی انداختن. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 358 قالب : تفسیری موضوع اصلی : طلاق گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مخاطبین احکام در این آیه
در جمله «ذلِکَ یُوعَظُ بِهِ مَنْ کانَ مِنْکُمْ» التفاتی از خطاب به جمع در «طلقتم» به خطاب به مفرد (ذلک) و دوباره از خطاب به مفرد به خطاب به جمع (منکم) به کار رفته است و حال آنکه اصل در این کلام، این بود که همه جا خطاب را متوجه مجموع این امت و رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) کند، اما می ‏بینیم در غیر از جهات احکام، خطاب را متوجه شخص آن حضرت نموده و فرموده است: «تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها» و یا «فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» و یا «وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِی ذلِکَ» و یا «ذلِکَ یُوعَظُ بِهِ مَنْ کانَ مِنْکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ» که در این چهار مورد با (کاف) خطاب نمود و (تلک) و (اولئک) و (ذلک)" آورد و می ‏دانیم که خطابش به رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) است تا قوام خطاب را حفظ نموده و حال آن کسی را که رکن در این مخاطبه هست رعایت کرده باشد. رکن مخاطبه در مساله وحی، رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) است بدون واسطه و عموم مردم هستند با وساطت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله). اما خطاب ‏هایی که مشتمل است بر احکام، همه متوجه مجموع امت است و بازگشت حقیقت اینگونه التفات کلامی به توسعه خطاب بعد از تضیق و تضییق آن بعد از توسعه است و باید در آن تدبر شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 358 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ویژگی های قرآن گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «ازکی»
کلمه زکات که اسم تفضیل «ازکی» از آن مشتق شده است به معنای نمو صحیح و پاک است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 358 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دلیل ذکر «ذَالِکمُ‏ْ أَزْکىَ‏ لَکمُ‏ْ وَ أَطْهَرُ » برای رجوع بعد از طلاق
علت اینکه ازکی و أطهر است این است که:
1_چنین رجوعی، رجوع از دشمنی و جدایی به التیام و اتصال است و غریزه توحید در نفوس را تقویت می ‏کند و بر اساس آن، همه فضائل دینی رشد نموده و ملکه عفت و حیا در میان زنان تربیت می ‏شود و نمو می ‏کند و معلوم است که چنین تربیتی در پوشاندن معایب زن و پاکی دل هایشان مؤثرتر است.
2_از جهت دیگر، در این رجوع فائده ‏ای دیگر است و آن این است که دل هایشان از اینکه متمایل به اغیار شود محفوظ می ‏ماند، به خلاف اینکه اولیا و بستگانش او را از ازدواج با همسر قبلی منع کنند که در آن صورت چنین خطری به احتمال قوی پیش خواهد آمد.

اسلام دین زکات و طهارت و علم است همچنانکه خدای تعالی فرموده است: «وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ» (آل عمران/164) و «وَ لکِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ» (مائده/7).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 359 قالب : تفسیری موضوع اصلی : طلاق گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نقص انسان در علم
منظور از اینکه مى ‏فرماید: «و شما نمى ‏دانید» این است که شما به غیر آنچه خدا تعلیمتان داده است نمى ‏دانید و آنچه مى ‏دانید او به شما تعلیم داد. {وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 359 قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عدم مانعیت اطرافیان زن مطلقه در ازدواج مجدد او با همسر سابقش
1-خواهر معقل بن یسار از شوهرش طلاق گرفت و شوهرش در عده وی رجوع نکرد تا از عده درآمد. بعدا خواستگاریش کرد ولی معقل نمی ‏پذیرفت پس این آیه در موردش نازل گردید: «فَلا تَعْضُلُوهُنَّ أَنْ یَنْکِحْنَ أَزْواجَهُنَّ».

علامه طباطبایی: در تفسیر الدر المنثور (ج 1، ص 286) این حدیث را از او و از عده ‏ای از صاحبان صحاح از قبیل نسایی و ابن ماجه و ترمذی و ابی داود و غیر ایشان نقل کرده است.

2- آیه نامبرده در شان جابر بن عبد اللَّه أنصاری نازل شده است. او دختر عمویی داشت که شوهرش طلاقش داد و با اینکه عده ‏اش تمام شده بود می ‏خواست رجوع کند و جابر جلوگیری می ‏کرد و می ‏گفت: «تو دختر عموی ما را طلاق داده ‏ای و دوباره می ‏خواهی با او ازدواج کنی؟» و خود آن زن علاقمند به شوهرش بود. این آیه نازل شد که چرا از ازدواج زنان جلوگیری می‏ کنید.

علامه طباطبایی: برادر و پسر عمو بنا بر مذهب ائمه اهل بیت (علیه السلام) ولایتی نسبت به خواهر و دختر عمو ندارند؛ بنابراین اگر مسلم بگیریم که یکی از دو روایت بالا درست است و آیه درباره منع معقل و یا جابر نازل شده است؛ قهرا باید بگوئیم نهی در آن نه در مقام تحدید کردن ولایت است و نه جعل حکمی وضعی، بلکه فقط می ‏خواهد ارشاد کند به اینکه مانع شدن از اینکه زن و شوهری دوباره به هم برگردند عمل زشتی است. یا اگر در مقام بیان حکم تکلیفی باشد می‏ خواهد کراهت و یا حرمت تکلیفی این عمل را برساند؛ حال این عمل چه از ناحیه برادر و یا پسر عمو باشد و چه از ناحیه بیگانه.

مترجم: در فقه شیعه و سنی این مسئله مورد اختلاف است که آیا برادر ولایتی نسبت به ازدواج خواهر دارد یا خیر. ابو حنیفه و شافعی در یک قولش و نیز مالک قائل به ولایت شده ‏اند و شیعه قائل به این است که ولایت ندارد، چون دلیلی بر آن نیست.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 385 و 386 قالب : شأن نزول موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ازدواج مجدد با همسر طلاق داده شده - عبدالله عبداللهي
«شیخ طوسی» گوید: قتادة و حسن بصرى گویند: این آیه درباره معقل بن یسار نازل شده، هنگامى که خواهرش را مانع شده بود که به شوهر اول خود مراجعه نماید زیرا شوهر نخستین، او را طلاق گفته و عده او نیز تمام شده بود سپس معقل می‌خواست او را به عقد دیگرى درآورد و او امتناع می‌نمود، سپس این آیه نازل گردید.
سدى گوید: درباره جابر بن عبدالله نازل گردید که دخترعموى خود را مجبور کرده بود، ولى باید دانست که این دو موضوع در نزد ما درست نیست زیرا به عقیده ما برادر و پسرعمو درباره خواهر و دخترعمو ولایت ندارد بلکه زنان در این موارد ولى نفس خود و اختیاردار خویش هستند و این گونه اجبار تأثیرى نخواهد داشت و این آیه را باید حمل بر مطلقین (طلاق‌دهندگان) نمود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : بخاری وترمذی قالب : شأن نزول موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.