از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و الذین یتوفون منکم و یذرون ازواجا یتربصن بانفسهن اربعه اشهر و عشرا):(وکسانی از شما که بمیرند و همسرانی به جا گذارند ،زنان چهارماه و ده روز به انتظار بمانند)و این عده مخصوص زنی است که حامله نباشدوگرنه اگر از حمل او بیش از چهار ماه و ده روز باقی مانده باشد مدت عده به مقدار زمان حمل او خواهد بود،(فاذا بلغن اجلهن فلا جناح علیکم فیما فعلن فی انفسهن بالمعروف و الله بما تعملون خبیر):(و چون به سر آمد مدت خویش رسیدند در آنچه به شایستگی درباره خود کنند اختیاری بر شما نیست که خدا ازآنچه می کنید آگاه است )مراد از بلوغ اجل تمام شدن مدت عده است (فلاجناح ...)کنایه از آنست که خویشاوندان زن یا خویشان شوهر مرده وی نمی توانند وی را از ازدواج که حق معروف و مشروع اوست منع کنند وخود زنان در این امر صاحب اختیار می باشند و تمام امور تشریعی و اعمال مستند به آگاهی خداوند می باشد، بنابراین خدا هر حکم بدهد باید ملتزم باشید، از یک طرف زنان باید عده وفات رانگه دارندواز طرف دیگربعدازآن مدت ، خودشان مختارند که ازدواج بکنندیانه . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر تسنیم
زنانی که شوهرانشان می‌میرند، باید چهارماه و ده روز خود را حفظ کنند و از ازدواج مجدّد خودداری ورزند. همه زنانی که «زوج» نام می‌گیرند، مشمول عدّه وفات هستند؛ مانند مطلّقه رجعیّه که در ایّام عدّه او شوهرش می‌میرد، زیرا وی در ایّام عده حکم زوجه را دارد و نیز زن بارداری که طلاق رجعی گرفته است، نه طلاق بائن که در آن زن مطلّقه مصداق زوجه نیست، باید میان مدّت مانده برای زایمان و چهار ماه و ده روز، بیشترین را رعایت کند.
پس از پایان یافتن عدّه وفات، زنها می‌توانند به تصمیم پسندیده‌شان درباره خود عمل کنند و هیچ کس حق ندارد مانعشان شود، زیرا دیگران ولایتی بر آنها ندارند؛ مگر آنکه باکره مانده باشند که طبق آرای قائلان به ولایت پدر بر باکره، اذن ولی معتبر است.
تشریع احکام که مربوط به نحوه علمکرد انسانهاست، مخصوص‌خداوند است، چون تنها خبره تشخیص اعمال خوب و بد اوست، چنان‏که به تمام کارهای انسان آگاه است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
در تفسیر المیزان، گزارشى از عقاید اقوام و ملل مختلف، در مورد زنانى که شوهران خود را از دست مى‏دهند، آمده است. در آنجا مى‏خوانیم: برخى اقوام معتقد بودند که باید بعد از مرگ شوهر، زن را زنده بسوزانند. و برخى دیگر مى‏گفتند که او را به همراه شوهر، زنده در زیر خاک دفن کنند. بعضى از اقوام براى همیشه ازدواج مجدّد همسر را ممنوع مى‏دانستند. و برخى زودتر از یک سال ویا نه ماه را مجاز نمى‏دانستند.
در میان بعضى از اقوام رایج بود که اگر مرد وصیّت کند، باید تا آن مدّت که وصیّت کرده همسرش ازدواج نکند و برخى نیز از همان لحظه مرگ، ازدواج مجدّد را مجاز مى‏دانستند. در میان این عقاید انحرافى که افراط و تفریط در آنها نمایان است، اسلام نظریه خود را مبنى بر نگاه داشتن عدّه وسپس اجازه ازدواج با مرد دلخواه را در چارچوب شایستگى و معروف بودن، ارائه داده است.
در مدّت چهار ماه و ده روز عدّه‏ى وفات، روشن مى‏شود که آیا زن باردار است یا نه. به علاوه اگر زن بعد از فوت شوهر بلافاصله با مرد دیگرى ازدواج کند، احساسات و عواطف بستگان شوهرِ قبل جریحه‏دار مى‏شود.
البته این مدّت در مورد زنانِ غیر باردار است و زنان باردار باید تا وقت وضع حمل عدّه نگهدارند.
قرآن در بیشتر موارد مربوط به ازدواج، کلمه‏ى «معروف» را بکار برده است. این نشان دهنده‏ى آن است که اساس هرگونه تصمیم باید عاقلانه و شرع پسند باشد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محمد هادي مؤذن جامي - اطیب البیان با ویرایش مختصر
وَ الَّذِین‌َ یُتَوَفَّون‌َ مِنکُم‌ وَ یَذَرُون‌َ أَزواجاً: توفی‌ به معنی‌ اخذ به قوّة و ‌از‌ ماده‌ وفاء ‌است‌ و ‌در‌ ‌آیه‌ شریفه‌ خطاب‌ به حضرت‌ عیسی‌ (ع‌) (انی‌ متوفیک‌ و رافعک‌ ‌الی‌) به معنی‌ گرفتن‌ ‌از‌ دست‌ یهود و بردن‌ ‌او‌ به آسمانهاست‌، و موت‌ ‌را‌ وفات‌ و مرده‌ ‌را‌ متوفی‌ گویند به واسطه‌ این که‌ روح‌ ‌او‌ قبض‌ می شود و ملک‌ الموت‌ ‌را‌ ‌از‌ این جهت‌ قابض‌ ارواح‌ می گویند.
و ‌آیه‌ شریفه‌ راجع‌ به عدّه‌ وفات‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌اگر‌ زنی‌ شوهر ‌او‌ بمیرد باید چهار ماه‌ و ده‌ شبانه‌ روز عدّه‌ نگه‌ دارد و درین‌ مدت‌ ‌برای‌ احترام‌ متوفی‌ شوهر نکند و مقتضای‌ اطلاق‌ ‌آیه‌ این است‌ ‌که‌ ‌در‌ نگاه‌ داشتن‌ عده‌ وفات‌ ‌بین‌ مدخوله‌ و ‌غیر‌ مدخوله‌، صغیره‌ و کبیره‌ یائسه‌ و ‌غیر‌ یائسه‌، حرّه‌ و امه‌، حامل‌ و ‌غیر‌ حامل‌ فرق‌ نباشد، بلی‌ ‌در‌ حامل‌ ‌اگر‌ حملش‌ بیشتر ‌از‌ چهار ماه‌ و ده‌ روز طول‌ بکشد باید ‌تا‌ وضع‌ حمل‌ عده‌ نگهدارد ولی‌ ‌اگر‌ قبل‌ ‌از‌ ‌این‌ مدت‌ وضع‌ حمل‌ کند لازم‌ ‌است‌ ‌این مدت‌ ‌را‌ رعایت‌ نماید و به اصطلاح‌ عده‌ وفات‌ ‌بر‌ حامل‌ ابعد الاجلین‌ ‌است‌ و ‌این‌ ‌آیه‌ ناسخ‌ آیه [متاع] ‌است‌ ‌که‌ ‌بعد‌ ‌از‌ چند ‌آیه‌ دیگر بیان‌ می فرماید: وَ الَّذِین‌َ یُتَوَفَّون‌َ مِنکُم‌ وَ یَذَرُون‌َ أَزواجاً وَصِیَّةً لِأَزواجِهِم‌ مَتاعاً إِلَی‌ الحَول‌ِ غَیرَ إِخراج‌ ٍ؛ ‌که‌ دلالت‌ دارد ‌بر‌ این که‌ عدّه‌ وفات‌ یک‌ سال‌ تمام‌ ‌است‌؛ چنانچه‌ ‌در‌ روایت‌ ابی‌ بصیر ‌است‌ ‌که‌ ‌از‌ حضرت‌ باقر ‌علیه‌ السّلام‌ سؤال‌ می کند ‌از‌ قول‌ خداوند ‌که‌ می فرماید:مَتاعاً إِلَی‌ الحَول‌ِ غَیرَ إِخراج‌ٍ، حضرت‌ می فرماید:(منسوخة نسختها یتربصن‌ بانفسهن‌ اربعة اشهر و عشرا و نسختها آیة المیراث‌)
و ‌از‌ ‌این خبر استفاده‌ می شود ‌که‌ ‌آیه‌ مَتاعاً إِلَی‌ الحَول‌ِ غَیرَ إِخراج‌ٍ قبل‌ ‌از‌ ‌این‌ ‌آیه‌ نازل‌ ‌شده‌ و ‌این‌ یکی‌ ‌از‌ ادلّه‌ای است‌ ‌بر‌ این که‌ تنظیم‌ آیات‌ قرآن‌ به ترتیب‌ نزول‌ ‌آن‌ نشده‌ ‌است‌ چنانچه‌ ‌در‌ مقدمه‌ متذکر شدیم‌ و ‌از‌ واجبات‌ مهمه‌ ‌بر‌ زنانی‌ ‌که‌ شوهرانشان‌ می میرند و عده‌ وفات‌ نگاه‌ می دارند این است‌ ‌که‌ ‌در‌ ایام‌ عده‌ ترک‌ زینت‌ کنند به اجماع‌ علماء و اخبار مستفیضه‌، ‌به‌ این که‌ لباس‌ زینت‌ نپوشند و عطر نزنند و سرمه‌ نکشند و ابرو نگذارند و صورت‌ ‌را‌ آرایش‌ نکنند و ‌از‌ خانه‌ بیرون‌ نروند مگر ‌برای‌ اداء حقی‌ ‌یا ‌غسل‌ واجبی‌ ‌ یا ‌ حج‌ّ واجب‌ ‌یا ‌اخذ احکام‌ واجبه‌ و امثال‌ اینها، آن هم‌ ‌در‌ شب‌ بروند.
و اما تفسیر ‌آیه‌، ‌یعنی‌ کسانی‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌شما‌ مردان‌ می میرند و زنهایی‌ می‌گذارند چه‌ صغیره‌ و چه‌ کبیره‌ و چه‌ مدخوله‌ و چه‌ ‌غیر‌ مدخوله‌ ‌حتی‌ مطلقه‌ رجعیه‌ ‌که‌ ‌در‌ حکم‌ زوجه‌ ‌است‌، و چه‌ ‌در‌ وطن‌ و نزد زوجه‌ بمیرند و چه‌ ‌در‌ سفر و جدای‌ ‌از‌ ‌او‌، بلکه‌ ‌اگر‌ ‌در‌ سفر بمیرند *مدّت‌ عده‌ وفات‌ ‌از‌ زمانی‌ ‌است‌ ‌که‌ خبر بزن‌ می رسد نه‌ زمان‌ فوت‌ ‌او*‌.
یَتَرَبَّصن‌َ بِأَنفُسِهِن‌َّ أَربَعَةَ أَشهُرٍ وَ عَشراً: باید انتظار بکشند و حبس‌ نفس‌ کنند ‌تا‌ چهار ماه‌ و ده‌ روز، و مراد چهار ماه‌ هلالی‌ تمام‌ ‌است‌ و تعبیر ‌به‌ عشر بدون‌ عشرة به مناسبت‌ این است‌ ‌که‌ مراد شب‌ ‌است‌ و البته‌ روز ‌هم‌ داخل‌ ‌در‌ آن است‌ ‌یعنی‌ ده‌ شبانه‌ روز، و اختلافی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌اگر‌ زوج‌ ‌در‌ اثناء ماه‌ بمیرد آیا بقیه‌ ماه‌ ‌را‌ باید جزو عده‌ حساب‌ نموده‌ و ‌از‌ ماه‌ پنجم‌ کسر گذارد و ‌یا ‌این که‌ ‌در‌ حساب‌ نیاورد و ظاهر و مطابق‌ ‌با‌ احتیاط این است‌ ‌که‌ ‌اگر‌ ‌آن‌ بقیه‌ ده‌ روز ‌باشد‌ جزو ده‌ روز حساب‌ کنند و چهار ماه‌ تمام‌ دیگر صبر کنند و ‌اگر‌ کمتر ‌از‌ ده‌ روز ‌باشد‌ ‌در‌ حساب‌ منظور ندارند و ‌اگر‌ بیشتر ‌از‌ ده‌ روز ‌باشد‌ زیاده‌ ‌از‌ ده‌ روز ‌را‌ حساب‌ نکنند.
فَإِذا بَلَغن‌َ أَجَلَهُن‌َّ فَلا جُناح‌َ عَلَیکُم‌: ‌پس‌ زمانی‌ ‌که‌ مدت‌ عده‌ تمام‌ شد و به سر رسید مانعی‌ نیست‌ ‌بر‌ مردان‌ ‌که‌ ‌آنها‌ ‌را‌ خطبه‌ ‌یا ‌ازدواج‌ کنند و ‌بر‌ ‌خود‌ زنها ‌که‌ شوهر ‌یا ‌زینت‌ کنند و خطاب‌ ‌در‌ علیکم‌ به مسلمین‌ ‌است‌ رجالا و نساء ؛
فِیما فَعَلن‌َ فِی‌ أَنفُسِهِن‌َّ بِالمَعرُوف‌ِ : ‌در‌ آنچه‌ درباره‌ ‌خود‌ انجام‌ می دهند ‌از‌ نکاح‌‌ یا ‌زینت‌ ‌یا ‌رغبت‌ ‌در‌ نکاح‌ مادامی‌ ‌که‌ ‌از‌ حد معروف‌ و میزان‌ شرع‌ خارج‌ نشوند و مرتکب‌ اعمال‌ خلاف‌ شرع‌ نگردند.
وَ اللّه‌ُ بِما تَعمَلُون‌َ خَبِیرٌ : خداوند ‌از‌ آنچه‌ ‌شما‌ می‌کنید آگاه‌ ‌است‌ و ‌از‌ جزئیات‌ کارهای‌ ‌شما‌ و اسرار پنهانی‌ ‌شما‌ ‌با‌خبر ‌است‌؛ و خبیر ‌از‌ صفات‌ ذاتیه‌ حق‌ و برگشت‌ ‌آن‌ به علم‌ ‌یعنی‌ عالم‌ به وقایع‌ و اموری‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ عالم‌ تحقق‌ پیدا می‌کند. (اطیب البیان، ج٢ ص ٤٧٧-٤٧٨) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ الَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَ یَذَرُونَ أَزْواجاً یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ فِیما فَعَلْنَ فِی أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ (234)
«1» فروع کافى، کتاب النکاح، باب الرضاع، حدیث 2 و 3 (صفحه 437 جلد پنجم). صفحه 446 حدیث 16.
تفسیر اثنا عشرى، ج‌1، ص: 420
بعد از آن بیان عده وفات را فرماید:
وَ الَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ‌: و آن کسانى که بمیرند از شما مؤمنین، وَ یَذَرُونَ أَزْواجاً: و بگذارند زنان را، باید زنان آنها عده وفات نگهدارند، یعنى: یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَ‌: انتظار برند بعد از فوت شوهران خود، أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً: چهار ماه و ده روز. ممکن است مقتضى این مدت مقدار این باشد که جنین اگر پسر باشد غالبا سه ماهه متحرک گردد، و اگر دختر باشد چهارماهه. پس به اعتبار اقصى الاجلین با ده روز دیگر جهت استظهار باشد، زیرا ممکن است حرکت او در ابتدا ضعیف و محسوس نگردد. فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَ‌: پس چون برسند به انتهاى عده خود که چهار ماه و ده روز است، فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ‌: پس بأسى نیست بر شما اى ورثه و اولیاى ازواج، فِیما فَعَلْنَ فِی أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ‌: در آنچه مى‌کنند آن زنان به نفسهاى خود که شوهر کردن باشد به طریق شرعى از ایجاب و قبول و رعایت ارکان و شرایط عقد. مفهوم آیه شریفه دلالت دارد بر آنکه خلاف معروف و مشروع کنند، جلوگیرى شود. وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ: و خداى تعالى به آنچه مى‌کنید اى مرد و زن داناست به جزئیات آن، و شما را به آن مجازات فرماید (احکام عده وفات به مسائل عملیه مراجعه شود.)
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
وَ الَّذِین‌َ یُتَوَفَّون‌َ مِنکُم‌ وَ یَذَرُون‌َ أَزواجاً یَتَرَبَّصن‌َ بِأَنفُسِهِن‌َّ أَربَعَةَ أَشهُرٍ وَ عَشراً فَإِذا بَلَغن‌َ أَجَلَهُن‌َّ فَلا جُناح‌َ عَلَیکُم‌ فِیما فَعَلن‌َ فِی‌ أَنفُسِهِن‌َّ بِالمَعرُوف‌ِ وَ اللّه‌ُ بِما تَعمَلُون‌َ خَبِیرٌ (234)
(و کسانی‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌شما‌ مردان‌ می‌میرند و زنان‌ ‌خود‌ ‌را‌ وا میگذارند، ‌اینکه‌ زنان‌
جلد 2 - صفحه 476
چهار ماه‌ و ده‌ روز بخود انتظار کشند ‌پس‌ هنگامی‌ ‌که‌ مدت‌ ‌آنها‌ بسر رسید باکی‌ ‌بر‌ ‌شما‌ نیست‌ ‌در‌ آنچه‌ ‌آن‌ زنها ‌از‌ روی‌ معروف‌ درباره‌ ‌خود‌ میکنند و ‌خدا‌ بآنچه‌ میکنید ‌با‌ خبر ‌است‌) وَ الَّذِین‌َ یُتَوَفَّون‌َ مِنکُم‌ وَ یَذَرُون‌َ أَزواجاً توفی‌ بمعنی‌ اخذ بقوّة و ‌از‌ ماده‌ وفاء ‌است‌ و ‌در‌ ‌آیه‌ شریفه‌ خطاب‌ بحضرت‌ عیسی‌ (ع‌) (انی‌ متوفیک‌ و رافعک‌ ‌الی‌) بمعنی‌ گرفتن‌ ‌از‌ دست‌ یهود و بردن‌ ‌او‌ بآسمانهاست‌، و موت‌ ‌را‌ وفات‌ و مرده‌ ‌را‌ متوفی‌ گویند بواسطه‌ اینکه‌ روح‌ ‌او‌ قبض‌ میشود و ملک‌ الموت‌ ‌را‌ ‌از‌ اینجهت‌ قابض‌ ارواح‌ میگویند.
و ‌آیه‌ شریفه‌ راجع‌ بعدّه‌ وفات‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌اگر‌ زنی‌ شوهر ‌او‌ بمیرد باید چهار ماه‌ و ده‌ شبانه‌ روز عدّه‌ نگه‌ دارد و درین‌ مدت‌ ‌برای‌ احترام‌ متوفی‌ شوهر نکند و مقتضای‌ اطلاق‌ ‌آیه‌ اینست‌ ‌که‌ ‌در‌ نگاه‌ داشتن‌ عده‌ وفات‌ ‌بین‌ مدخوله‌ و ‌غیر‌ مدخوله‌، صغیره‌ و کبیره‌ یائسه‌ و ‌غیر‌ یائسه‌، حرّه‌ و امه‌، حامل‌ و ‌غیر‌ حامل‌ فرق‌ نباشد، بلی‌ ‌در‌ حامل‌ ‌اگر‌ حملش‌ بیشتر ‌از‌ چهار ماه‌ و ده‌ روز طول‌ بکشد باید ‌تا‌ وضع‌ حمل‌ عده‌ نگهدارد ولی‌ ‌اگر‌ قبل‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ مدت‌ وضع‌ حمل‌ کند لازم‌ ‌است‌ ‌اینکه‌ مدت‌ ‌را‌ رعایت‌ نماید و باصطلاح‌ عده‌ وفات‌ ‌بر‌ حامل‌ ابعد الاجلین‌ ‌است‌ و ‌اینکه‌ ‌آیه‌ ناسخ‌ آیه ‌است‌ ‌که‌ ‌بعد‌ ‌از‌ چند ‌آیه‌ دیگر بیان‌ میفرماید: وَ الَّذِین‌َ یُتَوَفَّون‌َ مِنکُم‌ وَ یَذَرُون‌َ أَزواجاً وَصِیَّةً لِأَزواجِهِم‌ مَتاعاً إِلَی‌ الحَول‌ِ غَیرَ إِخراج‌ٍ ‌که‌ دلالت‌ دارد ‌بر‌ اینکه‌ عدّه‌ وفات‌ یک‌ سال‌ تمام‌ ‌است‌ چنانچه‌ ‌در‌ روایت‌ ابی‌ بصیر ‌است‌ ‌که‌ ‌از‌ حضرت‌ باقر ‌علیه‌ السّلام‌ سؤال‌ میکند ‌از‌ قول‌ خداوند ‌که‌ میفرماید:
مَتاعاً إِلَی‌ الحَول‌ِ غَیرَ إِخراج‌ٍ حضرت‌ میفرماید
(منسوخة نسختها یتربصن‌ بانفسهن‌ اربعة اشهر و عشرا و نسختها آیة المیراث‌)
و ‌از‌ ‌اینکه‌ خبر استفاده‌ میشود ‌که‌ ‌آیه‌ مَتاعاً إِلَی‌ الحَول‌ِ غَیرَ إِخراج‌ٍ قبل‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ ‌آیه‌ نازل‌ ‌شده‌ و ‌اینکه‌ یکی‌
جلد 2 - صفحه 477
‌از‌ ادلّه‌ایست‌ ‌بر‌ اینکه‌ تنظیم‌ آیات‌ قرآن‌ بترتیب‌ نزول‌ ‌آن‌ نشده‌ ‌است‌ چنانچه‌ ‌در‌ مقدمه‌ متذکر شدیم‌ و ‌از‌ واجبات‌ مهمه‌ ‌بر‌ زنانی‌ ‌که‌ شوهرانشان‌ میمیرند و عده‌ وفات‌ نگاه‌ میدارند اینست‌ ‌که‌ ‌در‌ ایام‌ عده‌ ترک‌ زینت‌ کنند باجماع‌ علماء و اخبار مستفیضه‌، ‌به‌ اینکه‌ لباس‌ زینت‌ نپوشند و عطر نزنند و سرمه‌ نکشند و ابرو نگذارند و صورت‌ ‌را‌ آرایش‌ نکنند و ‌از‌ خانه‌ بیرون‌ نروند مگر ‌برای‌ اداء حقی‌ ‌ یا ‌ غسل‌ واجبی‌ ‌ یا ‌ حج‌ّ واجب‌ ‌ یا ‌ اخذ احکام‌ واجبه‌ و امثال‌ اینها، آنهم‌ ‌در‌ شب‌ بروند.
و اما تفسیر ‌آیه‌، ‌یعنی‌ کسانی‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌شما‌ مردان‌ میمیرند و زنهایی‌ می‌گذارند چه‌ صغیره‌ و چه‌ کبیره‌ و چه‌ مدخوله‌ و چه‌ ‌غیر‌ مدخوله‌ ‌حتی‌ مطلقه‌ رجعیه‌ ‌که‌ ‌در‌ حکم‌ زوجه‌ ‌است‌، و چه‌ ‌در‌ وطن‌ و نزد زوجه‌ بمیرند و چه‌ ‌در‌ سفر و جدای‌ ‌از‌ ‌او‌، بلکه‌ ‌اگر‌ ‌در‌ سفر بمیرند مدّت‌ عده‌ وفات‌ ‌از‌ زمانی‌ ‌است‌ ‌که‌ خبر بزن‌ میرسد نه‌ زمان‌ فوت‌ ‌او‌.
یَتَرَبَّصن‌َ بِأَنفُسِهِن‌َّ أَربَعَةَ أَشهُرٍ وَ عَشراً باید انتظار بکشند و حبس‌ نفس‌ کنند ‌تا‌ چهار ماه‌ و ده‌ روز، و مراد چهار ماه‌ هلالی‌ تمام‌ ‌است‌ و تعبیر ‌به‌ عشر بدون‌ عشرة بمناسبت‌ اینست‌ ‌که‌ مراد شب‌ ‌است‌ و البته‌ روز ‌هم‌ داخل‌ ‌در‌ آنست‌ ‌یعنی‌ ده‌ شبانه‌ روز، و اختلافی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌اگر‌ زوج‌ ‌در‌ اثناء ماه‌ بمیرد آیا بقیه‌ ماه‌ ‌را‌ باید جزو عده‌ حساب‌ نموده‌ و ‌از‌ ماه‌ پنجم‌ کسر گذارد و ‌ یا ‌ اینکه‌ ‌در‌ حساب‌ نیاورد و ظاهر و مطابق‌ ‌با‌ احتیاط اینست‌ ‌که‌ ‌اگر‌ ‌آن‌ بقیه‌ ده‌ روز ‌باشد‌ جزو ده‌ روز حساب‌ کنند و چهار ماه‌ تمام‌ دیگر صبر کنند و ‌اگر‌ کمتر ‌از‌ ده‌ روز ‌باشد‌ ‌در‌ حساب‌ منظور ندارند و ‌اگر‌ بیشتر ‌از‌ ده‌ روز ‌باشد‌ زیاده‌ ‌از‌ ده‌ روز ‌را‌ حساب‌ نکنند.
فَإِذا بَلَغن‌َ أَجَلَهُن‌َّ فَلا جُناح‌َ عَلَیکُم‌ ‌پس‌ زمانی‌ ‌که‌ مدت‌ عده‌ تمام‌ شد
جلد 2 - صفحه 478
و بسر رسید مانعی‌ نیست‌ ‌بر‌ مردان‌ ‌که‌ ‌آنها‌ ‌را‌ خطبه‌ ‌ یا ‌ ازدواج‌ کنند و ‌بر‌ ‌خود‌ زنها ‌که‌ شوهر ‌ یا ‌ زینت‌ کنند و خطاب‌ ‌در‌ علیکم‌ بمسلمین‌ ‌است‌ رجالا و نساء فِیما فَعَلن‌َ فِی‌ أَنفُسِهِن‌َّ بِالمَعرُوف‌ِ ‌در‌ آنچه‌ درباره‌ ‌خود‌ انجام‌ میدهند ‌از‌ نکاح‌ ‌ یا ‌ زینت‌ ‌ یا ‌ رغبت‌ ‌در‌ نکاح‌ مادامی‌ ‌که‌ ‌از‌ حد معروف‌ و میزان‌ شرع‌ خارج‌ نشوند و مرتکب‌ اعمال‌ خلاف‌ شرع‌ نگردند.
وَ اللّه‌ُ بِما تَعمَلُون‌َ خَبِیرٌ خداوند ‌از‌ آنچه‌ ‌شما‌ می‌کنید آگاه‌ ‌است‌ و ‌از‌ جزئیات‌ کارهای‌ ‌شما‌ و اسرار پنهانی‌ ‌شما‌ ‌با‌ خبر ‌است‌ و خبیر ‌از‌ صفات‌ ذاتیه‌ حق‌ و برگشت‌ ‌آن‌ بعلم‌ ‌یعنی‌ عالم‌ بوقایع‌ و اموری‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ عالم‌ تحقق‌ پیدا می‌کند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.