از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  شجره ی طیبه ی انسان با میوه های صفات خداوندی - ستوده بيات
با توجه به فرمایش پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: "و سائر الناس من شجر شتی"و قرآن کریم انسان شجره ای است که گاه طیبه است و گاه خبیثه. حاصل این درخت که همان میوه های آن است أسماء حسنی هستند که ناشی از ذات لایزال خداوندی است. بهشتیان گویند این همان میوه هایی است که قبلا در دنیا از آنها بهره برده ایم، آری این میوه ها تجلی همان صفات حسنی است که انسان در وجود خود آن را متجلی کرده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : انسان گوینده : ستوده بیات
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیه 25 بقره - سمانه بيات
این آیه موید آن است که آدمی جز آنچه که خودش در این جهان تهیه کرده چیزی ندارد. همانطور که پیامبر هم فرمودند که: همانطور که زندگی می کنید می میرید و همانطور که می میرید مبعوث می شوید. البته باید توجه داشت که به اهل بهشت علاوه بر آنچه خود آنها تهیه کرده اند می دهند چرا که خدا می فرماید : هرچه بخواهند در اختیار دارند و نزد ما بیش از آن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر المیزان قالب : اعتقادی موضوع اصلی : تجسّم اعمال گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : مطلب ذکر شده ذیل آیه 25 در تفسیر المیزان یافت نشد . لطفا بررسی و اصلاح شود.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حسن فعلى و حسن فاعلى - سيد علي بهبهاني
در قرآن کریم نوعا ایمان و عمل صالح با هم ذکر شده و در جایى که هر یک به تنهایى آمده باشد باید آن را تقیید کرد. البته گاهى ابتدا ایمان ذکر شده، مانند آیه مورد بحث و گاهى نیز ایمان لفظا پس از عمل صالح آمده است، لیکن تقدم یا هم زمانى آن ملحوظ است ؛ مانند: (من عمل صالحا من ذکر او انثى و هو مومن فلنحیینه حیوه طیبه) که در این جا عمل صالح در حال ایمان عامل مطرح است. عمل صالح در فرهنگ قرآن عملى است که مطابق یکى از منابع دین باشد.
عبارت (الذین امنوا حاکى از این حسن فاعلى و (عملوا الصالحات) بیانگر حسن فعلى است، یعنى، بشارت به بهشت ویژه کسانى است که افزون بر اعتقاد به مبدا و معاد و سایر اصول دین، داراى عمل صالح نیز باشند.
بنابراین، کسى که تنها حسن فاعلى داشته باشد ولى هیچ حسن فعلى نداشته باشد مشمول بشارت به بهشت نیست، چنانکه مى فرماید: (یوم یاتى بعض ایات ربک لا ینفع نفسا ایمانها لم تکن امنت من قبل او کسبت فى ایمانها اخیرا) جمله (کسب فى ایمانها خیرا) عطف بر (امنت) و بدین معناست که اگر کسى ایمان (حسن فاعلى) داشته باشد ولى هیچ عمل خیرى (حسن فعلى) کسب نکرده باشد، ایمانش به حال او در نجات از اصل عذاب سودمند نیست و مانند کسى است که ایمان نیاورده باشد، جز درخلود که با هم تفاوت دارند؛ چون عمل صالح به مثابه شاخه شجره طوباى ایمان است و اعتقاد به منزله ریشه آن و هیچ درختى بدون شاخه میوه نمى دهد، گرچه ریشه آن زنده باشد.
همین طور کسى که کار خوبى کرده باشد (حسن فعلى)، لیکن حسن فاعلى (ایمان و نیت خالص) نداشته باشد وارد بهشت نخواهد شد، مانند این که کارى را به عنوان نوع دوستى انجام دهد، نه بر اثر اعتقاد به خداوند و روز حساب. گرچه در این صورت، شخص از برکات دنیوى آن کار برخوردار مى شود و چنین کار سودمندى ممکن است در آخرت نیز مایه تخفیف عذاب او شود.
سر کافر نبودن حسن فعلى بدون حسن فاعلى براى ورود به بهشت، آن است که میزان و معیار در تاثیر عمل، اراده و نیت انسان است و کسى که اعتقاد دارد زندگى انسان از تولد آغاز و به مرگ پایان مى پذیرد و بعد از مرگ هیچ خبرى نیست: (ان هى الا حیائنا الدنیا نموت و نحیى و مانحن بمبعوثین) نیت و اراده او براى بعد از مرگ نبوده است، پس ‍ عمل او در سطح دنیا مى ماند و به عالم دیگر نمى رسد و او بعد از نشئه دنیا تنها مى ماند؛ چنانکه قرآن کریم درباره کافران مى فرماید اعمال آنان مانند سرابى است که در بیابان انسان تشنه آن را آب مى پندارد: (والذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعه یخسبه الظلمان ماء حتى اذا جاء لم یجده شیئا)
وقتى اعمال عبادى کافران که براى بتها تخضع داشتند، این چنین سراب باشد، کارهاى اجتماعى آنان نیز حتما سراب خواهد بود، گرچه آثار مادى آنها در دنیا محفوظ است . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : اعتقادی موضوع اصلی : ایمان گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شرط اول ازدواج - سجاد حسني پازکي
از آیه بر می آید که مهم ترین شرط برای ازدواج باید پاک بودن طرف باشد. قابل توجه بعضی از دوستان !! [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : اخلاقی موضوع اصلی : کلمه گوینده : سجاد حسنی پازکی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شریف رضویان : این ازواج پاک برای مومنانی است که اعمال صالح انجام داده اند و نه شرطی برای ازدواج البته مسلم است که پاکان برای پاکان و خبیثان شایسته خبیثان اند.
2) ابراهیمی : نکته بیان شده در آیه در ضمن درستی قابل برداشت از آیه نمی باشد؛ زیرا در آیه سخن از همسران بهشتی است که افراد خود انتهاب نمی کنند بلکه موهبتی الهی است که مطابق با طهارت و اعمال افراد به آن ها داده می شود. این تفاوت در همسران بهشتی برای بهشتیان در سوره الرحمن آمده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عمل صالح - اميد شيرواني آزاد

1- مژده و بشارت همراه با هشدار و اخطار (در آیه قبل) یکى از اصول تربیت است. «فاتقوا النار... وبشّر الذین آمنوا...»
2- ایمان قلبى باید توأم با اعمال صالح باشد. «آمنوا وعملوا الصالحات»
3- انجام همه‏ى کارهاى صالح وشایسته، کارساز است، نه بعضى از آنها. «عملوا الصالحات» («الصالحات» هم جمع است وهم (الف‏ولام) دارد که به معناى همه کارهاى خوب است.)
4- کارهاى شایسته و صالح، در صورتى ارزش دارد که برخاسته از ایمان باشد، نه تمایلات شخصى و جاذبه‏هاى اجتماعى. اوّل «آمنوا» بعد «عملوا الصالحات»
5 - محرومیت‏هایى که مؤمن به جهت رعایت حرام و حلال در این دنیا مى‏بیند، در آخرت جبران مى‏شود. «رزقوا»
6- ما در دنیا نگرانِ از دست دادن نعمت‏ها هستیم، امّا در آخرت این نگرانى نیست. «وهم فیها خالدون»
7- آشنایى با سابقه‏ى نعمت‏ها، بر لذّت کامیابى مى‏افزاید. «رزقنا من قبل»
8 - همسران بهشتى نیز پاکیزه‏اند. «ازواج مطهّرة»

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : امید شیروانی آزاد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع تفسیر نور است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  در مورد رزق و روزی در آخرت - عباس محمدمرادي
یک سؤال برام پیش آمده و آن اینکه چرا در این آیه در مورد استفاده از میوها میفرماید که روزی میکنیم اگر روزی نوعی تقسیم و تنظیم نعمات خداوند در نظر گرفته شود در آخرت که دیگه نیازی به تنظیم و تقسیم نیست همه آزاد هستیم که از همه نعمتهای الهی در آنجا متنعم بشویم به هر مقدار که میخواهیم - یا اینکه نه هر چقدر که در این دنیا عمل صالح انجام داده باشیم به همان مقدار متنعم می شویم ؟ [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : عباس محمدمرادی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : سوال های خود را از بخش سوال در ذیل هر آیه مطرح نمایید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.