از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  رابطه ریا با ایمان
از آنجایى که خطاب اول آیه فقط شامل مؤمنین بود- چون افراد ریاکار نمى ‏توانند مؤمن باشند چون به فرموده خدا منظور این ها از اعمالشان خدا نیست- به همین جهت خداوند متعال مؤمنین را صریحا از ریا نهى نکرد و نفرمود: «اى مؤمنین ریاکار نباشید» بلکه افرادى را که صدقه مى ‏دهند و به دنبالش منّت و اذیت مى ‏رسانند تشبیه به افراد ریاکار بى ‏ایمان کرد که صدقاتشان باطل و بى ‏اجر است و فرمود: «عمل چنین مؤمنى شبیه به عمل او است» و نفرمود مثل آن است؛ زیرا عمل مؤمن در ابتدا صحیح انجام مى‏ شود ولى بعدا پاره ‏اى عوامل مثل منّت و اذیت آن را باطل مى ‏سازد، ولى عمل ریاکار از همان اول باطل است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 597 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ریا- خودنمایی گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بی ایمانی ریاکار نسبت به خداوند
مراد از ایمان نداشتن ریاکار در انفاقش به خدا و روز جزا، ایمان نداشتن او به دعوت پروردگارى است که او را به انفاق مى ‏خواند و ثواب هایى جزیل و عظیم به وى وعده مى‏ دهد. {کَالَّذِی یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ، وَ لا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 598 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ریا- خودنمایی گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرجع ضمیر «ه» در «فمثله»
ضمیر در کلمه «فمثله» به کلمه (الذى) در جمله «الذى یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ» برمى ‏گردد. پس مثلى که در آیه زده شده است براى کسى است که مال خود را به منظور خودنمایى انفاق مى ‏کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 598 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «صفوان»
کلمه (صفوان) و نیز کلمه (صفا) به معناى سنگ صاف و سخت است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 598 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «وابل»
کلمه (وابل) به معناى باران تند و رگبار طولانى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 598 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرجع ضمیر «لا یقدرون»
ضمیر در جمله «لا یقدرون» به «الذى ینفق ...» برمى‏ گردد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 598 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اخلاص، شرط قبولی اعمال
قبول شدن اعمال، احتیاج به نیتى خالص و قصدى به وجه اللَّه دارد. شیعه و سنى از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) روایت کرده‏ اند که فرمودند: «انما الاعمال بالنیات- معیار در ارزش اعمال تنها نیت ‏ها هستند». [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 599 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اخلاص گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ظاهر و باطن اشخاص ریا کار - علي موحدي
این آیه نیز تشبیهى را با خود دارد و نمایانگر باطن اشخاصى است که به قصد ریا و تظاهر انفاق مى‏کنند. ظاهر عمل اینان همچون خاک، نرم ولى باطن آن چون سنگ، سفت است که قابلیّت نفوذ ندارد. به خاطر سفتى و سختى دلهاى سنگین‏شان، از انفاق خود بهره‏اى نمى‏برند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : ریا- خودنمایی گوینده : علی موحدی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انفاقهاى خود را با منت و آزار باطل نکنید - مسعود ورزيده

از جمله ((لا تبطلوا صدقاتکم بالمن و الاذى ،)) (انفاقهاى خود را با منت و آزار باطل نکنید) استفاده مى شود که پارهاى از اعمال ممکن است نتایج اعمال نیک را از بین ببرد و این همان مساله احباط است

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عمل ریاکارانه - مسعود ورزيده

تشبیه عمل ریاکارانه به قطعه سنگى که قشر نازکى از خاک روى آن را پوشانیده است بسیار گویا است زیرا افراد ریاکار باطن خشن و بى ثمر خود را با چهرهاى از خیر خواهى و نیکوکارى مى پوشانند و اعمالى که هیچگونه ریشه ثابتى در وجود آنها ندارد انجام مى دهند اما حوادث زندگى به زودى پرده را کنار مى زند و باطن آنها را آشکار مى سازد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : ریا- خودنمایی گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.