از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «احصروا»
کلمه (حصر) که مصدر فعل مجهول (احصروا) است به معناى منع و حبس است و اصل در معناى آن تنگ گرفتن است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 612 و 613 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «تعفف»
کلمه (تعفف) به معناى آن است که (عفت) صفت آدمى شده باشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 613 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «سیما»
کلمه (سیما) به معناى علامت است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 613 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «الحاف»
کلمه (الحاف) به معناى اصرار در سؤال است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 613 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انفاق کردن به اصحاب صفه
امام باقر (علیه السلام) فرمودند: این آیه درباره اصحاب صفه نازل شد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 622 قالب : شأن نزول موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نکوهش اصرار در گدایی
امام باقر (علیه السلام) فرمودند: خداى تعالى گداى سمج را دوست نمى ‏دارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 622 قالب : روایی موضوع اصلی : تکدّی گری گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انفاق کردن به اصحاب صفه - علي موحدي
این آیه درباره اصحاب صُفّه نازل شده است. اصحاب صفّه تقریباً چهارصد نفر بودند که از مکّه به مدینه هجرت کرده و چون در مدینه خانه و کاشانه و آشنایانى نداشتند، در کنار مسجد پیامبر روى صُفّه (سکّوئى بزرگ) زندگى مى‏کردند و اینان همیشه براى جهاد در راه خدا آماده بودند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر مجمع‏البیان قالب : شأن نزول موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : علی موحدی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بهترین مورد انفاق - مسعود ورزيده
باز در ادامه آداب و احکام انفاق ، در این آیه بهترین مواردى که انفاق در آنجا باید صورت گیرد، بیان شده است ، و آن کسانى هستند که داراى صفات سه گانه اى که در این آیه آمده است باشند در بیان اولین وصف آنان مى فرماید: انفاق شما به خصوص باید براى کسانى باشد که در راه خدا، محصور شده اند (للفقراء الذین احصروا فى سبیل الله ).
یعنى کسانى که به خاطر اشتغال به جهاد در راه خدا و نبرد با دشمن و یادگیرى فنون جنگى یا تحصیل علوم لازم دیگر از تلاش براى معاش و تامین هزینه زندگى باز مانده اند، که یک نمونه روشن آن ، اصحاب صفه در عصر پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) بودند.
سپس براى تاکید مى افزاید: همانها که نمى توانند سفرى کنند و سرمایه اى به دست آورند (لا یستطیعون ضربا فى الارض ).
تعبیر به ضرب فى الارض به جاى سفر، به خاطر آن است که مسافران مخصوصا آنها که براى هدفهاى مهمى پیاده به سفر مى روند، پیوسته پاى بر زمین
مى کوبند و پیش مى روند.
بنابراین کسانى که مى توانند تامین زندگى کنند، باید مشقت و رنج سفر را تحمل کرده ، از دسترنج دیگران استفاده نکنند مگر اینکه کار مهمترى همچون جهاد در راه خدا یا فرا گرفتن علوم واجب ، مانع از سفر گردد.
و در دومین توصیف از آنان ، مى فرماید: کسانى که افراد نادان و بى اطلاع ، آنها را از شدت عفاف غنى مى پندارند (یحسبهم الجاهل اغنیاء من التعفف ).
ولى این سخن به آن مفهوم نیست که این نیازمندان با شخصیت قابل شناخت نیستند لذا مى افزاید: آنها را از چهره هایشان مى شناسى (تعرفهم بسیماهم ).
سیما در لغت به معنى علامت و نشانه است و این که در فارسى امروز آن را به معنى چهره و صورت به کار مى برند، معنى تازهاى است و گرنه در مفهوم عربى آن ، چنین معنایى ذکر نشده است ، به هر حال منظور این است که آنها گر چه سخنى از حال خود نمى گویند ولى در چهره هایشان نشانه هایى از رنجهاى درونى وجود دارد که براى افراد فهمیده آشکار است ، آرى رنگ رخساره خبر مى دهد از سر درون .
و در سومین توصیف از آنان مى فرماید: آنها چنان بزرگوارند که : هرگز چیزى با اصرار از مردم نمى خواند (لا یسئلون الناس الحافا).
اصولا آنها از مردم چیزى نمى خواهند تا چه رسد به اینکه اصرار در سوال داشته باشند، و به تعبیر دیگر معمول نیازمندان عادى اصرار در سوال است اما آنها یک نیازمند عادى نیستند.
بنابراین اگر قرآن مى گوید: آنها با اصرار سوال نمى کنند مفهومش این نیست که بدون اصرار سوال مى کنند، بلکه مفهومش این است آنها فقیر عادى نیستند تا سوال کنند زیرا سوال آنها معمولا توام با اصرار و الحاف است ، به قرینه اینکه مى گوید: آنها را از سیمایشان باید شناخت نه از سوالشان و الا جمله یحسبهم الجاهل اغنیاء من التعفف مفهومى نداشت .
احتمال دیگرى در تفسیر این آیه نیز هست و آن اینکه آنها در حال عادى هرگز سوال نمى کنند، (و هر گاه اضطرار شدید آنها را، مجبور به اظهار حال خود کند،) هرگز اصرار نمى ورزند.
بعضى نیز گفته اند منظور این است که آنها در ترک سوال کردن اصرار دارند. (ولى این احتمال خلاف ظاهر آیه است ).
و در پایان آیه ، باز همگان را به انفاق از هر گونه خیرات تشویق کرده ، مى فرماید: و هر چیز خوبى در راه خدا انفاق کنید خداوند از آن آگاه است (و ما تنفقوا من خیر فان الله به علیم ).
این جمله براى تشویق انفاق کنندگان است خصوصا انفاق به افرادى که داراى عزت نفس و طبع بلندند و چه بسا در این موارد بخششهایى در پوشش غیر انفاق ، ولى در واقع به قصد انفاق ، صورت مى گیرد تا طرف مقابل ناراحت نشود، مسلما خداوند از این نیات پنهانى آگاه است و آنها را به تناسب نیت و زحماتشان بهره مند مى سازد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سؤ ال کردن بدون حاجت حرام است ! - مسعود ورزيده
یکى از گناهان بزرگ تکدى و سوال و تقاضاى از مردم بدون نیاز است ، و در روایات متعددى از این کار، نکوهش شده ، در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم )
مى خوانیم : لا تحل الصدقة لغنى : صدقات براى افراد بى نیاز حرام است .
و در حدیث دیگرى از همان حضرت آمده است : من سئل و عنده ما یغنیه فانما یستکثر من جمر جهنم : کسى که از مردم درخواست کند در حالى که به مقدار کفایت دارد، آتش دوزخ را براى خود افزون مى سازد.
همچنین در روایات وارد شده که : شهادت سائل به کف پذیرفته نیست .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : تکدّی گری گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اصحاب صفه - عبدالله عبداللهي
«شیخ طوسی» گوید: امام محمدباقر علیه‌السلام فرمودند: این آیه درباره اصحاب صفه نازل گردیده است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : کشف الاسرار از عامه و روض الجنان و مجمع البیان قالب : شأن نزول موضوع اصلی : مسکینان گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.