● معنای کلمه «استحیا»
کلمه «استحیا» به معناى طلب حیات است. ممکن است منظور از یستحیون این باشد که با زنان شما کارهایى مى کردند که حیا و شرم از ایشان برود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 286 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نجات بنی اسرائیل به وسیله شکافتن دریا
حرف (با) در کلمه (فرقنا بکم) باى سببیت و یا ملابسه است. اگر سببیت باشد معنایش این می شود که ما دریا را به خاطر نجات شما باز کردیم. اگر ملابسه باشد معنا این می شود که ما دریا را براى مباشرت شما در دخول دریا شکافتیم و باز کردیم.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 286 |
قالب : قواعد عربی |
موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● توکل -
مهدي شريف رضويان
اگر فرمود بلا و آزمایشی بزرگ از جانب پروردگارتان بود برای اینست که با دیدن این همه رنج ، می توانستند به سرمایه توکل بر خدا دست یابند و خود را از اسارت فرعونیان آزاد کنند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : خلاصه تفسیر-عباس پورسیف |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : مهدی شریف رضویان |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● سخن امام علی (ع) درباره آمیختن حق و باطل -
ستوده بيات
«فَلَوْ أَنَّ الْباطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزاجِ الْحَقِّ لَمْ یَخْفَ عَلَی الْمُرْتادینَ وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْباطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعانِدینَ وَلکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هذا ضِغْثٌ وَ مِنْ هذا ضِغْثٌ فَیُمْزَجانِ فَهُنالِکَ یَسْتَوْلِی الشَّیطانُ عَلی أَوْلِیائِهِ وَ یَنْجُو الَّذینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللهَ الْحُسْنی؛ (خطبة 50) اگر باطل از آمیزش با حقّ خالص میشد، بر جویندگان مخفی نمیگشت و اگر حق از آمیزش با باطل خالص میشد، زبان ستیزه کنندگان از آن بریده میگشت؛ لیکن دستهیی از حق گرفته میشود و دستهیی از باطل، آنگاه شیطان بر دوستان خود تسلّط پیدا میکند، و کسانی که لطف خدا شامل حالشان است، نجات مییابند.»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : خطبه 50 نهج البلاغه |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : انسان |
گوینده : ستوده بیات |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نعمت های خدا به بنی اسرائیل -
سجاد حسني پازکي
نعمتهایی که خدای سبحان بر بنی اسرائیل روا داشت به چند قسمت تقسیم شد. یک قسمت رفع عذاب است یک قسمت دادن وسائل رفاهی از نظر دنیاست یک قسمت دادن مسائل معنوی و علمی است از نظر نبوّت و رسالت و سلطنت مشروع نظیر سلطنت سلیمان و داوود (سلام الله علیهما) و نظایر این
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیهالسلام) |
گوینده : آیت الله جوادی آملی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● سوء العذاب -
سجاد حسني پازکي
در همه آیات در این مورد یا سخن از تقتیل است یا سخن از تذبیح. ذبح و قتل هر دو متعدّی است. امّا نفرمود: یذبحون ابناءکم یا یقتلون ابناءکم فرمود «یذبّحون» «یقتّلون» که ناظر به کثرت و شدّت و امثال ذلک باشد. «یقتّلون أبناءکم» چنانکه در آیهٔ محلّ بحث هم فرمود: «یذبّحون أبناءکم» برای اینکه مبادا در اثر آن خواب یا غیرخوابی که دیدهاند کسی از بنی اسرائیل قیام نکند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیهالسلام) |
گوینده : آیت الله جوادی آملی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● شباهت این آیه با عصر حاضر -
مجيد سرابي
آیة 49 از جهاتی با زمان حاضر و اعمال فراعنة مدرن امروزی شباهت دارد. ال فرعون پسران را می کشتند و زنان را زنده نگه می داشتند. امروز نیز ال فرعون زمان سعی وافر در حذف جوانمردی و مردانگی دارند و از آن طرف زنان را مثلاً زنده می کنند و " آنطور که خود می پسندند " به صحنه می آورند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : شأن نزول |
موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل |
گوینده : مجید مهدی زاده |
1)
حسنی پازکی : آیت الله مکارم نظر مشایهی در این مورد دارند که مطالعه آن از تفسیر نمونه خالی از لطف نیست
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● کلید حفظ صفحة 8 -
مجيد سرابي
عزیزانی که می خواهند صفحة 8 را حفظ کنند خوب است بدانند آیات این صفحه به این صورت مرتب شده اند که سه آیة اول با " وَ إذ " شروع شده، آیة چهارم با " ثُمّ " ؛ بعد دوباره سه آیة با " وَ إذ " شروع شده، یک آیه با " ثُمّ " ؛ و بالاخره نهمین آیة صفحة 8 (آیة57) آیة بسیار زیبایی است که بسیاری از حافظان معتقدند ازنظر راحتی حفظ ، در جزء 1 زیباترین آیه همین آیه است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : صفحة 8 قرآن کریم |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
گوینده : مجید مهدی زاده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.