فرعون : فرعون
توضيح : جمهور مفسّران برآنند که لفظ فرعون علم شخصى نیست، یعنى اسم براى شخص پادشاه معاصر با حضرت موسى علیه السلام نیست، بلکه علم جنس است براى هر پادشاهى از پادشاهان عمالقه (نژادى که در مصر در مقابل بنى اسرائیل قرار داشتند)؛ نظیر لفظ کسرا براى پادشاهان ایرانى و قیصر و هرقل براى پادشاهان رومى و نجاشى براى پادشاهان یمن و خاقان براى پادشاهان ترک.
لیکن ظاهر اطلاق فرعون در آیات مختلف قرآن کریم مانند آیاتى که وى را در عرض قارون و هامان مطرح مى کند، مناسب آن است که این کلمه علم شخصى براى خصوص جبّار زمان موسى علیه السلام است. البته با این که لقب عام باشد و برشخض معیّن تطبیق شده باشد منافاتى ندارد.
به هر تقدیر، فرعون از کلمات جامد است، لیکن به جهت شدت استکبارى که در فرعون زمان موسى علیه السلام وجود داشته، این واژه منشاء اشتقاق وصف تفرعن شده است ؛ نظیر شیطام که منشاء اشتقاق تشیطن گشته است و فرعنت مانند شیطنت از همین قبیل است.
[ نظرات / امتیازها ]