● ادعای یهود درباره نجات در آخرت
از آنجا که قول یهود «لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَیَّاماً مَعْدُودَةً» و نیز در پاسخ اینکه «آمِنُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ» گفته بودند: «نُؤْمِنُ بِما أُنْزِلَ عَلَیْنا». این دو جمله به التزام دلالت می کرد بر اینکه یهودیان مدعى نجات در آخرتند و دیگران را اهل نجات و سعادت نمی دانند و نجات و سعادت خود را هم مشوّب به هلاکت و شقاوت نمی دانند، چون به خیال خود جز ایامى چند معذب نمی شوند و آن ایام هم عبارت است از آن چند صباحى که گوساله پرستیدند.
حال ببینیم یهود در دعوى خود که زندگى قرین به سعادت آخرت را خاص خود می داند راست مى گوید یا دروغ. امتحانش مجانى است و آن این است که اگر راست بگویند و آن زندگى خاص ایشان باشد نه سایر مردم، باید به زبان دل و زبان سر و با ارکان بدن همواره آرزوى رسیدن به آن را داشته باشند و حال اینکه مى بینیم ابدا آرزوى آن را ندارند. چون ریگ در کفش دارند، انبیاى خدا را کشته اند، به حضرت موسى (علیهالسلام) کفر ورزیدند و پیمانهایى از خدا را نقض کردند، خدا هم که داناى به ستمکاران است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این خطاب نظیر خطاب «قُلْ یا أَیُّهَا الَّذِینَ هادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ» (جمعه/6) میباشد.
این مؤاخذه بلازمه امرى فطرى است، امرى که بین الاثر است. یعنى اثرش براى همه روشن است به طورى که احدى در آن کمترین شک نمی کند و آن این است که انسان و بلکه هر موجود داراى شعور، وقتى که بین راحتى و تعب مختار شود، البته راحتى را اختیار می کند و اگر میان دو قسم زندگى یکى مکدر و آمیخته با ناراحتى ها و دیگرى خالص و صافى مخیر شود، بدون هیچ تردیدى عیش خالص و گوارا را اختیار مى کند و به فرضى هم که بدون اختیار گرفتار زندگى پست و عیش مکدر شده باشد پیوسته آرزوى نجات از آن و رسیدن به عیش طیب و گوارا در سر مى پروراند و حتى یک لحظه هم از حسرت بر آن زندگى خالى نیست. نه قلبش و نه زبانش، بلکه همواره براى رسیدن به آن سعى و عمل مى کند. این امر فطرى است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 342 و 343 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : یهودی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اعتقاد یهود درباره ادیان دیگر
از «مِن دُونِ النَاسِ» بر میآید که بنی اسرائیل غیر از دین خود را باطل میدانست و مردم را بیبهره از دین میپنداشت.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 343 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : یهودی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● ادّعاهاى بنىاسرائیل -
سيد علي بهبهاني
بنىاسرائیل، ادّعاهاى دروغین و خیال پردازىهاى فراوان داشتند که برخى از آنها عبارت بود از:
* ما فرزندان و محبوبان خدا هستیم. «نحن ابناء اللّه و احبّائه»
* کسى وارد بهشت نمىشود مگر آنکه یهودى و یا نصرانى باشد. «قالوا لن یدخل الجنّه الاّ من کان هوداً او نصارى»
* آتش دوزخ، جز چند روزى به ما اصابت نمىکند. «لن تمسّنا النّار الاّ ایّاما معدودة»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل |
گوینده : حجت الاسلام قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اماده برای مرگ -
سيد محمد مهدي منصوري
در برابر خیالات وموهومات با صراحت برخورد کنید . وجدان بهترین قاضی است . امادگی برای مرگ نشانه ایمان واقعی وصادقانه است
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : انسان |
گوینده : سید محمد مهدی منصوری |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اولیاى خدا، -
اميد شيرواني آزاد
اولیاى خدا، نه تنها از مرگ نمىترسند، بلکه اشتیاق به مرگ نیز دارند. همانگونه که حضرت على علیه السلام مىفرماید: «واللَّه لابن ابىطالب آنس بالموت من الطفل بثدى امّه» یعنى به خدا سوگند علاقه فرزند ابوطالب به مرگ، از علاقه طفل شیرخوار به سینه مادرش بیشتر است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : مرگ |
گوینده : امید شیروانی آزاد |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.