از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(یوم ینفخ فی الصور ونحشر المجرمین یومئذ زرقا) (روزی که در صوردمیده شود و در آن روز گنهکاران را کور محشور کنیم ) نفخ صور کنایه از احضار و دعوت بوده و (زرق ) به معنای کبود است و چون چشمی که نابینا می شود کبود رنگ می گردد، بعضی آن را به معنای کور محشور شدن مجرمین گرفته اند، که البته آیه دیگری نیز این مطالب را تأیید می کند (ونحشرهم یوم القیامه علی وجوههم عمیا و آنها را در روز قیامت محشور می کنیم در حالیکه کور و به رو درافتاده اند) و بعضی نیز آن را به معنای کبودی بدن در اثر تشنگی و خستگی دانسته اند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر تسنیم
اول و آخر داستان وجود مبارک موسای کلیم به توحید برگشت در اثنا مسئلهٴ وحی و نبوّت و معجزه و مانند آن را ذکر فرمود, بنابراین اگر داستان انبیا را در سورهٴ «طه» یا سایر سوَر مکّی ذکر می‌کند محور اصلی‌اش همان اصول دین است یعنی توحید و وحی و نبوّت و معاد, چون جریان توحید و وحی و نبوّت و معجزه را ذکر فرمود اکنون دربارهٴ معاد بحث می‌کند مهم‌ترین مسئلهٴ تربیتی معاد است گرچه معاد بازگشت به همان مبدأ است گرچه اصل توحید است ولی سهم معاد در جریان تربیت بیش از سهم توحید است زیرا مشرکان اصلِ وجود خدا را به عنوان واجب‌الوجود قبول داشتند و اینکه خداوند خالق کل است قبول داشتند و اینکه خداوند مدیر کلّ جهان است ربّ‌الأرباب است قبول داشتند که ﴿لَئِن سَأَلْتَهُم مَنْ خَلَقَ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ﴾[3] مشکل مشرکان این بود که گرفتار ارباب متفرّقه بودند برای زمین یک ربّ, برای آسمان یک ربّ, برای انسان یک ربّ, برای موجودات دیگر ارباب متفرّقه قائل بودند می‌گفتند اینها را ما باید عبادت بکنیم تا ما را به خدا نزدیک بکند و مسئلهٴ معاد را هم منکر بودند کسی که منکر مسئلهٴ معاد باشد و بگوید ﴿إِنْ هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَنَحْیَا﴾[4] و از جریان معاد هم تعجّب بکند به یکدیگر بگویند که یک خبر جدیدی رسیده کسی می‌آید می‌گوید ﴿إِذَا مُزِّقْتُمْ کُلَّ مُمَزَّقٍ﴾[5] شما خلق جدید دارید مگر می‌شود که ﴿إِذَا مُزِّقْتُمْ کُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّکُمْ لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ﴾ باشد ﴿ءَإِذَا مِتْنَا وَکُنَّا تُرَاباً ذلِکَ رَجْعٌ بَعِیدٌ﴾[6] و مانند آن، اگر جامعه‌ای را معاد را انکار بکند هیچ راهی برای تعلیم و تربیت او نیست برای اینکه روز مسئولیتی در پیش ندارد هیچ کسی چیزی از او سؤال نمی‌کند اوست و رهایی، اگر مسئلهٴ معاد نباشد به هیچ وجه بشر را نمی‌شود تربیت کرد اینکه اینها که منکر معادند وقتی از مسائل مادی خسته شدند رو به عرفانهای کاذب می‌آورند آن عرفانهای کاذب هم یعنی معصیت گسترده و بی‌حدّ و مرز یا نشاط بی‌حدّ و مرز یا رفع همه موانع و حجابها این تازه عرفان آنهاست که بدتر از هر سیّئه دیگر است لذا قرآن کریم روی مسئلهٴ معاد خیلی تکیه دارد می‌فرماید هیچ عملی از بین نمی‌رود و انسان قبل از عمل مالکِ عمل است، قبل از سخن مالک سخن است می‌تواند بگوید می‌تواند نگوید، می‌تواند فلان کار را انجام بدهد می‌تواند انجام ندهد اما وقتی کار را انجام داد یا حرفی را زد مملوکِ قولِ فعل است نه مالک آن، هر جا آن فعل یا آن قول می‌رود فاعل و قائل را به دنبال خود می‌برد این طور نیست که انسان بعد از موت هم مالک باشد شما می‌بینید در عالَم رؤیا که نموداری از صحنهٴ برزخ است همین طور است گاهی انسان خوابی می‌بیند شخصیتی را در عالم رؤیا می‌بیند مطالبی را که باید سؤال بکند سؤال نمی‌کند یا از بستگان خودش یا از اموات خودش را خواب می‌بیند آن مطالب مهمّی که باید بپرسد نمی‌پرسد وقتی بیدار شد می‌گوید ای کاش من این مطلب را سؤال می‌کردم آن مطلب را سؤال نمی‌کردم سرّش این است که در عالم رؤیا حرف زدنها تابع مَلکات و اوصاف قبلی خود آدم است نه طبق خواستهٴ خود آدم یک انسان تبهکار در خواب هم که حرف می‌زند حرفهای لغو می‌زند یک انسان وارسته در خواب هم که حرف می‌زند حرفهای آموزنده می‌زند هرگز حرفهای لغو نمی‌زند، بنابراین انسان قبل از عمل و قبل از قول مالکِ قول و فعل خودش است بعد از عمل و بعد از قول مملوکِ فعل و قول خودش است هر جا آنها می‌روند قائل و فاعل را به دنبال می‌برند مثل عالَم رؤیا که بعد انسان وقتی بیدار شد می‌گوید ای کاش من این را سؤال می‌کردم یا ای کاش آن طور سؤال می‌کردم، بنابراین هیچ مسئله‌ای به اندازهٴ معاد آموزنده نیست و در سورهٴ مبارکهٴ «ص» و مانند آن هم فرمود اینها به دنبال تبهکاری افتادند ﴿بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ﴾[7] چون معاد را فراموش کردند انسان اگر بداند که در برابر هر عمل و فعلی مسئول است بالأخره «المؤمن مُلجم»[8] در دنیا کاری که کرده فوراً یا پنهان می‌شود یا پنهان‌کاری می‌کند یا خودش را در جایی پنهان می‌کند این کارِ دنیاست ولی در صحنهٴ معاد این‌چنین نیست همهٴ موانع برطرف می‌شود یک، و همهٴ فطور و قصور ترمیم می‌شود دو، هیچ تبهکاری نمی‌تواند فرار بکند و خودش را نجات بدهد سه، در دنیا یک انسان تبهکار فرار می‌کند پشت دیواری، پشت کوهی، دامنهٴ کوهی خودش را پنهان می‌کند یا اگر نتوانست پشت کوهی برود پشت دیواری برود یک فاصلهٴ مکانی پیدا می‌کند که بالأخره دیگران او را نبینند در قیامت همهٴ این موانع برطرف می‌شود [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا رضائي
برگزیده تفسیر نمونه :
(آیه 102)- سپس به توصیف روز قیامت و آغاز آن پرداخته، چنین مى‏گوید:
«همان روزى که در صور دمیده مى‏شود، و گنهکاران را با بدنهاى کبود و تیره در آن روز جمع مى‏کنیم» (یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ وَ نَحْشُرُ الْمُجْرِمِینَ یَوْمَئِذٍ زُرْقاً). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » سایت تبیان
تفسیر کشاف
أسند النفخ إلی الَمریه فیمن قرأ : ننفخ ، بالنون . أو لأن الملائکة المقربین و إسرافیل منهم بالمنزلة التی هم بها من رب العزة ، فصح لکرامتهم علیه و قربهم منه أن یسند ما یتولونه إلی ذاته تعالی . و قرئ : ینفخ ، بلفظ ما لم یسم فاعله . و ینفخ . و یحشر ، بالیاء المفتوحة علی الغیبة و الضمیر لله عز و جل أو لإسرافیل علیه السلام . و أما یحشر المجرمون فلم یقرأ به إلا الحسن . و قرئ (فی الصور) بفتح الواو جمع صورة ، و فی الصور : قولان ، أحدهما : أنه بمعنی الصور و هذه القراءة تدل علیه . و الثانی : أنه القرن . قیل فی الزرق قولان ، أحدهما : أن الزرقة أبغض شی ء من ألوان العیون إلی العرب لأن الروم أعداؤهم و هم زرق العیون و لذلک قالوا فی صفة العدو : أسود الکبد ، أصهب السبال ، أزرق العین . و الثانی : أن المراد العمی ، لأن حدقة من یذهب نور بصره تزراق . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر نور
کلمه‏ى «حِمل» و کلمه‏ى «حَمل» در لغت به یک معناست، لیکن «حِمل» به بار ظاهرى و «حَمل» به بار باطنى مثل بچه در شکم مادر اطلاق مى‏گردد. «زُرق» رنگى است که از اختلاط سفید و سیاه بوجود مى‏آید، مثل رنگ خاکسترى و شاید کنایه از کورى، ترس و یا رنگ پریدگى باشد. کلمه‏ى «صُور» یا به معناى شاخ است و یا جمع صورت مى‏باشد که مراد دمیدن در صورت‏هاى مردگان براى زنده شدن است. در قرآن مجید به دو نفخه اشاره شده است که در نفخه‏ى اوّل، همه موجودات مى‏میرند و در نفخه‏ى دوّم انسان‏ها براى حساب زنده مى‏شوند. «ونفخ فى الصور، فصعق مَن فى السّموات و مَن فى الارض الاّ مَن شاءاللّه، ثمّ نفخ فیه اُخرى فاذا هم قیام ینظرون» <623> و منظور از «ینفخ فى الصور» در این آیه، به قرینه جمله‏ى «و نحشر المجرمین»، نفخه‏ى دوّم در روز قیامت است. 1- انسان‏ها در انتخاب راه آزادند، مى‏توانند حقّ را بپذیرند ومى توانند اعراض نمایند. «أعرض» 2- پیامد اعراض از ذکر خدا، تنها به زندگانى نکبت بار در این دنیا خلاصه نمى‏شود، «مَن أعرض فانّ له معیشة ضنکا» <624> بلکه بدبختى آخرت را نیز به همراه دارد. «مَن أعرض... یحمل یوم القیامة وزراً» 3- میزان خطر وسنگینى بار قیامت، براى کسى روشن نیست. («وزراً» نکره آمده) 4- در قیامت مجرم یا کور و رو سیاه محشور مى‏شود و یا در اثر ترس، وحشت و خیره‏نگرى، به کبودى چشم مبتلا مى‏گردد. «زرقاً» 5 - مدّت زمان دنیا و برزخ نسبت به آخرت بسیار ناچیز و در حکم چند روز است. «اِن لبثتم الا عشراً»
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  . پوربافراني - تفسیر کشاف

أسند النفخ إلی الَمریه فیمن قرأ : ننفخ ، بالنون . أو لأن الملائکة المقربین و إسرافیل منهم بالمنزلة التی هم بها من رب العزة ، فصح لکرامتهم علیه و قربهم منه أن یسند ما یتولونه إلی ذاته تعالی . و قرئ : ینفخ ، بلفظ ما لم یسم فاعله . و ینفخ . و یحشر ، بالیاء المفتوحة علی الغیبة و الضمیر لله عز و جل أو لإسرافیل علیه السلام . و أما یحشر المجرمون فلم یقرأ به إلا الحسن . و قرئ (فی الصور) بفتح الواو جمع صورة ، و فی الصور : قولان ، أحدهما : أنه بمعنی الصور و هذه القراءة تدل علیه . و الثانی : أنه القرن . قیل فی الزرق قولان ، أحدهما : أن الزرقة أبغض شی ء من ألوان العیون إلی العرب لأن الروم أعداؤهم و هم زرق العیون و لذلک قالوا فی صفة العدو : أسود الکبد ، أصهب السبال ، أزرق العین . و الثانی : أن المراد العمی ، لأن حدقة من یذهب نور بصره تزراق
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
یَوْمَ یُنْفَخُ فِی اَلصُّورِ : روزى که دمیده شود در صور، یعنى اسرافیل به فرمان ما در صور بدمد وَ نَحْشُرُ اَلْمُجْرِمِینَ یَوْمَئِذٍ زُرْقاً : و محشور گردانیم مشرکین را در آن روز کبود چشم تا این صفت اهل جهنم باشد چنانکه در خبر وارد شده که: اهل جهنم سیاه روى و ازرق چشم باشند نزد بعضى معنى آنکه: محشور سازیم کفار را نابینا و بنابراین تسمیۀ عمى به زرقه به جهت آنست که در حین رفتن نور چشم حدقه میل به کبودى نماید و قول اول اظهر است آیۀ شریفه آگاهى خلق است به آنکه خلقت مکذبین مشوه باشد [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر احسن الحدیث
یَوْمَ یُنْفَخُ فِی اَلصُّورِ وَ نَحْشُرُ اَلْمُجْرِمِینَ یَوْمَئِذٍ زُرْقاً این آیه و دو آیۀ بعدى در بیان حال و گفتگوى گناهکاران و حسرت آنها در روز حشر است منظور از «نفخ صور» شاید احضار مردم باشد چنان که در آیۀ 108 یَوْمَئِذٍ یَتَّبِعُونَ اَلدّٰاعِیَ خواهد آمد یَوْمَ یُنْفَخُ بدل است از یَوْمَ اَلْقِیٰامَةِ در آیۀ قبل در زمینۀ نفخ صور در «نکته ها» سخنى خواهد آمد در زمینۀ کبود چشم بودن گناهکاران در آن روز، در آیات دیگر آمده است که آنها کور محشور خواهند شد نظیر: وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ اَلْقِیٰامَةِ أَعْمىٰ طه 124 وَ نَحْشُرُهُمْ یَوْمَ اَلْقِیٰامَةِ عَلىٰ وُجُوهِهِمْ عُمْیاً وَ بُکْماً وَ صُمًّا اسراء 97 ولى آیۀ وَ مَنْ کٰانَ فِی هٰذِهِ أَعْمىٰ فَهُوَ فِی اَلْآخِرَةِ أَعْمىٰ اسراء 72 نشان مى دهد که منظور کورى معنوى است، پس منظور از کبودى کبودى چشم اگر کورى ظاهرى نباشد، کبود بودن آن نوعى تغییر قیافه و علامت گناهکار بودن است مانند یُعْرَفُ اَلْمُجْرِمُونَ بِسِیمٰاهُمْ رحمن 41 [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
یَوْمَ یُنْفَخُ فِی اَلصُّورِ وَ نَحْشُرُ اَلْمُجْرِمِینَ یَوْمَئِذٍ زُرْقاً (یَوْمَ یُنْفَخُ فِی اَلصُّورِ) بدل از (یَوْمَ اَلْقِیٰامَةِ ) در آیه بالا است،از جمله صفات مشرکین که در اینجا تذکر مى دهد این است که وقتى در صور نفخه اى دمیده شد گنهکاران محشور مى گردند درحالى که چشمهاى آنان کبود است،و اینکه آنان را به این صفت معرفى مى نماید شاید براى این باشد که بدترین چشمها نزد عرب چشم کبود است و غالبا رومیها که با عربها دشمن بودند چشمهایشان کبود بوده و از فرّاء نقل شده که مقصود از(زرقا)یعنى عمى چشمهاى آنها کور است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
یَوْمَ یُنْفَخُ فِی اَلصُّورِ این جمله کنایه از برانگیخته شدن در قبرهاست وَ نَحْشُرُ اَلْمُجْرِمِینَ یَوْمَئِذٍ زُرْقاً این جمله نیز کنایه از ذلّت و بدى وضعیت آنان در آن روز است یکى از جالب ترین سخنانى که در تفسیر این آیه خواندم، مطلبى است که در البحر المحیط از ابو حیّان اندلسى آمده است وى مى گوید: «ظاهر آن است که مراد از زرق، آبى بودن رنگ چشم است و رنگ آبى، منفورترین رنگ ها براى چشم در میان عرب مى باشد؛ زیرا رومیان که دشمنان آنان مى باشند، چشمان آبى رنگ دارند» ناگفته نماند که این مفسّر، در دورانى نزدیک به دوران جنگ هاى صلیبى مى زیسته است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.