از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 322 حزب : 65 جزء : هفدهم سوره : انبیاء
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(اقترب للناس حسابهم وهم فی غفله معرضون ): (زمان حساب دادن مردم نزدیک شده و آنها در بی خبری و غفلت روی گردانند) مراد از حساب ، همان محاسبه اعمال مردم در روز قیامت توسط خدای سبحان است ، می فرماید: حساب اعمال مردم به ایشان نزدیک شد و لازمه این امر آن است که آنها به آنچه از جانب پروردگارشان بسویشان فرستاده شده ، گوش فرا دهند، اما در اثرتعلق دنیا، قلبهایشان مملو از حب دنیا و زینتهای آن شده به گونه ای که دیگر جایی برای یاد قیامت که دلهایشان را متأثر کند، در آن باقی نمانده ، حتی اگر دیگران هم آنها رامتوجه و متذکر نمایند، باز هم توجهی نمی کنند و همچنان در حالت غفلت و بی خبری هستند چون آنطور که باید آن را تصور نمی کنند وگرنه قلبهایشان متأثر می شد و در صددتوبه و ایمان برمی آمدند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حمزه خان بيگي - فی ظلال القران = شهید سید قطب
سرآغاز نیرومندی است‌که غافلان را سخت به تکان درمی‌آورد. حساب وکتاب قیامت نزدیک گردیده است و ایشان در غفلت فرورفته‌اند. آیات عرضه می‌گردد، در حالی‌که آنان از هدایت رویگردان هستند. محشر و جایگاه همایش رستاخیز جدی و قطعی است‌، ولی آنان از محشر و جایگاه همایش رستاخیز و عظمت و خطر آن بی‌خبر و بی‌اطلاع هستند. هر زمان هم چیزی از قرآن بر ایشان نازل می‌گردد با لهو و لعب و بیشرمی با آن رویاروی می‌شوند و آن را شوخی و هزل می‌گیرند، و بدان گوش فرامی‌دهند، ولی در همان حال به بازی و شوخی میپردازند و بدان گپ می‌زنند:

(لاهِیَةً قُلُوبُهُمْ).

دلهایشان غافل است (‌از اندیشیدن درباره قرآن‌)‌.

دلها جایگاه تامّل و تفکر و تدبر است نه غفلت و بی‌خبری‌.

این هم تصویری است از دلهائی‌که خالی هستند و جدی بودن را نمی‌شناسند، و در خطرناک‌ترین و مهم‌ترین جایگاه‌ها به شوخی و بازی می‌نشینند، و در جایگاه‌های جدی بودن و قاطع شدن به مزاح‌کردن و گپ زدن می‌پردازند، و در جایگاه‌های پاکی و پرهیزگاری بیشرمی و بی‌حیائی می‌کنند. چه قرآنی‌که برای ایشان می‌آید «‌از جانب پروردگارشان‌» نازل می‌گردد، ولی آنان با لهو و لعب پذیره آن می‌روند و بیشرمانه با آن رویاروی می‌شوند، و هیچ‌گونه وقار و حرمت وکرامتی برای شخصیت خود قائل نمی‌گردند. درونی‌که خالی از جدی بودن و اهمّیت دادن و پاکی و پاکیزگی است‌، به حالتی از حالات ناچیزی و خشکی و از هم پاشیدن منتهی می‌گردد، دیگر سزاوار و شایان اقدام به‌کارهای بزرگ، و تقبل و تحمّل مشکلات و معضلات‌، و برعهده گرفتن وظیفه و مسؤولیت مهم و سنگینی‌، و تن در دادن به‌کار بزرگ و سترگی نیست و نخواهد بود، و حیات موجود در آن بیکاره و بی‌مایه و بی‌ارزش می‌گردد!

روحی که به بی‌شرمی و بی‌ادبی می‌گراید و مقدسات را به شوخی و بازی می‌گیرد، روح بیماری است‌. بیشرمی کردن جدای از تحمّل کردن است‌. چه تحمّل کردن‌، نیروئی است جدی و آگاهانه‌، و بیشرمی و بی‌ادبی، از دست دادن احساس و شعور است‌، و مایه سستی و باعث ضعف است‌.

این‌گونه کسانی که قرآن مجید به معرفی آنان می‌پردازد، قرآن را به بازی و شوخی می‌گرفتند بدان‌گاه‌که چیزی از قرآن برای ایشان نازل می‌گردید تا قانون زندگی‌، و برنامه کار و عمل‌، و دستورالعمل رفتار وکردار با یکدیگر شود و نزدیک شدن روز حساب وکتاب قیامت را با غفلت و سهل‌انگاری پشت گوش می‌انداختند و آن را ناشنیده می‌گرفتند. امثال همچون‌کسانی در هر دوره و زمانی موجود هسند ... هر زمان‌که روح از جد و جدی بودن و اهمیت دادن و پاکی و پرهیزگاری خالی‌گردد، بدین شکل بیمارگونه زشت و پلشتی درمی‌آیدکه قرآن آن را به تصویر می‌کشد، و بدین صورتی درمی‌آیدکه زندگی را جملگی به بازی و شوخی بی‌مزه و خالی از هر نوع هدف عالی‌، و منحرف از راستای جاده ترقی و تعالی‌، تبدیل می‌کند!

در عین حال‌، مومنان این سوره را با توجه و اهمّیتی دریافت می‌کردندکه دلها را از دنیا و آنچه در آن است غافل و بی‌خبر می‌کرد:

در شرح حال عامر پسر ربیعه‌، آمِدی چنین نوشته است‌: مرد عربی مهمان او شد. عامر پسر ربیعه قدوم او را گرامی داشت و بدو اکرام و احترام گذاشت ... بعدها این مرد عرب مهمان اوگردید. زمینی را به دست آورده بود. به عامر پسر ربیعه‌گفت‌: من از پیغمبر خدا (صلی الله علیه و سلم) دره‌ای از سرزمین عربها را درخواست و دریافت کرده‌ام‌. می‌خواهم قطعه‌ای از آن را به تو هدیه کنم تا برای تو و برای فرزندان تو پس از خودت ممرّ درآمدی باشد. عامر پسر ربیعه پاسخ داد: مرا به قطعه زمین تو نیازی نیست‌. امروز سوره‌ای نازل گردیده است‌که ما را بی‏خبر از دنیاکرده است‌:

(اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ).

(زمان‌) محاسبه مردمان بدیشان نزدیک است در حالی که آنان غافل (‌از هول و هراس آن‌) و رویگردان (‌از ایمان بدان‌) می‌باشند.

این است فرقی که دلهای زنده‌ای‌که این قرآن را دریافت می‌دارند و از آن متاثر می‌گردند، با دلهائی‌که مرده‌اند و بسته شده‌اند و خاموش گردیده‌اند، و لاشه خود را باکفن لهو و لعب دفن میکنند، و خاموشی و رکود و جمود خود را با بیشرمی پنهان و نهان می‌دارند، و از پند و اندرز و قرآن یزدان متاثر نمی‌شوند، چون خالی از ارزشها و معیارها و ارکان و اصول زندگی هستند و فروتپیده‌اند و خراب و ویران شده‌اند!

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » نور الانوار = عبد الرؤف مخلص
«برای‌ مردم‌» یعنی: برای‌ کفار ـ به‌ دلیل‌ سیاق‌ آیات‌؛ «حسابشان‌ نزدیک‌شده‌ است‌» یعنی: وقت‌ حسابشان‌ که‌ روز قیامت‌ است‌ زیرا آنچه‌ از عمر دنیا باقی ‌مانده‌، کمتر از آن‌ چیزی‌ است‌ که‌ گذشته‌ است‌. از این‌ جهت‌ در حدیث‌ شریف‌ به‌ روایت‌ انس‌t آمده‌ است‌ که‌ رسول‌ خدا ص فرمودند: «بعثت‌ أنا و الساعة ‌کهاتین: من‌ درحالی‌ مبعوث‌ شدم‌ که‌ قیامت‌ مانند این‌ دو انگشت‌ من‌ نزدیک ‌است‌» و به‌ دو انگشت‌ سبابه‌ و میانی‌ خود اشاره‌ کردند. «و آنان‌» یعنی‌ کفار «در غفلت‌» از حساب‌ خویش‌ «رویگردانند» با آن‌که‌ قیامت‌ و حضور در عرصه‌ حساب‌ هم‌ نزدیک‌ است‌ زیرا سرگرم‌ برخورداریهای‌ زندگی‌ و گرفتاریهای‌ دنیا می‌باشند، به‌ همین‌ سبب‌ است‌ که‌ از امر آخرت‌ غافل‌ بوده‌ و برای‌ آن‌ آمادگی ‌ندارند، درحالی‌که‌ دلهای‌ زنده‌ ـ چون‌ دل‌ عامربن‌ربیعه‌t ـ پیامها را در می‌یابند و از آنها تأثیر می‌پذیرند.



[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بي تا سادات شريفي - تفسیر نمونه
این سوره با یک هشدار نیرومند به عموم مردم آغاز مى‏شود، هشدارى تکاندهنده و بیدار کننده، مى‏گوید: «حساب مردم به آنها نزدیک شده، در حالى که آنها در غفلتند و روى گردانند» (اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ).

عمل آنها نشان مى‏دهد که این غفلت و بى‏خبرى سراسر وجودشان را گرفته و گر نه چگونه ممکن است انسان ایمان به نزدیکى حساب، آن هم از حسابگرى فوق العاده دقیق، داشته باشد و این چنین همه مسائل را سرسرى بگیرد و آلوده هر گونه گناه باشد؟

منظور از نزدیک شدن حساب و قیامت آن است که باقیمانده دنیا در برابر آنچه گذشته کم است، و به همین دلیل رستاخیز نزدیک خواهد بود (نزدیک نسبى) بخصوص این که از پیامبر اسلام (ص) نقل شده که فرمود: «بعثت من و روز قیامت مانند این دو است»! (به انگشت «سبابه» و «وسطى» که در کنار هم قرار دارند اشاره فرمود).

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيدابراهيم غياث الحسيني - تفسیر نور
سیماى سوره انبیا
سوره‏ى انبیا، مکّى است و یکصد و دوازده آیه دارد.
در این سوره به داستان شانزده نفر از پیامبران که مورد عنایت پروردگار واقع گردیده‏اند، اشاره شده است.
همچنین در این سوره، وعید و انذار، بیش از وعده و بشارت بکار رفته است.
براى تلاوت این سوره، برکاتى ذکر کرده‏اند که از جمله آنها، آسان شدن حساب در قیامت و مصافحه با انبیاعلیهم السلام است، به شرط آنکه این تلاوت، عاشقانه «حبّاًلها» و مقدّمه‏ى ایمان و عمل باشد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌
اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ «1»
اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ‌: 1- نزدیک شد براى مردمان زمان محاسبه ایشان که قیامت باشد، یعنى نزدیک شد زمان محاسبه حق تعالى از مردم و سؤال فرمود ایشان را از نعمتها که آیا مقابله نمودند به شکر گزارى، و از اوامر خود که آیا امتثال نمودند به فرمانبردارى، و از نواهى خود که آیا اجتناب نمودند به پرهیزکارى. و توصیف قیامت به نزدیکى به جهت آنکه آینده مى‌باشد، و هر چه آیندنى است نزدیک خواهد بود. 2- آنکه یکى از اشراط و علامات قیامت، مبعث حضرت خاتم النبیین است، زیرا فرمود: انا و السّاعة کهاتین‌ «1». من و قیامت مانند دو انگشت هستیم. 3- زمان نزدیک مى‌شود به بسیارى آنچه بگذرد و کمى آنچه باقى ماند، پس کم خواهد بود بالنسبه به آنچه گذشته.
وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ‌: و حال آنکه ایشان در غفلت اعراض کنندگانند، یعنى روى برمى‌گردانند از تفکر نمودن در محاسبه و احوال قیامت و مهیا شدن براى آن. یا غافلند و اعراض مى‌کنند از ایمان به آن که چنین روز محاسبه و جزائى خواهند داشت.
تنبیه: آیه شریفه آگاهى است به روز باز پسین قیامت، و هشیارى است بر استعداد و مهیا شدن براى محاسبه حضرت احدیت. و البته این همه تأکیدات کثیره کتابهاى آسمانى و پیغمبران الهى در تحقیق محاسبه و جزاى اعمال، بیهوده و عبث و لغو نخواهد بود، و عاقل را بر فرض عدم یقین، لا اقل ظنى حاصل آید. و بدیهى است به حکم عقل که دفع ضرر مظنون، واجب خواهد بود.
بنابراین، فرمایش: (حاسبوا قبل ان تحاسبوا) «2» را گوشزد خود قرار داده، عمر عزیز گرانبها را به غفلت و بیهوده نگذارند.
نهج البلاغه- حضرت امیر المؤمنین علیه السلام در ذیل خطبه‌اى فرماید:
و اعلموا عباد اللّه انّ علیکم رصدا من انفسکم و عیونا من جوارحکم و حفاظ صدق‌
یحفظون اعمالکم و عدد انفاسکم لا تستروکم منهم ظلمة لیل داج و لا یکنّکم منهم باب ذور تاج و انّ غدا من الیوم قریب یذهب الیوم بما فیه و یجى‌ء الغد لاحقا به ...
بدانید بندگان خدا بدرستى که بر شما دیدبانى است از خود نفسهاى شما و جاسوسها از اعضاى شما، و نگاهدارنده صادق است از ملائکه که حفظ مى‌کند کردارهاى شما را و عدد نفسهاى شما، نمى‌پوشاند شما را از ایشان تاریکیهاى شب تار و قلعه‌هاى در بسته پنهان، و مخفى نتوان نمود عملهاى شما را از آن ملائکه حفظه اعمال، البته مطلع مى‌شوند و بتحقیق که فرداى قیامت نزدیک است و بدرستى که امروز دنیا مى‌رود با آنچه در آن است، و مى‌آید فرداى آخرت در عقب آن. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
بِسم‌ِ اللّه‌ِ الرَّحمن‌ِ الرَّحِیم‌ِ
اقتَرَب‌َ لِلنّاس‌ِ حِسابُهُم‌ وَ هُم‌ فِی‌ غَفلَةٍ مُعرِضُون‌َ «1»
نزدیک‌ ‌شده‌ ‌است‌ ‌از‌ ‌برای‌ جمیع‌ افراد ناس‌ حساب‌ ‌آنها‌ و ‌آنها‌ ‌در‌ غفلت‌ هستند و اعراض‌ میکنند.
(اقتَرَب‌َ لِلنّاس‌ِ حِسابُهُم‌): نوع‌ مفسرین‌ تفسیر کردند بروز قیامت‌ ‌که‌ یوم‌-‌ الحساب‌ ‌است‌. بنا ‌بر‌ ‌اینکه‌ تفسیر چون‌ انسان‌ ‌هر‌ چه‌ پیش‌ رود نزدیکتر می‌شود بروز باز پرس‌، و ‌اینکه‌ جمله‌ رد کسانی‌ ‌است‌ ‌که‌ میگویند: کو ‌تا‌ روز قیامت‌، امام‌ زمان‌ ظاهر شود، دوره رجعت‌ پیش‌ آید، عالم‌ برزخ‌ طی‌ شود ‌تا‌ روز قیامت‌ ‌بر‌ پا گردد.
ولی‌ جواب‌ ‌از‌ ‌اینکه‌، یکی‌ فرمایش‌ منسوب‌ ‌به‌ پیغمبر ‌است‌ ‌که‌ فرمود:
اذا مات‌ ‌إبن‌ آدم‌ قامت‌ قیامته‌. و موت‌ نزدیک‌ترین‌ اشیاء ‌است‌ بانسان‌ چنانچه‌ ‌از‌ امیر المؤمنین‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌ پرسیدند: نزدیک‌ چیست‌ و نزدیکتر چیست‌!‌-‌ فرمود:
‌هر‌ چه‌ آینده‌ ‌است‌ نزدیک‌ ‌است‌، و مرگ‌ ‌از‌ همه‌ نزدیکتر ‌است‌، و همان‌ شب‌ اوّل‌ قبر ‌از‌ ‌او‌ سؤال‌ می‌کنند، ‌که‌ یکی‌ ‌از‌ ضروریات‌ مذهب‌ سؤال‌ قبر ‌است‌، و ‌از‌ همان‌ وقت‌ مردن‌ جای‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌در‌ بهشت‌ ‌ یا ‌ جهنّم‌ نشان‌ میدهند، و ‌از‌ همان‌ وقت‌ ‌ یا ‌ متنعم‌ ‌به‌ نعم‌ الهی‌ ‌ یا ‌ معذّب‌ بعذاب‌ ‌او‌ میشود.
و ثانیا: دنیا و عالم‌ برزخ‌ بنظر بسیار کوتاه‌ می‌آید ‌حتی‌ ‌پس‌ ‌از‌ بعث‌ میگویند چنانچه‌ گذشت‌ ‌در‌ سوره قبل‌ (طه‌ آیه 102) (یَوم‌َ یُنفَخ‌ُ فِی‌ الصُّورِ وَ نَحشُرُ المُجرِمِین‌َ یَومَئِذٍ زُرقاً یَتَخافَتُون‌َ بَینَهُم‌ إِن‌ لَبِثتُم‌ إِلّا عَشراً، نَحن‌ُ أَعلَم‌ُ بِما یَقُولُون‌َ إِذ یَقُول‌ُ أَمثَلُهُم‌ طَرِیقَةً إِن‌ لَبِثتُم‌ إِلّا یَوماً».
(وَ هُم‌ فِی‌ غَفلَةٍ مُعرِضُون‌َ): غفلت‌ مقابل‌ توجه‌ ‌است‌، مردم‌ اصلا بفکر قیامت‌ و حساب‌ نیستند. پرده غفلت‌ چشم‌ ‌آنها‌ ‌را‌ بسته‌، پنبه غفلت‌ گوش‌ ‌آنها‌ ‌را‌ کر کرده‌. جز دنیا و زخارف‌ ‌آن‌ چیزی‌ ‌در‌ نظر ندارند‌-‌ مرد آخر ‌بین‌ مبارک‌ بنده‌ای‌ ‌است‌.
انسان‌ باید ‌در‌ کلیه امور عواقب‌ ‌آن‌ ‌را‌ مشاهده‌ کند لذا اعراض‌ میکنند و گوش‌ بفرمایشات‌ انبیاء و ائمه‌ و علماء نمی‌دهند. و ‌از‌ ‌آنها‌ دوری‌ میکنند. اینها دیگر قابل‌ هدایت‌ نیستند. بگذارد ‌تا‌ بمیرد ‌در‌ عین‌ خودپرستی‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر احسن الحدیث
اِقْتَرَبَ لِلنّٰاسِ حِسٰابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ به نظر مى آید این اقتراب راجع به رسیدن مرگ باشد نه آمدن قیامت زیرا شخص اگر در عالم برزخ در عذاب باشد به حکم: «من مات فقد قامت قیامته» حسابش رسیده و در عذاب است و اگر در بى خبرى باشد مرگش به آخرت متصل خواهد بود، آمدن هلاک امّتها در آیات بعدى دلیل این مطلب هستند امّا آنکه اقتراب را نزدیک شدن روز قیامت گرفته اند در توجیه آن گفته اند: یکى از شرطهاى قیامت بعثت رسول خدا صلى اللّٰه علیه و آله است که خودش فرموده: «بعثت انا و الساعة کهاتین» بعثت من و قیامت مانند این دو انگشت برابر است دیگر اینکه: قیامت آمدنى است و هر آمدنى نزدیک است سوم: قیامت در اثر گذشتن زمان نزدیک مى شود، اشکال وجه دوم و سوم آنست که: آیه به صیغۀ ماضى فرموده: «اقترب» یعنى اقتراب تحقّق یافته است بنا بر این دو وجه مى بایست گفته شود «یقترب» «قرب و اقترب» هر دو به یک معنى است، گویند دومى از اولى ابلغ است منظور از «الناس» مشرکان و نظائر آنها است از باب اطلاق اسم جنس بر بعضى از مصادیق غفلت لازمه اش عدم تنبّه و اعراض لازمه اش تنبه است المیزان در توجیه جمع شدن این دو، فرموده: غفلت یک دفعه آنست که شىء ابدا مورد تصوّر واقع نشود و یک دفعه آنست که کما هو حقّه مورد توجه واقع نشود على هذا غفلت در مورد دوم با اعراض قابل جمع است یعنى آنها از حساب در غفلت هستند که درست توجه نمى کنند و از آن معرض مى باشند زیرا از تذکر آن رو گردانند (یعنى آنها در عدم توجه معرض هستند) على هذا غفلت و اعراض در عرض هم قرار دارند زمخشرى آن دو را در طول هم دانسته گوید: در غفلتند که اگر تذکر هم داده شوند، اعراض مى کنند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
اِقْتَرَبَ لِلنّٰاسِ حِسٰابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ اقتراب بر وزن افتعال و مأخوذ از قرب است،و اقترب و قرب به یک معنى است مگر اینکه اقترب در نزدیکى بلیغ تر است و شدّت نزدیکى را مى رساند و قرب و اقتراب(بمن و الى)متعدّى مى گردد مثل اینکه گفته مى شود(قرب یا اقترب زید من عمرو)یا(قرب یا اقترب زید الى عمرو) و در اینجا مناسب آیه(الى)است یعنى مردم بسوى حساب نزدیک شدند و او(وهم)حالیه است یعنى نزدیک شدند و حال آنکه غافلند،و معلوم است هر آنى که از عمر بشر مى گذرد بهمان مقدار به قیامت و بروز حساب نزدیک تر مى گردد مثل مسافر که در سیرش بهر قدمى بمکان مقصودش نزدیک تر مى شود مقصود از ناس شاید جنس باشد که شامل تمام افراد بشر بشود،و ممکن است خصوص کفار مراد باشد بقرینه آخر آیه (وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ ) زیراکه کفار غافلند نه مؤمنین سخنان مفسرین در توجیه آیه اِقْتَرَبَ لِلنّٰاسِ حِسٰابُهُمْ یعنى وقت حساب آنها در قیامت نزدیک شد و این آیه نظیر قوله تعالى است اِقْتَرَبَتِ اَلسّٰاعَةُ یعنى وقت حساب و سؤال از آنها نزدیک شد که آیا در مقابل نعم او شکرگزارى نمودند و آیا اوامر او را امتثال نمودند و از نواهى او اجتناب کردند یا نه،و وصف قیامت بقرب و نزدیکى براى این است که قیامت آمدنى است و هرچه آمدنى است نزدیک است،و براى اینکه یکى از شرائط ساعت قیامت مبعوث شدن رسول اللّٰه صلى اللّٰه علیه و آله و سلّم است چنانچه فرموده (انا و الساعة کهاتین) و اشاره به انگشت ابهام و وسطى نمود و نیز زمان بسبب آنچه گذشته،نزدیک مى گردد و آنچه مانده کم مى شود پس باقى مانده نسبت بگذشته کم مى گردد وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ یعنى آنها در غفلتند(معرضون)از تفکّر در آن اعراض مى کنند (خلاصه از مجمع البیان) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
اِقْتَرَبَ لِلنّٰاسِ حِسٰابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ مراد از حساب در اینجا، روز قیامت است این روز نسبت به هر انسانى نزدیک است؛ زیرا هر قدر هم زمان به درازا بکشد به ناچار خواهد آمد، معناى این آیه در سخن امام على علیه السّلام خلاصه مى شود که فرمود: «غفلت مکن که از تو غفلت نمى شود» نیز فرمود: «به چه چیزى امید دارد کسى که بقاى او روزى است که وى را رها نمى کند و طلب کننده اى که با شتاب او را میراند تا از دنیا جدا شود [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.