از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 327 حزب : 66 جزء : هفدهم سوره : انبیاء
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(قالوا من فعل هذا بالهتنا انه لمن الظالمین ): (گفتند: چه کسی این کار را بابتهای ما کرده براستی او از ستمکاران است ) این آیه حکایت نظریه ای است که مردم علیه مرتکب این جرم ابراز کرده اند که آن رابا پرسشی از روی تأسف و به منظور کشف فاعل و مجرم این عمل ، بیان نموده اند وخودشان حکمی علیه او صادر کرده اند مبنی بر اینکه ، چون او نسبت به آلهه ایشان تعدی رواداشته و حق عظیم آنها را بجا نیاورده و همچنین با توهین به مقدسات مردم و احترام نکردن آلهه ایشان ، به مردم نیز ظلم کرده است و در عین حال با ارتکاب عملی که نبایدانجام می داده به خودش هم ستم کرده و به همین جهت هم باید به جرم ستمش ، ادب وتنبیه شود. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - تفسیر نور استاد قرائتی
8 - عقیده‏ى انحرافى، انسان را دچار قضاوت انحرافى مى‏کند. «انّه لمن الظالمین»
(گاهى انسان چنان سقوط مى‏کند که بالاترین ظلم (شرک) را حقّ، و روشن‏ترین حقایق (توحید) را ظلم مى‏پندارد)
9- کفّار، ابتدا حضرت ابراهیم علیه السلام را ظالم معرفى کردند تا بتوانند براحتى او را محاکمه کنند. «انّه لمن الظالمین»
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بي تا سادات شريفي - تفسیر نمونه
سر انجام بت پرستان وارد بتخانه شدند و با صحنه‏اى رو برو گشتند که هوش از سرشان پرید، به جاى آن بتخانه آباد، با تلى از بتهاى دست و پا شکسته و به هم ریخته رو برو شدند! فریادشان بلند شد «صدا زدند: چه کسى این بلا را بر سر خدایان ما آورده است»؟! (قالُوا مَنْ فَعَلَ هذا بِآلِهَتِنا).

«مسلما او (هر کس بوده) از ظالمان و ستمگران است» (إِنَّهُ لَمِنَ الظَّالِمِینَ).

او هم به خدایان ما ستم کرده، و هم به جامعه و جمعیت ما و هم به خودش!

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
قالُوا مَنْ فَعَلَ هذا بِآلِهَتِنا إِنَّهُ لَمِنَ الظَّالِمِینَ (59)
وقتى از عیدگاه برگشته، بتان را شکسته دیدند:
قالُوا مَنْ فَعَلَ هذا بِآلِهَتِنا: گفتند چه کسى جرئت نمود و بجا آورد این کار را به خدایان ما. إِنَّهُ لَمِنَ الظَّالِمِینَ‌: بدرستى که او هر آینه از ستمکاران است بر نفس خود، زیرا کشته مى‌شود هر گاه دانسته شود که او این کار را نموده.
تنبیه: این مطلب معلوم است که این بت‌پرستان، عاقل و بالضروره عالم بودند که اصنام، جماد هستند، لکن معتقد بودند که بتان، تماثیل کواکب و طلسمات موضوعه باشند به حیثیتى که هر کس ستایش کند آنها را، نفع برد، هر کس استخفاف کند آنها را، ضرر شدید رسد. حضرت ابراهیم اهانت نمود و آنها را شکست و هیچ ضررى به او نرسید، پس فعل آن حضرت دال است بر فساد مذهب آنان از این جهت. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
قالُوا مَن‌ فَعَل‌َ هذا بِآلِهَتِنا إِنَّه‌ُ لَمِن‌َ الظّالِمِین‌َ (59)
گفتند مشرکین‌: کی‌ چنین‌ عمل‌ نموده‌ ‌به‌ خدایان‌ ‌ما محققا ‌او‌ ‌از‌ ظلم‌ کننده‌گان‌ ‌است‌.
(قالُوا) جمله‌ ‌در‌ تقدیر ‌است‌ ‌یعنی‌ ‌پس‌ ‌از‌ آنکه‌ مراجعت‌ کردند و رفتند ‌در‌ بتخانه‌ و مشاهده‌ کردند ‌که‌ چه‌ ‌بر‌ سر بتهای‌ ‌آنها‌ آمده‌ گفتند ‌به‌ یکدیگر ‌اینکه‌ ‌از‌ ‌آن‌ می‌پرسید ‌او‌ ‌از‌ دیگری‌.
(مَن‌ فَعَل‌َ هذا بِآلِهَتِنا): واقعا حماقت‌ و خریت‌ ‌تا‌ چه‌ پایه‌ ‌است‌ ‌اگر‌ اینها الهه‌ هستند کی‌ ‌را‌ قدرت‌ ‌که‌ نسبت‌ ‌به‌ ‌آنها‌ کوچکترین‌ المی‌ وارد کند. همین‌ فعل‌ ابراهیم‌ ‌خود‌ یک‌ دلیل‌ حسّی‌ وجدانی‌ ‌است‌ ‌که‌ اینها یک‌ جمادی‌ بیش‌ نیستند ‌که‌ بدست‌ یک‌ نفر ریز ریز می‌شوند إله‌ ‌آن‌ کسی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌به‌ آتش‌ بفرماید: برد و سلامت‌ شو، و ‌به‌ کارد بفرماید: نبر نتوانند تخلف‌ کنند.
(إِنَّه‌ُ لَمِن‌َ الظّالِمِین‌َ): ‌آن‌ ‌هم‌ چه‌ ظلمی‌ ‌که‌ ‌از‌ ظلم‌ ‌به‌ نفس‌، و ظلم‌ ‌به‌ ‌غیر‌، و ظلم‌ ‌در‌ دین‌ بالاتر ‌است‌ ظلم‌ ‌به‌ آلهه‌. خاک‌ ‌بر‌ سر ‌آنها‌ ‌که‌ آلهه ‌خود‌ ‌را‌ مظلوم‌ و گرفتار دست‌ ظالم‌ می‌دانند ‌حتی‌ میتوان‌ ‌گفت‌ ‌که‌ ‌اینکه‌ عمل‌ ابراهیم‌ مهم‌تر ‌از‌ عمل‌ پیغمبر صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و ‌سلّم‌ و امیر المؤمنین‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌ ‌بود‌. زیرا ‌آنها‌ ‌پس‌ ‌از‌ فتح‌ مکه‌ و مقهوریت‌مشرکین‌ ‌که‌ قدرت‌ ‌بر‌ نفس‌ کشیدن‌ نداشتند و ‌خود‌ ‌را‌ ‌در‌ معرض‌ قتل‌ میدانستند ‌اینکه‌ عمل‌ ‌را‌ انجام‌ دادند ‌که‌ امیر المؤمنین‌ پا ‌بر‌ شانه پیغمبر صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و ‌سلّم‌ گذاشت‌ و بتهای‌ مشرکین‌ ‌را‌ ‌در‌ ‌هم‌ کوبید ولی‌ ابراهیم‌ یک‌ نفر ‌در‌ میان‌ الوف‌ الوف‌ مشرکین‌ برود و چنین‌ عملی‌ انجام‌ دهد آنهم‌ ‌با‌ چه‌ نیرویی‌. زیرا ‌هر‌ ‌که‌ ‌بود‌ و ‌هر‌ قدر نیرو و شجاعت‌ داشت‌ ‌پس‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ عمل‌ ‌تا‌ مشرکین‌ مراجعت‌ نکرده‌ بودند و مطلع‌ ‌بر‌ ‌اینکه‌ امر نشده‌ بودند فرار میکرد و مخفی‌ می‌شد چنانچه‌ حضرت‌ موسی‌ یک‌ نفر ‌از‌ ‌آنها‌ ‌را‌ کشته‌ ‌بود‌ فرار کرد ‌حتی‌ ‌پس‌ ‌از‌ چندین‌ سال‌ ‌که‌ ‌در‌ مدین‌ ‌بود‌ و مأمور شد ‌به‌ دعوت‌ فرعون‌ عرض‌ کرد: «وَ لَهُم‌ عَلَی‌َّ ذَنب‌ٌ فَأَخاف‌ُ أَن‌ یَقتُلُون‌ِ» شعراء آیه 13. «قال‌َ رَب‌ِّ إِنِّی‌ قَتَلت‌ُ مِنهُم‌ نَفساً فَأَخاف‌ُ أَن‌ یَقتُلُون‌ِ» قصص‌ آیه 33. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
قٰالُوا مَنْ فَعَلَ هٰذٰا بِآلِهَتِنٰا إِنَّهُ لَمِنَ اَلظّٰالِمِینَ وقتى که آن جماعت از تفریحشان برگشتند و در بتخانه وارد شدند و بتها را به چنین حال دیدند ازروى تعجّب گفتند هرکس نسبت به خدایان ما چنین عملى نموده از ستمکاران بشمار مى رود [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
قٰالُوا مَنْ فَعَلَ هٰذٰا بِآلِهَتِنٰا إِنَّهُ لَمِنَ اَلظّٰالِمِینَ اگر مشرکان شعور مى داشتند، شایسته تر براى آنها این بود که بپرسند: خدایانشان با کسى که آنها را خرد کرده است چه کردند؟ لکن سخن فوق، منطق نادانان و تقلیدگران است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.