از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 342 حزب : 69 جزء : هجدهم سوره : مومنون
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(اولئک هم الوارثون ): (این افراد، تنها آنهایند که وارثان هستند) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ «10»
أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ‌: آن جماعت متصفه به صفات مذکوره، ایشانند وارث برندگان در روز قیامت. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
أُولئِک‌َ هُم‌ُ الوارِثُون‌َ «10»
‌اینکه‌ مؤمنین‌ ‌که‌ دارای‌ ‌اینکه‌ صفات‌ باشند ‌آنها‌ هستند وارثین‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌آیه‌ ‌بعد‌ میراث‌ ‌آنها‌ ‌را‌ معیّن‌ می‌فرماید‌-‌ توضیح‌‌-‌ ملک‌ ‌که‌ بانسان‌ منتقل‌ می‌شود انحایی‌ دارد یک‌ نحوه‌ ‌در‌ اثر زحمت‌ و دست‌ آوردن‌ ‌است‌ مثل‌ حیازت‌ و استخراج‌ معادن‌ و غواصی‌ و نحو این‌ها و اجرة عمل‌ و کارگری‌ ‌اینکه‌ نحوه‌ ‌از‌ روی‌ استحقاق‌ ‌است‌ بازاء زحمت‌ و عمل‌ ‌او‌ و یک‌ نحوه‌ باب‌ معاوضات‌ ‌است‌ مثل‌ بیع‌ و اجاره‌ و نحو اینها ‌اینکه‌ نحوه‌ بازاء عوض‌ ‌است‌ یک‌ نحوه‌ مجّانی‌ ‌است‌ و بلا عوض‌ مثل‌ همه‌ و هدیّه‌ و امثال‌ ‌آنها‌ ‌اینکه‌ نحوه‌ و ‌لو‌ مجانی‌ ‌است‌ لکن‌ خالی‌ ‌از‌ منّت‌ نیست‌.
نحوه‌ چهارم‌‌-‌ میراث‌ ‌است‌ ‌که‌ بلا عوض‌ و بدون‌ منّت‌ منتقل‌ بوراث‌ می‌شود.
مسئلة: دخول‌ مؤمنین‌ ‌را‌ ‌در‌ جنّت‌ تشبیه‌ ‌به‌ میراث‌ فرموده‌ زیرا مالکیّت‌ ابناء آدم‌ اما ‌در‌ دنیا و ‌لو‌ مشمول‌ ‌اینکه‌ عناوین‌ ‌بین‌ النّاس‌ می‌شود لکن‌ ‌فی‌ الحقیقة عاریه‌ ‌است‌ و بالاخرة ‌از‌ ‌او‌ ‌پس‌ گرفته‌ می‌شود.
و امّا دخول‌ ‌در‌ بهشت‌ نه‌ بازاء عمل‌ و زحمت‌ ‌است‌ زیرا ‌هر‌ چه‌ عمل‌ کند تقابل‌ ‌با‌ نعم‌ الهیّه‌ نمی‌شود ‌پس‌ ‌از‌ روی‌ استحقاق‌ نیست‌ و ‌از‌ عنوان‌ معاوضات‌ ‌هم‌ خارج‌ ‌است‌ زیرا بنده‌ چیزی‌ ندارد ‌که‌ بعوض‌ ‌آن‌ بهشت‌ بگیرد و ‌از‌ عنوان‌ هبه‌ و هدیّه‌ نیست‌ چون‌ خالی‌ ‌از‌ منّت‌ نیست‌ و ‌در‌ قرآن‌ می‌فرماید: (إِلَّا الَّذِین‌َ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحات‌ِ فَلَهُم‌ أَجرٌ غَیرُ مَمنُون‌ٍ) انشقاق‌ آیه 35 و تین‌ آیه 6‌-‌ و نیز می‌فرماید (إِن‌َّ الَّذِین‌َ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحات‌ِ لَهُم‌ أَجرٌ غَیرُ مَمنُون‌ٍ) فصّلت‌ آیه 7‌-‌ و ممکن‌ ‌است‌ ‌به‌ بیان‌ دیگر توضیح‌ دهیم‌ ‌که‌ ‌در‌ لسان‌ اخبار ‌است‌ ‌در‌ تفسیر همین‌ جمله‌ ‌که‌ ‌هر‌ کس‌ ‌از‌ افراد بشر ‌در‌ قیامت‌ دو منزل‌ ‌برای‌ ‌او‌ معیّن‌ ‌شده‌ یکی‌ ‌در‌ بهشت‌ و یکی‌ ‌در‌ جهنّم‌ اهل‌ بهشت‌ منازل‌ بهشتی‌ اهل‌ جهنم‌ ‌را‌ ‌به‌ میراث‌ می‌برند و أهل‌ جهنّم‌ منازل‌ جهنّمی‌ اهل‌ بهشت‌ ‌را‌ ‌به‌ میراث‌ می‌برند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.