از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 342 حزب : 69 جزء : هجدهم سوره : مومنون
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(الذین یرثون الفردوس هم فیها خالدون ): (آنان که بهشت فردوس را ارث برده و ایشان در آن جاودانه اند) (فردوس ) اعلی درجه بهشت است . خداوند بهشت را آفرید، تا همه افراد بشر با حسن عقیده و عمل به آن نایل شوند، اماتبه کاران و اهل کفر و ستم با اعمال خود بهشت را از کف دادند، در نتیجه بهشت تنهابرای مؤمنان باقی ماند و ایشان تنها وارث آن خواهند بود و فردوس برای مؤمنان دائمی و همیشگی است ، و غیر ایشان با آنها در بهشت مشارکت ندارند. و در روایات آمده (49)که هر انسانی منزلی در بهشت و منزلی در آتش دارد و چون کسی بمیرد و از اهل آتش باشد سهم بهشت او را به ارث به اهل بهشت می دهند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیها خالِدُونَ «11»
الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ‌: آنان که میراث مى‌برند بهشت فردوس را، هُمْ فِیها خالِدُونَ‌: در حالى که ایشان در آن بهشت فردوس دایم و جاوید باشند.
على بن ابراهیم قمى روایت نموده از حضرت صادق علیه السّلام فرمود: خلق نفرمود خداوند خلقى را مگر آنکه مقرر فرمود براى او منزلى در بهشت و منزلى در جهنم. پس وقتى که جمیع اهل بهشت و اهل جهنم ساکن شدند، ندا کند منادى: اى اهل بهشت، مشرف شوید، پس مشرف شوند بر جهنم و بلند شود
منازل ایشان، و گفته شود به آنها: این منزلهاى شما است در آتش؛ اگر نافرمانى خدا مى‌کردید هر آینه داخل آن مى‌شدید. حضرت فرمود: اگر کسى از شدت خوشحالى مى‌مرد، هر آینه بهشتیان مى‌مردند آن روز از شدت خوشحالى به جهت بازداشتن خدا عذاب را از ایشان.
پس منادى ندا کند: اى جهنمیان، بلند کنید سر خود را. پس بلند نمایند سر را و نگاه کنند منازل خود را در بهشت و آنچه در آن است از نعمتها، گویند به آنها: این منازل شما بود اگر اطاعت مى‌نمودید پروردگار را، هر آینه داخل مى‌شدید آن را. حضرت فرمود: اگر کسى از شدت حزن مى‌مرد هر آینه جهنمیان از شدت غصه مى‌مردند. پس ارث برند بهشتیان منازل جهنمیان را، و جهنمیان منازل بهشتیان را. و اینست فرمایش خداى تعالى‌ «الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیها خالِدُونَ» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان

الَّذِین‌َ یَرِثُون‌َ الفِردَوس‌َ هُم‌ فِیها خالِدُون‌َ «11»
مؤمنینی‌ ‌که‌ دارای‌ ‌اینکه‌ صفات‌ باشند و وراث‌ شوند بارث‌ می‌برند فردوس‌ ‌را‌ ‌آنها‌ ‌در‌ ‌آن‌ فردوس‌ مخلد هستند فردوس‌ یکی‌ ‌از‌ بهشت‌های‌ هشت‌ گانه‌ ‌است‌.
1‌-‌ دار ‌السلام‌ 2‌-‌ جنة الخلد 3‌-‌ فردوس‌ 4‌-‌ جنة المأوی‌ 5‌-‌ جنة العدن‌ 6‌-‌ دار النعیم‌ 7‌-‌ دار الجلال‌ 8‌-‌ دار الضیافة و ‌هر‌ کدام‌ ‌از‌ اینها درجاتی‌ و مراتبی‌ دارد ‌که‌ اهل‌ بهشت‌ بواسطه درجات‌ ایمان‌ و علم‌ و تقوی‌ و عمل‌ صالح‌ ‌در‌ ‌آن‌ درجات‌ سکونت‌ دارند و تمام‌ اهل‌ بهشت‌ ‌از‌ ‌هر‌ هشت‌ بهشت‌ سهم‌ و نصیب‌ دارند، لذا ‌در‌ بسیاری‌ ‌از‌ آیات‌ تعبیر بجمع‌ فرموده‌.
(جَنّات‌ٍ تَجرِی‌ تَحتَهَا الأَنهارُ) و ‌در‌ بسیاری‌ ‌از‌ آیات‌ تعبیر ‌به‌ مفرد کرده‌ مثل‌ همین‌ ‌آیه‌ ‌که‌ فرمود:
(الَّذِین‌َ یَرِثُون‌َ الفِردَوس‌َ) و مثل‌ آیه شریفه (قُل‌ أَ ذلِک‌َ خَیرٌ أَم‌ جَنَّةُ الخُلدِ) فرقان‌ آیه 16 و آیه شریفه‌ (عِندَها جَنَّةُ المَأوی‌) نجم‌ ‌آیه‌ 15 و آیه شریفه‌ (لَهُم‌ دارُ السَّلام‌ِ عِندَ رَبِّهِم‌) انعام‌ آیه 127 و آیه شریفه‌ (لَهُم‌ فِیها نَعِیم‌ٌ مُقِیم‌ٌ) توبه‌ آیه 210‌-‌ و ‌غیر‌ این‌ها ‌از‌ آیات‌، و باصطلاح‌ اهل‌ علم‌ ‌که‌ گفتند اثبات‌ شی‌ء نفی‌ ‌ما عدا ‌را‌ نمی‌کند تمام‌ اهل‌ ایمان‌ ‌به‌ تفاوت‌ درجات‌ ‌از‌ ‌هر‌ هشت‌ بهشت‌ سهم‌ و نصیب‌ دارند، چنانچه‌ ‌از‌ مجموع‌ آیات‌ استفاده‌ می‌شود و درجه اعلاء ‌آن‌ مقام‌ انبیاء و ائمه‌ هدی‌ ‌است‌ ‌که‌ تعبیر بعلیین‌ میکنند (إِن‌َّ کِتاب‌َ الأَبرارِ لَفِی‌ عِلِّیِّین‌َ وَ ما أَدراک‌َ ما عِلِّیُّون‌َ کِتاب‌ٌ مَرقُوم‌ٌ یَشهَدُه‌ُ المُقَرَّبُون‌َ) مطففین‌ ‌آیه‌ 18 ‌الی‌ 21.
(هُم‌ فِیها خالِدُون‌َ) دنیا دار فناء و زوال‌ ‌است‌ بالاخص‌ ‌برای‌ اهل‌ دنیا ‌که‌ بیش‌ ‌از‌ مدت‌ قلیلی‌ زیست‌ ندارند و آخرت‌ دار بقاء و خلود ‌است‌ مسیر جمیع‌ افراد چه‌ ابرار باشند و چه‌ اشرار بهشت‌ ‌باشد‌ ‌ یا ‌ جهنم‌ ‌از‌ امیر المؤمنین‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌ مروی‌ ‌است‌ فرمود:
(خلقتم‌ للبقاء ‌لا‌ للفناء)
و اصلا ‌اگر‌ دار بقاء نباشد دستگاه‌ خلقت‌ لغو می‌شود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.