فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ «7»
پس آن گروه ایشانند تجاوز کنندگان از حد شرع، و ظلم نمایندگان بر نفس خود، یعنى زانى باشد که از حلال تجاوز نموده حرام را مرتکب شده و خود را از دایره ایمان خارج نموده. چنانچه در ذیل حدیثى حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله فرماید:
پس بدرستى که زانى وقتى بجا آورد زنا را، کنده شود و خلع گردد از او ایمان مانند پیراهن.
[ نظرات / امتیازها ]
فَمَنِ ابتَغی وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ «7»
پس کسی که طلب کند سوای آنچه ترخیص شده پس او متجاوز است و تعدی کرده.
(فَمَنِ ابتَغی) ابتغاء طلب شیئی است که غرض و داعی آن باشد چنانچه در باب عبادات مطلقا باید ابتغاء مرضات اللّه باشد حتی در امر جهاد که میفرماید:
(وَ مِنَ النّاسِ مَن یَشرِی نَفسَهُ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللّهِ) بقره آیه 203 و در باب صدقه می فرماید: (وَ ما تُنفِقُونَ إِلَّا ابتِغاءَ وَجهِ اللّهِ) بقره آیه 274 و بسیار موارد دیگر.
(وَراءَ ذلِکَ) غیر از آنچه ترخیص شده که زن و شوهر و کنیز و مولی باشد آن هم در موارد مذکوره.
(فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ) تعدی و تجاوز از حد است انسان در کلیه امور محدود است شرع مطهر برای هر یک از افعال و اقوال و عقائد و اخلاق و اموال حدی قرار داده که نباید در آنها کوتاهی کند و نباید در آنها تجاوز کند در باب معارف از مبدء تا معاد در باب اخلاق حد وسط نه تجاوز و افراط و نه تقصیر و تفریط در باب عبادات مطابق دستور نه چیزی بر آنها بیفزاید و بدعتی در دین بگذارد و نه چیزی کم کند و از دین بر دارد و هکذا در اموال نه افراط و نه تفریط در باب افعال نه ترک واجب نه فعل حرام در امور دنیوی نه ترک آن و نه غرقدنیا شود.
(إِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ المُعتَدِینَ) بقره آیه 186 مائده آیه 89 (إِنَّهُ لا یُحِبُّ المُعتَدِینَ اعراف آیه 53 (کَذلِکَ نَطبَعُ عَلی قُلُوبِ المُعتَدِینَ) یونس آیه 74 و البته عدم حب الهی و طبع قلوب متجاوز کاشف از اینکه است که بوی نجات بمشام او نمیرسد و مخلد در عذاب است و اینکه کاشف از عدم ایمان است که بیایمان از دنیا میرود.
[ نظرات / امتیازها ]