از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(امن یجیب المضطر اذا دعاه ویکشف السوء ویجعلکم خلفاء الارض ءاله مع الله قلیلا ما تذکرون ): (یا آنکه درمانده را وقتی که او را بخواند، اجابت کندو محنت از او بردارد و شما را جانشینان این سرزمین کند، چگونه با این خدا، خدایی هست ؟ چه کم متذکر می شوید) مراد از (اجابت مضطر وقتی که او را بخواند) این است که خدا دعای ، دعا کنندگان رااجابت می کند و حوائج آنها را برمی آورد و قید اضطرار برای آنست که تا آدمی بیچاره و درمانده نشود دعاهایش حقیقتا دعا نخواهد بود و قید (اذا دعاه ) برای آنست که بفهماند، خدا وقتی دعا را مستجاب می کند که دعا کننده حقیقتا او را بخواند و دل به اسباب ظاهری نبسته باشد بلکه امیدش از همه آن اسباب قطع شده و تنها، توجهش به سوی خدا باشد. لذا اگر دعا صادق بود و دعا کننده فقط خدا را خواند، در چنین صورتی خداوند او را اجابت می کند و گرفتاریش را بر طرف می سازد و این امر مطلق است اماچنانچه دعا شروط فوق را نداشته باشد، خداوند اگر بخواهد حاجتشان را برآورده می سازد و اگر نخواهد آن را برآورده نخواهد ساخت . در ادامه می فرماید: خداوند شما را خلیفه در زمین قرار داده است یعنی خداوند به انسانها خلافت زمینی داده تا در زمین و مخلوقات آن تصرف کنند و این تصرفات ازمصادیق کشف سوء از مضطر هستند، و بدون کشف سوء معنای خلافت تمام نمی شود.پس آیا با چنین خدایی خدای دیگری وجود دارد؟ در آخر با خطابی توبیخی به کفارمی فرماید: چه کم متذکر و متنبه می شوید، و اگر ایشان اهل تذکر بودند و این حقایق رامی دانستند هرگز از پروردگارشان منقطع نمی شدند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : ان شاالله این ایه هر چه زودتر با ظهور آقا امام زمان تحقق پیدا کند.بر قامت دلربای مهدی صلوات
2) : تفسیر این آیه طبق تعالیم اهل بیت علیهم السلام مربوط به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشد . ولاغیر
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ليلا رضائي - تفسیر قمى ـ ج 2 ص 129
نمل/62: «آیه «أمّن یجیب المظطرّ اذا دعاه و یکشف السّوء و یجعلکم خلفاء الأرض»
ترجمه: جز خدا کیست که دعاى درمانده واقعى را اجابت کند و بلاء را رفع نماید و شما را خلفاى زمین قرار دهد؟
تفسیر: امام صادق (علیه السلام) فرمود: در باره قائم از آل محمد(صلى الله علیه وآله وسلم) نازل شده است. به خدا سوگند، او همان مضطرّ درمانده اى است که چون در مقام ابراهیم دو رکعت نماز گزارد و فرج خویش از خدا بخواهد، خداوند دعایش را اجابت کند و بدیها را برطرف سازد و او را در زمین خلیفه قرار دهد.» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلاً ما تَذَکَّرُونَ (62)
نوع سوم- آنچه متعلق است احتیاج خلق به او سبحانه:
أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ: آیا کیست که اجابت کند بیچاره را؟ یعنى نیست در عالم وجود کسى که فرومانده و بیچاره را که او را هیچ وسیله و حیله نباشد، إِذا دَعاهُ‌: وقتى که بخواند او را به حقیقت، مگر ذات یگانه حق تعالى؛ و رأس مضطرین کسى است که در گناه متوغل شده باشد که او را هیچ وسیله نجات نیست مگر غفران خداوند سبحان. بعضى گفته‌اند؟ «مضطرّ» کسى است که دل از هستى خود برداشته مانند غریق دریا، گمشده صحرا و یا بیمار ناامید از سلامتى.
شیخ داود یمانى به عیادت بیمارى رفته بود، بیمار گفت: اى شیخ دعا کن‌
جلد 10 - صفحه 69
براى شفاى من. گفت: تو دعا کن که مضطرى و اجابت به دعاى مضطر بسته است، زیرا احتیاج او بیشتر باشد و حق تعالى نیز بیچارگان را دوست مى‌دارد، پس حق تعالى ذاتى است که اگر نیازمند بیچاره دعا کند اجابت فرماید.
وَ یَکْشِفُ السُّوءَ: و برمى‌دارد بدى را، یعنى دفع مى‌کند از او آنچه او را بد آید. اما اجابت حق تعالى به شروط مصلحت آنست. وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ‌:
و کیست که مى‌گرداند شما را جانشینان پیشینیان در زمین و زمین را بعد از ایشان به تصرف شما درآورد. أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ‌: آیا خداى دیگرى هست با خداى به حق که در این نعم خاصه و عامه او را اعانت کند، یعنى نیست و نشاید دیگر. قَلِیلًا ما تَذَکَّرُونَ‌: کم مى‌باشند کسانى که پند یابند، یا اندک هستند کسانى که یاد کنند خدا را، یا نعم او را کم متذکر شوند. حفص و کسائى به «تاء» و تخفیف ذال قرائت نموده، یعنى اندکى متعظ مى‌شوید و یاد خدا مى‌کنید و متذکر نعم او گردید. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
أَمَّن‌ یُجِیب‌ُ المُضطَرَّ إِذا دَعاه‌ُ وَ یَکشِف‌ُ السُّوءَ وَ یَجعَلُکُم‌ خُلَفاءَ الأَرض‌ِ أَ إِله‌ٌ مَع‌َ اللّه‌ِ قَلِیلاً ما تَذَکَّرُون‌َ (62)
آیا کسی‌ ‌که‌ اجابت‌ میفرماید مضطر ‌را‌ زمانی‌ ‌که‌ بخواند ‌او‌ ‌را‌ و برطرف‌ میکند بدی‌ ‌را‌ و قرار میدهد ‌شما‌ ‌را‌ جانشینان‌ روی‌ زمین‌ آیا الهی‌ هست‌ ‌با‌ خداوند ‌تعالی‌ بسیار کمی‌ متذکر میشوید.
مضطر کسی‌ ‌را‌ گویند ‌که‌ ‌در‌ شکنجه‌ و بلائی‌ گرفتار شود و دستش‌ ‌از‌ همه‌ جا کوتاه‌ گردد و مأیوس‌ ‌از‌ کلیه‌ اسباب‌ ‌باشد‌ و امیدی‌ بجایی‌ نداشته‌ ‌باشد‌ مثل‌ مریضی‌ ‌که‌ ‌از‌ معالجه‌ مأیوس‌ شود ‌ یا ‌ مظلومی‌ ‌که‌ گرفتار ظالم‌ گردد ‌ یا ‌ محبوسی‌ ‌که‌ ‌در‌ حبس‌ دوچار شود ‌ یا ‌ خائفی‌ ‌که‌ ایمن‌ نباشد ‌ یا ‌ بیچاره‌ای‌ ‌که‌ راه‌ چاره‌ نداشته‌ ‌باشد‌ و اشباه‌ اینها ‌اگر‌ ‌در‌ حال‌ اضطرار متوجه‌ شود بخداوند متعال‌ سریعا نجات‌ پیدا میکند خداوند دادرس‌ درماندگان‌ ‌است‌ فریادرس‌ گرفتاران‌ ‌است‌ چاره‌ ساز بیچارگان‌ ‌است‌.
اخبار بسیاری‌ داریم‌ ‌در‌ کسانی‌ ‌که‌ دعاء ‌آنها‌ مستجاب‌ میشود و ‌از‌ جمله‌ ‌آنها‌ مریض‌ و مظلوم‌ ‌است‌ ‌در‌ کافی‌ ‌از‌ حضرت‌ صادق‌ (ع‌) فرمود
«ثلاثة دعوتهم‌ مستجابه‌»
و یکی‌ ‌از‌ ‌آنها‌ ‌را‌ میفرماید
«و المریض‌»
و ‌از‌ حضرت‌ باقر نقل‌ میفرماید
«خمس‌ دعوات‌ ‌لا‌ تحجبن‌ ‌عن‌ الرب‌»
و یکی‌ ‌از‌ ‌آنها‌ ‌را‌ میفرماید
«و دعوة المظلوم‌ یقول‌ اللّه‌ لانتقمن‌ لک‌ و ‌لو‌ ‌بعد‌ حین‌».
و ‌از‌ پیغمبر (ص‌) ‌است‌ فرمود
«ایاکم‌ و دعوة المظلوم‌ فانها ترفع‌ فوق‌ السحاب‌»
و ‌از‌ حضرت‌ صادق‌ ‌است‌ فرمود:
«اتقوا الظلم‌ فان‌ دعوة المظلوم‌ تصعد ‌الی‌ السماء»
و ‌از‌ حضرت‌ رسالت‌ ‌است‌ فرمود
«اربعة ‌لا‌ ترد ‌لهم‌ دعوة الوالد لولده‌ و المظلوم‌ ‌علی‌ ‌من‌ ظلمه‌ و المعتمر ‌حتی‌ یرجع‌ و الصائم‌ ‌حتی‌ یفطر»
و ‌غیر‌ اینها و سر ‌اینکه‌ اینست‌ ‌که‌ عمده‌ چیزی‌ ‌که‌ ‌در‌ دعاء مدخلیت‌ دارد توجه‌ ‌است‌ و ‌تا‌ انسان‌ دستش‌ ‌از‌ همه‌ جا کوتاه‌ نشود و امیدش‌ قطع‌ نشود توجه‌ تام‌ پیدا نمیکند و اخبار بسیاری‌ داریم‌ ‌که‌ مضطر ‌در‌ ‌اینکه‌ ‌آیه‌ ‌را‌ تفسیر کردند بحضرت‌ بقیة اللّه‌ و گفته‌ایم‌ مکرر ‌که‌ تفاسیر ائمه‌ (ع‌) بیان‌ مصداق‌ اتم‌ ‌است‌ و حضرت‌ قائم‌ (عج‌) ‌از‌ تمام‌ انبیاء و ائمه‌ اطهار اضطرارش‌ بیشتر ‌است‌ ‌در‌ پرده‌ غیبت‌ مشاهده‌ اعمال‌ و کردار و ظلم‌ها و کفریات‌ و تعدیات‌ ‌که‌ ‌هر‌ کدام‌ بمنزله‌ تیریست‌ بقلب‌ مطهر ‌او‌ اجازه‌
خروج‌ ‌هم‌ ندارد لذا گفتند مهم‌ترین‌ دعاها ‌در‌ دوره غیبت‌ دعا ‌در‌ تعجیل‌ فرج‌ ‌است‌.
مسئله‌. ‌اینکه‌ ختمی‌ ‌که‌ مرسوم‌ ‌است‌ دوازده‌ هزار مرتبه‌ ‌اینکه‌ ‌آیه‌ ‌را‌ بخوانند ‌ یا ‌ کمتر ‌ما مدرکی‌ ‌در‌ اخبار پیدا نکردیم‌.
(أَمَّن‌ یُجِیب‌ُ المُضطَرَّ إِذا دَعاه‌ُ) خداوند دعوات‌ مؤمنین‌ ‌را‌ اجابت‌ میفرماید إِذا سَأَلَک‌َ عِبادِی‌ عَنِّی‌ فَإِنِّی‌ قَرِیب‌ٌ أُجِیب‌ُ دَعوَةَ الدّاع‌ِ إِذا دَعان‌ِ بقره‌ ‌آیه‌ 186 چه‌ خصوصیت‌ دارد ذکر مضطر! خصوصیت‌ ‌آن‌ سرعت‌ ‌در‌ اجابت‌ ‌است‌.
(وَ یَکشِف‌ُ السُّوءَ) عموم‌ دارد جمیع‌ انحاء سوء ‌را‌ شامل‌ میشود ‌خدا‌ ‌بر‌ طرف‌ میفرماید‌-‌ ‌حتی‌ گنهکار و ‌لو‌ معاصی‌ ‌او‌ ‌از‌ قطرات‌ باران‌ و برگ‌ درختان‌ و ستارگان‌ آسمان‌ بیشتر ‌باشد‌ توبه‌ و طلب‌ مغفرت‌ کند بیامرزد.
(وَ یَجعَلُکُم‌ خُلَفاءَ الأَرض‌ِ) ‌در‌ ‌اینکه‌ جمله‌ خطاب‌ ‌به‌ مؤمنین‌ ‌است‌ و اشاره‌ بظهور حضرت‌ بقیة اللّه‌ و رجعت‌ ائمه‌ ‌است‌ ‌که‌ مؤمنین‌ جایگیر کفار و ضالین‌ و فساق‌ و فجار و ظلمه‌ میشوند.
(أَ إِله‌ٌ مَع‌َ اللّه‌ِ قَلِیلًا ما تَذَکَّرُون‌َ) ‌شما‌ مؤمنین‌ کمی‌ متذکر میشوید باید همیشه‌ فرج‌ مؤمنین‌ و دفع‌ شر اشرار ‌را‌ بخواهید [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.