از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  داشتن اتحاد در برابر غیر مسلمانان
سیاق آیات 10 تا 18:

در سابق گفتیم که مسلمانان در روزهایى که این سوره نازل می شد، مبتلا به توطئه‏ گرى ‏هاى منافقینى بودند که در داخل جماعتشان رخنه کرده بودند، یک عده ساده لوح هم وجود داشتند که آنچه را منافقین و یا دشمنان اسلام به منظور واژگونه کردن امور و تباه ساختن دعوت اسلام شایع می کردند باور نموده و دچار وسوسه می شدند. این گرفتاری هاى مسلمین از داخل بود، گرفتاری هایى هم از خارج داشتند، و آن این بود که همه دنیا که یا مشرک بودند، و یا یهود، و یا نصارا، علیه دعوت اسلام قیام کرده بودند و براى خاموش کردن نور دین، و ابطال دعوت مسلمین، و بى اثر کردن تلاش هاى آنان دست به دست هم داده، به هر وسیله ممکن (قلما و قدما) تمسک می کردند، و گفتیم که غرض این سوره دعوت مسلمین است به توحید کلمه، و صبر، و ثبات، تا از این راه امورشان اصلاح شود، و فسادهایى که در داخل اجتماعشان هست، و هجوم‏ هایى که از خارج به ایشان می شود، رفع گردد.

آیات قبل، از آنجا که می فرمود: «هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ ... إِنَّ اللَّهَ لا یُخْلِفُ الْمِیعادَ» اشاره اى بود به منافقین، و آن هایى که دل هایشان مبتلا به زیغ و انحراف بود، و مسلمانان را دعوت می کرد به اینکه در آنچه از معارف دینى درک کرده اند ثبات قدم به خرج دهند و در آنچه هم درک نکرده اند و بر ایشان مشتبه است ایمان و تسلیم داشته باشند، هر چند که کنه و حقیقت آن را نفهمیده باشند، و خاطر نشان می ساخت که هر فتنه اى گریبان مسلمین را بگیرد و نظام سعادتشان را مختل سازد از ناحیه پیروى متشابهات، و تاویل کردن آیات خدا است، که اگر چنین کنند دینى که براى هدایت آنان نازل شده، همان دین، وسیله ضلالت و بدبختیشان می شود، و اجتماعشان مبدل به افتراق شده و نظامشان مختل می گردد.

اما در این آیات به بیان حال مشرکین و کفار پرداخته و می فرماید: «به زودى شکست خواهند خورد و نمی توانند خداى را به ستوه بیاورند، و در طغیان خود پیروز نمی شوند» آن گاه علت این معنا را ذکر نموده و می فرماید: «علت ضلالت آنان و مشتبه شدن امر بر ایشان این است که لذائذ دنیا در نظرشان جلوه کرده، و چنین خیال کرده اند که مال و اولادى که نصیبشان شده می تواند از خداى سبحان بى‏ نیازشان سازد، و در این پندارشان سخت اشتباه نمودند، زیرا خداى سبحان غالب بر امر خویش است، و اگر مال و اولاد و نظائر این ها می توانست کسى را ذره اى و لحظه اى بى‏ نیاز از خدا سازد، فرعونیان و امت هاى ستمگر صاحب شوکت و قدرت، آنان را بى‏نیاز می ساخت ولى خدا گریبان آنان را به جرم گناهانشان بگرفت، و هلاکشان کرد، این یاغیان نیز همان سرنوشت را در پى خواهند داشت، و به زودى گرفتار خواهند شد. پس بر مؤمنین واجب است که از خدا بترسند، و از اینگونه لذائذ مادى پروا داشته باشند، تا به این وسیله به سعادت دنیا و ثواب آخرت و رضوان پروردگارشان نائل آیند. بنا بر این بیان، آیات مورد بحث همانطور که از مضامینش پیداست متعرض حال کفار است، همچنانکه آیات بعد از این چند آیه، متعرض حال اهل کتاب از یهود و نصارا است، که به زودى بیانش می آید ان شاء اللَّه. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏3، ص: 137 و 138 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مسلمانان گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «تغنی»
وقتى گفته می شود: «أغنى عنه ماله من فلان» معنایش این است که مالى که در دست دارد او را از فلانى بى‏ نیاز کرده، دیگر احتیاجى به او ندارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏3، ص: 139 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دلبستگی انسان به دنیا و فراموشی خداوند
آدمى در آغاز خلقتش و از همان روزهایى که پشت و روى دست خود را تشخیص می دهد خود را محتاج موجودات خارج از وجود خود احساس می کند. این اولین علم فطرى انسان است به اینکه محتاج صانع مدبرى است که پدیدش آورده و امورش را تدبیر می کند، لیکن وقتى کمى بزرگ تر شد، و خود را در وسط اسباب زندگى محصور دید، ابتدایى‏ ترین حاجتى را که احساس می کند احتیاج به کمال بدنى، و رشد خویش است. احساس می کند که براى بقا و رشد بدنیش نیازمند به غذا و فرزند است و سایر کمالات حیوانى را در مرحله بعد می شناسد و نفسش او را به آن ها واقف می سازد، و آن کمالات عبارت است از چیزهایى که خیال، آن ها را در نظرش کمال معرفى می کند، درحالیکه کمال نیست، مانند زخارف و ثروت هاى دنیا، لباس زیبا، خانه زیبا، زن زیبا، و ... . در این هنگام است که طلب غذا مبدل به طلب مال می شود، چون به خیال او مال مشکل ‏گشاى همه گرفتاری هاى زندگى است، زیرا عادتا و غالبا به وسیله مال مشکلات حل می شود، در نتیجه همین انسانى که ضامن سعادت خود را غذا و فرزند می دانست، حالا این ضمانت را در مال و اولاد می داند، و تدریجا دل بر خواسته هاى نفسانى می بندد، و همه همّ و غم خود را صرف در اسباب می کند، و در آخر، قلبش به کلى تسلیم اسباب می شود، و آن ها را مستقل در سببیت می پندارد، که معلوم است وقتى چنین باورى در دل آمد یاد خدا از دل بیرون می رود، و همین جهل باعث هلاکت او می گردد، چرا که این جهل روى آیات خدا را می پوشاند و صاحبش کافر و منکر آیات خدا شده، امر بر او مشتبه می شود؟ چون رب واقعى او، خدایى است که به جز او معبودى نیست، خدایى که حى و قیوم است، و موجودات در هیچ حالى از او بی نیازنیستند. و هیچ چیزى او را از خدا بی نیازنمی کند، ولى او رب خود را مال و اولاد می داند.

با این بیان روشن گردید که چرا در آیه مورد بحث اموال را جلوتر از اولاد ذکر کرد، چون گفتیم اعتماد و دلبستگى آدمى به مال که ریشه اش احتیاج به غذا است قبل از دلبستگى به اولاد است، و یک انسان مدت ها احتیاج به غذا را احساس می کند، و آن را می شناسد، درحالیکه از احتیاجش به اولاد بی خبر است، هر چند که گاهى علاقه او به اولاد، شدت یافته و مال را فداى اولاد می کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏3، ص: 139 قالب : تفسیری موضوع اصلی : دنیا گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اختصارگویی در آیه
در آیه شریفه اختصار گویى شده، آن هم نوعى اختصار گویى که شبیه به دفع توهم است، تقدیر آیه چنین است: «ان الذین کفروا و کذبوا بآیاتنا، و زعموا ان اموالهم و اولادهم تغنیهم من اللَّه» آن هایى که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند و پنداشتند که اموال و اولادشان از خدا بى ‏نیازشان می کند چه اشتباهى کردند زیرا هیچ چیز در هیچوقت آن ها را از خداى سبحان بی نیاز نمی کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏3، ص: 140 قالب : تفسیری موضوع اصلی : دنیا گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «وقود»
کلمه «وقود» به معناى هر چیزى است که با آن آتش را برافروخته و شعله‏ ور سازند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏3، ص: 140 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  هیزم بودن انسان در اتش جهنم
این آیه شریفه شبیه آیه «فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ» (بقره/24) و آیه «إِنَّکُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ» (انبیا/98) است، چون در آیه مورد بحث می فرماید انسان آتش افروز دوزخ است، و در دومى می فرماید انسان و سنگ وسیله افروخته شدن دوزخ است، و در سومى می فرماید شما و هر چه به جز خدا می پرستید هیزم دوزخید، و ما در ذیل آیه 24 سوره بقره در سابق این معنا را تا حدودى بیان کردیم. {وَ أُولئِکَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏3، ص: 140 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جهنم گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  هیزم بودن کفار در آتش جهنم
اگر در آیه مورد بحث مطلب را در قالب جمله اسمیه آورد، و این جمله اسمیه را با اسم اشاره آغاز کرد، آن هم اشاره اى که مخصوص راه دور است، و نیز اگر بین مبتدا و خبر ضمیر فصل (هم) را قرار داد، و کلمه وقود را به کلمه نار اضافه کرد، و نفرمود: اولئک هم وقود، همه این ها براى این بود که انحصار را برساند، و لازمه این حصر این است که تکذیب کنندگان از کفار، اصل در عذاب، و افروخته شدن آتشند، و دیگران به آتش آنان می سوزند. {وَ أُولئِکَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏3، ص: 140 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جهنم گوینده : علامه طباطبایی
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بی فایده بودن اثر اموال واولاد برکفار در قیامت - عبدالله عبداللهي
1 کافران آتش گیره ى دوزخ هستند؛ این تعبیر اشاره به این نکته دارد که آتش دوزخ از درون خود گناهکاران زبانه مى کشد و وجود آنهاست که آنها را آتش مى زند

البته در پاره اى از آیات اشاره شده که علاوه بر گناهکاران، سنگ ها نیز هستند

2 این آیه هشدار مى دهد که به غیر خدا (مثل ثروت و فرزند) دل بستگى نداشته باشید که امکانات و قدرت هاى دنیوى در رستاخیز کارایى ندارند و آتش را دفع نمى کنند، پس تکیه بر این امور سبب جرأت بر گناه و نافرمانى نشود [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان در قیامت گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.