از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «مسارعة»
کلمه «مسارعة» به معناى شدت سرعت است، که در خیرات صفتى است ممدوح، و در شرور صفتى است مذموم. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏4، ص: 27 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  چرا قرآن کریم در غالب موارد، مغفرت را در مقابل جنت قرار داده است؟
قرآن کریم در غالب موارد، مغفرت را در مقابل جنت قرار داده است، و این نیست مگر به خاطر اینکه بهشت خانه پاکان است پس کسى که هنوز آلوده به قذارتهاى گناهان و پلیدیهاى معاصى باشد داخل آن نمى‏شود، مگر آنکه خداى تعالى با آمرزش خود قذارتهاى او را از بین برده و پاکش کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏4، ص: 27 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بهشت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منظور از تعبیر «عرض بهشت»
اینکه فرمود: «جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ ...» منظور از «عرض بهشت»، چیزى در مقابل طول آن نیست، بلکه منظور وسعت آن است، و این خود استعمالى است شایع، و کانه تعبیر به عرض، کنایه است از اینکه وسعت آن به نهایت درجه است، و یا به قدرى است که وهم و خیال بشرى نمى‏تواند آن را بسنجد و برایش حدى تصور کند، البته این تعبیر معناى دیگرى نیز دارد، که ان شاء اللَّه بزودى در بحث روایتى آینده بدان اشاره خواهیم کرد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏4، ص: 27 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بهشت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جمله «أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ» به منزله زمینه چینى بر اوصاف متقین
اینکه فرمود: «أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ» به منزله توطئه و زمینه چینى براى اوصافى است که بعد از این آیه براى متقین مى‏شمارد، چون غرض از آن آیات بیان اوصاف است. اوصافى که با حال مؤمنین در این مقام یعنى در هنگام نزول این آیات ارتباط دارد، چون این آیات بعد از جنگ احد نازل شده که آن احوال یعنى ضعف و وهن و مخالفت‏ها از ایشان سر زده بود، و گرفتاریها بر سرشان آمده بود، و در عین حال به زودى به جنگ‏هایى دیگر باید بروند، و حوادثى شبیه به حوادث جنگ احد در پیش داشتند، و سخت به اتحاد و اتفاق و ائتلاف نیازمند بودند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏4، ص: 27و28 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ»
1-در ذیل آیه: «جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ» از رسول خدا (ص) روایت آمده که شخصى از آن جناب پرسید: وقتى عرض بهشت همه آسمانها و زمین باشد پس دوزخ کجا است؟ رسول خدا (ص) فرمود: سبحان اللَّه وقتى روز مى‏آید شب کجا است.

علامه طباطبایی: این روایت را سیوطى نیز در الدر المنثور(ج 2 ص 72) از تنوخى روایت کرده، که در نامه‏اى که از ناحیه هرقل به رسول خدا (ص) رسیده این سؤال آمده بود، و رسول خدا (ص) در پاسخ همین مطلب را، به طریقى دیگر از ابى هریره روایت کرده که مردى این سؤال را کرد و حضرت این جواب را داد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏4، ص: 31تا34 قالب : روایی موضوع اصلی : بهشت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اهمیت استغفار - حمزه خان بيگي
پیغمبر (صلی الله علیه و سلم) میفرماید:

(ما اصرّ من استغفر و ان عاد فی الیوم سبعین مرّةً‌).[5]

کسی که گناه کند و در روز هفتاد بار بدان برگردد، اگر طلب آمرزش نماید، اصرار و پافشاری ننموده است‌. اسلام با این عمل مردمان را به سهل‌ انگاری نمیخواند، و بزهکاری پست را تمجید و تشویق نمیکند، و مرداب گندیده ‌گناه را به جمال و کمال نمی‌ستاید! همانگونه که مکتب «‌رئالیسم یا واقعگرا» زبان بدان میگشاید! بلکه اسلام لغزش ناشی از ضعف را با دیده اغماض مینگرد تا در داخل تفنن آدمیزاد امید را به جوش و خروش اندازد همانگونه که حیا و شرم را به موج می‌اندازد و درون را از آن پر میسازد! چه مـغفرت و بخشایش در دست خدا است و بس - ‌و چه‌ کسی جز خدا گناهان را می‌بخشد؟ - مغفرت خدا مایه شرم و حیا میگردد، و نه تنها نفس انسان را بر انجام‌ گناه حریص و آزمند نمی‌سازد، بلکه از تـه دل او را به طلب آمرزش وامیدارد، و هرگز مایه بی‌آزرمی و پرده‌دری نمیشود. امّا کسانی که بی‌آزرمی و پرده‌دری میکنند و بر گناه پای میفشارند و طلای عمر را صرف زشتی و پلشتی میدارند، آنان در بیرون دیوارهای مغفرت جای دارند و دروازه‌های غفران یز‌دان بر رویشان بسته است‌!

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : برگرفته از فی ظلال قالب : اخلاقی موضوع اصلی : استغفار گوینده : حمزه خان بیگی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیا بهشت هم اکنون وجوددارد - محمد رجب زاده
گروهى از دانشمندان اسلامى، عقیده دارند که بهشت و دوزخ هم اکنون وجود دارند و یکى از دلایل آنان همین آیات «اُعدّت للمتّقین» یا «اُعدّت للکافرین» است.
آمرزش گناه، کار الهى است و مراد از سرعت به سوى مغفرت، سرعت به سوى کارى است که مغفرت را بدنبال داشته باشد.
در این آیه، کلمه‏ى «عَرض» به معناى وسعت است، نه کلمه‏اى در برابر طول.
حضرت على علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند: «سارِعُوا الى اداء الفَرائِض» به انجام تکالیف الهى سرعت کنید.[148]

--------------------------------------------------------------------------------
148) تفسیر مجمع‏البیان.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : پاداش اعمال گوینده : محمد رجب زاده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شتاب کنید به سوی او - حسن رنجبر
یک نکته قابل تامل درباره این آیه استفاده از کلمه سارعو به معنی شتاب کنید می باشد
که انسان باید توجه داشته باشد که فرصت او برای مغفرت و رسیدن به او بسیار کم می باشد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : حسن رنجبر
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سرعت وسبقت گرفتن در کار خیر آدمی را بهشتی میکند - عبدالله عبداللهي
1 سرعت گرفتن در کارهاى بد و مشکوک که خوبى و بدى آن مشخص نیست نکوهیده است و ازاین رو گفته شده: «عجله از شیطان است »

اما سرعت گرفتن و حتى مسابقه و سبقت در کارهاى نیک، ستودنى است

2 قرآن در این آیه به این نکته ى روان شناختى اشاره کرده است که اگر انسان در هنگام کار، تنها باشد، معمولاً به صورت عادى آن را انجام مى دهد، ولى اگرچند نفر باشند و کار جنبه ى مسابقه به خود بگیرد، با تمام انرژى و با سرعت کار را انجام مى دهند، به ویژه هنگامى که جایزه اى ارزشمند نیز تعیین شده باشد

3 هدف مسابقه، در درجه ى اول بخشش الهى است؛ زیرا رسیدن به هر مقام معنوى بدون آمرزش و شست وشوى از گناه ممکن نیست

4 واژه ى «عرض» در این آیه، در مقابل طول نیست تا یک اصطلاح هندسى باشد، بلکه به معناى لغوى آن، یعنى «وسعت» است؛ بدین معنا که وسعت بهشت همانند وسعت آسمان ها و زمین است

انسان چیزى وسیع تر از آسمان و زمین نمى شناسد، تا مقیاس سنجش قرار داده شود؛ ازاین رو قرآن براى نشان دادن وسعت و عظمت بهشت، آن را به پهناى آسمان و زمین تشبیه کرده است آرى، بهشت وسعتى بى نهایت دارد، همان طور که آسمان ها و زمین در نظر انسان بى نهایت اند

5 از آیه ى فوق و ظاهر برخى تعبیرات دیگر قرآن استفاده مى شود که بهشت هم اکنون آماده است، اگرچه براثر اعمال نیک انسان توسعه مى یابد

اما در مورد محل فعلى بهشت مفسران قرآن دو احتمال داده اند:

نخست آن که، بهشت و دوزخ در باطن و درون همین جهان است همان طور که در این جهان موجودات بسیارى هستند که امواج آنها با چشم ما درک نمى شوند قرآن در سوره ى تکاثر مى فرماید: «اگر علم الیقین داشتید دوزخ را مشاهده مى کردید، سپس به عین الیقین آن را مى دیدید » از پاره اى احادیث نیز استفاده مى شود که برخى از مردان خدا، با چشمان حقیقت بین خود، در این جهان بهشت و دوزخ را مى دیدند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر قالب : تفسیری موضوع اصلی : مسابقه گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.