از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  سنت اسباب و مسببات، عام است و امر نبوت و دعوت، از آن مستثنى نیست‏
این خداى سبحان است که سنت اسباب و مسببات را وضع کرده، در بین اسباب و مسببات آن مسببى در خارج واقع مى‏شود که سببش قوى‏تر از سایر اسباب باشد، حال چه اینکه حق باشد و چه باطل، چه خیر باشد و چه شر... بله البته این هست که خداى سبحان عنایت خاصى به دین و اولیاءش دارد و نظام کون و اسباب جارى در آن را، طورى به جریان مى‏اندازد که نتیجه‏اش غلبه دین باشد.و امر نبوت و دعوت از این سنت جاریه مستثنا نیست، و لذا هر زمان که اسباب عادى در تقدم و پیشرفت این دین و غلبه مؤمنین دست به دست هم داده، این تقدم حاصل گردیده است، مانند بعضى از جنگهاى رسول خدا (ص)، و هر زمانى که موافق نبوده مثلا نفاق و نافرمانى امر رسول و یا فشل و جزع در بین مسلمین پیدا شده، غلبه و پیروزى نصیب مشرکین گردیده.بله هر زمانى که ظهور و غلبه حق و اثبات حقانیت آن موقوف شد و یا بشود به اینکه نظام عادى خرق و نقض شود بر خداى سبحان است که دین خود را یارى کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏4: ص: 74 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نبوت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دین فطری و توحیدی، آن دینى است که کسى بجز خداى سبحان را مالک امر نداند
سخن طایفه‏اى که گفتند: «أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ» پس مگر ما هیچ کاره‏ایم؟! در حقیقت اظهار شک در حقانیت دین بوده آن هم با بیانى که روح بت‏پرستى را (به بیانى که گذشت) در آن دمیده بودند، پس اینکه خداى تعالى پیامبر خود را مامور کرد به اینکه پاسخشان دهد: که «إِنَّ الْأَمْرَ کُلَّهُ لِلَّهِ»، با در نظر گرفتن اینکه در خطاب قبلیش به آن جناب فرموده بود: «لَیْسَ لَکَ مِنَ الْأَمْرِ شَیْ‏ءٌ»(آل عمران/128)، خواسته است به این وسیله بیان کند که ملت فطرت و دین توحید، آن ملت و دینى است که کسى بجز خداى سبحان را مالک امر ندانسته و ما سواى اللَّه را که یکى از آنها رسول خدا (ص) است به هیچ وجه مؤثر مستقل نداند، بلکه همه این سبب‏ها را در حیطه و سلسله اسباب و مسببات الهیه بداند که جریانش به ناموس امتحان و ابتلا منتهى مى‏گردد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏4: ص: 74 و 75 قالب : تفسیری موضوع اصلی : توحید گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دو نکته به کسانی که شکست مسلمانان را دلیل بر حق نبودن اسلام پنداشتند
جمله «لَوْ کانَ لَنا مِنَ الْأَمْرِ شَیْ‏ءٌ ما قُتِلْنا هاهُنا» گفتارى است که پنهان از رسول خدا (ص) در دل خود گفته و ترجیحى است که در شکل استدلال داده‏اند و بدین جهت از رسول خدا (ص) پنهان کردند که در حقیقت ترجیح کفر بر اسلام بود.لذا به رسول گرامى خود فرمان داد تا در جوابشان بفرماید: «لَوْ کُنْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلى‏ مَضاجِعِهِمْ، وَ لِیَبْتَلِیَ اللَّهُ ما فِی صُدُورِکُمْ، وَ لِیُمَحِّصَ ما فِی قُلُوبِکُمْ ...» و با این کلام دو چیز را روشن کرد.اول اینکه: کشته شدن هر کس از شما در معرکه جنگ دلیل بر این نیست که شما بر حق نیستید... نکته دوم: که روشن کرد، این بود که سنت خداى تعالى بر این جارى شده است که ابتلا و خالص سازى عمومى باشد، هم شامل آنان شود و هم شامل شما، پس شما چاره‏اى از این بیرون آمدنتان و وقوع این قتال نداشته‏اید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏4: ص: 75 و 76 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اسلام گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «یَغْشى»
مصدر "غشیان" که فعل «یغشى» مشتق از آن است به معناى احاطه است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏4، ص: 70 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «أَمَنَةً» و «نُعاساً»
کلمه «أمنة» با فتحه همزه و فتحه میم و نیز فتحه نون به معناى آرامش خاطر از جهت داشتن امنیت است، و کلمه «نعاس» به معناى گرم شدن پلک چشم و سست شدن بدن قبل از خواب رفتن است که در حقیقت خوابى خفیف است و در فارسى آن را چرت زدن مى‏گوئیم، و این کلمه در آیه مورد بحث بدل است از کلمه «أمنة»، چون عادتا ملازمه هست میان امنیت و نعاس، و چه بسا احتمال داده باشند که کلمه: «امنة» جمع کلمه آمن است، مانند کلمه "طلبة" که جمع کلمه "طالب" است و در این صورت حال از ضمیر در «علیکم» خواهد بود و کلمه «نعاسا» مفعول کلمه «انزل» است،

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏4، ص: 70 و 71 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  امنیت و نعاس شامل حال طایفه‌ای شد که از فرار خود پشیمان شدند
و این آیه دلالت دارد بر اینکه نعاسى که در گیراگیر این جنگ نازل شده، همه افراد را نگرفته بلکه بعضى از ایشان را گرفته است، چون مى‏فرماید: "به طایفه‏اى از شما احاطه یافت" و این طایفه همانهایى بوده‏اند که بعد از فرار و دور شدن به سوى رسول خدا (ص) برگشتند، چون از عمل خود پشیمان و از حفظ نکردن موقعیت حسرت خوردند... خداى تعالى ...فضل خود را خاص مؤمنین دانسته، و حاشا بر آن جناب که عنایت و فضل خود را شامل حال مرتکب فحشا و منکر آن هم در حال ارتکاب و قبل از توبه بسازد بلکه عفو و رحمت خود را وقتى شامل حال ایشان کرد که نخست غم بیهوده و بى اجرشان را مبدل کرد به غمى صحیح، تا دلهایشان به اندوه ناخوشایند خدا آلوده نگردد، که بیانش گذشت.در مقابل این طایفه از مسلمین بعضى دیگرند که خداى تعالى با جمله «وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ ...» متعرض حالشان شده.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏4، ص: 71 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جنگ- غزوه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  به فکر جان خود بودن و دید جاهلیت داشتن، اوصاف فراریان از جنگ احد
و خداى تعالى از میان اوصاف آنان تنها دو صفت را آورد، هر چند که برگشت آن دو هم به یک صفت است، چون آن دیگرى از لوازم و فروعات اولى است، یکى به فکر خود بودن و دیگرى داشتن دید جاهلیت، اما به فکر خود بودن معنایش این نیست که تنها به فکر سعادت حقیقى خویش بوده باشند، چون مؤمنین هم جز این را نمى‏خواهند و اصولا هر انسان صاحب اراده و همتى غیر از خودش هیچ هم دیگرى ندارد، پس مراد این نیست، بلکه مراد این است که این طایفه هیچ همى جز حفظ حیات مادى و دنیایى خود نداشتند و به همین جهت بوده که نمى‏خواستند خود را در دام قتل بیندازند، پس این طایفه نه دینى در نظر داشتند، و نه سعادت واقعى را، تنها همشان کامروا کردن خود در دنیا بوده است، و اگر خود را بدین چسباندند، براى این بوده که مى‏پنداشتند دین همواره غالب است، و هیچگاه مغلوب واقع نمى‏شود، پس این طایفه" نمى‏خواستند بدین خدا خدمت کنند"، بلکه مى‏خواستند از پستان دین بدوشند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏4، ص: 72 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جنگ- غزوه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  چرا خداوند، پیامبر(ص) را مامور بر عفو و طلب مغفرت بر مسلمین کرد؟
در جمله «فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» خداى تعالى رسول گرامى خود (ص) را مامور کرد تا از آنان عفو کند تا در نتیجه بر اعمال ایشان اثر معصیت مترتب نشود و اینکه از خدا بر ایشان طلب مغفرت کند با اینکه(برای اینکه)مغفرت بالآخره کار خود خداى تعالى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏4، ص: 87 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان ظن جاهلیت که برخی مسلمانان نسبت به خداوند داشتند
در جمله «یَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَیْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجاهِلِیَّةِ ... إِنَّ الْأَمْرَ کُلَّهُ لِلَّهِ» مى‏فرماید در باره خدا خیالى کردن که درست و حق نبود، بلکه از پندارهاى جاهلیت بود... از ظاهر این پاسخ بر مى‏آید که این طایفه خیال کرده بودند که زمام بعضى امور به دست خودشان است، و به همین جهت بوده که وقتى شکست خوردند، و کشتار دشمن از آنان زیاد شد، به شک افتادند، و گفتند:" پس مگر ما هیچ کاره‏ایم؟"... این طایفه چنین مى‏پنداشتند که دین حق هرگز شکست نمى‏خورد... و اشتباهشان هم همین جا بوده و ظن جاهلیت همین است... چرا که براى خدا همتا و امثالى گرفته که یکى از آنها پیامبر است، و پیامبر را ربى پنداشته که خداى تعالى امر پیروزى بر دشمن و غنیمت گرفتن از او را به خود آن جناب وا گذاشته است، با اینکه خداى سبحان واحد است، و شریکى ندارد و تمامى امور به دست خود او است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏4: ص: 72 تا 75 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شرک گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منظور از «وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ» کدام مؤمنین هستند؟
«وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ» اینها طایفه دیگرى از مؤمنین هستند، و منظور، از مؤمن بودنشان تنها همین است که جزء منافقین که خداى تعالى در آخر گفتار با جمله «وَ لِیَعْلَمَ الَّذِینَ نافَقُوا وَ قِیلَ لَهُمْ تَعالَوْا قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا قالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتالًا لَاتَّبَعْناکُمْ ...»(آل عمران/167) به شرح حالشان پرداخته نبودند، منافقین آنهایى بودند که از همان اول امر و قبل از شروع جنگ از مؤمنین جدا شدند و خود را کنار کشیدند، منافقین اینها بودند که وضعى دیگر دارند، که خداى تعالى بزودى از وضع آنان خبر مى‏دهد.و خداى تعالى این طایفه دوم را که در جمله مورد بحث اینطور توصیفشان کرده (که در فکر جان خود بودند) به آن کرامتى که طایفه اول را گرامى داشته، گرامى نداشت، یعنى عفو و تبدیل غم و أمنیت و نعاس را به آنان نداد، بلکه به خودشان واگذارشان کرد، و در نتیجه فقط به فکر جانشان افتادند، و همه چیز را از یاد بردند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏4، ص: 71 و 72 قالب : تفسیری موضوع اصلی : جنگ- غزوه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  امدادهای الهی - محمد رجب زاده
1- خداوند بندگان با ایمان را در سختیها رها نمی کند اما به خاطر لغزشها و اشتباهاتشان آنهارا تنبیه می کند .
2-اختلاف و تفرقه بویژه در میدان جنک و مبارزه با دشمن عامل شکست است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : با استفاده از تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : امتحان الهی گوینده : محمد رجب زاده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.