از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(یا اهل الکتاب لم تحاجون فی ابرهیم وما انزلت التوره والانجیل الامن بعده افلا تعقلون ):(ای اهل کتاب ، چرا در باره ابراهیم محاجه می کنید و هرکدام آن را به خود نسبت می دهید با اینکه تورات و انجیل نازل نشد، مگر بعد ازابراهیم ، آیا تعقل نمی کنید؟)چون آنها هر کدام از آنها ابراهیم (ع ) را به خودشان نسبت می دادند، خداوند می فرماید: به آنها بگو مگر تورات و انجیل بعد ازابراهیم (ع ) نازل نشده ، پس چگونه ابراهیم می تواند یهودی یا نصرانی باشد؟بلکه باید بگویند ابراهیم بر دین حق بود و آیین او آیین حنیف است و او در برابرخدا تسلیم بود و ما مسلمانان هم پیرو و وارث همان دین حنیف ابراهیمی هستیم . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم محمودي - برگزیده تفسیر نمونه
در ادامه بحثهاى مربوط به اهل کتاب در این آیه روى سخن را به آنها کرده مى‏فرماید: «اى اهل کتاب چرا در باره ابراهیم به گفتگو و نزاع مى‏پردازید (و هر کدام او را از خود مى‏دانید) در حالى که تورات و انجیل بعد از او نازل شده (و دوران او قبل از موسى و مسیح بود) آیا اندیشه نمى‏کنید؟» (یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِی إِبْراهِیمَ وَ ما أُنْزِلَتِ التَّوْراةُ وَ الْإِنْجِیلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ).

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
شأن نزول: نصاراى نجران چون به مدینه آمدند، یهودان با آنها مناظره نمودند در حق حضرت ابراهیم علیه السّلام یهود گفتند: حضرت، یهودى بود؛ و نصارى گفتند: نصرانى بوده به محاکمه خدمت حضرت رسالت صلّى اللّه علیه و آله و سلّم آمدند حضرت فرمود: حضرت ابراهیم علیه السّلام نه یهودى بوده و نه نصرانى، بلکه مسلمان بوده و ما مسلمانان به او اولى تر هستیم از شما

یهود گفتند: مگر مدعاى تو آنست که ما در حق تو، آن گوئیم که نصارى در حق حضرت عیسى علیه السّلام گفتند؟ نصارى گفتند: مگر مدعاى تو آنست که ما در حق تو آن گوئیم که یهود دربارۀ حضرت عزیر علیه السّلام گفتند؟ آیۀ شریفه در رد هر دو طایفه نازل شد: یٰا أَهْلَ اَلْکِتٰابِ :اى اهل کتاب تورات و انجیل، لِمَ تُحَاجُّونَ فِی إِبْرٰاهِیمَ : چرا مجادله مى کنید در دین حضرت ابراهیم علیه السّلام شما یهودان گوئید: یهودى بوده، و شما نصرانیها گوئید: نصرانى بوده، و در مقام مجادله برآمدید، وَ مٰا أُنْزِلَتِ اَلتَّوْرٰاةُ وَ اَلْإِنْجِیلُ :و حال آنکه نازل شد تورات که یهود بر شریعت آن عمل کنند، و انجیل که نصارى حکم آن را منقاد هستند، إِلاّٰ مِنْ بَعْدِهِ :مگر بعد از حضرت ابراهیم علیه السّلام، زیرا بعثت حضرت موسى علیه السّلام هزار سال بعد از حضرت ابراهیم علیه السّلام بوده و بعثت حضرت عیسى علیه السّلام دو هزار سال بعد بوده، بنابراین چگونه آن حضرت را نسبت به این دو ملت توان داد؟ أَ فَلاٰ تَعْقِلُونَ :آیا پس چرا تعقل نمى کنید و در نمى یابید این سخن را که دعوى چیزى مى کنید که محال است

تنبیه: این محاجّه، زمان حضرت رسالت صلّى اللّه علیه و آله و سلّم واقع شد، و یهود و نصاراى آن زمان، هر دو طایفه تابع دین باطل خود و مشرک بودند؛ زیرا یهود، عزیر را پسر خدا؛ و نصارى، عیسى را پسر خدا مى دانستند، و مى خواستند حقانیت خود را به انتساب به حضرت ابراهیم علیه السّلام ثابت کنند، حق تعالى رد قول آنها فرمود: براى چه محاجه مى کنید در حق حضرت ابراهیم علیه السّلام، و حال آنکه هنوز این دو کتاب نازل نشده بود؟ چرا تعقل ننمائید و سخنى را گوئید که عقل آن را تصدیق ننماید؛ و آن حضرت مسلمان بوده به صریح آیۀ شریفه: مٰا کٰانَ إِبْرٰاهِیمُ یَهُودِیًّا وَ لاٰ نَصْرٰانِیًّا وَ لٰکِنْ کٰانَ حَنِیفاً مُسْلِماً وَ مٰا کٰانَ مِنَ اَلْمُشْرِکِینَ یعنى: حضرت ابراهیم علیه السّلام معتقدات حقۀ متفقۀ تمام انبیاء را دارا بود، که توحید و اسلام باشد، و مشرک نبوده، و شما یهود و نصارى مشرک هستید هیچ تناسبى میان موحد و مشرک و آن حضرت و شما نیست [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » پرتوی از قرآن
یٰا أَهْلَ اَلْکِتٰابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِی إِبْرٰاهِیمَ وَ مٰا أُنْزِلَتِ اَلتَّوْرٰاةُ وَ اَلْإِنْجِیلُ إِلاّٰ مِنْ بَعْدِهِ أَ فَلاٰ تَعْقِلُونَ

لِمَ تُحَاجُّونَ ، استفهام انکارى در جهت نتیجه گیرى اهل کتاب از این محاجّۀ مغالطه آمیز است نه استفهام از اصل و انگیزۀ محاجّه «بم تحاجّون » هر یک از یهود و نصارا آئین خود را آئین ابراهیم یا کمال آن مى دانستند عرب هم با همۀ آلودگى به شرک ابراهیم را معظم مى داشتند و یا بعضى مانند حنفاء، پیرو آئین ابراهیم بودند، چون کعبه بناى ابراهیم و مرکز قدرت و تجمع و مایۀ شرف آنان بود و قریش که از نسل ابراهیم بود متولیان و سروران عرب بودند، دعوت اسلام هم به پیروى از آئین و دعوت ابراهیم است

با اینگونه همبستگى آئینى، راه براى محاجۀ اهل کتاب با دعوت اسلام باز مى شد، بدین شکل که: آئین ما همان آئین ابراهیم و تکامل آنست شما داعى اسلام هم خود را پیرو آئین ابراهیم مى دانید و ما را بدان مى خوانید، پس باید از ما که پیش از شما پیرو ابراهیم بودیم، پیروى کنید نه ما از شما جواب قرآن از این احتجاج: وَ مٰا أُنْزِلَتِ اَلتَّوْرٰاةُ وَ اَلْإِنْجِیلُ إِلاّٰ مِنْ بَعْدِهِ ، یعنى نفى کلى پیروى آنان از ابراهیم است که منافى اثبات جزئى نیست بدین تفصیل که سند آئین شما همین تورات و انجیل است که اصل آن سالها پس از ابراهیم نازل شده سپس آمیختۀ به غرورها و تعصب هاى قومى و غلوها و انحرافها گردیده غبار و رنگ یهودیت و نصرانیت گرفته است و آئین مکدر و مقعرى گشته که آئین ابراهیم و پیمبران آل ابراهیم را چنان که بود نمى نمایاند، پس شما تابع آئین ابراهیم به صورت کلى نیستید پیروى شما از ابراهیم در محدوده هاى یهودیت و نصرانیت و در حد نوشته هاى تورات و انجیلى است که پس از ابراهیم نازل شده است همین یهودیت و نصرانیت که هر یک دیگرى را نفى مى کند و وابستگى تعصب انگیز بدانها اندیشۀ شما را محدود ساخته، راه تفکر باز را بر شما بسته است: أَ فَلاٰ تَعْقِلُونَ ؟! [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
یٰا أَهْلَ اَلْکِتٰابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِی إِبْرٰاهِیمَ وَ مٰا أُنْزِلَتِ اَلتَّوْرٰاةُ وَ اَلْإِنْجِیلُ إِلاّٰ مِنْ بَعْدِهِ در شأن نزول آیه مفسرین گفته اند چون دانشمندان یهود و نصاراى نجران راجع بابراهیم نزاع کردند و هریک ادعاء مى کردند که ابراهیم از ما و بر دین ما بوده این بود که حق تعالى ادعاى هر دو را باطل کرد و این آیه «لِمَ تُحَاجُّونَ فِی إِبْرٰاهِیمَ » را نازل گردانید

و اعتراض به آنها که «لِمَ تُحَاجُّونَ » و اشاره به اینکه هر ادعائى براى اثبات آن دلیل مى خواهد و شما جماعت یهود و نصارى بچه دلیل چنین ادعاء مى کنید که ابراهیم از شما و بر دین شما بوده بلکه اضافه بر اینکه دلیل بر اثبات گفتارتان ندارید دلیل بر خلاف آن دارید زیراکه تورات و انجیل بعد از زمان حضرت ابراهیم فرود آمده و گفته اند بین ابراهیم و موسى علیهما السلام هزار سال بود و بین عیسى و ابراهیم دوهزار سال

أَ فَلاٰ تَعْقِلُونَ همزه استفهامى براى انکار آمده آیا چرا شما تعقل نمى کنید یعنى چرا شما در گفتار و عقائدتان فکر و رویه ندارید و تعقل نمى کنید درصورتى که زمان ابراهیم دوهزار سال پیش از زمان موسى و عیسى علیهما السلام بوده چگونه گوئید ابراهیم یهودى یا نصرانى بود یهودیت و نصرانیت از ملت موسى و عیسى پدید گردیده زیراکه تورات و انجیل بعد از زمان ابراهیم نازل شده [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » خلاصه تفسیر کبیر منهج الصادقین فی إلزام المخالفین
یٰا أَهْلَ اَلْکِتٰابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِی إِبْرٰاهِیمَ اى یهود و نصارى چرا شما مخاصمه مى کنید در دین ابراهیم یعنى شما یهود مى گوئید که او نصرانى بود وَ مٰا أُنْزِلَتِ اَلتَّوْرٰاةُ و حال آنکه فرستاده نشد توریة که یهود بر شریعت آن عمل کند وَ اَلْإِنْجِیلُ و نه انجیل که نصارى حکم آن را امتثال نمایند إِلاّٰ مِنْ بَعْدِهِ مگر بعد از زمان ابراهیم مقرر است که ابراهیم پیش از موسى بوده به هزار سال و قبل از عیسى به دو هزار سال و چون چنین است پس چگونه یهود و نصرانى تواند بود أَ فَلاٰ تَعْقِلُونَ آیا پس در نمى یابید که این دعوى محالست که مى کنید و با وجود این شما در توریة و انجیل مى خوانید که آن مسلمان موحد بود و در آن کتابها مذکور نیست که او یهودى و نصرانى بوده باشد پس ما که مسلمانیم به او اولى بوده باشیم از یهود و نصارى و نیز متمسک بود بجمیع اصول اسلام و ببعضى از فروع احکام توریة و انجیل پس جمیع افعال فروعیه بر شریعت موسى و عیسى نبوده تا او را یهود و نصارى توان گفت [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.