● عبد بائس -
استاد خرمدل
مُحْکَمات : آیه های متقن و واضح که همگان میتوانند به معانی و تفسیر آنها پی ببرند و در فهم آن دچار اشتباه و التباس نشوند
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
أُمُّ الْکِتاب : اصل و اساس قرآن و مرجع احکام حلال وحرام و کلید مشکلات و مجملات
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مُتَشابِهات : آیاتی که مشکا و قابل تاویل بوده و معانی کامل واضح و روشنی ندارند چون محتمل مفاهیم و اوجه زیادی هستند . قاطعانه نمی توان آنرا تبیین و تفسیر کرد .
[ نظرات / امتیازها ]
1)
: رسوخ بمعنی پایداری وعلم راسخ علمی است که تغییر نیابد چون از منشا الهی اخذ می شود بنابراین راسخون در علم کسانی اند که قلب ایشان به عالم علم الهی پیوسته است ودارای علم لدنی یا ربانی هستند که در راس ایشان حضرت اشرف کائنات وآل طاهرین ایشان علیهم السلام هستند.وپس از ایشان علمای ربانی هر عصر که در حد کمال از علوم اوصیا (ع) برخوردار شده اند اگر به مرتبه عین الیقین وبالاتر حق الیقین برسند در زمره راسخون فی العلم هستند یعنی کسانی که علم ایشان از مرتبه تحصیلی ونظری به کشفی وربانی وموهوبی واعطایی ارتقا یافته است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر مجمع البیان
محکمات : آیات روشنى که مفهوم و معناى آنها آشکار و پیامشان صریح است و آنها را به معناهاى گوناگون نمى توان حمل کرد.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
امّ الکتاب : مام، اصل و اساس کتاب
توضيح : به همین تناسب، به پرچم سپاه «اُمّ» و به «مکّه» «امّ القرى» یا مادر شهرها گفته اند.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
متشابهات : از ریشه «شبه» برگرفته شده؛ امّا در اینجا منظور آیاتى از قرآن شریف است که در معنا و مفهوم آنها، احتمالات بسیارى مىرود و مراد و منظور آنها در آغاز روشن نیست.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فتنة : در اصل به معناى «آزمون» است؛ امّا بهمعناى «تباهى و تبهکارى» نیز بکار رفته است. و پارهاى آن را به مفهوم «رهایى» نیز گرفته اند، چنانکه وقتى گفته شود: «فتنتالذّهب بالنّار» منظور این است که: (طلا را از آتش رهانیدم).
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تأویل : در اصل به معناى «بازگشت به چیزى» است؛ امّا منظور از آن در اینجا «تفسیر» است.
[ نظرات / امتیازها ]
1)
: واژه استوار در بینش یا علم کلی است باید با تکیه بر منابع دینی مصداقی تر روی آن بحث شود که آیا می توان در هر زمانی ، قرآن را از کسانی بنام راسخون در علم طوری فراگرفت که همه آنچه فراگرفته این برای ما محکم و اطمینان بخش باشد.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.