از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(وقرن فی بیوتکن ولا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولی واقمن الصلوه واتین الزکوه واطعن الله ورسوله : (و در خانه هایتان قرار بگیرید و همچون زنان دوران جاهلیت خودنمایی نکنید و نماز را بپادارید و زکات بدهید و از خدا و رسولش اطاعت کنید)یعنی ای زنان پیامبر از خانه هایتان بیرون نیایید و در انظار مردم مانند زمان جاهلیت وقبل از بعثت ظاهر نشوید (همانطور که برج قلعه برای همه آشکار و ظاهر است )، و نمازرا بعنوان رکن عبادی و زکات را بعنوان رکن معاملات اجتماعی بر پا داشته و ادا کنید وهمواره با متثال اوامر دینی از خدا و رسولش اطاعت کنید و به اوامر و نواهی رسولخداملتزم باشید.ـ انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا): (همانامنحصرا خدا اراده کرده که پلیدی را از شما اهل بیت ببرد و شما را پاکیزه کند، پاکیزه کردنی )یعنی خدا اراده کرده که رجس و پلیدی را تنها از اهل بیت دور کند و به آنان عصمت دهد و مراد از (رجس ) نجاسات ظاهری همچون عین نجاسات و نجاسات باطنی همچون شرک و کفر و اعمال زشت و اثر آن است ، و مراد از (تطهیر) یعنی مجهز نمودن آنها به درک حقیقت در مرحله اعتقاد و عمل ، اما مراد از (اهل بیت ) مسلما زنان پیامبر ص نیستند چون بکار بردن ضمیر جمع (کم ) که اختصاص به مردان دارد در مورد زنان به هیچ وجه صحیح نیست . بنابراین یا باید گفت مراد از اهل بیت همسران پیامبر وخانواده و فرزندانش هستند و یا اهل بیت غیر از همسران آن جناب و شامل اقربای رسول خدا می باشند. اما مطابق روایات صحیحه (60) مراد از اهل بیت حضرت محمد ص حضرت فاطمه حضرت علی ع و حضرات امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام ) می باشند و هیچکس با آنها در این امر مشارکت ندارد.چون کلمه (الرجس ) دلالت بر نوع پلیدی یعنی همه انواع آن می نماید و چنین خصوصیتی فقط با عصمت منطبق می شود یعنی صورت علمیه ای در نفس انسان که او رااز هر عقیده یا عمل باطلی حفظ می کند و این عصمت الهی فقط در حضرات معصومین ع وجود دارد و این آیه یکی از ادله محکم عصمت اهل بیت است (61).از ابن کثیر روایت شده که از ام سلمه همسر رسولخدا ص درباره علی ع پرسیدندو او در جواب گفت : از من درباره مردی می پرسی که محبوبترین مردم در نزد رسولخدابود، و همسر او دختر رسولخدا محبوبترین افراد در نظر پدر بود و همانا من رسولخدا ص را دیدم که علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام )، را بسوی خویش خواندو عبایی بر آنها برافکند و گفت : خدایا اینها اهل بیت من هستند پس رجس و پلیدی را ازآنها دور کن و ایشان را پاکیزه نما، پاکیزه کردنی پس من نزدیک آنها شدم و گفتم ، ای رسولخدا من هم از اهل بیت شما هستم ؟ ایشان تکیه داد و فرمود: بلی اما این فضیلت شامل شما نیست . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : درموردضمیر(کم)بایددرنظرداشت که قاعده تغلیب بکاررفته است و(انما)حصردرموضوع میباشدچون قبل ازفعل واراده خداامده است.اراده خداهم تشریعی میباشدچون بابیان احکام وشریعت برای همه انسانها حتی پیامبروامامان وعمل به این شرایع ,عصمت به میزان عمل حاصل میشودواین اراده خداونداست وبه حکم انسان بودن عصمت تکوینی حاصل نمیشود چون فضیلتی محسوب نمیشود.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رعنا سليمان عباسي - تفسیر موضوعی آیه الله جوادی آملی
طهارت از غفلت(خلاصه)
آیه تطهیر نیز چنین پیامى دارد. البته طهارت از گناه، از مراحل ابتدایى کمالات اهل بیت (علیهم السلام) است. زیرا فرشته هم معصوم است و گناه نمى‏کند. پیام آیه تطهیر این است که اگر کسى غیرخدا را ببیند یا بخشى از اسما و صفات خدا را نبیند، در گناه غفلت و جهل به سر مى‏برد و چنین انسانى مذنب است و طاهر نیست. آیه تطهیر، اهل بیت را که انسان کاملند از چنین غفلت، حجاب و، رینى هم مطهر مى‏کند چون آیه، مطلق است و «حذف متعلق‏» هم نشانه عموم است:
«انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» . سوره احزاب، آیه 33.
در این آیه، «الرجس‏» و «یطهرکم تطهیرا»، مطلق است، یعنى خداوند شما را از هر رجسى مطهر کرده است.
امام سجاد (علیه السلام) نقل مى‏کند که موساى کلیم (سلام الله علیه) از خداوند پرسید: آنها که در قیامت در سایه عرش تو به سر مى‏برند کیانند؟ فرمود:
«الطاهرة قلوبهم و التربة ایدیهم و الذین یذکرون جلالی اذا ذکروا ربهم، و الذین یکتفون بطاعتی کما یکتفی الصبی باللبن و الذین یاوون الى مساجدی کما تاوی النسور الى اوکارها و الذین یغضبون لمحارمی اذا استحلت کما یغضب النمر اذا حرد»
یعنى، پاکدلان در سایه عرش به سر مى‏برند; آنان که غیرحق را نمى‏نگرند و نمى‏خواهند و از هیچ خضوعى و اطاعتى دریغ نمى‏ورزند، و به همین جهت،
«اینما تولوا فثم وجه الله‏» سوره بقره، آیه 115.براى آنها مشهود است
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : از شما بخاطر مطالب بسیار غنی و پرمحتوایتان سپاسگزارم. امیدوارم پروردگار باریتعالی همه ما را از دوستداران اهل بیت و عاملان به قرآن قرار دهد. انشاالله
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سکينه محمدي - سایت اسلام ویب تفسیر القرآن تفسیر الطبری محمد بن جریر الطبری دار المعارف سنة النشر: - رقم الطبعة: --- عدد الأجزاء: أربعة وعشرون جزءا
( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ) یقول : إنما یرید الله لیذهب عنکم السوء والفحشاء یا أهل بیت محمد ، ویطهرکم من الدنس الذی یکون فی أهل معاصی الله تطهیرا .

وبنحو الذی قلنا فی ذلک قال أهل التأویل .

ذکر من قال ذلک :

حدثنا بشر قال : ثنا یزید قال : ثنا سعید ، عن قتادة قوله : ( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ) فهم أهل بیت طهرهم الله من السوء ، وخصهم برحمة منه

حدثنی یونس قال : أخبرنا ابن وهب قال : قال ابن زید فی قوله [ ص: 263 ] ( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ) قال : الرجس هاهنا : الشیطان ، وسوى ذلک من الرجس : الشرک .

اختلف أهل التأویل فی الذین عنوا بقوله ( أهل البیت ) فقال بعضهم : عنی به رسول الله - صلى الله علیه وسلم - وعلی وفاطمة والحسن والحسین رضوان الله علیهم .

ذکر من قال ذلک :

حدثنی محمد بن المثنى قال : ثنا بکر بن یحیى بن زبان العنزی قال : ثنا مندل ، عن الأعمش ، عن عطیة ، عن أبی سعید الخدری قال : قال رسول الله - صلى الله علیه وسلم - : " نزلت هذه الآیة فی خمسة : فی وفی علی رضی الله عنه وحسن رضی الله عنه وحسین رضی الله عنه وفاطمة رضی الله عنها : ( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ) " .

حدثنا ابن وکیع قال : ثنا محمد بن بشر ، عن زکریا ، عن مصعب بن شیبة ، عن صفیة بنت شیبة قالت : قالت عائشة : خرج النبی - صلى الله علیه وسلم - ذات غداة ، وعلیه مرط مرجل من شعر أسود ، فجاء الحسن ، فأدخله معه ثم قال : ( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ) .

حدثنا ابن وکیع قال : ثنا محمد بن بکر ، عن حماد بن سلمة ، عن علی بن زید ، عن أنس أن النبی - صلى الله علیه وسلم - کان یمر ببیت فاطمة ستة أشهر ، کلما خرج إلى الصلاة فیقول : " الصلاة أهل البیت ( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ) " .

حدثنی موسى بن عبد الرحمن المسروقی قال : ثنا یحیى بن إبراهیم بن سوید النخعی ، عن هلال ، یعنی ابن مقلاص ، عن زبید ، عن شهر بن حوشب ، عن أم سلمة قالت : کان النبی - صلى الله علیه وسلم - عندی ، وعلی وفاطمة والحسن والحسین ، فجعلت لهم خزیرة ، فأکلوا وناموا ، وغطى علیهم عباءة أو قطیفة ، ثم قال : " اللهم هؤلاء أهل بیتی ، أذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا " . [ ص: 264 ]

حدثنا ابن وکیع قال : ثنا أبو نعیم قال : ثنا یونس بن أبی إسحاق قال : أخبرنی أبو داود ، عن أبی الحمراء قال : رابطت المدینة سبعة أشهر على عهد النبی - صلى الله علیه وسلم - ، قال : رأیت النبی - صلى الله علیه وسلم - إذا طلع الفجر ، جاء إلى باب علی وفاطمة ، فقال : " الصلاة الصلاة " ( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ) " .

حدثنی عبد الأعلى بن واصل قال : ثنا الفضل بن دکین قال : ثنا یونس بن أبی إسحاق ، بإسناده عن النبی - صلى الله علیه وسلم - مثله .

حدثنی عبد الأعلى بن واصل قال : ثنا الفضل بن دکین قال : ثنا عبد السلام بن حرب ، عن کلثوم المحاربی ، عن أبی عمار قال : إنی لجالس عند واثلة بن الأسقع إذ ذکروا علیا رضی الله عنه ، فشتموه ، فلما قاموا قال : اجلس حتى أخبرک عن هذا الذی شتموا ؛ إنی عند رسول الله - صلى الله علیه وسلم - إذ جاءه علی وفاطمة وحسن وحسین ، فألقى علیهم کساء له ، ثم قال : " اللهم هؤلاء أهل بیتی ، اللهم أذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا " . قلت : یا رسول الله ، وأنا ؟ قال : " وأنت " . قال : فوالله إنها لأوثق عملی عندی .

حدثنی عبد الکریم بن أبی عمیر قال : ثنا الولید بن مسلم قال : ثنا أبو عمرو قال : ثنی شداد أبو عمار قال : سمعت واثلة بن الأسقع یحدث ، قال : سألت عن علی بن أبی طالب فی منزله ، فقالت فاطمة : قد ذهب یأتی برسول الله - صلى الله علیه وسلم - إذ جاء ، فدخل رسول الله - صلى الله علیه وسلم - ودخلت ، فجلس رسول الله - صلى الله علیه وسلم - على الفراش وأجلس فاطمة عن یمینه وعلیا عن یساره وحسنا وحسینا بین یدیه ، فلفع علیهم بثوبه وقال : ( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ) اللهم هؤلاء أهلی ، اللهم أهلی أحق " . قال واثلة : فقلت من ناحیة البیت : وأنا یا رسول الله من أهلک ؟ قال : " وأنت من أهلی " . قال واثلة : إنها لمن أرجى [ ص: 265 ] ما أرتجی .

حدثنی أبو کریب قال : ثنا وکیع ، عن عبد الحمید بن بهرام ، عن شهر بن حوشب ، عن فضیل بن مرزوق ، عن عطیة ، عن أبی سعید الخدری ، عن أم سلمة قالت : لما نزلت هذه الآیة : ( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ) دعا رسول الله - صلى الله علیه وسلم - علیا وفاطمة وحسنا وحسینا ، فجلل علیهم کساء خیبریا ، فقال : " اللهم هؤلاء أهل بیتی ، اللهم أذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا " . قالت أم سلمة : ألست منهم ؟ قال : " أنت إلى خیر " .

حدثنا أبو کریب قال : ثنا مصعب بن المقدام قال : ثنا سعید بن زربی ، عن محمد بن سیرین ، عن أبی هریرة ، عن أم سلمة قالت : جاءت فاطمة إلى رسول الله - صلى الله علیه وسلم - ببرمة لها قد صنعت فیها عصیدة تحلها على طبق ، فوضعته بین یدیه ، فقال : " أین ابن عمک وابناک ؟ " فقالت : فی البیت ، فقال : " ادعیهم " . فجاءت إلى علی فقالت : أجب النبی - صلى الله علیه وسلم - أنت وابناک ، قالت أم سلمة : فلما رآهم مقبلین مد یده إلى کساء کان على المنامة فمده وبسطه وأجلسهم علیه ، ثم أخذ بأطراف الکساء الأربعة بشماله فضمه فوق رءوسهم وأومأ بیده الیمنى إلى ربه ، فقال : " هؤلاء أهل البیت ، فأذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا " .

حدثنا أبو کریب قال : ثنا حسن بن عطیة قال : ثنا فضیل بن مرزوق ، عن عطیة ، عن أبی سعید ، عن أم سلمة ؛ زوج النبی - صلى الله علیه وسلم - أن هذه الآیة نزلت فی بیتها ( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ) قالت : وأنا جالسة على باب البیت ، فقلت : أنا یا رسول الله ألست من أهل البیت ؟ قال : " إنک إلى خیر ، أنت من أزواج النبی - صلى الله علیه وسلم - " . قالت : وفی البیت رسول الله - صلى الله علیه وسلم - وعلی وفاطمة والحسن والحسین رضی الله عنهم . [ ص: 266 ]

حدثنا أبو کریب قال : ثنا خالد بن مخلد قال : ثنا موسى بن یعقوب قال : ثنی هاشم بن هاشم بن عتبة بن أبی وقاص ، عن عبد الله بن وهب بن زمعة قال : أخبرتنی أم سلمة أن رسول الله - صلى الله علیه وسلم - جمع علیا والحسنین ، ثم أدخلهم تحت ثوبه ، ثم جأر إلى الله ، ثم قال : " هؤلاء أهل بیتی " . فقالت أم سلمة : یا رسول الله أدخلنی معهم . قال : " إنک من أهلی " .

حدثنی أحمد بن محمد الطوسی قال : ثنا عبد الرحمن بن صالح قال : ثنا محمد بن سلیمان الأصبهانی ، عن یحیى بن عبید المکی ، عن عطاء ، عن عمر بن أبی سلمة قال : نزلت هذه الآیة على النبی - صلى الله علیه وسلم - وهو فی بیت أم سلمة ( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ) فدعا حسنا وحسینا وفاطمة فأجلسهم بین یدیه ، ودعا علیا فأجلسه خلفه ، فتجلل هو وهم بالکساء ثم قال : " هؤلاء أهل بیتی ، فأذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا " . قالت أم سلمة : أنا معهم؟ مکانک ، وأنت على خیر .

حدثنی محمد بن عمارة قال : ثنا إسماعیل بن أبان قال : ثنا الصباح بن یحیى المری ، عن السدی ، عن أبی الدیلم قال : قال علی بن الحسین لرجل من أهل الشام : أما قرأت فی الأحزاب ( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ) قال : ولأنتم هم ؟ قال : نعم .

حدثنا ابن المثنى قال : ثنا أبو بکر الحنفی قال : ثنا بکیر بن مسمار قال : سمعت عامر بن سعد قال : قال سعد : قال رسول الله - صلى الله علیه وسلم - حین نزل علیه الوحی ، فأخذ علیا وابنیه وفاطمة ، وأدخلهم تحت ثوبه ، ثم قال : " رب هؤلاء أهلی وأهل بیتی " . [ ص: 267 ]

حدثنا ابن حمید قال : ثنا عبد الله بن عبد القدوس ، عن الأعمش ، عن حکیم بن سعد قال : ذکرنا علی بن أبی طالب رضی الله عنه عند أم سلمة قالت : فیه نزلت : ( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ) . قالت أم سلمة : جاء النبی - صلى الله علیه وسلم - إلى بیتی فقال : " لا تأذنی لأحد " . فجاءت فاطمة ، فلم أستطع أن أحجبها عن أبیها ، ثم جاء الحسن ، فلم أستطع أن أمنعه أن یدخل على جده وأمه ، وجاء الحسین ، فلم أستطع أن أحجبه ، فاجتمعوا حول النبی - صلى الله علیه وسلم - على بساط ، فجللهم نبی الله بکساء کان علیه ، ثم قال : " هؤلاء أهل بیتی ، فأذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا " ؛ فنزلت هذه الآیة حین اجتمعوا على البساط ، قالت : فقلت : یا رسول الله وأنا ؟ قالت : فوالله ما أنعم وقال : " إنک على خیر " .

وقال آخرون : بل عنى بذلک أزواج النبی - صلى الله علیه وسلم - .

ذکر من قال ذلک :

حدثنا ابن حمید قال : ثنا یحیى بن واضح قال : ثنا الأصبغ ، عن علقمة قال : کان عکرمة ینادی فی السوق ( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ) قال : نزلت فی نساء النبی - صلى الله علیه وسلم - خاصة .
(جالب است که جناب اقای طبری هم که از اهل تسنن هستند نتوانسته اند تعدد احادیث را در مورد اهل بیت پیامبر که همان پنج تن آل عبا هستند نادیده بگیرند اما برای تعبیر همسران پیامبر به اهل بیت بیش از یک روایت نیافته اند.){عزیزان برای حقانیت ائمه ی اطهار موارد بی شماری را می توانید در تفاسیر اهل سنت بیابید} [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.