از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بیان معنای جملات آیه
منظور از «أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ»، نعمت هدایت است که خدا به زید ارزانى داشت، و او را که یک مشرک زاده بود، به سوى ایمان هدایت نمود، و نیز محبت او را در دل پیامبرش افکند.
منظور از جمله «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِ»، احسانى است که پیغمبر به وى کرد، و او را که برده‏اى بود، آزاد ساخت، و به فرزندى خود پذیرفت.
جمله «أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَ اتَّقِ اللَّهَ» کنایه است از اینکه همسرت را طلاق مده، و این کنایه خالى از این اشاره نیست، که زید اصرار داشته او را طلاق دهد.
جمله «وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ» یعنى تو در دلت مطلبى را پنهان مى‏کنى که خدا ظاهر کننده آن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏16، ص: 482 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نعمت الهی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ازدواج رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) با زینب همسر فرزندخوانده‌اش
این کسى که خدا و رسول او به وى انعام کرده‏اند، زید بن حارثه است، که قبلا برده رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بود، سپس آن جناب آزادش کرد و او را فرزند خود گرفت، و این یک انعامى بود که رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به وى کرد، انعام دیگرش این بود که دختر عمه خود -زینب دختر جحش- را همسر او کرد، حالا آمده نزد رسول خدا مشورت مى‏کند، که اگر صلاح بدانید من او را طلاق دهم، رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) او را از این کار نهى مى‏کند، ولى سرانجام زید همسرش را طلاق داد، و رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) با او ازدواج کرد، و این آیه در بیان این قصه نازل شد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏16، ص: 482 تا 484 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پاسخ امام رضا (علیه‌السلام) به سؤال مأمون در خصوص عصمت رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)
در باب مجلس حضرت رضا (علیه‌السلام) با مامون، و علماى ادیان آمده که امام در پاسخ سؤالات على بن جهم، از آیاتى که در بدو نظر مخالف عصمت انبیاء است فرمود: اما محمد (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، و کلام خداى عز و جل درباره او که مى‏فرماید:«وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ وَ تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ» با عصمت آن جناب منافات ندارد، براى اینکه از این آیه معلوم مى‏شود که خداوند اسماى همسرانى که آن جناب با ایشان ازدواج مى‏کند قبلا برایش نام برده، هم همسران در دنیایش را، و هم همسران در آخرتش را، و نیز فرموده که اینها مادران مؤمنین هستند و یکى از همسرانى که برایش نام برده بود، زنى بوده بنام زینب دختر جحش، و او در آن روزها همسر زید بن حارثه بود، و آن جناب این معنا را که وى (زینب) به زودى در ازدواجش در مى‏آید، از مردم پنهان مى‏کرد، تا کسى از منافقین نگوید: درباره زن مردم مى‏گوید همسر من است، و جزو مادران مؤمنین است، و چون از جنجال منافقین مى‏ترسید، این آیه به وى خاطر نشان کرد که: تو از مردم مى‏ترسى، با اینکه خدا سزاوارتر است به اینکه از او بترسى، یعنى در دل از او بترسى ... .
علامه طباطبایی: قریب به این مضمون نیز در همان کتاب (عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 203، باب 15) از آن جناب، در پاسخ از سؤال مامون در خصوص عصمت انبیاء آمده.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏16، ص: 488 و 489 قالب : روایی موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) چه چیزی در دل پنهان می‌داشته؟
1-در ذیل جمله «وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ» آمده که بعضى گفته‏اند: آنچه در دل پنهان مى‏داشته، این بوده که خدا به وى اعلام کرده بود که زینب به زودى یکى از همسران او خواهد شد، و زید او را طلاق خواهد داد، پس وقتى زید نزدش آمد، و عرضه داشت: مى‏خواهم زینب را طلاق گویم، حضرت به وى فرمود: همسرت را نگه دار، خداى سبحان در آیه شریفه به وى مى‏فرماید: چرا گفتى همسرت را نگه دار، با اینکه به تو اعلام کرده بودم که او همسر تو خواهد بود؟، این معنا از على بن الحسین (علیه‌السلام) نیز روایت شده.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏16، ص: 489 و 490 قالب : روایی موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  زید بن حارثه پسر خوانده پیامبر - حسنا پوررحيمي
نام زید در سوره احزاب آیه 37ذکر شده است. مفسران برآنند که «ادعیاء» در آیه4 همین سوره به کار رفته است، درباره زید بن حارثه است که حضرت بیش از نزول وحی او را که اسیر بود در بازار عکاظ خریداری کرده بود. زید 43 سال قبل از بعثت به دنیا آمد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبر شخصی قالب : لغوی موضوع اصلی : روایت- حدیث گوینده : حسنا پوررحیمی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.