از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(قالوا سبحانک انت ولینا من دونهم بل کانوا یعبدون الجن اکثرهم بهم مؤمنون ): (گویند منزهی تو ای خدا، تنها تو ولی ما هستی ، نه اینها، بلکه اینان جن را می پرستیدند و بیشترشان به آن ایمان داشتند)یعنی وقتی که در روز قیامت بتها و بت پرستان (عابدین و معبودها) محشورمی شوند، خداوند از فرشتگان می پرسد: آیا اینها شما را می پرستیدند و غرض از این سؤال این است که آیا شما به پرستش اینها راضی بودید؟ و از اینکه شما را ناصر وشفیع می پنداشتند رضایت داشتید؟و آنها در جواب ابتدا خداوند را از شرک منزه می دارند و می گویند: تو منزهی ازاینکه کسی غیر تو سزاوار پرستش باشد و تنها تو سرپرست و یاور ما هستی ، نه این افراد مشرک و با این کلام رضایت خود را از عبادت آنها نفی می کنند و آنگاه در مقام دفع اعتقادی که مشرکان به شر جنیان داشتند و آنها را از ترس شرشان می پرستیدند،می گویند: بلکه اینها جنیان را عبادت می کردند و آنها از این پرستش راضی بودند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مهدي صادقي حصار - تفسیر نمونه جلد 18 صفحه 133
بسم الله الرحمن ارحیم. "فرشتگان" مودبانه ترین و جامع ترین پاسخ را انتخاب کرده چنین عرض می کنند: منزهی تو ای پروردگار ، از این نسبتهای ناروا که به ساحت مقدست داده اند "قالو سبحانک" ما به هیچ و جه با این گروه ارتباط نداشته ایم " تنها تو ولی ما و آنها هستی "انت ولینا من دونهم " آنها پرستش نمیکردند، بلکه جن را می پرستیدند و اکثرشان به جنیان ایمان داشتند. در این که مفهوم پاسخ فرشتگان چیست ؟ درمیان مفسران گفتگو است ، و هریک تفسیری برای آن ذکر کرده اند، اما آنچه نزدیک تر به نظر می رسد این است : منظور از جن شیطان و موجودات خبیثی است که بت پرستان را به این عمل تشویق می کردند، و آن را در نظرشان زینت می دادند، بنابراین مراد از عبادت جن همان اطاعت و پیروی از فرمان و پذیرش وسوسه های آنها است. فرشتگان ضمن اظهار تنفر و بیزاری و اعلام عدم رضایت به این کار، می گویند عامل ای فساد شیاطین بودند هر چند ظاهرا ما را پرستش می کردند ، باید چهره واقعی این کار را بر ملا کرد.و به این ترتیب عبادت کنند گان را به تمام معنی از خود می رانند و نومید می کنند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
قالُوا سُبْحانَکَ أَنْتَ وَلِیُّنا مِنْ دُونِهِمْ بَلْ کانُوا یَعْبُدُونَ الْجِنَّ أَکْثَرُهُمْ بِهِمْ مُؤْمِنُونَ (41)
قالُوا سُبْحانَکَ‌: گویند ملائکه: منزه است ذات یگانه تو از آنکه غیر تو را پرستند، أَنْتَ وَلِیُّنا مِنْ دُونِهِمْ‌: توئى خداوند و ناصر و ولى ما به غیر ایشان، و ما خود را در بندگى مقصر مى‌دانیم، پس به چه وجه به معبودیت خود قائل شویم و میان ما و ایشان هیچ دوستى نیست و حاشا که پرستش ایشان را رضا داده باشیم.
نکته: «ولى» بر معنى اخیر مأخوذ از موالات است به معنى صداقت و خلّت، و «موالات» از «ولى» مشتق است به معنى قرب چنانچه «معادات» از «عدو» است به معنى دورى. پس ایشان در این قول بیان موالات خود به خدا و معادات خود را به کفار نموده‌اند.
بعد از آن از این اضراب، و نفى عبادت و معبودیت خود کنند و گویند: بَلْ کانُوا یَعْبُدُونَ الْجِنَ‌: بلکه بودند از روى جهل و غوایت مى‌پرستیدند جن را، یعنى اطاعت آنها مى‌کردند در پرستش الهه باطله. یا متمثل مى‌شدند به صورت‌هاى مختلفه و در خیال آنها مى‌افکندند که اینها ملائکه‌اند، أَکْثَرُهُمْ بِهِمْ مُؤْمِنُونَ‌: بیشتر ایشان و آدمیان یا همه مشرکان به شیاطین گروندگانند، یعنى پیروى کنندگان و مطیعان آنهایند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
قالُوا سُبحانَک‌َ أَنت‌َ وَلِیُّنا مِن‌ دُونِهِم‌ بَل‌ کانُوا یَعبُدُون‌َ الجِن‌َّ أَکثَرُهُم‌ بِهِم‌ مُؤمِنُون‌َ (41)
ملائکه‌ ‌در‌ پیشگاه‌ ربوبی‌ عرض‌ کردند و گفتند پروردگارا تو منزهی‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ ‌که‌ ‌غیر‌ تو ‌را‌ پرستش‌ کنند تو ولی‌ و صاحب‌ اختیار ‌ما هستی‌، ‌ما ‌از‌ تخت‌ عبودیت‌ تو خارج‌ نشده‌ایم‌ و ‌از‌ اطاعت‌ تو بیرون‌ نرفته‌ایم‌ ‌از‌ ‌غیر‌ ‌آنها‌ ‌یعنی‌ ولی‌ و صاحب‌ اختیاری‌ جز تو نداریم‌ بلکه‌ این‌ها عبادت‌ جن‌ می‌کردند ‌یعنی‌ اطاعت‌ شیطان‌ ‌او‌ این‌ها ‌را‌ اغوی‌ کرده‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌آنها‌ گفته‌ پرستش‌ ملائکه‌ کنید و اکثر ‌آنها‌ ‌به‌ همان‌ شیاطین‌ ایمان‌ داشتند ‌یعنی‌ اطاعت‌ می‌کردند.
قالُوا ملائکه‌ ‌در‌ جواب‌ فرمایش‌ خداوند سُبحانَک‌َ تنزیه‌ و تقدیس‌ حق‌ ‌است‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ ‌که‌ شریک‌ ‌در‌ عبادت‌ و پرستش‌ داشته‌ ‌باشد‌.
أَنت‌َ وَلِیُّنا ولایة کلیه مطلقه ذاتیه‌ مختص‌ ‌به‌ تو ‌است‌.
مِن‌ دُونِهِم‌ جمیع‌ ‌ما سوی‌ اللّه‌ ‌حتی‌ ‌هر‌ ‌که‌ ولایت‌ داشته‌ ‌باشد‌ جعلیه‌ ‌است‌ ‌به‌ جعل‌ تو چه‌ کلیه‌ ‌باشد‌ چه‌ جزئیه‌ چه‌ مطلقه‌ ‌باشد‌ ‌ یا ‌ مقیده‌ مثل‌ ولایت‌ انبیاء ‌بر‌ امت‌ و ولایت‌ ائمه‌ ‌بر‌ رعیت‌ و ولایت‌ مجتهد ‌بر‌ مقلدین‌ و ولایت‌ اب‌ و جد ‌بر‌ صغار و مجانین‌ و ولایت‌ قیم‌ صغار و مجانین‌.
بَل‌ کانُوا یَعبُدُون‌َ الجِن‌َّ اطاعت‌ شیاطین‌ عبادت‌ ‌آنها‌ ‌است‌ چنان‌ چه‌ می‌فرماید:
أَ لَم‌ أَعهَد إِلَیکُم‌ یا بَنِی‌ آدَم‌َ أَن‌ لا تَعبُدُوا الشَّیطان‌َ إِنَّه‌ُ لَکُم‌ عَدُوٌّ مُبِین‌ٌ (یس‌ آیه 60) ‌یعنی‌ اطاعت‌ شیطان‌ نکنید و ‌به‌ وسوسه ‌او‌ عمل‌ نکنید.
أَکثَرُهُم‌ بِهِم‌ مُؤمِنُون‌َ اکثریت‌ ‌با‌ عبده شیطان‌ ‌است‌ ‌از‌ مشرکین‌ و کفار و ضالین‌ و مضلین‌ و فساق‌ و فجار و ظلمه‌ فقط مؤمن‌ صالح‌ اطاعت‌ ‌خدا‌ می‌کند و این‌ها بسیار کم‌ هستند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.