از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای «عهد»
60) کلمه «عهد» به معناى وصیت (سفارش) است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 151 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  اطاعت از شیطان
60) مراد از «عبادت کردن و پرستیدن شیطان» اطاعت اوست در وسوسه‏هایى که مى‏کند و به آن امر مى‏کند (یعنى وسوسه‏هاى شیطان را اطاعت نکنید، زیرا که) غیر از خداوند و کسانى را که خداوند دستور داده نباید اطاعت کرد. در این آیه براى نپرستیدن شیطان چنین علت آورده که: او براى شما دشمنى‏ است آشکار. آشکار بودن دشمنى‏اش هم از این جهت است که دشمن در دشمنى کردن خیر کسى را نمى‏خواهد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 151 و 152 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : علامه طباطبایی
  دشمنی شیطان با بنی آدم
60) وجه اینکه چرا خداوند مجرمین را به عنوان بنى آدم خطاب کرده این است که دشمنى شیطان نسبت به مشرکین، به خاطر غرض خاصى که به آنها داشته باشد، نبوده، بلکه به خاطر این بوده که فرزندان آدم بودند. و این دشمنى در روز اول آن جا بروز کرد که مامور به سجده بر آدم شد و زیر بار نرفت و استکبار کرد، نتیجه‏اش هم این شد که از درگاه خدا رانده شد از آن روز با ذریه آدم نیز دشمن گردید و همه را تهدید کرد، و به طورى که قرآن حکایت کرده گفت: «أَ رَأَیْتَکَ هذَا الَّذِی کَرَّمْتَ عَلَیَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ لَأَحْتَنِکَنَّ ذُرِّیَّتَهُ إِلَّا قَلِیلًا» (اسراء/62). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 152 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : علامه طباطبایی
  اطاعت نکردن از شیطان
60) آن عهدى که خداى تعالى با بنى آدم کرد که شیطان را عبادت و پرستش و اطاعت نکنند، همان عهدى است که به زبان انبیا و رسولان خود به بشر ابلاغ فرمود و تهدیدشان کرد از اینکه او را پیروى کنند، مانند این پیام که فرمود: «یا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ» (اعراف/27) و نیز فرمود «وَ لا یَصُدَّنَّکُمُ الشَّیْطانُ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ» (زخرف/62).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 152 و 153 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : علامه طباطبایی
  رابطه این آیه و آیه قبل
61) این جمله عطف است به جمله قبلش. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 153 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  معنای «جبل»
62) کلمه «جبل»- به کسره جیم و باء و تشدید لام- به معناى جماعت است. و بعضى (تفسیر فخر رازى، ج 26، ص 100) گفته‏اند: «به معناى جماعت بسیار است». [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 153 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  توبیخ کفار
62) بناى آیه شریفه بر توبیخ و عتاب به کفار است که آیا کسى را اطاعت مى‏کنید که قبل از شما جماعتهاى بسیارى را گمراه کرد، آیا نمى‏خواهید تعقل کنید؟ [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 153 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : علامه طباطبایی
  وعده ی مستمر جهنم به کفار
63) کلمه «کنتم» استمرار را مى‏رساند و مى‏فهماند تهدیدتان به جهنم یک بار و دو بار نبود، بلکه به زبان انبیا و رسولان (علیه السّلام) دائما تهدید مى‏شدید، و اولین بارى که تهدید شدید، همان روزى بود که به ابلیس فرمود: «إِنَّ عِبادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغاوِینَ وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ» (حجر/42 و 43). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 153 قالب : تفسیری موضوع اصلی : وعده الهی گوینده : علامه طباطبایی
  اماده شدن جهنم در قیامت
63) در لفظ آیه اشاره هست به اینکه: در روز قیامت جهنم را حاضر مى‏کنند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 153 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : جهنم گوینده : علامه طباطبایی
  معنای «اصلوها»
64) کلمه «صلا» به معناى ملازمت و پیروى کردن است. و بعضى (تفسیر فخر رازى، ج 26، ص 101) گفته‏اند: به معناى تحمل و چشیدن حرارت است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 153 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  تهدید کفار
64) از جمله «بِما کُنْتُمْ تَکْفُرُونَ» برمى‏آید که خطاب آیه به کفار است. پس معلوم مى‏شود، مراد از «مجرمین» در چند آیه قبل هم همان کفارند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 153 قالب : لغوی موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : علامه طباطبایی
  شنیدن مصداق اطاعت
60) در کتاب اعتقادات صدوق از امام (علیه السّلام) روایت کرده که فرمود: هر کس گوش به سخن کسى بدهد، به همین مقدار او را پرستیده اگر گوینده از خدا بگوید شنونده خدا را پرستیده و اگر از ابلیس بگوید ابلیس را پرستیده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 156 قالب : روایی موضوع اصلی : اطاعت صحیح- پیروی صحیح گوینده : علامه طباطبایی
  اصْلَوْهَا - عليرضا يعقوبي سورکي
64) با بررسی صورت گرفته اگر دقت شود در قران هرجا از ریشه واژه صلی همراه نار یا جهنم بکار رفته است مانند (تصلی نارا - اصلوا ها - که مرجع ضمیر ها به جهنم برمیگردد ) به معنای ورود در آتش یا جهنم به شکل دائمی و جاودانه مد نظراست [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبردرقران قالب : لغوی موضوع اصلی : بلاغت قرآن گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی