صفحه اصلی
صفحه من
حامیان ما
درباره ما
راهنما
قرآن کریم
آموزش
نکته ها و پیام ها
جستجو
پرسش و پاسخ
دانلود
مقالات
از آیه:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
تا آیه:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
1- حمد
2- بقرة
3- آل عمران
4- نساء
5- مائدة
6- انعام
7- اعراف
8- انفال
9- توبة
10- یونس
11- هود
12- یوسف
13- رعد
14- ابراهیم
15- حجر
16- نحل
17- اسراء
18- کهف
19- مریم
20- طه
21- انبیاء
22- حج
23- مومنون
24- نور
25- فرقان
26- شعراء
27- نمل
28- قصص
29- عنکبوت
30- روم
31- لقمان
32- سجدة
33- احزاب
34- سبا
35- فاطر
36- یس
37- صافات
38- ص
39- زمر
40- غافر
41- فصلت
42- شوری
43- زخرف
44- دخان
45- جاثیة
46- احقاف
47- محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)
48- فتح
49- حجرات
50- ق
51- ذاریات
52- طور
53- نجم
54- قمر
55- الرحمن
56- واقعة
57- حدید
58- مجادلة
59- حشر
60- ممتحنة
61- صف
62- جمعة
63- منافقون
64- تغابن
65- طلاق
66- تحریم
67- ملک
68- قلم
69- حاقة
70- معارج
71- نوح
72- جن
73- مزمل
74- مدثر
75- قیامة
76- انسان
77- مرسلات
78- نبا
79- نازعات
80- عبس
81- تکویر
82- انفطار
83- مطففین
84- انشقاق
85- بروج
86- طارق
87- اعلی
88- غاشیة
89- فجر
90- بلد
91- شمس
92- لیل
93- ضحی
94- شرح
95- تین
96- علق
97- قدر
98- بینة
99- زلزال
100- عادیات
101- قارعة
102- تکاثر
103- عصر
104- همزة
105- فیل
106- قریش
107- ماعون
108- کوثر
109- کافرون
110- نصر
111- مسد
112- اخلاص
113- فلق
114- ناس
انتخاب سوره :
وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ يُنْصَرُونَ
74
لا يَسْتَطيعُونَ نَصْرَهُمْ وَ هُمْ لَهُمْ جُنْدٌ مُحْضَرُونَ
75
فَلا يَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ ما يُسِرُّونَ وَ ما يُعْلِنُونَ
76
شماره صفحه :
445
حزب :
89
جزء :
بیست و سوم
سوره :
یس
آيه 74 الی 76
انسانها با وجود همه نشانههای الهی، به سراغ غیر خدایان میروند و با حرفهایشان پیامبر را میآزرند. اما غیرخدایان به دردی نمیخورند و همه نزد الله حاضر میشوند.
(39)
ترجمه
(12)
تفسیر
(8)
نکته
(2)
پیام
(0)
سوال
(2)
لغت
(0)
اعراب
(0)
صرف
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
درج نکته
بازديد کننده گرامی برای درج نکته در سايت و نمایش آن به نام خودتان قبل از ثبت نکته باید عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.
[ عضويت در سايت ]
[ ورود اعضا ]
[ ورود ميهمان ]
کاربر گرامی شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
انتخاب کنید ...
74
75
76
شماره آیه :
گوینده :
لطفا انتخاب کنید ...
تفسیری
لغوی
روایی
فلسفی
شأن نزول
قواعد عربی
اعتقادی
اخلاقی
احکام
تاریخی
اجتماعی
قالب :
لطفا انتخاب کنید ...
احکام
افراد صالح
افراد ناصالح
انسان و ویژگیها و صفات او و نیز سنتهای خداوند نسبت به انسان
خداوند
داستان پیامبران و امتهای گذشته
صفات و افعال پسندیده
صفات و افعال نکوهیده
قرآن
معاد
موارد دیگر
گروه موضوعی :
لطفاً کمی صبر کنید ...
موضوع :
عنوان :
منبع :
متن نکته :
توضیحات :
●
مرجع ضمیرهای آیه
74)
هر چه ضمیر جمع در این آیه است به مشرکین برمىگردد، چون مشرکین بودند که به جاى خدا خدایانى دیگر براى خود گرفتند به امید اینکه آن خدایان یاریشان کنند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع :
ترجمه المیزان، ج17، ص: 164
قالب :
قواعد عربی
موضوع اصلی :
بدون موضوع
گوینده :
علامه طباطبایی
امتیاز ثبت و اعمال شد.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز داوران :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.
[ عضويت در سايت ]
[ ورود اعضا ]
[ ورود ميهمان ]
کاربر گرامی شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید.
آدرس الکترونيک :
متن نظر :
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ثبت نظر
●
مصداق آلهه مشرکین
74)
مراد از «آلهه» همان اصنام و یا شیاطین و یا فرعونهاى بشرى است، نه آن آلههاى که از جنس ملائکه مقربین، و یا اولیائى از انسانها براى خود اتخاذ کرده بودند، براى اینکه با ذیل آیه که مىفرماید: و هم لهم جند محضرون- و مشرکین براى آلهه لشکرى هستند که در قیامت براى جزا حاضر مىشوند «نمىسازد، چون ملائکه مقرب خدا و اولیاى او، در این جریان گناهى ندارند تا براى کیفر حاضر شوند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع :
ترجمه المیزان، ج17، ص: 164
قالب :
اعتقادی
موضوع اصلی :
بت و بت پرستی
گوینده :
علامه طباطبایی
امتیاز ثبت و اعمال شد.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز داوران :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.
[ عضويت در سايت ]
[ ورود اعضا ]
[ ورود ميهمان ]
کاربر گرامی شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید.
آدرس الکترونيک :
متن نظر :
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ثبت نظر
●
علت بت پرستی
74)
اینکه مشرکین خدایانى مىگرفتند به این امید بوده که آن خدایان ایشان را یارى کنند چون عامه مشرکین این اعتقاد غلط را داشتند که تدبیر امورشان به این خدایان واگذار شده، و خیر و شرشان هر چه هست در دست خدایان قرار گرفته، در نتیجه آن خدایان را عبادت مىکردند، تا با عبادت خود از خویشتن راضىشان کنند، و در نتیجه بر ایشان خشم نگیرند و نعمت را از ایشان قطع ننموده و یا بلا و نقمت نفرستند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع :
ترجمه المیزان، ج17، ص: 164
قالب :
اعتقادی
موضوع اصلی :
بت و بت پرستی
گوینده :
علامه طباطبایی
امتیاز ثبت و اعمال شد.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز داوران :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.
[ عضويت در سايت ]
[ ورود اعضا ]
[ ورود ميهمان ]
کاربر گرامی شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید.
آدرس الکترونيک :
متن نظر :
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ثبت نظر
●
عدم توانایی بتها بر نفع و ضرر
75)
آن آلههاى که مشرکین، خداى خود گرفتهاند نمىتوانند مشرکین را یارى دهند، براى اینکه هیچ خیر و شرى را مالک نیستند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع :
ترجمه المیزان، ج17، ص: 164
قالب :
اعتقادی
موضوع اصلی :
بت و بت پرستی
گوینده :
علامه طباطبایی
امتیاز ثبت و اعمال شد.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز داوران :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.
[ عضويت در سايت ]
[ ورود اعضا ]
[ ورود ميهمان ]
کاربر گرامی شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید.
آدرس الکترونيک :
متن نظر :
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ثبت نظر
●
اطاعت مشرکین از بت ها
75)
در جمله «وَ هُمْ لَهُمْ جُنْدٌ مُحْضَرُونَ» ظاهر عبارت مىرساند که ضمیر اول به مشرکین، و ضمیر دوم به آلهه برمىگردد. و مراد این است که: مشرکین لشکریان آلهه هستند، چون از لوازم لشکرى بودن، تبعیت و ملازمت است، و مشرکین خود را تابع آلهه مىدانستند، نه آلهه را تابع خود. پس نمىشود گفت: آلهه براى مشرکین جند و لشکر هستند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع :
ترجمه المیزان، ج17، ص: 164
قالب :
تفسیری
موضوع اصلی :
بت و بت پرستی
گوینده :
علامه طباطبایی
امتیاز ثبت و اعمال شد.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز داوران :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.
[ عضويت در سايت ]
[ ورود اعضا ]
[ ورود ميهمان ]
کاربر گرامی شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید.
آدرس الکترونيک :
متن نظر :
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ثبت نظر
●
احضار بت ها و مشرکین در قیامت
75)
مراد از اینکه فرمود: «محضرون- حاضر خواهند شد» این است که: مشرکین را در روز قیامت حاضر خواهند کرد تا کیفر شرک خود را بچشند. هم چنان که خداى تعالى در جاى دیگر همین معنا را فرموده: «وَ جَعَلُوا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً وَ لَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ» (صافات/158) و نیز فرموده: «وَ لَوْ لا نِعْمَةُ رَبِّی لَکُنْتُ مِنَ الْمُحْضَرِینَ» (صافات/57) و حاصل معناى آیه این مىشود: آلههاى که مشرکین براى خود، خدا گرفتهاند نمىتوانند ایشان را یارى کنند. این مشرکین تابع و پیرو آلهه شدند و مطیع آنها گشتند، و در نتیجه در قیامت که آلهه احضار مىشوند آنها نیز احضار خواهند شد.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]
توضیح :
اما اینکه بعضى (روح المعانى، ج 23، ص 51) گفتهاند: معنایش این است که مشرکین خود را لشکر آلهه مىدانند و در دنیا از آلهه دفاع مىکنند. و یا آن که: آلهه براى مشرکین لشکریانى هستند که براى عذاب مشرکین در روز قیامت احضار مىشوند، چون در آن روز آلهه آتشگیره آتشى هستند که مشرکین با آن عذاب مىشوند، و یا چون باید به مشرکین فهمانده شود که این آلهه همانهایند که شما امید یارى از آنها داشتید و امروز هیچ قدرتى بر نصرت شما ندارند، و یا براى اینکه مشرکین را از شفاعت آلهه ناامید کنند، لذا آلهه را براى عذاب آنان احضار مىکنند تا مشرکین بفهمند که آلهه قدرت بر یارى و شفاعت ندارند. معانى بیهودهاى است.
[ بستن توضیحات ]
[ نظرات / امتیازها ]
منبع :
ترجمه المیزان، ج17، ص: 164 و 165
قالب :
تفسیری
موضوع اصلی :
قیامت
گوینده :
علامه طباطبایی
امتیاز ثبت و اعمال شد.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز داوران :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.
[ عضويت در سايت ]
[ ورود اعضا ]
[ ورود ميهمان ]
کاربر گرامی شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید.
آدرس الکترونيک :
متن نظر :
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ثبت نظر
●
تسلّی دادن پیامبر (صلّی الله علیه و آله) توسط خداوند
76)
کلمه «فاء» که بر سر جمله «فَلا یَحْزُنْکَ» درآمده فاى تفریع است از نهى از اندوه بر حقیقت آلههاى که اتخاذ کردند و آنها را پرستیدند به امید آن که یاریشان کنند، مىفرماید: وقتى حقیقت حال مشرکین از این قرار بود که آن چیزهایى که براى خود یار فرض کردند ابدا قدرت بر یارى ایشان نداشتند، و از سوى دیگر، هم مشرکین و هم یاوران فرضیشان براى عذاب احضار مىشوند، پس دیگر تو از شرک ایشان غمگین مباش، براى اینکه ما از کار آنها غافل نیستیم تا بتوانند غافلگیرمان نموده از عذاب ما فرار کنند. پس تو از سخنان ایشان محزون مشو، که ما از آنچه از سخنان خود را که پنهان دارند و یا آشکار گویند با خبریم.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]
توضیح :
این بود آن مطالبى که در خصوص آیه مورد بحث به نظر ما رسید. البته دیگران وجوه دیگرى در ترکیب آیه اظهار داشتهاند که چون بیهوده بودند از نقلشان صرفنظر کردیم.
[ بستن توضیحات ]
[ نظرات / امتیازها ]
منبع :
ترجمه المیزان، ج17، ص: 165
قالب :
تفسیری
موضوع اصلی :
پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)
گوینده :
علامه طباطبایی
امتیاز ثبت و اعمال شد.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز داوران :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.
[ عضويت در سايت ]
[ ورود اعضا ]
[ ورود ميهمان ]
کاربر گرامی شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید.
آدرس الکترونيک :
متن نظر :
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ثبت نظر
●
رابطه مشرکین و خدایان
74)
در تفسیر قمى (ج 2، ص 217) در روایت ابى الجارود از حضرت ابى جعفر (علیه السّلام) نقل شده که در تفسیر جمله «وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ» تا جمله «محضرون» فرموده: خدایان مشرکین توانایى یارى مشرکین را ندارند، و مشرکین قشونى هستند براى آلهه که روزى احضار مىشوند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع :
ترجمه المیزان، ج17، ص: 175
قالب :
روایی
موضوع اصلی :
مشرک- مشرکین
گوینده :
علامه طباطبایی
امتیاز ثبت و اعمال شد.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز داوران :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.
[ عضويت در سايت ]
[ ورود اعضا ]
[ ورود ميهمان ]
کاربر گرامی شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید.
آدرس الکترونيک :
متن نظر :
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ثبت نظر
لطفاً کمی صبر کنید ...