● تحقّق خواستههای «اولوا الألباب» -
سيد علي بهبهاني
خدای سبحان در پاسخی اجمالی به خواستههای اولوا الألباب میفرماید: من عمل هیچ عاملی را چه زن و چه مرد، ضایع نمیکنم: ﴿اَنّی لااُضیعُ عَمَلَ عمِلٍ مِنکُم مِن ذَکَرٍ اَو اُنثی بَعضُکُم مِن بَعض﴾. وقتی عملی ضایع نشد، پاداشی شایسته خواهد داشت و هر چند غفران ذنوب و تکفیر سیّئات و صیانت شخصیّت انسان از خزی و تحقق وعدههای الهی پیامبران(علیهمالسلام) پاداش عمل صالح شمرده نشده؛ امّا وقتی خداوند بهشت را جزای اعمال صالح مؤمنان قرار داده است، به یقین، بهشتیان را از اینگونه فضیلتها بهرهمند خواهد فرمود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : اولواالالباب |
گوینده : آیت الله جوادی آملی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● ضایع نشدن عمل -
سيد علي بهبهاني
عمل صالح را خداوند هرگز ضایع نخواهد کرد، هرچند آن عمل صالح، همین دعای ویژه اولواالالباب باشد: ﴿فَاستَجابَ لَهُم رَبُّهُم اَنّی لااُضیعُ عَمَلَ عمِلٍ مِنکُم﴾.
خدای سبحان در آیاتی دیگر نیز تصریح دارد که پاداش هیچ عاملی را ضایع نخواهد کرد: ﴿واَنَّ اللهَ لایُضیعُ اَجرَ المُؤمِنین) 1 ﴿اِنَّ الَّذینَ ءامَنوا وعَمِلوا الصّلِحتِ اِنّا لانُضیعُ اَجرَ مَن اَحسَنَ عَمَلا) 2
ضایع نشدن عمل، بدان معنا نیست که صورت عادی آن هیچگاه از بین نمیرود، زیرا عمل به حسب ظاهرِ طبیعی از بین رفتنی است؛ امّا اصل و روح آن همواره زنده، ثابت و ماندگار است: ﴿فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَیرًا یَرَه ٭ ومَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَه) 3 پس روح و اَجر عمل از بین رفتنی نیست. پاداش کار، مناسب با حقیقت و گوهر آن است و شاید پاداش عمل همان حقیقت اخروی خود عمل باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : اولواالالباب |
گوینده : آیت الله جوادی آملی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● سفارش به تقوا -
سيد علي بهبهاني
آغاز سورهى خانواده، با سفارش به تقوا شروع شده است، یعنى بنیان خانواده، بر تقواست و مراعات آن بر همه لازم است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : تقوا- پرهیزگاری- تقوی |
گوینده : حجت الاسلام قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● لازمه تقوا -
مرضيه السادات قاسمپور
- رعایت حقوق خانواده و خویشاوندان، لازمهى تقواست. «اتّقوا اللّه... والارحام» امام باقرعلیه السلام فرمود: قرابت دلبستگان پیامبرصلى الله علیه وآله را باید با موّدت مراعات کرد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : خانواده- خویشاوندی |
گوینده : مرضیه السادات قاسمپور |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● صله رحم -
فاطمه نصيري خليلي
امیرالمؤمنین علىعلیه السلام فرمودند: صلهى رحم کنید، گرچه با سلام دادن باشد، خداوند فرمود: «و اتّقوا اللّه... و الارحام...»[225]
--------------------------------------------------------------------------------
225) کافى، ج2، ص 150.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : عمل صالح |
گوینده : فاطمه نصیری خلیلی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● خلقت -
. پوربافراني
همهى انسانها از یک نوعند، پس هر نوع تبعیض نژادى، زبانى، اقلیمى و …ممنوع است. «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ»
زن و مرد در آفرینش وحدت دارند و هیچکدام از نظر جنسیّت بر دیگرى برترى ندارند. «خَلَقَ مِنْها زَوْجَها»
همهى انسانها در طول تاریخ، از یک پدر و مادرند. «بَثَّ مِنْهُما رِجالًا …»
روایات دربارهى ازدواج فرزندان آدم است، ولی آنچه با قرآن هماهنگ است، روایاتى است که مىگوید فرزندان آدم با یکدیگر ازدواج کردند. (تفسیر المیزان)
- در مسائل تربیتى، تکرار یک اصل است. «اتَّقُوا رَبَّکُمُ»، «اتَّقُوا اللَّهَ»
رعایت حقوق خانواده و خویشاوندان، لازمهى تقواست. «اتَّقُوا اللَّهَ»، «وَ الْأَرْحامَ»
امام باقر(علیه السلام) فرمود: قرابت دلبستگان پیامبر(صلى اللَّه علیه و آله) را باید با مودّت مراعات کرد. (بحارالانوار، ج ۲۳)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : ویژگی های قرآن |
گوینده : علی بافرانی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اتکا -
. پوربافراني
این آیه سخن از جامعه اسلامى آغاز کرد و به طور خلاصه به بیان ارزشهاى جامعه پرداخت:
(الف) پرواى از خدا یا پرهیزگارى.
(ب) مساوات کامل میان همه بندگان خدا از مرد و زن.
(ج) اتّکاء و اعتماد تشکیلات خانواده (و غیر آن) به ترس و فرمانبردارى از خداوند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : تقوا- پرهیزگاری- تقوی |
گوینده : علی بافرانی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تقوا -
. پوربافراني
ـ تقوای الهی که رعایت حدود الهی و انجام وظایف دینی است، برای تحقق تربیت الهی انسان مقرر گردید و تربیت درست انسان بدون پیمودن طریق تقوا حاصل نمیشود.
ـ زن و مرد، هر دو از یک گوهر و سرشت آفریده شدند و به لحاظ گوهر وجودی و سرشت اولیه هیچ امتیازی بر یکدیگر ندارند. این یعنی مردود دانستن نظریات تحقیرآمیزی که با تحریف به ادیان و مذاهب نسبت داده شده است.
-از نظر قرآن گوناگونی و تنوع شرایع انبیاء الهی مسئله روشنی است. خداوند حکیم بر اساس مصالح انسانها و ضرورتهای ادوار گوناگون زندگی او، شرایع مختلفی تشریع فرمود
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : صفات قرآن |
گوینده : علی بافرانی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تفسیر -
. پوربافراني
منبع : تبیان |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علی بافرانی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تقوا -
. پوربافراني
آغاز سورهى خانواده، با سفارش به تقوا شروع شده است، یعنى بنیان خانواده، بر تقواست و مراعات آن بر همه لازم است. «یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن |
گوینده : علی بافرانی |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● خلقت -
. پوربافراني
خلقت و تربیت انسان، هر دو به دست خداست، پس پروا و اطاعت هم باید از او باشد. «اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : ویژگی های قرآن |
گوینده : علی بافرانی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تقوا -
نيره تقي زاده فايند
همه مردم، مأمور به رعایت تقوا و پروا از خداوند هستند.
یا ایّها النّاس اتّقوا ربّکم ... و اتّقوا اللّه
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : انسان |
گوینده : نیره تقی زاده فایند |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● سفارش به تقوا -
مسعود ورزيده
1- آغاز سورهى خانواده، با سفارش به تقوا شروع شده است، یعنى بنیان خانواده، بر تقواست و مراعات آن بر همه لازم است. «یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا»
2- خلقت و تربیت انسان، هر دو به دست خداست، پس پروا و اطاعت هم بایدت
از او باشد. «اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ»
3- همهى انسانها از یک نوعند، پس هر نوع تبعیض نژادى، زبانى، اقلیمى و ...
ممنوع است. «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ»
4- زن و مرد در آفرینش وحدت دارند و هیچکدام از نظر جنسیّت بر دیگرى برترى ندارند. «خَلَقَ مِنْها زَوْجَها»
5- همهى انسانها در طول تاریخ، از یک پدر و مادرند. بَثَّ مِنْهُما رِجالًا ...
روایات دربارهى ازدواج فرزندان آدم دو نوع است، آنچه با قرآن هماهنگ است، روایاتى است که مىگوید: فرزندان آدم با یکدیگر ازدواج کردند. «1»
6- در مسائل تربیتى، تکرار یک اصل است. اتَّقُوا رَبَّکُمُ ... اتَّقُوا اللَّهَ
7- رعایت حقوق خانواده و خویشاوندان، لازمهى تقواست. اتَّقُوا اللَّهَ ... وَ الْأَرْحامَ امام باقر علیه السلام فرمود: قرابت دلبستگان پیامبر صلى الله علیه و آله را باید با موّدت مراعات کرد. «2»
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : زن و مرد در آفرینش وحدت دارند و هیچکدام از نظر جنسیّت بر دیگرى برترى ندارند
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : تقوا- پرهیزگاری- تقوی |
گوینده : مسعود ورزیده |
1)
سبط الشیخ : بسم الله وله الحمد
1 - اتقوا اطلاق دارد ، خانواده هم در آن می گنجد . اما بنیان بودن تقوی برای خانواده از کجای آیه استفاده می شود ؟
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● فضیلت تلاوت این سوره -
مرتضي عزتيان
فضیلت تلاوت این سوره:
پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله طبق روایتى فرمود: «هر کس سوره نساء را بخواند، گویا به اندازه هر مسلمانى که طبق مفاد این سوره ارث مىبرد، در راه خدا انفاق کرده است و همچنین پاداش کسى را که بردهاى را آزاد کرده به او مىدهند».
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : بدیهى است در این روایت و در تمام روایات مشابه آن، منظور تنها خواندن آیات نیست بلکه خواندن، مقدمهاى است براى فهم و درک، و آن نیز به نوبه خود مقدمهاى است براى پیاده ساختن آن در زندگى فردى و اجتماعى.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : برگزیده تفسیر نمونه، ج1، ص: 370 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : سوره نساء |
گوینده : مرتضی عزتیان |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.