از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  چرا در این آیه «خیانت» را به نفس نسبت داده است؟
بعضی از مفسرین گفته‏اند: اگر در این جمله، خیانت را به نفس نسبت داده برای این است که وبال خیانت عاید نفس می‏شود. و یا برای این است که بطور کلی هر معصیتی خیانتی است به نفس. همچنانکه هر معصیتی را ظلم به نفس می‏خوانند. و خدای تعالی در جای دیگر همین تعبیر را آورده و فرموده: «علم الله انکم کنتم تختانون انفسکم»(البقره/187).
لیکن ممکن است از آیه شریفه به کمک آنچه قرآن بر آن دلالت دارد استفاده کرد که از این جهت فرموده به نفس خود خیانت کردند. و یا در سوره بقره فرموده: به نفس خود خیانت می‏کردند. که قرآن کریم همه مؤمنین را نفس واحدی دانسته، و مال یک فرد از مؤمنین را مال همه مؤمنین می‏دانسته، و حفظ آن را و نگهداری آن از تلف و ضایع شدن را بر همه واجب شمرده، و تعدی بعضی بر بعض دیگر و مثلا دزدیدن مال بعضی به دست بعضی دیگر را خیانت به آن نفس واحد می‏داند، و یا خیانت به خود خائن می‏داند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 117 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خیانت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جمله «إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ مَنْ کانَ خَوَّاناً أَثِیماً» دلالت دارد بر استمرار خائنین
اینکه فرمود: «إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ مَنْ کانَ خَوَّاناً أَثِیماً» دلالت دارد بر استمرار خائنین مورد نظر در خیانت خود. این دلالت را کلمه «اثیم» مؤکد مى‏کند، زیرا این کلمه از کلمه «آثم گنه کار» در معناى گنه کارى مؤکدتر است. چون صفت مشبهه است و استمرار را مى‏رساند.
و همچنین کلمه «خائنین» که اسم فاعل است و ثبوت را مى‏رساند، بخلاف اینکه مى‏فرمود: "الذین خانوا" که صرفا حدوث را مى‏رساند، هم چنان که مى‏بینیم در جاى دیگر تعبیر به فعل آورده فرموده: «فَقَدْ خانُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ فَأَمْکَنَ مِنْهُمْ»(انفال/71).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 117 و 118 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خیانت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ظلم وخیانت به مردم - علي موحدي
ظلم وخیانت به مردم، خیانت به خود است. زیرا آثار سوء زیر را بدنبال دارد:
الف: سبب از دست دادن روحیّه‏ى صفا و عدالتخواهى است.
ب: عامل محروم کردن مظلومانى است که فردا به پا خواهند خواست.
ج: موجب آماده کردن قهر و دوزخ الهى براى خود است.
د: جامعه را آلوده مى‏کند و این آلودگى دامن خود خائن را هم مى‏گیرد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : ظلم گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آثار اعمال انسان - آذر خوشقدم
این آیه اشاره به همان معنی لطیفی است که قران بارها آن را تذکر داده که هر عملی از انسان سر بزند آثار خوب و بد آن اعم از معنوی و مادی قبل از هر کس متوجه خود او می شود . علاوه بر این اشاره به این معنی لطیف قران نیز می باشد که همه افراد بشر بسان اعضا یک پیکرند و اگر کسی زیانی به دیگری برساند همانند آن است که به خود زیان رسانده باشد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : آذر خوشقدم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : این مطلب به این آیه ارتباطی ندارد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ظلم وخیانت - مسعود ورزيده

ظلم وخیانت به مردم، خیانت به خود است. زیرا آثار سوء زیر را بدنبال دارد:
الف: سبب از دست دادن روحیّه‏ى صفا و عدالتخواهى است.
ب: عامل محروم کردن مظلومانى است که فردا به پا خواهند خواست.
ج: موجب آماده کردن قهر و دوزخ الهى براى خود است.
د: جامعه را آلوده مى‏کند و این آلودگى دامن خود خائن را هم مى‏گیرد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : خیانت گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.