از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  عظمت مصلحت‌های الهی در تشریع احکام نکاح‏
آیه «یرید الله لیبین لکم ...» در مقام بیان هدفی است که در تشریع احکام نامبرده در سه آیه قبل منظور بوده و بیان مصلحت‏هائی است که بر این احکام اگر بدان عمل شود مترتب می‏شود، مى‏فرماید: (خدا مى‏خواهد براى شما بیان کند)، یعنى احکام دین خود را بیان کند، که چه مصالحى براى دنیا و آخرت شما در آنها است، و چه معارف و حکمت‏هایى در آن نهفته است، بنابراین در جمله مورد بحث، معمول جمله:«یبین» حذف شده، تا اشاره باشد به اینکه این مصلحت و اهداف آنقدر عظیم و با اهمیت است که قابل بیان نیست. ممکن هم هست هر دو جمله:«یبین لکم و جمله و یهدیکم» یک معمول داشته هر دو در آن یک معمول تنازع داشته باشند، و آن یک معمول عبارت باشد از «سنن الذین ». [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 446 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  هدایت خداود به سنت انبیاء
جمله «و یهدیکم سنن الذین من قبلکم» یعنی شما را هدایت کند به طریقه‏های زندگی سابقین یعنی انبیا و امت‏های صالح گذشته، که زندگی خود را در دنیا مطابق رضای خدا پیش بردند، و در نتیجه سعادت دنیا و آخرت خود را به دست آوردند، و بنابراین معنا مراد از سنت‏های آنان، سنت‏های آنان بطور اجمال است، نه اینکه به تک تک سنت و احکام آنان هدایت کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 447 و 448 قالب : تفسیری موضوع اصلی : هدایت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  توبه خداوند
در جمله «و یتوب علیکم و الله علیم حکیم» این توبه عبارت است از رجوع خدای تعالی به بنده خود به نعمت و رحمتش، به اینکه برایش شریعت تشریع کند، و حقیقت را بیان نماید و به سوی طریق استقامت، هدایتش فرماید، همه اینها از خدای تعالی توبه است، همچنان که قبول توبه بنده گنه کار و از بین بردن آثار گناهان او نیز توبه است.
و اگر جمله: «و الله علیم حکیم» را ذیل کلام قرار داد، برای این بود که به همه فقرات آیه مربوط باشد، چون اگر می‏خواست تنها مربوط به جمله آخر آیه باشد مناسب‏تر آن بود که بفرماید:«و الله غفور رحیم». [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمة المیزان ج : 4، ص : 448 قالب : تفسیری موضوع اصلی : توبه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  2 - samane p
خداوند توبه و بازگشت شما از گناه را می پذیرد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : 2 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خداوند گوینده : samane p
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : لطفاً این موارد را در بخش ترجمه وارد نمایید. عنوان مطلب خود را ذکر کرده و عدد وارد ننمایید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اراده خداوند بر تبیین سنتهاى اقوام گذشته براى مردم - فاطمه نصيري خليلي
یرید اللّه لیبیّن لکم ... سنن الّذین من قبلکم
بنابر اینکه «سنن الّذین»، مفعول «لیبیّن» نیز باشد. یعنى هر دو فعل «لیبیّن» و «یهدیکم» از باب تنازع در «سنن» عمل کرده باشند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : تفسیر راهنما
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب قواعد عربی است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  لزوم بررسى تطبیقى قوانین و سنن پیشینیان با احکام اسلام - فاطمه نصيري خليلي
و یرید اللّه لیبیّن لکم و یهدیکم سنن الّذین من قبلکم
عطف جمله «یهدیکم» بر جمله «یبیّن لکم» و تعلق اراده خداوند به آن دو، بیانگر نوعى ارتباط میان تبیین احکام و بیان سنتهاى پیشینیان است و به قرینه «یرید اللّه ان یخفف عنکم» در آیات بعد مى توان گفت که ارتباط مورد نظر همان تطبیق و مقایسه آن دو با یکدیگر مى باشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : تفسیر راهنما
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب نکته تفسیری است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فلسفه تشریع احکام - فاطمه نصيري خليلي
برخوردارى بندگان از عنایات ویژه الهى، فلسفه تشریع احکام:
و المحصنات من النّساء ... و من لم یستطع ... و یتوب علیکم
بنابر اینکه «یتوب علیکم»، غایت براى «لیبیّن» باشد ; حذف لام در «یتوب» این معنا را تأیید مى کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : تفسیر راهنما
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.