از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «جبت»
کلمه «جبت» و نیز کلمه (جبس) به معنای هر چیزی است که در آن خیری نباشد، ولی بعضی گفته‏اند: به معنای هر چیزی که به جای خدای تعالی پرستیده شود نیز هست. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 597 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : تابحال نشنیده بوده والله ثواب عظیمی است
2) : تابحال نشنیده بوده والله ثواب عظیمی است
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «طاغوت»
کلمه «طاغوت» در اصل مانند کلمه طغیان مصدر بوده، ولی بسیار می‏شود که به معنای فاعل استعمال می‏شود، ولی بعضی گفته‏اند «طاغوت» به معنای هر معبودی است که به جز خدای تعالی پرستیده شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 597 قالب : لغوی موضوع اصلی : طاغوت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  به نظر اهل کتاب، مشرکین هدایت یافته‏تر از مؤمنینند
این آیه شریفه از وقوع حادثه‏اى خبر مى‏دهد، که در آن واقعه، بعضى از اهل کتاب به نفع مشرکین و علیه مؤمنین قضاوت کرده و گفته‏اند: مشرکین هدایت یافته‏تر از مؤمنین و راهشان هدایت‏گرتر از راه مؤمنین است، با این که نزد مؤمنین چیزى به جز دین توحید نبود، دینى که در قرآن نازل شد، و قرآنى که مصدق کتب ایشان بود، و نزد مشرکین چیزى به جز ایمان به جبت و طاغوت نبود، جبت و طاغوتى که خداى تعالى آن را به ایشان نسبت داده و سپس به همین جرم لعنتشان کرده، و فرمود: «أُولئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ ...». و این خود مؤید آن روایات وارده در شان نزول است، که مى‏گویند مشرکین مکه از اهل کتاب (یعنى یهود و نصارى) درخواست کردند بین آنان و بین مؤمنین داورى نموده، بگویند دین و مسلک کدام یک بهتر است، دین مسلمانان و یا مسلک مشرکین، و اهل کتاب چنین داورى کردند، که دین مشرکین بهتر از دین مؤمنین است، و ان شاء اللَّه عین روایت در بحث روایتى آینده مى‏آید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 597 و 598 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اهل کتاب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مذمت اهل کتاب
در این آیه خداوند از اهل کتاب تعبیر کرده به (کسانی که بهره‏ای از کتاب دارند)، تا مذمت و سرزنش از آنها دل‏نشین‏تر باشد، چون ایمان علمای اهل کتاب به جبت و طاغوت با این که عالم به کتاب خدا هستند، رسوائیش بیشتر از طاغوت‏پرستی یک یهودی و یا نصارای جاهل به کتاب خدا است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 598 قالب : تفسیری موضوع اصلی : یهودی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مذمت یهودیان به خاطر قضاوتشان در مورد اسلام
وقتى کار رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) رسید بدان جا که رسید، کعب بن اشرف از مدینه بیرون شد، و به اصطلاح خود را کنار کشیده به مکه آمد، و در آنجا مسکن گزید، و به مردم مى‏گفت: من نه حاضرم علیه محمد (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) کسى را کمک کنم، و نه خود با او بجنگم، از او پرسیدند: اى کعب آیا دین ما بهتر است و یا دین محمد و اصحاب او؟ گفت: دین شما بهتر و قدیمى‏تر است، ولى دین محمد نوظهور است، در این باره بود که آیه شریفه: «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیباً مِنَ الْکِتابِ ...»، نازل شد.

علامه طباطبایی: در شان نزول این آیه روایات زیاد و به وجوه مختلفی وارد شده، سالم‏تر از همه روایاتی بود که ما نقل کردیم چیزی که هست همه این روایات در یک جهت شریکند، و آن اصل این قصه است، که بعضی از یهودیان در قضاوت و داوری بین این که شرک قریش بهتر است یا دین رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) گفته بوده که شرک مشرکین بهتر است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 610 قالب : شأن نزول موضوع اصلی : یهودی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جبت و طاغوت - علي موحدي
امام باقر علیه السلام می فرمایند : منظور از جبت و طاغوت فلانی و فلانی (عمر و ابابکر ) است . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر عیاشی قالب : تفسیری موضوع اصلی : اهل کتاب گوینده : علی موحدی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : لطفا منبع حدیث را بیان کنید.
در صورت صحت سندی، روایت از باب جری و تطبیق است؛ یعنی می خواهد مصادیق جبت و طاغوت را بیان کند نه اینکه جبت و طاغوت را منحصر در این دو فرد کند.
2) : شفاء الصدور ج 2
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ولایت - حسين بابايي
در روایت با استناد آمده که منظور از جبت و طاغوت عمر و ابوبکر می باشند که اولین سند آن در زیارت جامعه کبیره آمده است که حتی لعن بر این دو را امام مقدم بر لعن بر شیطان دانسته است که فرموده اللهم العن الجبت و الطاغوت و الشیاطین و حزبهم الظالمین..... و به گفته ی حاج میرزا اسماعیل دولابی وقتی عمر لعنه الله علیه سیلی به گوش فاطمه زهرا زدند شیطان از شرم سر به زیر انداخته و از کوچه های مدینه فرار کرد....

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : یهودی گوینده : حسین بابایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شیخ محمد : بهتر است این گونه مطالب به صراحت در سایت تایید و درج نگردد
2) : خیلی خوب است که این طور مطالب در سایت درج شود
3) : خطاب جبت و طاغوت به یهودیان است و صلاح نیست هر مطلبی که ایجاد تفرقه در مذاهب اسلامی نماید در سایت بیاید
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حادثه احد - مسعود ورزيده
شان نزول:
بسیارى از مفسران در شان نزول آیات فوق چنین گفته‏اند که بعد از حادثه احد یکى از بزرگان یهود بنام کعب بن اشرف به اتفاق هفتاد نفر از یهودیان به سوى مکه آمد ، تا با مشرکان مکه بر ضد پیامبر اسلام (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) هم پیمان شوند و پیمانى را که با پیامبر اسلام (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) داشتند بشکنند ، کعب به منزل ابو سفیان وارد شد و ابو سفیان او را گرامى داشت و یهود در خانه‏هاى قریش بطور پراکنده میهمان شدند ، یکى از اهل مکه به کعب گفت : شما اهل‏کتابید و محمد نیز داراى کتاب است ، حقیقت این است که ما احتمال مى‏دهیم این کار توطئه‏اى باشد که براى از بین بردن ما چیده شده است ، اگر مى‏خواهید با شما هم پیمان شویم نخستین شرط آن این است که در برابر این دو بت ( اشاره به دو بت بزرگ کردند ) ، سجده کنید و به آنها ایمان بیاورید ، آنان چنین کردند .
سپس کعب به اهل مکه پیشنهاد کرد که سى نفر از شما و سى نفر از مابه کنار خانه کعبه برویم و شکم‏هاى خود را بر دیوار خانه کعبه بگذاریم و با پروردگار کعبه عهد کنیم که در نبرد با محمد کوتاهى نکنیم ، این برنامه نیز انجام شد ، و پس از پایان آن ، ابو سفیان رو به کعب کرده ، گفت : تو مرد دانشمندى هستى و ما بیسواد و درس نخوانده ! ، به عقیده تو ، ما و محمد کدام به حق نزدیکتریم ، کعب گفت : آئین خود را براى من کاملا تشریح کن ابو سفیان گفت : ما براى حاجیان ، شتران بزرگ قربانى مى‏کنیم ، و به آنها آب مى‏دهیم ، میهمان را گرامى میداریم ، و اسیران را آزاد کرده ، و صله رحم بجا مى‏آوریم ، و خانه پروردگار خود را آباد نگه مى‏داریم ، و بر گرد آن طواف مى‏کنیم ، و ما اهل حرم خدا سرزمین مکه‏ایم ، ولى محمد از دین نیاکان خود دست برداشته ، و قطع پیوند خویشاوندى کرده ، و از حرم خدا و آئین کهن ما بیرون رفته ، و آئین محمد آئینى است تازه و نوپا - کعب گفت : به خدا سوگند آئین شما از آئین محمد بهتر است ! ، در این هنگام آیات فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره نساء گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جنگ احد - مسعود ورزيده
پس از جنگ احد، جمعى از یهودیان به مکّه رفتند تا بر ضد مسلمانان، با مشرکان هم پیمان شوند و براى دلخوشى و اطمینان کفّار، در برابر بت‏هاى آنان سجده کردند و گفتند:
بت‏پرستى شما از اسلام مسلمانان بهتر است.
«جبت»، که به بت، ساحر و کاهن گفته مى‏شود، یکبار در قرآن آمده ولى کلمه‏ى «طاغوت»، از ریشه‏ى «طغیان»، هشت مرتبه آمده است. شاید مراد از جِبت و طاغوت، همان دو بتى باشد که یهودیان در برابر آنها سجده کردند، و شاید مراد از جبت، بت باشد و مراد از طاغوت، بت‏پرستان و حامیان بت‏پرستى باشد.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : یهودی گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جبت و طاغوت - مسعود ورزيده
جبت و طاغوت
واژه جبت تنها در همین آیه از قرآن مجید به کار رفته ، و اسم جامد است و هیچگونه مشتقاتى ندارد و مى‏گویند در اصل یک لغت حبشى بوده که به معنى سحر یا ساحر و یا شیطان به کار مى‏رفته ، سپس در لغت عرب وارد شده و به همین معنى یا به معنى بت و هر معبودى غیر از خدا استعمال مى‏شود ، و گفته مى‏شود که در اصل جبس بوده و سپس س آن تبدیل به ت شده است .
واژه طاغوت در هشت مورد از قرآن مجید به کار رفته و همانطور که در جلد اول این تفسیر صفحه 207 ذیل آیه 256 سوره بقره گفتیم ، صیغه مبالغه از ماده طغیان به معنى تعدى و تجاوز از حد و مرز است و به هر چیزى که موجب تجاوز از حد شود ( از جمله بتها ) گفته مى‏شود ، به همین جهت شیطان ، بت ، حاکم جبار و متکبر و هر معبودى غیر از خدا و هر مسیرى که به غیر حق منتهى شود ، طاغوت نامیده مى‏شود ، - این بود معنى دو واژه فوق به طور کلى.
اما در اینکه منظور از این دو کلمه در آیه مورد بحث چیست ؟ مفسران تفسیرهاى مختلفى دارند ، بعضى گفته‏اند اینها نام دو بت بوده‏اند که جمعیت یهود در داستان فوق در برابر آن سجده کردند ، و بعضى گفته‏اند : جبت در اینجا به معنى بت و طاغوت به معنى بت‏پرستان و یا حامیان بت است که به عنوان سخنگوى بتها مطالبى را از قول بت‏ها نقل کرده و به دروغ به آنها مى‏بستند تا مردم را فریب دهند و این معنى با آنچه در شان نزول و تفسیر آیه گفته شد سازگارتر است زیرا یهود هم در برابر بتها سجده کردند و هم در برابر بت‏پرستان تسلیم شدند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : لغوی موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : نشر بعضی از نظرات که موجب اختلاف مذاهب مسلمانان می گردد در بین عامه مردم آب در آسیاب دشمنان اسلام ریختن است در این زمینه باید عقل و منطق را سورار بر احساسات نمائیم.
2) : نظرات تفرقه افکن در این موقعیت زمانی که دشمنان به وسیله آن جهال جهان اسلام را تحریک و به جنایات ضد بشری وامیدارند دور از منطق است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.