● اهل بیت (علیهم السلام) آیات الهیاند
در تفسیر قمی در ذیل آیه : «ان الذین کفروا بایاتنا ... » گفته است : امام (علیهالسلام) فرموده: منظور از آیات امیر المؤمنین و ائمه (علیهمالسلام) است.
علامه طباطبایی: این روایت از باب جری است - یعنی تطبیق آیه بر یکی از مصادیق آن.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 612 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● ایجاد پوست جدید بعد از سوختن پوست
مرحوم شیخ در کتاب مجالس به سند خود از حفص بن غیاث قاضی روایت کرده که گفت : من در محضر سرور همه جعفرها ، جعفر بن محمد ( علیهما السلام) بودم ، در آن زمانی که منصور آن جناب را احضار کرده بود ، ابن ابی العوجاء که مردی ملحد بود به حضورش آمد ، و عرضه داشت : چه میفرمایی در معنای آیه: «کلما نضجت جلودهم بدلناهم جلودا غیرها ، لیذوقوا العذاب» که من در آن اشکالی دارم ، و آن این است که به فرضی که پوست خود انسان گناه کرده باشد، پوستهای بعدی که در دوزخ بعد از سوخته شدن پوست اول به بدن میروید چه گناهی کرده، که بسوزد ؟ امام صادق (علیهالسلام) فرمود : ویحک - وای بر تو - پوست دوم هم در عین اینکه غیر پوست اول است پوست همین شخص گنه کار است، ابی العوجاء عرضه داشت : این جواب را درست به من بفهمان ، فرمود : تو به من بگو که اگر شخصی خشتی را خرد کند ، و دوباره آن را خیس کرده خشت بزند، و به شکل اولش برگرداند، این خشت همان خشت اول نیست و آیا غیر آن نیست، و جز این است که در عین این که غیر آن است همان است ؟ گفت : بله ، خدا مردم را از وجودت بهرهمند سازد.
علامه طباطبایی: صاحب احتجاج هم این حدیث را از حفص بن غیاث از آن جناب نقل کرده (احتجاج طبرسى ج 2 ص 104 چاپ نعمان نجف اشرف)، و قمی آن را در تفسیر خود به طور مرسل آورده (تفسیر قمى ج 1 ص 141)، و برگشت حقیقت جواب به این است که وقتی ماده چند صورت یکی باشد، میتوان گفت موجود متصور به آن چند صورت یکی است، بدن انسان نیز مانند اجزایش مادام که همان انسان است یکی است، هر چند تغییراتی به خود بگیرد.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : این روایت را امالى طوسى (ج 2 ص 193 چاپ نعمان نجف اشرف) روایت کرده است.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 612 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : جهنم |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● پوست، واسطه عذاب آدمى در جهنّم -
فاطمه نصيري خليلي
کلّما نضجت جلودهم بدّلناهم جلوداً غیرها لیذقوا العذاب
با توجه به اینکه «لیذوقوا» متعلق به «بدلناهم» است، برداشت فوق استفاده شده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : فاطمه نصیری خلیلی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● انسان، یک هویّت مستمر است. -
فاطمه نصيري خليلي
انسان، على رغم دگرگونیهاى جسم، یک هویّت مستمر است.
کلّما نضجت جلودهم بدّلنا هم جلوداً غیرها
تغییر و تبدّل مکرر پوست کافران، که یک دگرگونى جسمى است، حقیقت و هویّت واقعى آنان را تغییر نداده و در هر صورت آنان را همان کافران به آیات الهى مى داند; به دلیل ضمایر در «جلودهم» و «بدّلناهم».
مؤید برداشت فوق فرمایش امام صادق (ع) است که در پاسخ سؤال از آیه فوق فرمود: ارأیت لو اخذت لبنة فکسرتها و صیرتها تراباً ثم ضربتها فى القالب أهى التى کانت انما هى ذلک و حدث تغییر آخر و الاصل واحد.(تفسیر قمى، ج 1، ص 141 ; نورالثقلین، ج 1، ص 494، ح 313.)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : فاطمه نصیری خلیلی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● هیچ نیرویى قادر به جلوگیرى از عذاب کافران در دوزخ نخواهد بود. -
فاطمه نصيري خليلي
سوف نصلیهم ناراً ... انّ اللّه کان عزیزاً حکیماً
تذکر به شکست ناپذیرى خداوند پس از بیان اینکه کافران را به دوزخ خواهد برد، اشاره به این معنا دارد که مبادا توهّم شود آنان مى توانند على رغم خواست خداوند بر او غلبه کنند و خود را از آتش برهانند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : فاطمه نصیری خلیلی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● پوست نقشی در گناه دارد؟؟ -
فاطمه نصيري خليلي
یک پرسش و پاسخ آن
با این که این پوست جدید در انجام گناه نقشى نداشته است، چرا باید بسوزد و بریان گردد؟
پاسخ این است که:
الف: کیفر واقعى، براى فرد گناهکار است و نه پوست و یا اعضا و اندام ها.
ب: افزون بر آن، پوست واسطه اى است که تبهکار به وسیله آن کیفر گناه و ستم خویش را مى چشد، و نه این که خودپوست شکنجه مى شود؛ چرا که انسان حقیقتى فراتر از این اعضا و اندام هاست و آن، حقیقت انسان است که کیفر مى شود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر مجمع البیان |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : کیفر |
گوینده : فاطمه نصیری خلیلی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● لجاجت -
مسعود ورزيده
چون آنان هر لحظه، لجاجت مىکنند پس باید هر لحظه با پوست جدید کیفر شوند.
چنانکه در تفسیر صافى آمده است: «ابن ابى العوجاء» یکى از مخالفان دین در عصر ائمه، از امام صادق علیه السلام پرسید: گناه پوست جدید چیست؟ امام فرمود: پوست جدید، از سوختههاى همان پوست اوّل است، مثل خشتى که شکسته و خورد مىشود و بار دیگر گل و خشت تازهاى ساخته مىشود.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : چون آنان هر لحظه، لجاجت مىکنند پس باید هر لحظه با پوست جدید کیفر شوند.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : لجاجت |
گوینده : مسعود ورزیده |
1)
صوفی نیارکی : باتوجه به اینکه دراین دنیا نیز هر روز ه میلیاردها سلول در بدن ما میمیرند و جای آنها را سلولهای دیگر میگیرد واین تغیرات تاثیری در حقیقت انسان ندارد پس هیچ اشکالی بررویدن پوست جدید برای چشیدن مجدد عذاب نخواهد بود.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.