1)
ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
این آیه هیچ گونه دلالتی بر خلود کفار در دوزخ ندارد.
اینکه گفته است: «کُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَیْرَها لِیَذُوقُوا الْعَذابَ» ربطی به خلود ندارد بلکه می فرماید: تا زمانیکه کفار در آتش هستند چه بطور خلود و یا موقت، هرگاه پوستشان بسوزد، پوستی دیگر می آید تا عذابشان را بچشند.
البته خلود کفار در جهنم از آیات دیگر قرآن استفاده می شود مانند آیه 257 بقره.
موفق باشید
2)
: سلام.این تشبیه محسوس به معقول است.چون درجهان آخرت شرایط مادی مانندشرایط دنیوی برای حیات لازم نسیت.قرآن می فرماید:لایموت فیهاولایحیی.این آیه دلالت برخلوددرجهنم نداردولی برکیفیت عذاب دلالت داردیعنی عذاب درجهنم هرلحظه نووتازه می شودواصولاقوانین دنیوی درآخرت منسوخ می شودوماننددنیانیست که اگرپوست بسوزدوضخیم شودانسان دیگرآتش یادرد راکمترحس کندبلکه درآخرت همیشه انسان عذاب رابه همان کیفیت ثابت دائماً می چشد.شایدهمین فردمعذب زمانی ازعذاب رهایی یابد.قرآن کریم دراین باره می فرماید:لابثین فیهااحقابا.یعنی سالهادرجهنم می مانند(سپس باتزکیه شدن ازگناه آزادمی شوند).ظاهرادوگروه مخلد درآتش جهنمند:1-مشرکان وکفار.2- قاتلین عمدی مومن بیگناه.ربناوقنامن کل عذابک.