از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  مراد از قتل عمد مؤمن
«تعمد» به معنای آن است که قصد کنی عملی را به همان عنوانی که دارد انجام دهی، بنا بر این کسی مؤمنی را عمدا به قتل رسانده که مقصودش از عملی که کرده -زدن- یا -تیر انداختن- همان قتل بوده باشد، یعنی هم بداند که این مشت و لگد و یا تیر او را می‏کشد و هم بداند شخصی که به دستش کشته می‏شود مؤمن است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 62 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قتل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تهدید خداوند در مورد قتل عمدی
آیه شریفه به قاتلی که مومنی را عمدا بکشد وعده خلود در آتش داده است، هر چند آیه مورد بحث وعده آتش خالد و دائم را می‏دهد، لیکن صریح در حتمی بودن آن نیست و ممکن است خلود آن بوسیله توبه و یا شفاعت مورد عفو قرار گیرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 62 و 63 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قتل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیا توبه در قتل عمد پذیرفته است
از امام صادق (ع) روایت شده در پاسخ شخصی که پرسید: آیا توبه مؤمنی که مؤمن دیگر را عمدا به قتل رسانده باشد قبول است یا نه؟ فرمود: اگر او را به جرم اینکه مؤمن و دارای ایمان است کشته باشد توبه ندارد و توبه‏اش قبول نیست و اگر از شدت خشم و یا به خاطر چیزی از منافع دنیا بوده، توبه‏اش این است که از او انتقام بگیرند و اگر هیچکس نفهمیده که او قاتل است (و در نتیجه کارش به محکمه نکشیده) خودش نزد ورثه مقتول می‏رود و اقرار می‏کند به اینکه مقتول آنان را وی کشته، اگر او را عفو کردند و به قتل نرساندند خونبها می‏پردازد و علاوه بر دادن خونبها به ورثه به عنوان توبه به درگاه خدای عز و جل یک برده آزاد می‏کند و دو ماه پی در پی روزه می‏گیرد و شصت مسکین را طعام می‏دهد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 66 و 67 قالب : روایی موضوع اصلی : قتل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جزای کسی که قتل عمد کرده
امام صادق (علیه‏السلام)در تفسیر جمله: «و من یقتل مؤمنا متعمدا فجزاؤه جهنم» فرموده: جزای او جهنم است، البته اگر بخواهد کیفرش کند.

علامه طباطبایی: این معنا در تفسیر در المنثور(ج 2 ص 197) از طبرانی و دیگران از ابی هریر، از رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) روایت شده، و روایات بطوری که ملاحظه می‏کنید مشتمل است بر نکاتی که گفتیم آیات مشتمل بر آن است و در باب قتل و قصاص روایات بسیاری وارد شده که علاقمندان می‏توانند آنها را در جوامع حدیث از نظر بگذرانند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 67 قالب : روایی موضوع اصلی : قتل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شان نزول آیه
روایتی است که می گوید برادر ضبابه را در محله بنی نجار کشته یافتد پیامبر(ص) ضبابه را با قیس بن هلال به بنی نجار فرستاد چون قاتل برادرش مشخص نبود وی دیه را گرفت ولی در راه شیطان او را وسوسه کرد و او همسفر خود هلال را به قتل رساند و دوباره کافر شد و به مکه بازگشت و این آیه در مودر وی نازل شده است او اولین نفری بود که مرتدد شد.(متن کامل روایت در توضیحات)

علامه طباطبایی: قریب به این مضمون از ابن عباس و سعید بن جبیر و غیر آن دو نیز روایت شده است .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 67 و 68 قالب : شأن نزول موضوع اصلی : قتل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شهادت حضرت محسن - علي موحدي
در حدیث صحیحی از امام صادق ( علیه الاسلام ) آمده ؛ اولین پرونده ای که در قیامت باز می شود ، پرونده حضرت محسن علیه السلام می باشد . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : روایی موضوع اصلی : قتل گوینده : علی موحدی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بزرگی گناه قتل - سيد علي بهبهاني
1- در قیامت، قتل بى‏گناهان اوّلین مسأله‏اى است که از آن سؤال مى‏شود.
2- یاغى‏ترین افراد، کسى است که انسانى را بکشد یا بزند.
3- علاوه بر گناه قتل، گناهان مقتول هم به دوش قاتل مى‏افتد.
4- اگر اهل آسمان و زمین در قتل مؤمنى شریک شوند، همه عذاب مى‏شوند.
5 - اگر همه دنیا فنا شود، آسان‏تر از قتل یک بى‏گناه است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : احکام موضوع اصلی : قتل نفس گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قتل عمد - آذر خوشقدم
در این آیه برای کسانی که فرد با ایمانی را عمدا به قتل برسانند علاوه بر مجازات دنیوی که قصاص است چهار مجازات اخروی دکر شده است که عبارتند از : 1 – خلود یعنی جاودانه در آتش دورخ ماندن 2 – خشم و غضب الهی 3 – دوری از رحمت خدا 4 – مهیا ساختن عذاب عظیمی برای او . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : آذر خوشقدم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شان نزول آیه - . پوربافراني
"مقیس بن صبابه کنانى" که یکى از مسلمانان بود، کشته برادر خود "هشام" را در محله "بنى النجار" پیدا کرد. جریان را به عرض پیامبر (صلی الله علیه و آله) رسانید، پیامبر (صلی الله علیه و آله) او را به اتفاق "قیس بن هلال فهرى" نزد بزرگان "بنى النجار" فرستاد و دستور داد که اگر قاتل "هشام" را مى‏شناسند، او را تسلیم برادرش "مقیس" نمایند و اگر نمى‏شناسند، خونبها و دیه او را بپردازند. آنان هم چون قاتل را نمى‏شناختند، دیه را به صاحب خون پرداختند و او هم تحویل گرفت و به اتفاق "قیس بن هلال" به طرف مدینه حرکت کردند. در بین راه افکار جاهلیت پیشین "مقیس" او را تحریک نمود و با خود گفت: قبول دیه موجب سرشکستگى و ذلت است، لذا همسفر خود را که از قبیله "بنى النجار" بود به انتقام خون برادر کشت و به طرف مکه فرار نمود و از اسلام نیز کناره گیرى کرد. پیامبر (صلی الله علیه و آله) هم در مقابل این خیانت، ریختن خون او را مباح نمود. آیه 93 به همین مناسبت نازل شد که مجازات قتل عمد در آن بیان شده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان قالب : شأن نزول موضوع اصلی : قتل گوینده : علی بافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انواع قتل - مسعود ورزيده
فقها در کتاب قصاص و دیات از کتب فقهى با الهامى که از آیات و روایات اسلامى گرفته‏اند قتل را به سه نوع تقسیم کرده‏اند : قتل عمد ، قتل شبه عمد و قتل خطا .
قتل عمد قتلى است که با تصمیم قبلى و با استفاده از وسائل قتل صورتگیرد ( مثل اینکه انسان به قصد کشتن دیگرى از حربه یا چوب یا سنگ یا دست استفاده کند) .
قتل شبه عمد آن است که تصمیمى بر کشتن نباشد اما تصمیم بر کارى در مورد مقتول داشته باشد که بدون توجه منجر به قتل گردد مثل این که کسى را عمدا کتک مى‏زند بدون اینکه تصمیم کشتن او را داشته باشد ولى این ضرب اتفاقا منجر به قتل گردد .
قتل خطا آن است که هیچگونه تصمیمى نه به قتل داشته باشد نه انجام عملى در مورد مقتول ، مثل اینکه مى‏خواهد حیوانى را شکار کند اما تیر خطا مى‏رود و به انسانى مى‏خورد و او را به قتل مى‏رساند .
هر یک از این سه نوع احکام مشروحى دارد که در کتب فقهى آمده است .


[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : احکام موضوع اصلی : قتل گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.