از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  زمان نزول آیات 54-51 سوره مائده
چهار آیه مورد بحث به یهود و نصارا تذکر می دهد و ما این را می دانیم که قرآن کریم در آیاتى که در مکه نازل شده هیچ صحبتى از یهود نکرده، چون آن روز احتیاج و سر و کارى با این دو طائفه نبوده و تنها در آیات مدنى سخن از این دو طائفه رفته است، آن هم در آیاتى که در اول هجرت نازل شده، چون در اوائل هجرت بود که مسلمانان ناگزیر بودند با یهودیان معاشرت و آمیزش داشته باشند و یا با آنان پیمان و عهد ببندند و یا تنها در مقام دفع کید و مکر یهود بوده باشند ولى هیچ تماس و اصطکاکى با نصارا نداشتند مگر در نیمه آخر ده سال توقف آن جناب در مدینه، و بعید نیست چهار آیه مورد بحث در این مدت نازل شده باشد و شاید مراد از کلمه فتح در این آیات فتح مکه باشد، لیکن در سابق گفتیم: احتمال قابل اعتماد این است که سوره مائده در سال حجة الوداع و بعد از فتح مکه نازل شده باشد. بنا بر این یا مراد از کلمه فتح، فتح دیگرى غیر از فتح مکه است و یا اینکه این آیات قبل از فتح مکه و قبل از نزول همه سوره نازل شده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 602 قالب : شأن نزول موضوع اصلی : سوره مائده گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ارتباط آیات 54-51 با سیاق آیات سوره مائده
آنچه که بعد از تدبر در این آیات به دست می آید این است که همانطور که گفتیم اجزاى این آیات به یکدیگر متصل است، ولى بریده از ما قبل و ما بعد است و آیه چهارم از متممات غرضى است که مقصود افاده و بیان آن است، چیزى که هست باید در فهم معناى آن بارى به هر جهت کردن و مسامحه روا داشتن پرهیز کرد و مانند بسیارى از مفسرین در اظهار نظر مسامحه روا نداشت، آن هم در آیه اى که به بیانى که می آید صفات و خصوصیات قومى ذکر شده و نام و نشان‏ هاى آن قوم آمده. آنچه بطور اجمال از این آیات به دست می آید این است که خداى سبحان در این آیات مؤمنین را از اینکه یهود و نصارا را اولیاى خود بگیرند، بر حذر داشته و با شدیدترین لحن تهدیدشان می کند و در یک پیشگویى به آینده امر امت در اثر این موالات و دوستى با دشمنان خبر می دهد و می فرماید که اگر چنین کنید بنیه روش دینى خود را از دست می دهید و آن وقت است که خداى تعالى مردمى دیگر برمی انگیزد که قائم به امر دین شوند و بنیه دین را بعد از انهدام به حالت اصلى و اولیش بر گردانند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 602 و 603 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مومنین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «تتخذوا»
مجمع البیان (ج 3 و 4 ص 206- 205) می گوید: (اتخاذ) به معناى اعتماد کردن بر چیزى است، به این صورت که شخص به آن دلگرم باشد که در فلان کار به دردم می خورد و آن را براى آن کار ذخیره بسازد و این کلمه باب افتعال از ماده (اخذ) است و در اصل دو همزه داشته، یعنى (اءتخاذ) بوده، همزه دوم آن مبدل به (تا) شده و به صورت (اتتخاذ) در آمده و سپس دو تا در یکدیگر ادغام شده و به صورت (اتخاذ) در آمده، در کلمه (اتعاد) که از مصدر ثلاثى (وعد) گرفته شده، همین قاعده جارى شده (با این تفاوت که در این کلمه حرف واو مبدل به تا می شود) و کلمه (اخذ) به چند معنا استعمال می شود، وقتى می گویند: اخذ الکتاب، معنایش این است که کتاب را با دست خود گرفت و چون می گویند: اخذ القربان، معنایش این است که پیشکش و قربانى را قبول کرد و چون می گویند: اخذه اللَّه من مامنه، معنایش این است که خداى تعالى او را که در جاى محکم و امنى پناهنده شده بود بگرفت و هلاک کرد، پس در حقیقت معناى جامعى که در همه این موارد از استعمال ماده (اخذ) دیده می شود، عبور دادن چیزى از جهتى به جهادت دیگر است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 603 و 604 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «اولیاء»
ولایت یک نوع خاصى از نزدیکى چیزى به چیز دیگر است، بطورى که همین ولایت باعث شود که موانع و پرده ها از بین آن دو چیز بر داشته شود، البته نه همه موانع، بلکه موانع آن هدفى که غرض از ولایت رسیدن به آن هدف است، حال اگر آن هدف تقوا و یا پیروزى باشد، ولى در چنین هدفى همان ناصر و یاورى است که هیچ مانعى او را از نصرت شخصى که به وى نزدیک شده و نسبت به او ولایت دارد باز ندارد و اگر از جهت التیام و آشتى و معاشرت و محبت و خلاصه جوش خوردن دلها به یکدیگر باشد، در این صورت کلمه ولى معناى محبوب را می دهد، محبوبى که آدمى نمی تواند نفس خود را از دوست داشتن او و رام شدن در برابر خواسته او جلوگیرى نماید و قهرا در برابر خواسته او مطیع می شود و اگر از جهت خویشاوندى باشد کلمه ولى به معناى کسى خواهد بود که از طرف مقابل خود ارث می برد و چیزى نمی تواند مانع از ارث بردن او شود و اگر از جهت اطاعت دستور باشد، ولى به معناى کسى خواهد بود که در طرف مقابل خود امر و نهى می کند و به او طبق دلخواه خود دستور می دهد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 604 قالب : لغوی موضوع اصلی : ولایت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مصداق ولایت در آیه ولایت محبت است
ولایت در اینجا تنها ولایت محبت است و لا غیر. مراد نهى از دوستى با یهود و نصارا است، دوستى به حدى که باعث کشش روحى بین مسلمین و اهل کتاب شود و در نتیجه اخلاق اهل کتاب در بین مسلمین راه یابد چون چنین دوستى سر انجام سیره دینى جامعه مسلمان را که اساس آن پیروى از حق و سعادت انسان‏ ها است، دگرگون ساخته، سیره کفر در بین آنان جریان می یابد که اساسش پیروى از هواى نفس و پرستش شیطان و خروج از راه فطرى زندگى است. {لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى‏ أَوْلِیاءَ}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 605 تا 610 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ولایت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت نامیده شدن اهل کتاب به یهود و نصارا در آیه
اگر در آیه مورد بحث، اهل کتاب را تعبیر به یهود و نصارا کرد، همانطور که در آیه بعدى- که به زودى می آید - نیز چنین تعبیر کرده براى این بود که از تعبیر به اهل کتاب نوعى نزدیکى به مسلمانان به ذهن می رسد (چون خود مسلمانان نیز همانند یهود و نصارا پیرو کتابى آسمانى هستند) و در مقامى که می خواهد بفرماید قطع رابطه کنید مناسب نیست تعبیرى بیاورد که محبت را در بین سه طائفه از پیروان کتاب آسمانى بر انگیزد و آن گاه بفرماید با آن دو طائفه از اهل کتاب رابطه دوستى را قطع کنید، به خلاف آیه بعدى که می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَکُمْ هُزُواً وَ لَعِباً مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ الْکُفَّارَ أَوْلِیاءَ» و از یهود و نصارا تعبیر بهکسانى که به آنان کتاب داده شده کرد با اینکه از ارتباط دوستى بر قرار کردن با آنان نهى کرده، این تعبیر با آن نهى منافات ندارد، زیرا تعبیر مذکور به وسیله توصیف «اتَّخَذُوا دِینَکُمْ هُزُواً وَ لَعِباً» از حالت مدح بودن در آمده و مبدل به مذمت شده است. {لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى‏ أَوْلِیاءَ}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 610 و 611 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اهل کتاب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت عدم دوستی با اهل کتاب
جمله «بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ» در مقام بیان علت فرمانى است که در جمله «لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى‏ أَوْلِیاءَ» آمده بود و معنایش این است که اگر گفتیم یهود و نصارا را اولیاى خود مگیرید علتش این است که این دو طائفه در عین اینکه دو طائفه جداى از هم و دشمن هم هستند، در عین حال علیه شما مسلمانان یک دست و متحدند، پس در نزدیک شدن به آنها و در دوستى و محبت با آنها هیچ سودى براى شما نیست.

چه بسا بشود از جمله «بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ» معناى دیگرى نیز استفاده کرد و آن این است که اگر به شما دستور دادیم که یهود و نصارا را دوست خود نگیرید براى این بود که شما با آنها به این منظور دوستى می کنید که از آنها یارى بگیرید به این معنا که مثلا با نصارا دوستى کنید تا آنان شما را علیه یهود کمک کنند، در حالى که این دوستى هیچ سودى برایتان ندارد، زیرا این دو طائفه اولیاى هم هستند و هرگز شما را علیه خودشان یارى نخواهند کرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 611 و 612 قالب : تفسیری موضوع اصلی : انتخاب مدیر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «تولی»
کلمه (تولى) که فعل (یتولهم) از آن گرفته شده، به معناى ولى گرفتن و یا به عبارت دیگر انتخاب ولى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 612 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : احسنت .
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نوع کلمه «مِن»
کلمه (من) در کلمه (منهم) تبعیضى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 612 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نهی مؤمنین از پیروی اهل کتاب
آن کسانى که یهود و نصارا را اولیاى خود می گیرند خداى تعالى آنان را از همان یهود و نصارا شمرده، هر چند که بر حسب ظاهر جز مؤمنین و از مؤمنین باشند و کم ترین چیزى که از این بیان استفاده می شود که اینگونه مؤمنین راه هدایت خدا را که همان ایمان است سلوک نکرده بلکه راهى را اتخاذ کرده اند که یهود و نصارا آن را سلوک می کنند و به سویى در حرکتند که یهود و نصارا بدان سو روانند و راهشان بدانجا کشیده می شود که راه یهود و نصارا بدانجا منتهى می گردد. به همین جهت است که خداى تعالى بیان مذکور را با جمله «إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ» تعلیل نموده و بیان می کند که چرا اینگونه مؤمنین ملحق به یهود و نصارا هستند، بنابراین برگشت بیان مذکور به این است که فرموده باشد: اى مسلمانان بدانید این افرادى که یهود و نصارا را به دوستى برمی گزینند خودشان نیز از همانها هستند و بدانید که راه شما را نمی روند براى اینکه راه شما راه ایمان است و راه ایمان، راه هدایت الهى است و این افراد مثل یهود و نصارا ظالمند و خدا ظالمان را هدایت نمی کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 612 و 613 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مومنین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ولایت هیچ کافرى را هم نباید پذیرفت - ابراهيم چراغي
ذکر یهود و نصارى در آیه، از باب نمونه است، وگرنه شکّى نیست که ولایت هیچ کافرى را هم نباید پذیرفت.
از آیات دیگر قرآن استفاده مى‏شود که بهره‏گیرى از غذاهاى غیر گوشتى اهل کتاب، یا ازدواج موقّت با آنان، یا داد و ستد و زندگى مسالمت‏آمیز با آنان جایز است. و هیچ یک از این مسائل به معناى سلطه‏پذیرى آنان نیست.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شان نزول آیه - . پوربافراني
بسیارى از مفسران نقل کرده‏اند که بعد از جنگ بدر، عبادة بن صامت خزرجى خدمت پیامبر رسید و گفت: من هم پیمانانى از یهود دارم که از نظر عدد زیاد و از نظر قدرت نیرومندند، اکنون که آنها ما را تهدید به جنگ میکنند و حساب مسلمانان از غیر مسلمانان جدا شده است، من از دوستى و هم پیمانى با آنان برائت مى‏جویم، هم پیمان من تنها خدا و پیامبر او است. عبد اللَّه بن ابى گفت: ولى من از هم پیمانى با یهود برائت نمی جویم، زیرا از حوادث مشکل میترسم و به آنها نیازمندم. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به او فرمود: آنچه در مورد دوستى با یهود بر عباده می ترسیدم، بر تو نیز می ترسم (و خطر این دوستى و هم پیمانى براى تو از او بیشتر است). عبد اللَّه گفت: چون چنین است، من هم می پذیرم و با آنها قطع رابطه میکنم. این آیات نازل شد و مسلمانان را از هم پیمانى با یهود و نصارى بر حذر داشت. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان قالب : شأن نزول موضوع اصلی : صفات قرآن گوینده : علی بافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اهل کتاب - مسعود ورزيده
ذکر یهود و نصارا در آیه، از باب نمونه است، وگرنه شکّى نیست که ولایت هیچ کافرى را هم نباید پذیرفت.
از آیات دیگر قرآن استفاده مى‏شود که بهره‏گیرى از غذاهاى غیر گوشتى اهل کتاب، یا ازدواج موقّت با آنان، یا داد و ستد و زندگى مسالمت‏آمیز با آنان جایز است و هیچ یک از این مسائل به معناى سلطه‏پذیرى آنان نیست.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور(10جلدى)، ج‏2، ص: 318 قالب : تفسیری موضوع اصلی : یهودی گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) خاوری : دوست عزیز جناب ورزیده
یهود و نصارا کافر نیستند و در روز معاد به کتاب خود مواخذه میشوند .
رمضانی (داور) : از پیروان تمام مذاهب برخی مؤمن و برخی کافرند و تمامیشان در روز قیامت مورد سؤال قرار می‌گیرند.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.