از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(لقد کفر الذین قالوا ان الله هو المسیح ابن مریم و قال المسیح یا بنی اسرائیل اعبدوا الله ربی و ربکم انه من یشرک بالله فقد حرم الله علیه الجنه وماوه النار و ما للظالمین من انصار):(به تحقیق کسانی که گفتند:خدا همان مسیح پسر مریم است کفر ورزیدند و مسیح خود به بنی اسرائیل گفت : ای بنی اسرائیل ،الله پروردگار من و شماست ، او را بپرستید و همانا هر کس به خدا شرک بورزد به تحقیق خداوند بهشت را بر او حرام ساخته و جایگاهش آتش است وستمکاران یاورانی نخواهند داشت )، این آیه در صدد بیان این مطلب است که نصاری هم مانند یهود به نصرانیت خود دلخوش بودند و خیال می کردندانتساب آنها به مسیح مانع از کافر شدن و عذاب آنها می شود، اما این نسبت ولقب مانع از کفر وشرک آنها نشد و اینها به مسیح که یک انسان بود نسبت الوهیت دادند ،در حالیکه بشر کجا و پروردگار عالم کجا؟ و خود مسیح هم به آنها می گفت : که الله را بپرستید که پروردگار من وشماست و من مثل شما بنده خدا هستم و این حجتی برعلیه کفر آنها وبطلان قول آنهاست ، و در ادامه می فرماید: هر کس برای خدا در الوهیت شریک قراردهد مشرک و کافر است ، پس ورود به بهشت بر او حرام می باشد و جایگاه اوآتش خواهد بود و ستمکاران هیچ یاوری نخواهند داشت و این سخن ابطال قول نصاری است که می گویند: مسیح فدیه شد و مضمون آن این است که مسیح با پای خود به طرف چوبه دار رفته تا جانش را فدای پیروان خود کند،تا شایدخداوند از گناهان پیروانش در گذرد و تکالیف الهی را از دوش آنها بر دارد و درروز قیامت یکسره به بهشت روند ،بدون آنکه بدنهایشان با آتش دوزخ تماسی پیدا کند،مسیحیان این داستان را برای این درست کرده اند که تنها از دینداری به نامش قناعت کرده اند و جمیع محرمات الهی را مرتکب می شوند و در آخرت هم به پاداش اینکه برای خداپسرتراشیده اند می پندارند یکسره به بهشت خواهندرفت €، و این مطالبی که آیه شریفه به آنها اشاره می کند، یعنی : (1ـ امر به توحید(الاصحاح 12 - 29 انجیل مرقس )،(2ـ ابطال عبادت مشرک (6 - 34متی ) (3ـ حکم به خلود ستمکاران در آتش (13 / 5 /25/ 31 / 47 / متی )همه درابواب متفرقه انجیل ها موجود است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا رضائي - سایت تبیان
تفسیر نمونه
در تعقیب بحثهائى که در مورد انحرافات یهود، در آیات قبل ، گذشت ، این آیات و آیات بعد از انحرافات مسیحیان سخن مى گوید نخست از مهمترین انحراف مسیحیت یعنى مساءله الوهیت مسیح و تثلیث معبود بحث کرده مى گوید: بطور مسلم آنها که گفته اند خدا همان مسیح بن مریم است ، کافر شدند (لقد کفر الذین قالوا ان الله هو المسیح ابن مریم ). چه کفرى از این بالاتر که خداوند نامحدود از هر جهت را، با مخلوقى که از هر جهت محدود است یگانه و متحد بدانند، و صفات مخلوق را براى خالق قرار دهند؟! در حالى که خود مسیح (علیه السلام ) با صراحت به بنى اسرائیل گفت : خداوند یگانهاى را پرستش کنید که پروردگار من و شما است (و قال المسیح یا بنى اسرائیل اعبدوا الله ربى و ربکم ). و به این ترتیب بیزارى خود را از هر گونه شرک و غلو در مورد خویش نفى کرد و خود را همانند دیگران مخلوقى از مخلوقات خدا معرفى نمود. و نیز مسیح براى تاءکید این مطلب و رفع هر گونه ابهام و اشتباه اضافه کرد: هر کس شریکى براى خدا قرار دهد خداوند بهشت را بر او حرام کرده و جایگاه او آتش است (انه من یشرک بالله فقد حرم الله علیه الجنة و ماویه النار). و باز براى تاءکید بیشتر و اثبات این حقیقت که شرک و غلو یک نوع ظلم آشکار است به آنها گفت : براى ستمگران و ظالمان هیچگونه یار و یاورى وجود نخواهد داشت (و ما للظالمین من انصار). همانطور که در سابق هم اشاره کردهایم تاریخ مسیحیت مى گوید: تثلیث در قرون نخستین و مخصوصا در عصر مسیح (علیه السلام ) وجود نداشت و حتى در اناجیل کنونى با تمام تحریفهائى که در آن به عمل آمده است کمترین سخنى از تثلیث دیده نمیشود، و خود محققان مسیحیت به این امر معترفند، بنا بر این آنچه در آیه فوق در مورد پافشارى مسیح (علیه السلام ) و روى مساءله توحید دیده مى شود مطلبى است که با منابع موجود مسیحیت نیز هماهنگ است و از دلائل عظمت قرآن محسوب مى شود. <155> ضمنا باید توجه داشت که آنچه در این آیه مورد بحث واقع شده مساءله غلو و وحدت مسیح با خدا و به عبارت دیگر توحید در تثلیث است ، ولى در آیه بعد اشاره به مساءله تعدد خدایان از نظر مسیحیان یعنى تثلیث در توحید کرده مى گوید: آنها که گفته اند خداوند سومین اقنوم <156> از اقانیم سهگانه است به طور مسلم کافر شده اند (لقد کفر الذین قالوا ان الله ثالث ثلثة ) بسیارى از مفسران مانند طبرسى در مجمع البیان و شیخ طوسى در تبیان و فخر رازى و قرطبى در تفسیر خود چنین تصور کرده اند که آیه قبل درباره فرقهاى از مسیحیان به نام یعقوبیه است که خدا را با مسیح (علیه السلام ) متحد مى دانند، ولى این آیه در باره فرقه دیگرى به نام ملکانیه و نسطوریه است که قائل به خدایان سه گانه اند، اما همانطور که سابقا هم گفتیم این برداشت از مسیحیت با حقیقت تطبیق نمى کند زیرا اعتقاد به تثلیث در میان همه مسیحیان عمومیت دارد، همانطور که اعتقاد به توحید و یگانگى خدا در میان ما مسلمانان قطعى و مسلم است ، منتها آنها در عین اینکه خدایان را حقیقتا سه گانه مى دانند، یگانه حقیقى نیز مى دانند و به اعتقاد آنها سه واحد حقیقى یک واحد حقیقى را تشکیل میدهند!، دو آیه فوق ظاهرا به دو جنبه مختلف این دو قضیه اشاره مى کند: در آیه اول اشاره به وحدت خدایان سه گانه ، و در آیه دوم اشاره به تعدد آنها است ، و قرار گرفتن این دو بیان پشت سر هم در حقیقت اشاره به یکى از دلائل روشن ابطال عقیده آنها مى باشد که چگونه خداوند گاهى با مسیح (و روح القدس ) حقیقتا یکى و گاهى حقیقتا سه چیز مى شود مگر مساوى بودن سه با یک معقول است ؟ آنچه این حقیقت را تاءیید مى کند این است که ما در میان مسیحیان هیچ طایفهاى را نمى یابیم که به خدایان سه گانه قائل نباشند. <157> سپس قرآن به طور قاطع در پاسخ آنها مى گوید: هیچ معبودى جز معبود یگانه نیست (و ما من اله الا اله واحد) مخصوصا ذکر کلمه من قبل از اله تاءکید بیشترى را در نفى معبودهاى دیگر میرساند. دگر بار با لحن شدید و مؤ کد به آنها اخطار مى کند که اگر دست از این عقیده برندارند عذاب دردناکى در انتظار کسانى که بر این کفر باقى بمانند خواهد بود (و ان لم ینتهوا عما یقولون لیمسن الذین کفروا منهم عذاب الیم ). کلمه من در منهم به عقیده بعضى بیانیه است ولى ظاهر این است که براى تبعیض بوده باشد و در حقیقت اشاره به کسانى است که بر کفر و شرک خود باقى مى مانند و بعد از دعوت قرآن به توحید باز نگشتند، نه آنها که توبه کردند و بازگشت نمودند. در تفسیر المنار از کتاب اظهار الحق داستانى نقل شده که ذکر آن در اینجا بى تناسب نیست و نشان مى دهد که چگونه تثلیث و توحید نصارى غیر قابل درک میباشند، نویسنده آن کتاب مى گوید: سه نفر به آئین مسیحیت در آمدند، کشیش ، عقائد ضرورى مسیحیت از جمله عقیده تثلیث را به آنها تعلیم کرد. روزى یکى از علاقمندان مسیحیت نزد کشیش آمد و از کسانى که تازه به آئین مسیحیت در آمده بودند سؤ ال کرد، کشیش با کمال خوش وقتى اشاره به آن سه نفر نمود، او بلافاصله پرسید: آیا از عقائد ضروریه ما چیزى یاد گرفته اند، کشیش با شجاعت و تاکید گفت : آرى سپس به عنوان نمونه یکى از آنها را صدا زد تا او را در حضور میهمان بیازماید، کشیش گفت : درباره تثلیث چه میدانى ؟ او در جواب گفت : شما به من چنین یاد دادید که خدایان سه گانه اند یکى در آسمان است و دیگرى در زمین از شکم مریم متولد شد و سومین نفر به صورت کبوترى بر خداى دوم در سن سى سالگى نازل گردید! کشیش عصبانى شد و او را بیرون کرد و گفت چیزى نمى فهمد، و نفر دوم را صدا زد، او در جواب این سؤ ال در مورد تثلیث ، گفت : شما به من چنین تعلیم دادید که خدایان سه بودند، اما یکى از آنها بدار آویخته شد بنا بر این اکنون دو خدا بیشتر نداریم ! خشم کشیش بیشتر شد و او را نیز بیرون کرد و سومى را که باهوشتر و جدیتر در حفظ عقائد دینى بود، صدا زد و همان مساءله را از او پرسید او با احترام گفت : پیشواى من ! آنچه را به من آموختید کاملا حفظ کرده ام و از برکت مسیح به خوبى فهمیده ام شما گفتید: خداوند یگانه سه گانه است و خداوندان سه گانه یگانه اند، یکى از آنها را بدار زدند و مرد و بنا بر این همه مردند زیرا او با بقیه یگانه بود و به این ترتیب الان هیچ خدائى وجود ندارد! در آیه سوم از آنها دعوت مى کند که از این عقیده کفر آمیز توبه کنند تا خداوند آنها را مشمول عفو و بخشش ‍ خود قرار دهد لذا مى گوید: آیا بعد از اینهمه ، آنها بسوى خداى یگانه باز نمى گردند و از این شرک و کفر طلب آمرزش نمى کنند با اینکه خداوند غفور و رحیم است ؟ (افلا یتوبون الى الله و یستغفرونه و الله غفور رحیم ).
پاورقی :
155-برای توضیح بیشتر درباره این موضوع و درباره مساله تثلیث و وحدت در تثلیث به تفسیر نمونه جلد چهارم صفحه 220 تا 230 مراجعه فرمائید.
156-اقنوم به معنی اصل و ذات ، و جمع آن «اقانیم» است.
157-در بعضی از روایات و بعضی از تواریخ نقل شده که در میان مسیحیان اقلیتی وجود دارند که معتقد به خدایان سه گانه نیستند بلکه تنها به وحدت عیسی با خدا اعتقاد دارند ولی ما امروز کمتر نام و نشانی از آنها می بینیم. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر کشاف
لم یفرق عیسی علیه الصلاة و السلام بینه و بینهم فی أنه عبد مربوب کمثلهم ، و هو احتجاج علی النصاری ( إنه من یشرک بالله ) فی عبادته ، أو فیما هو مختص به من صفاته أو أفعاله ( فقد حرم الله علیه الجنة ) التی هی دار الموحدین أی حرمه دخولها و منعه منه ، کما یمنع المحرم من المحرم علیه ( و ما للظالمین من أنصار ) من کلام الله علی أنهم ظلموا و عدلوا عن سبیل الحق فیما یقولوا علی عیسی علیه السلام ، فلذلک لم یساعدهم علیه و لم ینصر قولهم رده و أنکره ، و إن کانوا معظمین له بذلک و رافعین من مقداره . أو من قول عیسی علیه السلام ، علی معنی : و لا ینصرکم أحد فیما تقولون و لا یساعدکم علیه لا ستحالته و بعده عن المعقول . أو و لا ینصرکم ناصر فی الأخرة من عذاب الله . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر المیزان(خلاصه )
(72)(لقد کفر الذین قالوا ان الله هو المسیح ابن مریم و قال المسیح یا بنی اسرائیل اعبدوا الله ربی و ربکم انه من یشرک بالله فقد حرم الله علیه الجنه وماوه النار و ما للظالمین من انصار):(به تحقیق کسانی که گفتند:خدا همان مسیح پسر مریم است کفر ورزیدند و مسیح خود به بنی اسرائیل گفت : ای بنی اسرائیل ،الله پروردگار من و شماست ، او را بپرستید و همانا هر کس به خدا شرک بورزد به تحقیق خداوند بهشت را بر او حرام ساخته و جایگاهش آتش است وستمکاران یاورانی نخواهند داشت )، این آیه در صدد بیان این مطلب است که نصاری هم مانند یهود به نصرانیت خود دلخوش بودند و خیال می کردندانتساب آنها به مسیح مانع از کافر شدن و عذاب آنها می شود، اما این نسبت ولقب مانع از کفر وشرک آنها نشد و اینها به مسیح که یک انسان بود نسبت الوهیت دادند ،در حالیکه بشر کجا و پروردگار عالم کجا؟ و خود مسیح هم به آنها می گفت : که الله را بپرستید که پروردگار من وشماست و من مثل شما بنده خدا هستم و این حجتی برعلیه کفر آنها وبطلان قول آنهاست ، و در ادامه می فرماید: هر کس برای خدا در الوهیت شریک قراردهد مشرک و کافر است ، پس ورود به بهشت بر او حرام می باشد و جایگاه اوآتش خواهد بود و ستمکاران هیچ یاوری نخواهند داشت و این سخن ابطال قول نصاری است که می گویند: مسیح فدیه شد و مضمون آن این است که مسیح با پای خود به طرف چوبه دار رفته تا جانش را فدای پیروان خود کند،تا شایدخداوند از گناهان پیروانش در گذرد و تکالیف الهی را از دوش آنها بر دارد و درروز قیامت یکسره به بهشت روند ،بدون آنکه بدنهایشان با آتش دوزخ تماسی پیدا کند،مسیحیان این داستان را برای این درست کرده اند که تنها از دینداری به نامش قناعت کرده اند و جمیع محرمات الهی را مرتکب می شوند و در آخرت هم به پاداش اینکه برای خداپسرتراشیده اند می پندارند یکسره به بهشت خواهندرفت €، و این مطالبی که آیه شریفه به آنها اشاره می کند، یعنی : (1ـ امر به توحید(الاصحاح 12 - 29 انجیل مرقس )،(2ـ ابطال عبادت مشرک (6 - 34متی ) (3ـ حکم به خلود ستمکاران در آتش (13 / 5 /25/ 31 / 47 / متی )همه درابواب متفرقه انجیل ها موجود است . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر نور
در تفسیر مجمع‏البیان آمده است: فرقه‏ى یعقوبیّه از مسیحیان مى‏گویند: خداوند با مسیح در ذات متّحد شد و یک چیز گشتند. این آیه عقیده بعضى از مسیحیان را بیان مى‏کند که خداوند را همان مسیح مى‏دانند و آیه بعد عقیده گروه دیگرى را نقل مى‏کند که تثلیث را پذیرفته‏اند. لازم به ذکر است که در انجیل مرقس، (باب 12 آیه 29) عیسى علیه السلام مردم را به توحید دعوت کرده و مى‏فرماید: خداى ما خداوند واحد است. در انجیل متّى‏ نیز (باب 6 آیه 24) چنین آمده است: محال است که انسان دو آقا و دو محبوب داشته باشد. هم خدا را خدمت کند، هم دیگرى را. امام صادق‏علیه السلام در بیان گناهان کبیره فرمودند: بزرگ‏ترین گناهان کبیره، شرک به خداست و سپس این آیه را تلاوت فرمودند. <151> 1- در برابر انحرافات بزرگ، باید قاطعیّت نشان داد. «لقد کفر» 2- عقیده به حلول خداوند در افراد حتّى در بهترین انسان‏ها، کفر است. «لقد کفر» 3- کسى که از مادر متولّد شده است، چگونه مى‏تواند خدا باشد؟ «مسیح ابن مریم» 4- درباره‏ى اولیاى خدا و پاکان و نیکان، غلوّ نکنیم. خود عیسى به خداپرستى دعوت مى‏کرد. «وقال المسیح ...» 5 - مشرک، هرگز به بهشت نمى‏رود. «فقد حرّم اللّه ...» 6- آنان که حضرت عیسى را خدا مى‏دانند، کافر، مشرک، ظالم و از بهشت محرومند. «لقد کفر... و من یشرک... مأواه النار... ما للظالمین من انصار» 7- شرک به خدا، ظلم است. «للظالمین» 8 - در قیامت شفاعت هست، ولى براى مشرکین نیست. «ماللظالمین من انصار» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - تفسیر نمونه
(آیه 72)- در تعقیب بحثهایى که در مورد انحرافات یهود، در آیات قبل، گذشت، این آیه و آیات بعد، از انحرافات مسیحیان سخن مى‏گوید نخست از مهمترین انحراف مسیحیت یعنى مسأله «الوهیت مسیح» بحث کرده مى‏گوید:

«بطور مسلم آنها که گفته‏اند خدا همان مسیح بن مریم است، کافر شدند» (لَقَدْ کَفَرَ برگزیده تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 542

الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ)

.

در حالى که خود مسیح با صراحت به بنى اسرائیل گفت: «خداوند یگانه‏اى را پرستش کنید که پروردگار من و شماست» (وَ قالَ الْمَسِیحُ یا بَنِی إِسْرائِیلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّی وَ رَبَّکُمْ).

و نیز مسیح براى تأکید این مطلب و رفع هر گونه ابهام و اشتباه اضافه کرد:

«هر کس شریکى براى خدا قرار دهد خداوند بهشت را بر او حرام کرده و جایگاه او آتش است» (إِنَّهُ مَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ الْجَنَّةَ وَ مَأْواهُ النَّارُ).

و نیز براى تأکید بیشتر و اثبات این حقیقت که شرک و غلو یک نوع ظلم آشکار است به آنها گفت: «براى ستمگران و ظالمان هیچ گونه یار و یاورى وجود نخواهد داشت» (وَ ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ).

آنچه در آیه فوق در مورد پافشارى مسیح (ع) روى مسأله توحید دیده مى‏شود مطلبى است که با منابع موجود مسیحیت نیز هماهنگ است و از دلایل عظمت قرآن محسوب مى‏شود.

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
1- در برابر انحرافات بزرگ، باید قاطعیّت نشان داد. «لقد کفر»
2- عقیده به حلول خداوند در افراد حتّى در بهترین انسان‏ها، کفر است. «لقد کفر»
3- کسى که از مادر متولّد شده است، چگونه مى‏تواند خدا باشد؟ «مسیح ابن مریم»
4- درباره‏ى اولیاى خدا و پاکان و نیکان، غلوّ نکنیم. خود عیسى به خداپرستى دعوت مى‏کرد. «وقال المسیح ...»
5 - مشرک، هرگز به بهشت نمى‏رود. «فقد حرّم اللّه ...»
6- آنان که حضرت عیسى را خدا مى‏دانند، کافر، مشرک، ظالم و از بهشت محرومند. «لقد کفر... و من یشرک... مأواه النار... ما للظالمین من انصار»
7- شرک به خدا، ظلم است. «للظالمین»
8 - در قیامت شفاعت هست، ولى براى مشرکین نیست. «ماللظالمین من انصار»
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - مجمع البیان
اینک در این آیه شریفه به انحطاط سهمگین مسیحیان و گرایش آنان به شرک پرداخته و مى فرماید:

لَقَدْ کَفَرَ الَّذینَ قالُوا اِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسیحُ ابْنُ مَرْیَمَ

بى گمان، آن کسانى که گفتند: خدا همان مسیح پسر مریم است، به راستى کفر ورزیدند.

مذهب مسیحیان «یعقوبیه» این است که ذات پاک خداى یکتا با وجود مسیح اتحاد یافت و در نتیجه کالبد عیسى لاهوتى شد. این پندار بى اساس همان عقیده به خدا بودن مسیح است.

وَ قالَ الْمَسیحُ یَا بَنى اِسْرائیلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبّى وَ رَبَّکُمْ

و این پندار بى اساس در حالى است که مسیح با صداى بلند گفت: هان اى بنى اسرائیل! خداى یکتا را که پروردگار من و پروردگار شماست بپرستید، چراکه او هم آفریدگار من و شماست و هم تدبیرگر شئون جهان هستى، و همه و همه، بندگان او و آفریده او هستیم.

اِنَّهُ مَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ الْجَنَّةَ وَ مَاْواهُ النّارُ وَ مَا لِلظّالِمینَ مِنْ اَنْصارٍ

با روشن شدن این واقعیت که هیچ کس جز یکتا آفریدگار هستى نمى تواند کارهایى انجام دهد و داراى صفاتى باشد که زیبنده پرستش و عبادت گردد، اگر کسى گمان کند که قدرتى جز او در خور پرستش است و به خدا شرک آورد، بى تردید خدا بهشت پرطراوت و زیباى خود را بر او حرام ساخته و جایگاه او دوزخ خواهد بود، و براى ستمکاران یار و یاورى نخواهد بود تا آنان را از عذاب خدا رهایى بخشد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » یوسفعلی
725. The people were not willing to follow the lead of Moses, and were not willing to fight for their "inheritance." In effect they said: "Turn out the enemy first, and then we shall enter into possession." In Allah's Law we must work and strive for what we wish to enjoy. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
بعد از آن بیان حال نصارى فرماید: لَقَدْ کَفَرَ اَلَّذِینَ قٰالُوا إِنَّ اَللّٰهَ هُوَ اَلْمَسِیحُ اِبْنُ مَرْیَمَ :هرآینه بتحقیق کافر شدند آنان که از روى جهالت و بى بصیرتى گفتند: به درستى که خدا، او مسیح پسر مریم است وَ قٰالَ اَلْمَسِیحُ یٰا بَنِی إِسْرٰائِیلَ :و گفت مسیح: اى بنى اسرائیل

اُعْبُدُوا اَللّٰهَ رَبِّی وَ رَبَّکُمْ :عبادت کنید خداى را که پروردگار من و آفریدگار شما است، یعنى من بنده ام و مخلوق مثل شما، چه عبادت خالق و ربّ را سزاوار است نه مخلوق و مربوب را بعد از آن وجه تعلیل فرماید: إِنَّهُ مَنْ یُشْرِکْ بِاللّٰهِ : به درستى که شأن چنین است، هرکه شرک آورد به خدا، فَقَدْ حَرَّمَ اَللّٰهُ عَلَیْهِ اَلْجَنَّةَ :پس بتحقیق حرام فرماید بر او بهشت را، یعنى منع دخول او را نموده در آن؛ همچنان که منع محرمات نمود بر بندگان، چه بهشت دار موحّدین است نه سراى کافرین و ملحدین وَ مَأْوٰاهُ اَلنّٰارُ :و جاى او جهنم است، چه آن معد باشد براى مشرکین وَ مٰا لِلظّٰالِمِینَ مِنْ أَنْصٰارٍ :و نیست مر ستمکاران را که عبادت غیر خدا نمایند یارى کنندگان در دفع عذاب

بطلان قول نصارى آیۀ شریفه بطلان قاطعى است بر بطلان اتخاذ الوهیت عیسى علیه السّلام به وجوهى: 1 خداوند خبر مى دهد بر اقرار و اعتراف او به بندگى خود و ربوبیت و معبودیت خالق و پروردگار 2 امر نمود عیسى علیه السّلام بنى اسرائیل را به عبادت ذات اقدس الهى پس چگونه ایشان به الوهیت او معترف شدند 3 اناجیل اربعۀ مجعوله اى که در دست آنها است دالّ بر این باشد، چنانچه «متى» در فصل 26 انجیلش گوید: عیسى قبل از آن شبى که یهود او را گرفتند به حواریین گفت: از صدمۀ مرگ براى من غشوه اى روى داد و زیاد محزون شده برو افتاد در حالتى که گریه مى کرد و تضرع به سوى خداى تعالى مى نمود: خدایا اگر ممکن است مرگ مرا بگردانى بگردان، و آنچه من خواهم نمى شود و هرچه تو خواهى مى شود پس این اقرار است از مسیح به اینکه او آدمى است عاجز و از نزول مرگ خائف، و اینکه براى او معبودى است که تضرع به او کند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر حسینی (مواهب علّیه)
لَقَدْ کَفَرَ اَلَّذِینَ به درستى که کافر شدند آنان که از روى جهالت و بى بصیرتى قٰالُوا إِنَّ اَللّٰهَ گفتند به درستى که خدا هُوَ اَلْمَسِیحُ اِبْنُ مَرْیَمَ او مسیح ع پسر مریم ع است وَ قٰالَ اَلْمَسِیحُ و گفت مسیح ع یٰا بَنِی إِسْرٰائِیلَ اُعْبُدُوا اَللّٰهَ اى بنى اسرائیل بپرستید خدا را رَبِّی وَ رَبَّکُمْ که پروردگار و آفریدگار من و شما است یعنى من بنده ام و مخلوق و مربوب مثل شما پس پرستیدن خالق را باید نه مخلوق را و عبادت رب را شاید نه مربوب را إِنَّهُ مَنْ یُشْرِکْ بِاللّٰهِ به درستى که هر که شرک آرد به خدا فَقَدْ حَرَّمَ اَللّٰهُ عَلَیْهِ اَلْجَنَّةَ پس به درستى که خدا حرام کرده است بر وى بهشت را وَ مَأْوٰاهُ اَلنّٰارُ و جاى او دوزخ است وَ مٰا لِلظّٰالِمِینَ و نیست مر ستمکاران را که وضع عبادت در غیر موضع آن کرده اند مِنْ أَنْصٰارٍ هیچ یارى دهندگان در دفع عذاب از ایشان [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر عاملی
«إِنَّ اَللّٰهَ هُوَ اَلْمَسِیحُ اِبْنُ مَرْیَمَ » 75 فخر: فرقۀ یعقوبیّه ژاکوبیسم معتقد هستند حضرت مریم خداوندى زائید، و شاید مقصودشان این باشد که خداوند در ذات عیسى فرورفته و تحلیل شده است و با او یکى شده است

تفسیر عبده: مسیحیها مى گویند: خدا فراهم شده است از سه اصل که آنها «اقانیم» مى نامند، یکى پدر و یکى پسر و دیگرى روح القدس، که مسیح پسر است و خدا پدر است، و هریک از دیگرى جدا نیست و خود او است، پس نتیجه این مى شود که خدا مسیح است و مسیح خدا

«مَنْ یُشْرِکْ بِاللّٰهِ فَقَدْ حَرَّمَ اَللّٰهُ عَلَیْهِ اَلْجَنَّةَ » 75 فخر: اصحاب و همفکرهاى ما با این جمله استدلال کرده اند که مردم فاسق غیر مشرک همیشه گرفتار نخواهند بود، چون محرومیّت از بهشت منحصر شده است بمشرکین [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر گازر
مى گوید که:کافر شدند آنان که گفتند که:خداى معبود که استحقاق عبادت دارد عیسى مریم است و کفر جحود باشد بدل آن را که واجب بود بدان اقرار کردن و از قبیل اعتقاد باشد و او را بافعال جوارح هیچ تعلّقى نباشد و مراد بقول درین آیت مذهب و اعتقاد است چنانکه گویند که:این قول ابو حنیفه است و این قول شافعى است یعنى مذهب و اعتقاد ایشانست وجهى دیگر آنست که چون اعتقاد ایشان عند قول ایشان پیدا شد خداى اعتقاد را قول خواند لما کان ظهوره لنا عند ذلک،و این گروه از ترسایان که این گفتند یعقوبیانند که ایشان بتثلیث گویند اقنوم پدر و اقنوم پسر و اقنوم روح القدس آنگه گویند سه بودند یکى شدند و آنان که جز ایشان اند مسیح را پسر خداى گفتند از مریم؛تعالى اللّه عن ذلک علوّا کبیرا،مسیح ایشان را گفت که:اى بنى اسرائیل خداى را پرستید که خداى من و خداى شماست تبرّا کرد از آنچه ایشان گفتند و منکر شد گفتار ایشان را و ردّ کرد بریشان که او را خداى گفتند آنگه بر سبیل تعلیل گفت که:هرکه او به خداى شرک آرد و با او انباز گیرد خداى تعالى بهشت برو حرام گرداند و جاى او آتش دوزخ بود،و ظالمان را که کافران اند و غیر ایشان هیچ یارانى نباشد که ایشان را از خداى و از عذاب خداى حمایت کند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
لَقَدْ کَفَرَ اَلَّذِینَ قٰالُوا إِنَّ اَللّٰهَ هُوَ اَلْمَسِیحُ اِبْنُ مَرْیَمَ پس ازآنکه در آیات بالا یهودیان را از اعمال رکیکشان و حقد و حسدشان نسبت برسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله و آیات قرآن و قتل و تکذیب پیمبران سرزنش نموده و آنان را کور و کر بحساب آورده در مقام کفر مسیحیان و شرک آنها رسول خود را یادآورى مى نماید که آنها در اثر قول فاسدشان که گفتند مسیح پسر مریم خدا است کافر شدند مفسرین گفته اند گروهى از نصارى که آنها را یعقوبیه مى نامند قائل بتثلیث شدند سه اقنوم گفتند این طور :اقنوم پدر،اقنوم پسر و اقنوم روح القدس و گویند سه بودند یکى شدند و متحد گردیدند و اینان جماعتى هستند غیر از آنها که گفتند عیسى بن مریم پسر خدا است

و بعضى گفته اند نصارى در این حرف و در کیفیت شرک بخدا و اینکه مسیح داراى جوهر الوهیت است مختلفند طائفه اى گفته اند اقنوم مسیح که همان علم است شاخه ایست از اقنوم رب العالمین و آن همان حیات است که منشعب مى شود و معنى پدرى خدا و پسرى مسیح این است که این از آن منشعب گشته است

طائفه دیگرى مى گویند آن حقیقتى که تا قبل از مسیح بنام پروردگار نامیده مى شد مقارن آمدن مسیح به حقیقت دیگرى که همان مسیح است منقلب گردیده

طائفه دیگرى گویند خدا در مسیح حلول کرد و باید دانست این سه قولى که درباره مسیح دارند هر سه با آیه شریفه «إِنَّ اَللّٰهَ هُوَ اَلْمَسِیحُ اِبْنُ مَرْیَمَ » قابل انطباقند، بنابراین مراد از کسانى که چنین گفتند تنها قائلین بانقلاب نیستند (یعنى آنهائى که گفتند عیسى ع بخدا منقلب گردید)بلکه شامل مى گردد تمام نصارى را که درباره مسیح غلو کردند،و اینکه مسیح[ع]را به پسرى مریم توصیف فرمود خالى از اشعار و دلالت بر جهت کفر آنها نیست زیراکه مى فهماند که آنها الوهیت را نسبت به یک انسانى داده اند که انسان دیگرى او را زائیده و هر دو از خاک خلق شده اند خاک کجا خداى باک کجا

[تفسیر المیزان] وَ قٰالَ اَلْمَسِیحُ یٰا بَنِی إِسْرٰائِیلَ اُعْبُدُوا اَللّٰهَ رَبِّی وَ رَبَّکُمْ إِنَّهُ مَنْ یُشْرِکْ بِاللّٰهِ فَقَدْ حَرَّمَ اَللّٰهُ عَلَیْهِ اَلْجَنَّةَ الخ مسیح در مقام اندرز و خیرخواهى برآمده و گفته اى بنى اسرائیل خدائى را عبادت و پرستش کنید که پروردگار من و پروردگار شما است یعنى فقط خدا را بیگانگى و الوهیت بشناسید و در مقام پرستش کسى را با او انباز نگیرید و غرض آن حضرت این بود که من هم مثل شما بشرى هستم که از مادر متولد شده ام غذا مى خورم،راه مى روم کسى که بر خدا شرک آورد یعنى کسى را در ملک یا در تدبیر امور عالم یا در پرستش شریک گرداند بهشت را بر او خدا حرام گردانیده «وَ مٰا لِلظّٰالِمِینَ مِنْ أَنْصٰارٍ» مقصود از ظالمین در اینجا کافرینند قوله تعالى «إِنَّ اَلشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ » آرى چه ظلمى است عظیم تر از اینکه نسبت بمقام کبریائى و وحدت حقانى کسى شرک آورد

و نیز طنطاوى در تفسیرش در توجیه آیه «قٰالُوا إِنَّ اَللّٰهَ ثٰالِثُ ثَلاٰثَةٍ » گفته یعنى یکى از سه تا مى گویند«جوهر واحد ثلاثة اقانیم»اب و ابن و روح قدس و این ثلاثة اله واحد است،مثل اینکه شمس اسم است و شامل مى گردد قرص و شعاع و حرارت را و مقصود آنها از اب ذات و بابن کلمه و بروح حیات،و گفته اند کلمه آن کلام اللّه است که با جسد مخلوط گردیده مثل مخلوط گردیدن آب با شیر،و نیز گفته اند:اب اله و ابن اله و روح اله و تمام یک خدا است و مفسرین قول دیگرى نیز گفته اند اینکه مقصود آنها از ثلاثة خدا و مریم و عیسى است و مقصودشان از اله ثلاثة این است که الوهیة مشترک بین آنها و کل واحد از آنها الهند
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
لَقَدْ کَفَرَ اَلَّذِینَ قٰالُوا إِنَّ اَللّٰهَ هُوَ اَلْمَسِیحُ اِبْنُ مَرْیَمَ یهود در تحقیر عیسى و مادرش افراط کرده و مسیحیان در تعظیم آنها، تا آنجا، که آنان را به مقام الوهیّت بالا برده اند افراط و غلو از دیدگاه اسلام به هر نحوى که باشد کفر محسوب مى شود امام على علیه السّلام فرمود: «دو گروه دربارۀ من هلاک مى شوند: دوست افراطکننده که این دوستى وى را به انحراف بکشاند و نیز دشمن افراطگر که این دشمنى او را به انحراف بکشاند بهترین مردم به من کسى است که حدّ وسط را رعایت کند، پس خود را به همان ملتزم کنید»

وَ قٰالَ اَلْمَسِیحُ یٰا بَنِی إِسْرٰائِیلَ اُعْبُدُوا اَللّٰهَ رَبِّی وَ رَبَّکُمْ إِنَّهُ مَنْ یُشْرِکْ بِاللّٰهِ فَقَدْ حَرَّمَ اَللّٰهُ عَلَیْهِ اَلْجَنَّةَ وَ مَأْوٰاهُ اَلنّٰارُ وَ مٰا لِلظّٰالِمِینَ مِنْ أَنْصٰارٍ مسیح علیه السّلام از بنى اسرائیل است او نخستین بار قوم خود را بیم داد و به آنها دستور داد تا خداى یگانه را، که پروردگار او و پروردگار آنان است، بپرستند همچنین وى، کسانى را که به خدا شرک مى ورزند به عذابى دردناک هشدار داد لکن مسیحیان به الوهیّت عیسى اعتقاد پیدا کردند و از دیدگاه آنان، کسى که الوهیّت او را انکار کند به آفرینندۀ جهان هستى کافر شده است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.