از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 536 حزب : 107 جزء : بیست و هفتم سوره : واقعة
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید سوالی در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  حکمت تفاوت در چینش - سيد حسين اخوان بهابادي
در آیه 51 سوره واقعه ابتدا الضالون و بعد المکذبون آمده است اما در آیه 92 همین سوره ابتدا المکذبین و سپس الضالین آمده است با توجه به اینکه تمام قرآن سراسر حکمت است سوال من این است که چه حکمت یا حکمت هایی در این تفاوت چینش وجود دارد؟ [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن گوینده : سید حسین اخوان بهابادی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) رمضانی (داور) : قالب: تفسیری
طبق فرمایش علامه طباطبایی در المیزان در ذیل آیه 51: « اگر آنان را به خطاب ضالین و مکذبین مخاطب کرد، براى این بود که به علت شقاوت و ملاک خسرانشان در روز قیامت اشاره کرده باشد، و آن ملاک این است که:
ایشان از طریق حق گمراه بودند، و این گمراهى در اثر استمرارى که در تکذیب و اصرارى که بر حنث داشتند در دلهایشان رسوخ کرده، و اگر تنها گمراه بودند و دیگر تکذیب نمى‏داشتند، امید آن مى‏رفت که نجات یابند، و هلاک نگردند اما دردشان تنها گمراهى نبود.»
در ادامه آیات، خداوند با بیان حقایق عالم و نشان دادن آن، تکذیب معاندین را به رخ ایشان می‌کشاند لذا در آیه 92، ابتدا صفت «تکذیب»ایشان را یادآور می‌شود. همچنان که در تفسیر المیزان در ذیل آیه 92 چنین بیان شده است: «خداى تعالى دوزخیان را به مکذبین و ضالین توصیف کرده، و تکذیب را جلوتر از ضلالت ذکر فرموده، و این بدان جهت است که عذابى که مى‌‏چشند همه به خاطر تکذیب و عنادشان با حق بود، چون اگر تنها دچار ضلالت بودند، و هیچ تکذیبى نسبت به حق نمى‏‌داشتند، عذاب نداشتند، براى اینکه چنین مردمى در حقیقت مستضعف هستند، که قرآن آنان را دوزخى نمى‏‌داند. و اگر در آیات قبل فرمود:" ثُمَّ إِنَّکُمْ أَیُّهَا الضَّالُّونَ الْمُکَذِّبُونَ" و کلمه "ضالون" را جلوتر از کلمه "مکذبون" ذکر کرد، از جهت مقام و موقعیت آیه بود، چون آیه مذکور در مقام رد گفته کفار است که مى‏‌گفتند:" أَ إِذا مِتْنا وَ کُنَّا تُراباً وَ عِظاماً أَ إِنَّا لَمَبْعُوثُونَ ..." یعنى آیا وقتى مردیم و خاک شدیم، دوباره ما مبعوث مى‏‌شویم؟ هرگز چنین چیزى ممکن نیست، و در چنین مقامى مناسب‌‏تر آن است که اول ضلالت آنان به میان آورده شود، بعد تکذیبشان‏».
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  المکذبین الضالین المغضوبین - سيد حسين اخوان بهابادي
1.آیا می شود یک فرد از الضالین باشد اما از المکذبین نباشد؟
2.آیا می شود یک فرد از المکذبین باشد اما از الضالین نباشد؟
با توجه به اینکه در سوره حمد از المغضوبین و الضالین سخن آمده است
3.آیا می شود یک فرد از الضالین باشد اما از المغضوبین نباشد؟
4.آیا می شود یک فرد از المغضوبین باشد اما از الضالین نباشد؟ [ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : مکذبین گوینده : سید حسین اخوان بهابادی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) رمضانی (داور) : بنظر می‌رسد با توجه به پاسخ سؤال قبل، پاسخ این سؤال نیز روشن شده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.